Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 14:08

Dekadvies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie. Ik wil voor het eerst gaan fokken en heb hier dus nog niet veel ervaring mee met een goede hengstenkeuze! Oa dressuur voor springen wist ik het wel..

Over de merrie. Briezelma is een 12 jarige Prok merrie van 1.68 hoog. Ze komt uit de bekende zelma stam. Ze heeft al een mooie nakomeling gegeven van glamourdale op de onderstaande foto. Ze is nu dragend van negro en is 15 juni uitgerekend. Het veulen houden de fokkers aan en dan kan ik haar 10 dagen erna gelijk laten insimineren. Nu heb ik al advies gevraagd aan meerdere hengsten houders en die raadden vivaldi aan. Vind dit ook een geweldige hengst! Alleen ben ik toch van plan om voor een hele jonge hengst te gaan.

Wat ik zoek is een jonge dressuur hengst met veel maat en massa! Die een krachtig voor en achterbeen heeft en die mooi opwaarts beweegt. Mijn merrie is iets neerwaarts gebouwd en dit wil ik graag verbeteren!

Afbeelding

Afbeelding


Zelf zat ik te denken aan high five us of jerveaux.

Wat is jullie mening?


Mvg,



Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:07

Ik denk aan Kingston of King Karim als de merrie genoeg lengte in de rug heeft, die kunnen zeker het opwaarts bewegen {met de schoft omhoog} en een goed achterbeen meegeven. Met genoeg massa, maat zal normaal zijn.

High Five is ook geen gekke optie, maar persoonlijk vind ik bovenstaande hengsten beter bewegen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 17:06

Dankjewel voor je reactie elisa2!

Kingston had ik inderdaard al is opgezocht ook een hele fijne hengst. King karim kan ik helaas niet zoveel over vinden. Mijn merrie heeft genoeg lengte in de rug dus dat zou opzich wel goed moeten komen.

Ik hou kingston even in mijn gedachten. Maar hoe zou jerveaux zijn? Had deze namelijk eerst op nummer 1. Alleen twijel ik over de rug omdat die van mijn merrie ietsjes week is..

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:17

Jerveaux spreekt mij persoonlijk niet zo aan, ik vermoed dat hij wat luxe zal fokken net zoals zijn vader.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 12:21

Oke.. ja, ik houd eigenlijk wel weer meer van het luxe eerlijk gezegd. Kijk een goed paard hoeft niet mooi te zijn of kleur te hebben maar ik vind het juist allemaal wel weer mooi mee genomen. Maar kwaliteit, gezondheid staat op 1 en de rest op 2.

Weet jij toevallig waar king karim ter dekking staat? Kan namelijk niks over hem vinden.

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:39

Glock is hij van, dus daar zal hij wel ter dekking komen. Je kan hem natuurlijk gaan bekijken op het eindexamen.

Maat, massa en luxe gaan vaak niet samen...voor jezelf handig om op een rijtje te zetten wat je echt graag wilt. Ook wel handig om te kijken of de merrie luxe fokt of juist degelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 17:26

Oké dankjewel. Zal hem is in de gaten houden.


Ik zit echt nog niet in het fokwereldje. Met name dressuur. Heb zelf altijd springpaarden gehad. Mocht ze drachtig worden en het veulen is gezond geboren dan ben ik van plan om merrie veulens aan te houden en hengsten te verkopen op de veulenveilingen. Zelf heb ik het idee dat ze in dressuur paarden veel maat willen zien en veel kwaliteit! Zelf houd ik wel van een pittig karakter. Maar dat is met name voor me zelf. Vind dit juist paarden die veel willen werken. Komt denk ik ook omdat, ik veel springpaarden heb gereden met veel bloed erin. Die gingen voor je door het vuur. Ik mag graag een paard zien die luxe is maar het bewegingen en dergelijke staat op nummer 1. 3 goede basisgangen houd ik erg van en voornamelijk een krachtig, voor en achterbeen. Ook veel lossigheid. Maar als ik zo bekijk met de rug van mijn merrie die iets week is dan zoek ik dus een hengst met een korte zeer sterke rug. Dus dan vind ik de hengsten die jij me liet zien een goede keuze. Maar ik mag ook graag het rapport onderzoek zien hoe de stap, draf en galop van de hengsten waren. Ik had je graag wat meer over haar nakomelingen willen vertellen maar ze heeft er nog maar 1. Dat is nu een jaarling van glamourdale, (onderstaande foto ) Heeft toen een veulen premie behaald. Is wel een hele leuke merrie, op en top braaf ( beetje te braaf).


Afbeelding

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 17:36

En waarom ik niet voor een bewezen hengst kies is omdat, stel ze word drachtig en alles verloopt goed dan is een veulen van een jonge hengst veel beter te verkopen dan een bewezen hengst. Mocht het veulen zich op de keuringen goed laten zien, want fokken is altijd gokken. En van de bewezen hengsten weet je wel hoe hij zijn nakomelingen zijn, maar daar in tegen lopen er ook al ontzettend veel van de bewezen hengsten rond. Ik zelf ben namelijk helemaal fan van vivaldi wat een voorbeen en sterke draf heeft deze hengst.

Waarom ik naar jerveaux vroeg is omdat ik de hengsten houderij waar hij ter dekking stond had gevraagd naar de hengst imposantos maar die raadde hij juist niet aan vanwege zijn rug. Heel eerlijk. Hij raadde toen jerveaux aan..heb je al nakomelingen van hem gezien? Want ik heb wel fotos van zijn eerste nakomelingen binnen gekregen maar weet niet als ik ze hier mag laten zien..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 03:16

Niet mee eens. Een goed paard verkoopt altijd, of het nou een King Karim is of een Jazz.
Onderschat de inbreng van de moeder niet. Je weet ook niet precies wat er uit komt rollen bij een bewezen vader, en waarom zou dat per definitie minder verkopen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 03:24

Wij hebben een mooo veulen van jerveaux! Die heeft een prima lengte terwijl moeders best beknopt is, mooi opwaarts

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 06:56

Cayenne zo bedoel ik het niet. Stel je hebt een zeer goed veulen van een jonge aangewezen hengst die het heel goed gaat doen op de keuringen. Iedereen gaat dan in een keer die hengst promoten en ik ben de eerste met een nakomeling van deze hengst ik noem maar wat he. Ik Heb namelijk veel contact gehad met meerdere fokkers die zeiden dat het van een hele jonge hengst veel interessante is om mee te fokken. En het is ook een gokje wagen, want van een bewezen hengst lopen er ontzettend veel rond waarvan je weet hoe de hengst fokt.

Jester heb je misschien foto's? Ben erg benieuwd naar zijn eerste jaargang veulens heb er al 3 gezien, maar weet niet als ik ze hier mag plaatsen.

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 07:37

Ja volgens mij mag je ze hier gewoon plaatsen, ik heb nog geen nafok van hem gezien.

Je merrie heeft mooi vrij bloed dus daar kun je sowieso al veel kanten mee op, dat ze wat "bloed" nodig zal hebben kan ik me ook wel voorstellen wbt de afstamming.
Vivaldi vererft een goede draf met een mooi voorbeen, maar kracht is iets wat hij niet geeft.

En bij fokken is 1+1 niet direct 2..dus wil niet zeggen dat als je merrie een lange en weke rug heeft dat je dan een hengst nodig hebt met een korte rug. Juist als je iets wilt verbeteren is het beter om te kijken naar hoe een hengst fokt dan hoe hij is. {daar wil nog weleens verschil in zitten}
Heb je een goede standfoto van opzij van de merrie? [zodat de rug goed te beoordelen is?}
En heeft Glamourdale de rug verbeterd bij het veulen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 08:01

Daar heb je ook zeker gelijk in hoor elisa2! Op haar prok certificaat staat dat ze wat te lange/weke Rug heeft.. Zelf heb ik de merrie gezien en vind ik het reuze mee vallen. Wel is ze neerwaarts gebouwd. Haar glamourdale nakomeling ziet er correct uit ook ten opzichte van haar rug. Heb haar glamourdale nakomeling nu 1 keer gezien dus kan er verder nog niks over vertellen. Merrie komt pas in december bij me, mocht alles goed gaan met de bevalling. Ik heb nog geen meerdere foto's als ik er binnenkort weer heen ga zal ik even foto's van haar maken. Wel heb ik hier op bokt.nl Van vero als ik me niet vergis foto's van haar gezien als 3 jarige met haar moeder riezelma.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 08:03

Dit zijn de eerste nakomelingen van jerveaux. Kreeg ik toegestuurd van de hengsten houder.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 08:54

Ik kon van briezelma alleen deze foto's nog vinden bij haar vorige eigenaars waar ze nog verblijfd.

Hier onder het zadel, helaas heeft ze een blessure opgelopen.

Afbeelding

En deze foto is alleen heel erg donker.

Afbeelding

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:04

De 2e is het veulen van ons. Staat in kraamstalnin de picture wel een topic van der (n....atre (jerveaux x negro)

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:32

De merrie is aardig klassiek gebouwd zo te zien..lijkt een steil achterbeen te hebben en hoog in het kruis te blijven met lopen. Inderdaad neerwaarts gebouwd. Als ik het zo zie dan vind ik het Ferdeaux bloed nog niet zo'n rare optie. Over de veulens van Jerveaux kan ik nog weinig zeggen zo.

Ik zou vooral gaan voor een hengst met een heel goed achterbeengebruik die zichzelf daardoor makkelijker draagt en met de schoft rijst in beweging. Denk dat je daar de meeste "winst" mee behaald.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 09:46

Jester, wat een stoer veulen! Viel gelijk op.

Elisa, ja, klopt precies wat je zegt. Dat is ook net wat ik zoek. Sterk achterbeen en een hengst die mooi met de schoft omhoog beweegt. Vandaar ik eerst voor high five us zou kiezen..Maar daar heb je weer een merrie voor nodig met veel bloed. En ik zoek ook juist een hengst waar best wel wat bloed in mag zitten. Ik houd jerveaux nog even in gedachten. Ik had ook al gekeken naar jonge aangewezen hengsten van 2018 en toen kwam ik kremlin tegen. Ook een aansprekende hengst!

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:55

Super hengst inderdaad, maar die staat wel bij Helgstrand nu. In het VO loopt nu wel een Governor x Rousseau..maar die vond ik op de 1e bezichtiging wel duidelijk minder dan Kremlin.

Misschien handig ook voor jou om te gaan kijken naar het eindexamen van het VO volgende week.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 07:59

Elisa
Ja, klopt ik had al contact met helgstrand opgenomen. Via de mail.. Fijne hengsten heeft deze man. Maar kremlin spreekt mij wel aan. Dankjewel voor het meedenken! Ik zou zeker even gaan kijken naar het eindexamen. Hopelijk dat ik dan mijn keuze kan maken...

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:05

Graag gedaan, veel succes ermee.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 13:39

Mijn keuze is gemaakt! Het word kremlin. Naar vele antwoorden te hebben gehad van helgstrand op mijn vragen ben ik er over uit om de gok te wagen met deze jonge hengst!

Nu maar hopen dat alles netjes verloopt met de bevalling van haar veulen en dat ze dan geinsinineerd kan worden door deze hengst.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:15

Als je fokt voor de veulenveilingen kun je de merrie beter leeg laten. Ik bedoel het echt niet vervelend, maar ondanks dat ze uit de bekende Zelma lijn komt, is het 3 generaties stamboekmerrie's op een rij en geen heel spannende sportuitslagen in de moederlijn.

Voor de veiling moeten er veel meer predikaten/sport in de moederlijn zitten.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 14:26

Coca2018
Het is niet perce voor de veulenveilingen. Zoals vermeld merries houd ik aan en hengsten bied ik te koop aan of dat nu op de veiling is of particulier.. wat meestal beter is.

Zo heb ik nog een spring merrie wat hoogstwaarschijnlijk volgend jaar definitief van mij word. Moederlijn heeft ook maar 3 generaties stamboek merries. Ze is 14 heeft zelf niks bereikt, omdat ze niet een van de makkelijkste is. En ze heeft tevens maar 1 nakomeling, maar die presenteert al wel op 1.50 niveau in de USA. Wat ik hier mee bedoel te zeggen is een goed of geen goed papier zegt niet altijd wat. Het is alleen heel mooi mee genomen!

Mvg,

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:50

Jansina20 schreef:
Mijn keuze is gemaakt! Het word kremlin. Naar vele antwoorden te hebben gehad van helgstrand op mijn vragen ben ik er over uit om de gok te wagen met deze jonge hengst!

Nu maar hopen dat alles netjes verloopt met de bevalling van haar veulen en dat ze dan geinsinineerd kan worden door deze hengst.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Een hele goede hengst, ik ben benieuwd en succes met het hele proces.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, LISA_L en 9 bezoekers