Pollenallergie bij Paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:36

Bokt.nl / KNHS
Gezondheid

Afbeelding
Foto: Hippo Foto - Dirk Caremans /FEI


Het is weer zover, de lucht hangt vol met hinderlijke pollen. Geen pretje dus voor hooikoorts-patiënten. Wist je dat paarden ook last kunnen hebben van pollen?
Paardenastma bij paarden kent diverse oorzaken en omdat veel paarden meer klachten in het voorjaar laten zien, wordt gedacht dat een pollenallergie misschien wel een rol speelt. Heb jij ook een hoofdschuddend, proestend en neusschurend paard?

Hoofdschudden bij paarden kent diverse oorzaken en omdat veel paarden meer klachten in het voorjaar laten zien, wordt gedacht dat een pollenallergie misschien wel een rol speelt. Geef je medicijnen? Begin er dan op tijd mee. Sommige middelen hebben tijd nodig om optimaal te werken.

Pollenmasker
Een ‘pollenmasker’ is onmisbaar voor veel headshakers. Zodra de eerste zonnige en warme dagen aanbreken en het gras groeit begint het schudden en headbangen vaak al. Een pollenmasker is echt de moeite van het proberen waard, want het zorgt bij veel paarden voor verlichting.

Neusnetje
Schudt je paard erg veel, dan is rijden niet altijd mogelijk. Sommige paarden reageren goed op een neusnetje. Een neusnetje houdt geen pollen tegen, maar geeft wat druk op de neus wat sommige paarden prettig vinden. Gaat het regenen? Fijn, dan worden de pollen ‘tijdelijk’ weggespoeld. Dat biedt verlichting voor je paard en rijden is dan soms wel mogelijk. Een neusnetje is op wedstrijden toegestaan. In het Algemeen Wedstrijdreglement artikel 26.7 lees je er meer over.

Logboek
Tip: houd een logboek bij waarin je alle symptomen noteert. Zo zie je in welke periode de klachten (het hoofdschudden) verergeren of juist afnemen. Vervolgens kun je uitzoeken welke planten bloeien in de periode dat de klachten heviger zijn en in die periode je paard bijvoorbeeld wat meer op stal houden. Maar ook andere factoren kun je hierin meenemen: was het zonnig of stond er veel wind? Heeft het schudden een relatie tot eten? Zo kun je zaken die voor jouw paard triggers zijn misschien vermijden. Denk hierbij aan:

  • Als je paard alleen schudt als hij op de weide komt, is het een idee om eens te zien wat er gebeurt als je hem op de paddock houdt en contact met gras vermijdt. Of als je hem ’s nachts buiten zet in plaats van overdag.
  • Soms is verhuizen helaas noodzakelijk als er veel bomen/planten zijn waar je paard overgevoelig voor is; misschien een proefperiode bij een vriendinnetje aan het strand?
  • Schudt hij minder in de binnenbaan? Dan kun je wat vaker binnen rijden

Raadpleeg je dierenarts!
Heeft je paard klachten? Ga dan met je paard en je logboek naar je dierenarts voor verder onderzoek.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:59

Mijn zoon gebruikt sinds kort stuifmeel korrels en dit werkt fantastisch, beter dan div medicijnen.

Wellicht ook voor paarden bruikbaar

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:05

annebe schreef:
Mijn zoon gebruikt sinds kort stuifmeel korrels en dit werkt fantastisch, beter dan div medicijnen.

Wellicht ook voor paarden bruikbaar

Ik ken een verhaal van iemand (was cabaretière Claudia de Breij bij de oudejaarsconference op tv) die bijna dood was omdat ze stuifmeelkorrels in haar yoghurt had gedaan en daar dus heel heftig op reageerde.
Dus ik zou dat niet zomaar aan een paard geven. Als die begint te stikken heb je een groot probleem.

https://revu.nl/artikel/voorbeschouwing ... a-de-breij
Citaat:
. Claudia: ‘Ik heb dat ook eens geprobeerd maar stuifmeelkorrels gingen er bij mij niet echt in. Op 27 juni belandde ik er zelfs door in het ziekenhuis. Wat een giller zou dat zijn geweest in het NOS Journaal: “Claudia de Breij overleden aan een overdosis stuifmeelkorrels”!’

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:11

Onze 22 jarige merrie heeft een pollenallergie, van alles in de loop der jaren al geprobeerd.

Nu de laatste twee jaar krijgt ze Puur pollen paard...en dat werkt echt goed, wel op tijd beginnen met geven...liefst al voor het pollenseizoen begint.

https://www.dierapotheker.nl/Paard/667- ... KeEALw_wcB

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:13

Er zijn ook een aantal voedingssupplementen beschikbaar ter ondersteuning zijn van pollenallergie.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:59

ooit... en dan spreek ik over ca 30 jaar geleden had ik een paard die dit ook had.
Destijds werd dit niet erkend.
Ik reed toen met een oornetje, maar mocht daar niet mee dressuurrijden op wedstsrijden.
Met dat paard kon ik als het mooi weer was zomers alleen springen, een dressuurproefje had toen geen zin.
Ik heb geprobeerd daarvoor ontheffing te krijgen, maar die kreeg ik toen niet.
Nu rijdt iedereen met een oornetje, maar dan zonder reden, maar ja, dat is de tijd :)

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:02

galgo schreef:
Onze 22 jarige merrie heeft een pollenallergie, van alles in de loop der jaren al geprobeerd.

Nu de laatste twee jaar krijgt ze Puur pollen paard...en dat werkt echt goed, wel op tijd beginnen met geven...liefst al voor het pollenseizoen begint.

https://www.dierapotheker.nl/Paard/667- ... KeEALw_wcB

Mijn paard reageert ook uitstekend op puur pollen. Nu na 3 jaar geef ik het zelfs nog maar sporadisch en paard heeft duidelijk minder last van de pollen.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:17

Ik heb inmiddels meerdere goede ervaringen gehoord over LongVitaal. :j

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:18

Ik koop 2x per jaar 1000gram duizenblad van Jacob Hooy. Begin lente en begin herfst.

Hier krijgt hij dagelijks 50 gram door zijn muesli, totdat het op is.
In de wei staat hij zonder pollen/neus netje, deze worden vakkundig gesloopt. Tijdens het rijden wel 1 om.

Door het duizendblad krijgt hij eerst een reactie, maar daarna zwakt het af en heeft hij in de wei geen last meer van zijn pollenallergie.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:54

Via de apotheek heb ik paar jaar homeopathische druppels gegeven tegen allergie. De allergie werd minder en minder en 2 jaar geleden gestopt. Allergie is over. Volgens de dierenarts reageerde mijn paard vooral op de hazelaar struiken die overal stonden.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:31

mijn paard heb ik nu 9 jr en al 9 jr tobben we er in de zomer maanden mee

hij krijgt nu voor 8ste jaar Puur Pollen en nog heeft hij erg veel last

hij is getest en blijkt een allergie voor boom/graspollen, myten en insecten te hebben
helaas teveel allergie om hem te kunnen helpen

ik ben blij als de zomer weer voorbij is.....

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:10

Knakker schreef:
ooit... en dan spreek ik over ca 30 jaar geleden had ik een paard die dit ook had.
Destijds werd dit niet erkend.
Ik reed toen met een oornetje, maar mocht daar niet mee dressuurrijden op wedstsrijden.
Met dat paard kon ik als het mooi weer was zomers alleen springen, een dressuurproefje had toen geen zin.
Ik heb geprobeerd daarvoor ontheffing te krijgen, maar die kreeg ik toen niet.
Nu rijdt iedereen met een oornetje, maar dan zonder reden, maar ja, dat is de tijd :)


Oornetje?? Het gaat toch over een neusnetje? Ik heb nog nooit gehoord dat een oornetje wat doet tegen pollen.

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:16

mirgino schreef:
mijn paard heb ik nu 9 jr en al 9 jr tobben we er in de zomer maanden mee

hij krijgt nu voor 8ste jaar Puur Pollen en nog heeft hij erg veel last

hij is getest en blijkt een allergie voor boom/graspollen, myten en insecten te hebben
helaas teveel allergie om hem te kunnen helpen

ik ben blij als de zomer weer voorbij is.....



Mijn paard reageert ook niet denderend op Puur Pollen. Werkt wel voor pollen en stof op stal, maar op het land ook niet meer. Ik geef nu voor het 2e jaar Groene Os Scutellaria tinctuur en dat werkt echt als een tierelier. Wellicht kun je dat eens proberen :)

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:55


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:53

Calente schreef:
mirgino schreef:
mijn paard heb ik nu 9 jr en al 9 jr tobben we er in de zomer maanden mee

hij krijgt nu voor 8ste jaar Puur Pollen en nog heeft hij erg veel last

hij is getest en blijkt een allergie voor boom/graspollen, myten en insecten te hebben
helaas teveel allergie om hem te kunnen helpen

ik ben blij als de zomer weer voorbij is.....



Mijn paard reageert ook niet denderend op Puur Pollen. Werkt wel voor pollen en stof op stal, maar op het land ook niet meer. Ik geef nu voor het 2e jaar Groene Os Scutellaria tinctuur en dat werkt echt als een tierelier. Wellicht kun je dat eens proberen :)

dat heb ik vorig jaar gegeven, wanneer de jeuk te erg was als ik hem uit de wei haalde voor een poetsbeurtje
maar had niet het idee dat het veel deed
nu ben ik ook na 8 jr van stal verhuisd en mijn DA had al gezegd dat hij, vorige zomer, meer last zou krijgen vanwege nieuw omgeving en nieuwe pollen
dit word nu zijn 2de zomer hier ik hoop dat het beter gaat
hij eet de allergiepillen gewoon uit mijn hand, en ook de neuszalf wil hij graag en 24/7 masker met neusflap
het is gewoon een lastig probleem, mijn zoon heeft ook allergie gelukkig is hij over sommige heen gegroeid[ hij word 20 dit jaar ]

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:10

Lukasje schreef:
Knakker schreef:
ooit... en dan spreek ik over ca 30 jaar geleden had ik een paard die dit ook had.
Destijds werd dit niet erkend.
Ik reed toen met een oornetje, maar mocht daar niet mee dressuurrijden op wedstsrijden.
Met dat paard kon ik als het mooi weer was zomers alleen springen, een dressuurproefje had toen geen zin.
Ik heb geprobeerd daarvoor ontheffing te krijgen, maar die kreeg ik toen niet.
Nu rijdt iedereen met een oornetje, maar dan zonder reden, maar ja, dat is de tijd :)


Oornetje?? Het gaat toch over een neusnetje? Ik heb nog nooit gehoord dat een oornetje wat doet tegen pollen.



Ja klinkt apart, maar een oornetje hielp echt!

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:59

mirgino schreef:
mijn paard heb ik nu 9 jr en al 9 jr tobben we er in de zomer maanden mee

hij krijgt nu voor 8ste jaar Puur Pollen en nog heeft hij erg veel last

hij is getest en blijkt een allergie voor boom/graspollen, myten en insecten te hebben
helaas teveel allergie om hem te kunnen helpen

ik ben blij als de zomer weer voorbij is.....


Heb je dit laten testen door een bloedproef, of hoe heb je dit gedaan?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:36

3timesmom schreef:
mirgino schreef:
mijn paard heb ik nu 9 jr en al 9 jr tobben we er in de zomer maanden mee

hij krijgt nu voor 8ste jaar Puur Pollen en nog heeft hij erg veel last

hij is getest en blijkt een allergie voor boom/graspollen, myten en insecten te hebben
helaas teveel allergie om hem te kunnen helpen

ik ben blij als de zomer weer voorbij is.....


Heb je dit laten testen door een bloedproef, of hoe heb je dit gedaan?

is met bloed test gedaan bij de GD via mijn dierenarts

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:48

Mijn paard is ook allergisch voor mollen, mijten en insecten. Geef mijn paard Puur Pollen en sinds dit jaar ook Puur Apis wat wel voor hem werkt in de wei maar is nog niet voldoende om tijdens het rijden geen last te hebben.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:45

Mijn bijrijdpaard heeft er last van. Tijdens rijden werd hij erg onrustig met zijn hoofd. Eerst Puur pollendruppels geprobeerd maar dit gaf niet zoveel effect. Nu heeft hij een neusnetje en eventueel speciale olie voor op zijn neus en borst. Gaat nu veel beter en hij is stukken rustiger met zijn hoofd :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:29

3timesmom schreef:
mirgino schreef:
mijn paard heb ik nu 9 jr en al 9 jr tobben we er in de zomer maanden mee

hij krijgt nu voor 8ste jaar Puur Pollen en nog heeft hij erg veel last

hij is getest en blijkt een allergie voor boom/graspollen, myten en insecten te hebben
helaas teveel allergie om hem te kunnen helpen

ik ben blij als de zomer weer voorbij is.....


Heb je dit laten testen door een bloedproef, of hoe heb je dit gedaan?

was in de war met de andere bloed onderzoeken het is hier gedaan en dit is de uitslag...
Afbeelding

Afbeelding

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:21

Ok dank je voor de info Mirgino.
Ik heb ook een paard die blijkt hier allemaal allergisch voor te zijn.
Lastig

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:08


meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:34

PrimaDonna_ schreef:
Mijn bijrijdpaard heeft er last van. Tijdens rijden werd hij erg onrustig met zijn hoofd. Eerst Puur pollendruppels geprobeerd maar dit gaf niet zoveel effect. Nu heeft hij een neusnetje en eventueel speciale olie voor op zijn neus en borst. Gaat nu veel beter en hij is stukken rustiger met zijn hoofd :)


Mag ik vragen welke olie jullie gebruiken om de neus en borst te gebruiken?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Pollenallergie bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:25

Hier een merrie met flinke zomereczeem, pollen allergie en headshake syndrom. Herken helaas veel van het artikel.

Bepaalde periodes/weersomstandigheden triggeren het erger dan andere dagen.
Vooral het hoofdschudden en jeuk aan de neus is echt sneu vaak.