Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 12:00

Hoi,

Ik weet het, ik kan beter gewoon direct de huisarts bellen, maar dat zou hier thuis wel een ruzie op kunnen leveren.

Gisteren liep mijn paard weg met opstappen en struikelde ze. Toen heb ik het op een of andere manier voor elkaar gekregen om met mijn eigen nagel een vervelend wondje te maken op mijn vinger. Dit had ik echter niet direct door waardoor er waarschijnlijk wel stof etc in terecht is gekomen. Het is nog geen twee mm, maar aangezien er dus vuiligheid in is gekomen en ik het niet direct schoon heb gemaakt, maak ik me nu een beetje druk. Ik ben net twintig geworden waardoor mijn laatst vaccin voor tetanus verlopen is. Ik heb googled (dom, I know) waar gezegd werd dat het risico op besmetting als je bij paarden rondloop groter is dan anders.

Ik weet nu dus niet wat ik moet doen nu. De huisarts bellen (als die al bereikbaar is op donderdag middag) of het gewoon zo laten? Ergens voelt het ontzettend banketstaaf om voor zo'n klein wondje de HA te bellen, maar toch.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt


Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:01

Je kan allicht even de assistente van de huisarts bellen om te overleggen.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:02

Ik zou mij er eerlijk gezegd niet zo druk over maken..
Is het een diep wondje?

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 12:04

Tja, wat is een diep wondje, denk zeker wel 1, misschien 2 mm

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:04

Je kunt van elk wondje een infectie oplopen.... zo spannend is dat niet

Goedgekeurd onderschrift :)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:07

Bij zo'n klein wondje zou ik er zelf waarschijnlijk niet eens aan denken. Maar als je er ongerust over bent, gewoon even bellen met de huisarts. Daar zijn ze voor hè. :) Als je daar ruzie over krijgt is dat wel stom, da's toch nergens voor nodig? Je bent er bezorgd over, de huisarts kan je geruststellen, dat lijkt me fijner dan niet bellen en toch met twijfel zitten.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:08

2mm een diep wondje? En 2 mm lang? Echt serieus?

Goedgekeurd onderschrift :)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:08

Ik zou me er inderdaad ook niet te druk om maken. Ik heb op mijn 23e geloof ik een tetanusprik gehad, omdat ik toen op straat was gevallen en dan komt er allemaal allemaal vuil in, dan loop je een (klein) risico (is toen ook gehecht bij de huisarts). Maar een klein wondje zou ik me zelf niet zo druk om maken. Ik heb voor mijn 23e ook tal van wondjes opgelopen. ;)

Om te ontsmetten zou je het eventueel even in een bakje water met soda kunnen houden (soda in bakje doen, warm water bij zodat het oplost).

En als je toch liever wel een tetanusprik haalt, kan je dat gewoon doen toch? Of even de huisarts bellen zonder dat de rest van je familie dat weet, zodat je weet of je zorgen terecht zijn.
Laatst bijgewerkt door Diane_ op 17-05-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:09

Ik zou me echt nergens druk om maken. Geen idee wanneer ik voor het laatst een Tetanus prik gehad heb. Maar ik heb met grote regelmaat wel iets open liggen waar allerlei vuil bij komt en niets aan de hand. Dat heeft iedereen toch wel vaker? Regelmatig wel dat het wat ontstoken raakt maar dat heb ik altijd al gehad, gaat vanzelf weer over.

Als je twijfelt kan je voor je eigen gemoedsrust uiteraard altijd bellen naar de huisarts.


Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 12:10

Billy schreef:
2mm een diep wondje? En 2 mm lang? Echt serieus?


Sorry hoor, vraag ook alleen maar om advies. Er zat aardig wat vuil in tegen de tijd dat ik t schoon kon maken en mij is altijd verteld dat je er dan mee uit moet kijken.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:10

Ik zou me niet druk maken om zo'n wondje, maar je kunt natuurlijk wel de tetanus vaccinaties halen zodat je voortaan beschermd bent. Dan hoef je er de komende 10 jaar niet meer over na te denken :)

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:11

Tetanus komt vooral in diepe, smalle wonden voor. Dus je prikt met een naald, dunne, smalle wonde. Gaat eigenlijk bijna per direct toe en de bacterie blijft onderin zitten.

Ik zou mij geen zorgen maken over jou ‘wonde’

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:12

Ik heb van de week een tetanusprik gehaald nadat de haan mij te pakken had. Paar flinke krassen en een diepere. Toch de huisarts gebeld omdat die poten nou niet bepaald schoon zijn en het voor mij al jaren geleden was dat ik een tetanusprik gehad had. Mocht hem wel komen halen en er is zelfs overlegd of ik nog een kuur zou krijgen uit voorzorg maar dat was nu niet nodig. Bij kattenbeten was dag bijna standaard kreeg ik te horen.

Weet biet hoe oud je bent maar met zo’n klein wondje wat je bij jezelf hebt veroorzAkt zou ik me niet zo druk maken.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:15

Gewoon een prik halen, better safe than sorry. Bovendien ben je dan de komende 10 jaar ook gewoon beschermd, even een prik halen heeft in dit geval alleen maar voordelen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:18

Pluisje1998 schreef:
Tja, wat is een diep wondje, denk zeker wel 1, misschien 2 mm


Dat is dus geen diep wondje :=

Zulke wondjes heb je toch constant wel ergens op je lijf? Dat herstelt je lijf over het algemeen gewoon zelf :j

Is er nog een andere reden dat je je hier zo druk om maakt?

[o]

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:19

Pluisje1998 schreef:
Billy schreef:
2mm een diep wondje? En 2 mm lang? Echt serieus?


Sorry hoor, vraag ook alleen maar om advies. Er zat aardig wat vuil in tegen de tijd dat ik t schoon kon maken en mij is altijd verteld dat je er dan mee uit moet kijken.

Bakje met soda en je vinger laten weken. Of even zwemmen in chloor. Is ie weer schoon

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:20

Waarom zou je thuis ruzie krijgen als je met de huisarts belt?

Ik heb hem laatst uit voorzorg laten zetten de tetanus prik; ik ben eigenlijk altijd met dieren bezig en die van mij was al veel te lang verlopen. Moest er nog om zeuren ook zowat bij de huisarts, maar kreeg hem wel gewoon.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:32

Welnee! Ik dacht toen ik de titel las 'oh god die heeft een compleet geinfecteerde wond' maar er is niks aan de hand.
Een wondje van je eigen nagel (ja daar zit rommel onder) en ja je bent bij je paard en ja het kan geen infecteren. Maar jeetje.. Beetje calendulan erop en maak je geen zorgen! Pas als je vinger gaat bonken en de wond (nouja, tje) gaat ontsteken kun je actie ondernemen.
Ik heb werkelijk nog nooit een tetanus spuit gehad en al heel veel wondjes gehad. En ook grote wonden.. Met veel zand en modder en paardensnot en viezigheid.. Komt er vanzelf mee uit. Is goed voor de weerstand.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:36

Ehm, je moet echt geen risico nemen met dat soort dingen, ook al is het een klein wondje. De kans dat jouw weerstand het zonder hulp van een vaccin kan redden tegen tetanus is niet zo groot. Tetanus is echt een verschrikkelijke ziekte (en een verschrikkelijke, enorm pijnlijke dood). Voor dit wondje moet je je geen zorgen maken denk ik, maar je moet je tetanusvaccinaties echt bijhouden, zeker als je in een vuile omgeving werkt zoals een stal.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 17-05-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:39

Nou idd Stabledoor; paarden gaan er op een verschrikkelijke manier aan dood, dus ik vermoed dat het bij mensen niet veel beter zal zijn als je het eenmaal te pakken hebt.

Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:40

Mijn vriend heeft toevallig 2 weken geleden de tetanusprik gehad omdat ie lomp was en recht in glas greep wat niet lekker afliep. Huisartsenpost geweest, en dag erna hand helemaal dik, geen kracht meer, en nu nog steeds last er van omdat er glas in zit.

Maar voor een soort schaafwondje zou ik ook niet direct rennen

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:43

Goed dat je erover nadebkt maar zou mij er nu voor zo kleine verwonding niet meer druk over maken.
Als je een wat grotere verwonding hebt of beet van mens, kat, hond of paard dan is het slim om wel te laten vaccineren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:44

RoyceMack schreef:
Welnee! Ik dacht toen ik de titel las 'oh god die heeft een compleet geinfecteerde wond' maar er is niks aan de hand.
Een wondje van je eigen nagel (ja daar zit rommel onder) en ja je bent bij je paard en ja het kan geen infecteren. Maar jeetje.. Beetje calendulan erop en maak je geen zorgen! Pas als je vinger gaat bonken en de wond (nouja, tje) gaat ontsteken kun je actie ondernemen.
Ik heb werkelijk nog nooit een tetanus spuit gehad en al heel veel wondjes gehad. En ook grote wonden.. Met veel zand en modder en paardensnot en viezigheid.. Komt er vanzelf mee uit. Is goed voor de weerstand.

Persoonijk neem ik liever niet zo'n risco met tetanus ( wat je doet als je een met tetanus besmette wond laat wachten " tot je vinger gaat bonken").
Ik besla mijn paarden zelf, en ben schapenhouder, twee jaar geleden een schaap verloren aan tetanus. Ik heb daarom besloten zo'n 15 jaar geleden me weer basis ening te halen ( 3 injecties) en houd de boel up to date.
Een eventuele tetanus infectie doormaken is risicovol en zéér onaangenaam.
Da gezegd hebbende, het wondje van de TS maakt geen risicovolle indruk wat dit betreft. Maar als ze zich iha zorgen maakt is zich laten inenten een hele redelijke maatregel imo.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 17-05-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:45

Idd gewoon bellen met het verzoek wss geven ze je hem zo! Ben je on elk geval voorlopig weer beschermd ook

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:45

"diepe" smalle wondjes die niet echt gebloed hebben hebben volgens mij het grootste risico.
Heb na een frettenbeet ook in de avond nog een prik gehaald, tetanus is echt niet grappig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aslien, BeFunny, bokker88, Danseresje, dierenfan, GrapeshotBot, hoogendroog, Jessica_1998, Juniores, san4nie, SjakieXX, Suusw, Tieneke, Westhof, Zilkesteyn70 en 94 bezoekers