Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 17:30

Hallo bokkers,

Zoals sommige misschien al eerder hadden kunnen lezen had ik een topic geopend of mijn pony te dun was. Ik ben 21 april verhuisd naar een andere stal, omdat ik zelf ook ging verhuizen van woonplaats. Ik ben van een 24/7 weide naar een paddock paradise verhuisd.

De eerste week heeft hij alleen gestaan om te kunnen wennen. Aan het einde van eerste week is de kudde bij elkaar gevoegd. Hij staat nu 2,5 week in de kudde. Het samenvoegen is erg onrustig verlopen (veel wonden/stressvol). Het is mij opgevallen die afgelopen 2,5 week dat hij enorm afgevallen is. Een connemara is van nature vrij rond, maar hier is niks meer van over. Ik maak mij hier ernstig zorgen over.. Hij krijgt van mij extra ruwvoer naast zijn krachtvoer/lucerne/vitalbix en inmiddels ook bietenpulp en slobber.

Zijn er mensen die na de verhuizing van hun paard hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe lang duurde het voor dat deze paarden weer aankwamen of is er dan iets mis in de huisvesting? Is het wel goed gekomen toen met jullie paarden? Is dit dan wel de plek voor mijn paard? Ik kan er namelijk bijna niet van slapen. Ik hoop graag jullie ervaringen te horen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:43

paard van mijn zus heeft ruim 6 maanden moeten wennen at erg slecht en je zag dat ze het niet fijn had. mijn merrie had ook erg heimwee maar minder. het komt goed maar dat heeft tijd nodig. hou het wel goed in het oog.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:49

Het kan de stress van de verhuizing zijn die nu zichtbaar wordt. Maar ook een onbalans in de kudde. Misschien wordt je paard niet bij het voer gelaten door de anderen. Misschien is hij zelf erg dominant en loopt veel te regelen in 'zijn' kudde. Of er is geruzie om (een van de) merries. Goed kijken naar de groep kan meer informatie geven.
Eens kijken of een ontworming nodig is kan ook nuttig zijn in deze nieuwe situatie.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 17:51

Kelly_ann schreef:
Het kan de stress van de verhuizing zijn die nu zichtbaar wordt. Maar ook een onbalans in de kudde. Misschien wordt je paard niet bij het voer gelaten door de anderen. Misschien is hij zelf erg dominant en loopt veel te regelen in 'zijn' kudde. Of er is geruzie om (een van de) merries. Goed kijken naar de groep kan meer informatie geven.
Eens kijken of een ontworming nodig is kan ook nuttig zijn in deze nieuwe situatie.


Ik sta in een kudde met alleen maar ruinen. Ik heb het idee dat hij niet altijd mag eten van een groot paard in de kudde. Die heeft voernijd.. Hij staat wel het laagste in rang.. Op dit moment. In de vorige kudde gemiddeld, daar mocht hij ook altijd eten..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 17:52

zacharyhill schreef:
paard van mijn zus heeft ruim 6 maanden moeten wennen at erg slecht en je zag dat ze het niet fijn had. mijn merrie had ook erg heimwee maar minder. het komt goed maar dat heeft tijd nodig. hou het wel goed in het oog.


Oke øke, heeft jouw paard wel kunnen wennen uiteindelijk? Want hij is op dit moment echt niet happy. Hij is liever bij mij dan in de kudde.. Dat baart me zorgen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:55

Zijn er wel meerdere voerplaatsen voor ruwvoer en is er genoeg ruimte voor de paarden om elkaar enigszins te ontwijken?
Niet alle 'pp's zijn even ruim opgesteld.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 18:00

senna21 schreef:
Zijn er wel meerdere voerplaatsen voor ruwvoer en is er genoeg ruimte voor de paarden om elkaar enigszins te ontwijken?
Niet alle 'pp's zijn even ruim opgesteld.


Ja er zijn vier plaatsen voor ruwvoer, maar die staan niet super ver uit elkaar.. Dus als er eentje op is wordt hij weggejaagd door het grote paard. De gangen zijn redelijk. Hij kan daar ruim keren. De kleine pony's accepteren hem wel, maar het grote paard van 1,75 niet.. Die jaagt hem steeds weg als de voerbak waar hooi in ligt op is.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:02

Mijn vorige paardje had ook stress door een verhuizing, kwam wel echt door de situatie daar, want daarvoor stond hij in een groep waar hij wél op zijn gemak was en daar stond hij ook niet lang, was toen ik hem net had gekocht.
Ik heb hem toen zo snel mogelijk naar huis gehaald (was zelf ook net verhuisd en hij kwam aan huis alleen was alles nog niet klaar)
Toen hij éénmaal thuis stond (hij was daar dus ook voor het eerst ) was het ook direct weer in orde.
Bij mij was het dus:
1e keer verhuizen oké
2e keer stress
3e keer oké.
Dat lag dus niet aan het verplaatsen op zich.

Het kan tijd kosten om te wennen, maar het kan ook zijn dat de huisvesting daar gewoon niks voor hem is.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 18:13

MirandaFuego schreef:
Mijn vorige paardje had ook stress door een verhuizing, kwam wel echt door de situatie daar, want daarvoor stond hij in een groep waar hij wél op zijn gemak was en daar stond hij ook niet lang, was toen ik hem net had gekocht.
Ik heb hem toen zo snel mogelijk naar huis gehaald (was zelf ook net verhuisd en hij kwam aan huis alleen was alles nog niet klaar)
Toen hij éénmaal thuis stond (hij was daar dus ook voor het eerst ) was het ook direct weer in orde.
Bij mij was het dus:
1e keer verhuizen oké
2e keer stress
3e keer oké.
Dat lag dus niet aan het verplaatsen op zich.

Het kan tijd kosten om te wennen, maar het kan ook zijn dat de huisvesting daar gewoon niks voor hem is.


Op mijn vorige stal ging de verhuizing heel makkelijk. Hij was super op zijn gemak. Hij werd zelfs dikker.. Nu hij hier staat valt hij alleen maar af..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:13

Maar dan is er ook en overgang van gras (24/7 weide) naar alleen hooi?
Ik had ook gereageerd in je vorige topic :) ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt hoor :(:)
Je wil het beste voor je paardje en dan valt hij zo af.
Ik vind het heel lastig om zo er iets over te zeggen. Heb je vertrouwen in de stalhouder? Kun je daar niet even mee overleggen? Als hij afhankelijk wordt van jou om hem bij te voeren ben je niet goed bezig, wat wanneer je een keer niet kan komen? Hij moet het goed hebben zonder dat jij je zo met het voer moet bemoeien.
Je moet ook naar je eigen intuïtie luisteren, volgens mij zegt die dat het niet pluis is.
Ik zou zeggen ga ook al even om je heen kijken of er iets anders te vinden is.
Heel moeilijk dit.
Mijn paard is ook net verhuisd, ze viel wel wat terug maar dat is inmiddels al weer bijgetrokken.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:14

Dan zou ik de pensionhouder vragen om voorlopig een extra voerplek te creëren op grotere afstand totdat de rust in de kudde komt. Deels zal je pony afvallen door de stress, maar mogelijk ook door te weinig ruwvoer. Soms moet je paarden tijd geven om opnieuw een kudde te vormen.
De meeste PP vind ik erg krap opgesteld. Een paard is een vluchtdier en moet dus wel de ruimte hebben in een kudde om de anderen te ontwijken/afstand te houden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 18:16

justkid schreef:
Maar dan is er ook en overgang van gras (24/7 weide) naar alleen hooi?
Ik had ook gereageerd in je vorige topic :) ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt hoor :(:)
Je wil het beste voor je paardje en dan valt hij zo af.
Ik vind het heel lastig om zo er iets over te zeggen. Heb je vertrouwen in de stalhouder? Kun je daar niet even mee overleggen? Als hij afhankelijk wordt van jou om hem bij te voeren ben je niet goed bezig, wat wanneer je een keer niet kan komen? Hij moet het goed hebben zonder dat jij je zo met het voer moet bemoeien.
Je moet ook naar je eigen intuïtie luisteren, volgens mij zegt die dat het niet pluis is.
Ik zou zeggen ga ook al even om je heen kijken of er iets anders te vinden is.
Heel moeilijk dit.
Mijn paard is ook net verhuisd, ze viel wel wat terug maar dat is inmiddels al weer bijgetrokken.


Mijn paard kreeg bij de vorige stal ook hooi 2 keer per dag.. Ja ik herkende je al haha. Ik heb aangegeven dat hij afvalt en dat ik mij zorgen maak. Ik mag hem als ik er zelf ben in de volle weide zetten en hooi bijvoeren. Dat vindt ze geen probleem. Zij zegt dat het vorige paard die erbij kwam dit ook had en dat het daar mee goed gekomen is (die was mager en nu best rond). Ja en dat is dus het punt waar ik mij zorgen over maak. Ik moet bijvoorbeeld morgen de hele dag naar mijn studie. Dan krijgt hij dus niks extra's.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:17

Ja, en dat was puur stress het beest kon er zijn draai niet vinden!
Na weer een verhuizing had hij het na slechts 1 week beter naar zijn zin dan de totaale verblijftijd bij de andere stal te samen. Zijn karakter veranderde positief en ik had een heel ander paard,wat plots zomaar gevoelig was voor overgewicht!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 18:18

kwita schreef:
Ja, en dat was puur stress het beest kon er zijn draai niet vinden!
Na weer een verhuizing had hij het na slechts 1 week beter naar zijn zin dan de totaale verblijftijd bij de andere stal te samen. Zijn karakter veranderde positief en ik had een heel ander paard,wat plots zomaar gevoelig was voor overgewicht!


Mmm ja, ik vind hem ook anders.. Ook in gedrag..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:43

Als je er zelf voor moet zorgen dat hij extra eten krijgt en je hebt geen tijd is dat geen goede oplossing.
Als je paardje met een andere verhuizing wel op zijn gemak was zou ik niet te lang afwachten iig., dan lijkt het er toch op dat dit niet geschikt is.
Dat hoor je trouwens best vaak hoor, alles te massaal en toch veel stress door een onrustige kudde.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:44

Lekker dan, moet jij je pony gaan bijvoeren terwijl je pensiongeld betaalt.
Er is waarschijnlijk niet onbeperkt ruwvoer aangezien die grote zo’n voernijd heeft?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:16

Echt lastig als een pony zo afvalt!

Toch heb ik het zelf ook meegemaakt. De verhuizing en een nieuwe draai vinden binnen een nieuwe groep is soms heel lastig. Juist als een groep al een tijdje "gesetteld" is dan kost het de nieuweling veel moeite om een plekje te vinden. Soms gaat het ook snel, maar het kan ook maanden duren. Ik zie in de post hierboven al heel veel goede tips :-)
Los van de stress is er nog een ander punt, de vertering van een paard/pony verloop voor een groot gedeelte via een vergisting in de blinde en de dikke darm. Doordat jouw pony ander voer krijgt heeft het lichaam, of eigenlijk de bacteriën en schimmels, tijd nodig om zich aan te passen. Linkje met wat info
Ik vind het voor mijn pony's belangrijk dat ze op hun natuurlijke manier weer kunnen oppakken. Dus, onbeperkt goed ruwvoer of weidegang met goed gras. Voor de oudere pony die ik vanuit Wales had geïmporteerd heeft het een jaar geduurd voordat ik haar echt "stabiel" had.

In a true dialogue, both sides are willing to change

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 19:25

MirandaFuego schreef:
Als je er zelf voor moet zorgen dat hij extra eten krijgt en je hebt geen tijd is dat geen goede oplossing.
Als je paardje met een andere verhuizing wel op zijn gemak was zou ik niet te lang afwachten iig., dan lijkt het er toch op dat dit niet geschikt is.
Dat hoor je trouwens best vaak hoor, alles te massaal en toch veel stress door een onrustige kudde.


Ik heb er nu tijd voor, omdat ik richting de zomer vakantie ga met mijn studie. Maar straks niet meer. Voel mij dan enorm schuldig als ik 1 dag niet kan gaan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 19:26

MirandaFuego schreef:
Als je er zelf voor moet zorgen dat hij extra eten krijgt en je hebt geen tijd is dat geen goede oplossing.
Als je paardje met een andere verhuizing wel op zijn gemak was zou ik niet te lang afwachten iig., dan lijkt het er toch op dat dit niet geschikt is.
Dat hoor je trouwens best vaak hoor, alles te massaal en toch veel stress door een onrustige kudde.


Toen ik hem net gekocht had, was hij eigenlijk heel rustig. Geen gekke dingen, hij werd zelfs dikker.. Samenvoegen gebeurde niks. Hij vond zijn draai snel. Op dit moment niet..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 19:26

Amalarab schreef:
Lekker dan, moet jij je pony gaan bijvoeren terwijl je pensiongeld betaalt.
Er is waarschijnlijk niet onbeperkt ruwvoer aangezien die grote zo’n voernijd heeft?


Nee er is geen onbeperkt ruwvoer helaas..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 19:28

link2thepast schreef:
Echt lastig als een pony zo afvalt!

Toch heb ik het zelf ook meegemaakt. De verhuizing en een nieuwe draai vinden binnen een nieuwe groep is soms heel lastig. Juist als een groep al een tijdje "gesetteld" is dan kost het de nieuweling veel moeite om een plekje te vinden. Soms gaat het ook snel, maar het kan ook maanden duren. Ik zie in de post hierboven al heel veel goede tips :-)
Los van de stress is er nog een ander punt, de vertering van een paard/pony verloop voor een groot gedeelte via een vergisting in de blinde en de dikke darm. Doordat jouw pony ander voer krijgt heeft het lichaam, of eigenlijk de bacteriën en schimmels, tijd nodig om zich aan te passen. Linkje met wat info
Ik vind het voor mijn pony's belangrijk dat ze op hun natuurlijke manier weer kunnen oppakken. Dus, onbeperkt goed ruwvoer of weidegang met goed gras. Voor de oudere pony die ik vanuit Wales had geïmporteerd heeft het een jaar geduurd voordat ik haar echt "stabiel" had.


Ja de kudde was daar al twee jaar gesetteld en ook niet veranderd. Nu natuurlijk wel, door mijn pony. Hij krijgt nu wel ander hooi. Eerst kreeg hij kuil, maar nu voordrong/echt hooi.. Dat is ook heel anders. Dank voor je info.. Ik vind het alleen gek dat hij bij de vorige verhuizing (toen ik m gekocht had) het wel goed deed.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:33

Ga gewoon op zoek naar iets anders, je paard geeft aan dat dit het niet is.
Tenminste, ik denk dat dat jouw gevoel ook is en als je een keer niet kan is het ook niet fijn dat je paardje dan een slechte dag heeft.

Je hebt ook niet gelijk wat geregeld dus mocht het in de tussentijd beter gaan kun je altijd nog beslissen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:34

En hoe is hij ingeschaard? eerst met een maatje uit de bestaande kudde apart en dan de kudde in zodat hij steun heeft aan dat paardje? of gewoon in zijn uppie en red je maar?
Dan moet de pensionhouder toezicht houden en hem bijvoeren. Hij is blijkbaar nog niet in de kudde geaccepteerd en dat kan ook nog best even duren.
Zeker met beperkt voer heeft hij natuurlijk weinig kans om rustig te eten en relaxt te zijn. Hij moet zijn plek nog krijgen en daarnaast heeft hij geen keus dan daar te eten waar de rest ook is.
Daar mag best wat meer aandacht voor zijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 20:32

justkid schreef:
En hoe is hij ingeschaard? eerst met een maatje uit de bestaande kudde apart en dan de kudde in zodat hij steun heeft aan dat paardje? of gewoon in zijn uppie en red je maar?
Dan moet de pensionhouder toezicht houden en hem bijvoeren. Hij is blijkbaar nog niet in de kudde geaccepteerd en dat kan ook nog best even duren.
Zeker met beperkt voer heeft hij natuurlijk weinig kans om rustig te eten en relaxt te zijn. Hij moet zijn plek nog krijgen en daarnaast heeft hij geen keus dan daar te eten waar de rest ook is.
Daar mag best wat meer aandacht voor zijn.


Hij stond alleen een week lang. Normaal gesproken had ik er al een maatje bijgezet. Hij is heel lief naar andere paarden, doet nooit iets. Zo is het de vorige keer ook gegaan. Toen ging het prima.. Daarna nog een maatje erbij en vervolgens in de groep.. Hij kon niet aan ze ruiken deze keer en stond 7 dagen alleen. Dit heeft hem veel stress gegeven, dat merkte ik aan hem. Hij is toen in de groep gegaan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:11

Is er ook andere stalling in de buurt? ik zou toch even rond gaan kijken net wat Mirandafuego hierboven zegt.
Daar gaat ook nog wel even tijd over heen.
Dit is wel een erg lompe manier van inscharen in mijn ogen en jouw paardje heeft daar nog last van. Het kan ook best nog goedkomen natuurlijk maar het is ook jouw gevoel wat je er nu bij hebt. Of je hem daar met een gerust hart kunt achterlaten wanneer je er juist geen tijd voor hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Samantha89, SunnyHorse en 75 bezoekers