Lange winterharen voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 22:11

Dag bokkers!

Ik ben nu bijna een jaar eigenaar van een minipaardje. Nu heeft hij een enorm dikke en lange wintervacht aangemaakt en heeft hij nu een beetje moeite met dat allemaal te verliezen. Ook heeft last van luizen gehad (mede door die dikke vacht volgens mij want de andere paarden hadden hier gaan last van)
Scheren vind ik een beetje onhandig in de situatie waarin ik mij bevind dus dat doe ik liever niet.

Nu is mijn vraag of dat ik het aanmaken van zoveel haar voor komende winter kan beperken door bv. een fleece gevoerd regendekentje op te leggen? Ik ben een leek in dekens, dus alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:16

Dat zul je moeten uitproberen, al geloof ik daar niet in...
Studies wijzen uit, als ik me niet vergis althans!, dat het aantal licht uren op een dag invloed heeft op aanmaken van haar. Maar bij ons op stal staan ook een aantal paarden die vrijwel geen wintervacht aan maken

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:17

Er is naast temperatuur nog een belangrijke factor in de aanmaak van winterhaar, namelijk licht. Als de dagen korter worden, gaan ze meer vacht maken. Staat je paardje 's nachts op stal? Zorg dan dat je stal 's avonds en 's ochtends goed verlicht is om de lange zomerdagen na te bootsen.

Verder kun je de dekens gewoon rustig opbouwen. Begin ruim op tijd met een ongevoerd regendekentje en dan kun je steeds een wat dikker deken opleggen (of laagjes maken). Zelf heb ik een 1 ongevoerde en 1 gevoerde regendeken en daarme houd ik de vacht s winters heel mooi. Zijn alleen wel warmbloeden dus die maken sowieso minder vacht volgens mij

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 22:29

Bowo schreef:
Er is naast temperatuur nog een belangrijke factor in de aanmaak van winterhaar, namelijk licht. Als de dagen korter worden, gaan ze meer vacht maken. Staat je paardje 's nachts op stal? Zorg dan dat je stal 's avonds en 's ochtends goed verlicht is om de lange zomerdagen na te bootsen.

Verder kun je de dekens gewoon rustig opbouwen. Begin ruim op tijd met een ongevoerd regendekentje en dan kun je steeds een wat dikker deken opleggen (of laagjes maken). Zelf heb ik een 1 ongevoerde en 1 gevoerde regendeken en daarme houd ik de vacht s winters heel mooi. Zijn alleen wel warmbloeden dus die maken sowieso minder vacht volgens mij


Mijn paarden staan 24/7 buiten dus de langen zomerdagen nabootsen kan ik helaas niet. Hij maakt echt enorm veel vacht aan, zelfs mijn Haflinger is er niks tegen.
Het is vooral een kwestie van proberen zoals ik van jullie lees?
Want dekens zoeken in minimaat is ook al een hele opgave -O-

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:49

Dekens zullen zeker wel helpen. Toen mijn paard nog onder een deken stond was zijn vacht minder lang en dik dan nu hij zonder deken heeft gestaan. Mijn paard staat ook 24/7 buiten.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 22:50

Mossel schreef:
Dekens zullen zeker wel helpen. Toen mijn paard nog onder een deken stond was zijn vacht minder lang en dik dan nu hij zonder deken heeft gestaan. Mijn paard staat ook 24/7 buiten.


Zou een fleece gevoerd regendeken dan genoeg zijn? Of moet ik echt dikker gaan dan?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:51

Ik ken toch enkele mensen wiens ervaring is dat dekens idd voor minder wintervacht zorgen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:53

Ilsey schreef:
Ik ken toch enkele mensen wiens ervaring is dat dekens idd voor minder wintervacht zorgen.

Dat zal gerust. Bij mijn shet, die van september/oktober tot begin voorjaar onder de dekens staat maakt het geen enkel verschil in lengte. Alleen blijft de vacht nu met verharen op de hals wat langer zitten maar ik weet niet of dat door de deken komt.

TS of een regendeken met fleecevoering gaat werken zul je moeten uitproberen. Houd ook rekening met de nadelen van fleecevoering (trekken, kale plekken bij geen optimale pasvorm). Je beste optie zou toch denk ik scheren en een deken zijn. Als je toch met dekens in de weer gaat, waarom dan niet scheren? Je pony hoeft toch niet te lijden met zijn dikke vacht onder een deken alleen omdat jij de lange haren niet mooi vindt?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:58

BaBritFre schreef:
Mossel schreef:
Dekens zullen zeker wel helpen. Toen mijn paard nog onder een deken stond was zijn vacht minder lang en dik dan nu hij zonder deken heeft gestaan. Mijn paard staat ook 24/7 buiten.


Zou een fleece gevoerd regendeken dan genoeg zijn? Of moet ik echt dikker gaan dan?

Ik begon vaak met een regendeken ( ook fleecegevoerde) maar je moet toch op gaan bouwen naar meer als je die haren echt kort wil houden. Ik ging tot max 200

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:05

Mossel schreef:
Ik begon vaak met een regendeken ( ook fleecegevoerde) maar je moet toch op gaan bouwen naar meer als je die haren echt kort wil houden. Ik ging tot max 200

Dat doe ik ook met mijn shet maar die heeft het KOUD (want bejaard en mindere weerstand in de winter). Uit het verhaal van TS maak ik niet op dat haar pony het koud heeft. Een deken zonder te scheren vind ik dan eigenlijk not done.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:12

Ik heb een deken voor mijn D-pony omdat ze anders in de winter stijver wordt en invalt.
Ze is ook 24, maar verder een kwieke oma :+.

Ik ga tot 300 gram, ik begin vaak met een fleecegevoerde regendeken, dan 200 en ik heb een 100 grams onderdeken die onder de 200 grams waterdichte past.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:13

Mijn paard heeft chronische bronchitis dus ook niet helemaal een goed voorbeeld, ik denk dat de Ts zelf moet kijken wat voor die van haar werkt.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:17

Ik begin met mijn gelderse ook vroeg met de dekens. En bouw dat langzaam op en hij zit hele winter top in zijn vacht mensen denken dat ik hem scheer maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Weet ook wel dat als je 1x scheert dat je dat ook vaker zal moeten doen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:20

Ik denk eerder dat de pony niet goed in zijn vel zit.
Nu nog een lange vacht die eraf moet is niet gezond. Daarnaast heeft de pony ook nog luizen gehad en die komen voor op dieren die een lage weerstand hebben.
Pony is vorig jaar ook verhuisd dus wellicht iets opgelopen of daar een tikkie van gehad.

Is niet erg maar wellicht een idee om even de da te bellen voor een check-up.

Ik heb er een van 27 en die is zo goed als van zijn vacht af...viel er met bossen vanaf.
Ook de andere bejaarden hier(30+) zijn goed door de vacht heen gekomen.

Verder is het wel per paard/ras verschillend hoeveel haar ze aanmaken voor de winter.
Maar als de pony gewoon gezond is en goed voer krijgt moet het verharen volgend jaar geen probleem zijn en is het er zo af.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:24

BaBritFre schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten dus de langen zomerdagen nabootsen kan ik helaas niet. Hij maakt echt enorm veel vacht aan, zelfs mijn Haflinger is er niks tegen.
Het is vooral een kwestie van proberen zoals ik van jullie lees?
Want dekens zoeken in minimaat is ook al een hele opgave -O-

Op Facebook is een groep speciaal voor mini paarden.
Daar worden regelmatig allerlei dekens te koop aangeboden, en anders bij https://www.minihorseshop.nl/.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:25

Nika dekens heeft ook dekens maat mini toch?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:02

Nika dekens heeft indd ook mini maten

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:09

BaBritFre schreef:
Mossel schreef:
Dekens zullen zeker wel helpen. Toen mijn paard nog onder een deken stond was zijn vacht minder lang en dik dan nu hij zonder deken heeft gestaan. Mijn paard staat ook 24/7 buiten.


Zou een fleece gevoerd regendeken dan genoeg zijn? Of moet ik echt dikker gaan dan?


Mijn PRE krijgt het echt koud als ik alleen een gevoerd dekentje op leg, je drukt immers wel de vacht plat. Hoor wel ooit dat het zo werkt maar hier helaas niet, zou ideaal zijn :o

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:27

Ik bestel hier wel eens iets, goede service en niet te duur: https://www.minihorse.eu/index.php?item ... 03&lang=nl
Ik heb overigens geen minipaard ;)
Twee jaar geleden had mijn merrie ook een megavacht aangemaakt, maar dit was doordat ze van een 24/7 buiten stalling kwam. Nu staat ze snachts op stal.
Vorig jaar ben ik in september (als de temperatuur onder de 15 graden was) begonnen met een ongevoerde regendeken op te leggen. Bij temperaturen onder de 10 graden onderdeken eronder van 100gram, etc.
Haar vacht is mooi kort gebleven :D

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:41

Hoi! Bedankt voor alle antwoorden en tips!
Minihorse.eu kende ik al! Hopelijk hebben ze iets dat hel past!

Ik zie dat er wat onduidelijkheid over de pony is. Het is dus een mini ruin. De dierenarts en tandarts schatten hem rond de 13 jaar. Zijn papieren kloppen dus niet want dan zou hij 8 moeten zijn. Hij is goed opgevolgd geweest door de DA. Die is in de winter 3x op bezoek geweest hier (ook voor de spuiten voor de luis), en ik denk dat hij niet ziekjes is omdat ik nooit opmerkingen had. Wel is hij van zwaar obese naar normaal gewicht gegaan. Verder is hij van een bange pony ook echt uitgegroeid naar een paard met initiatief. Alles in de goede richting dus :)
Ze staan aan huis en 24/7 buiten.
Alleen dat verharen is een puntje, het gaat gewoon zo langzaam bij hem. Nu zijn zijn hoofd en ook zijn rug volledig winterhaarvrij maar zijn buik en nek gaan heel langzaam.

Scheren vind ik moeilijk en zou ook in zijn nadeel zijn. Ik ben alleen in de weekends thuis, door de week verblijf ik in een stad voor mijn studies. Mijn (groot)ouders hebben heel weinig kennis van paarden dus de temperatuur opvolgen, deken veranderen, ... kan dus niet gebeuren als ik er niet ben. Pony komt ook niet veel aan het zware werk.

Maar als ik het goed begrijp kan het mogelijk zijn, maar dat hangt van het paard af? Sowieso opbouwen dan? Hoe dik moet ik dan gaan? Moet ik hem scheren voor ik de dekens op doe, of kan het ook zonder? Of misschien is dat ook een uitprobeersel?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ken echt niets van dit onderwerp.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:00

Vragen geeft niet :).

Je kan altijd rustig opbouwen met een fleecegevoerd dekentje en dan kijken wat de haren doen.
En dat kan je opbouwen tot 200, 300, 400, 500 gram, net zoveel als jij wil.

Als je op een gegeven moment denkt dat ht alsnog een pluisbeer wordt, kan je hem scheren, maar dan moet je wel meer en dikkere dekens hebben. Je haalt wel zn vacht weg en dat moet je compenseren.
Dus stel je wil hem in de winter onder 200 zetten incl haar, moet je als je hem scheert daar wel nog een 200 grams oid bij halen zodat je rond de 400 komt.

Mijn pony staat incl. haar onder maximaal 300 grams deken.
Ik merkte dat als het waait en regent ze onder 200 grams wel wat stijver en minder blij was. Met een onderdekentje van 100 grams is ze een veel blijere oma!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:21

Voor zover ik weet zit het zo:

Het korter worden van de dagen zorgt ervoor dat een paard gaat verharen, of dat nu van winter naar zomer is, of andersom. 

De temperatuur zorgt voor de dikte en lengte van de vacht die na het verharen aangroeit.

Na de zomer begin ik onder de 10 graden met een 0 of 100 grams dekentje. De dikte is natuurlijk ook afhankelijk of het waait, het regent of dat de zon schijnt. Wanneer het alleen 's nachts kouder dan 10 graden is, dan gaat er 's nachts een deken op en overdag niet. Als de dagen al korter worden, maar het weer blijft (ook snachts) boven de 10 graden dan doe ik er geen deken op.
Tussen de 0 en de 5 graden heb ik meestal een 200 of 300 grams deken op, en beneden de 0 graden een nog dikkere deken. Natuurlijk blijft het belangrijk om naar je eigen pony te kijken, heeft hij het te warm dan haal je er een deken af.

Je pony zal dan een redelijk dunne wintervacht krijgen. (Tenzij er iets mis is met de gezondheid natuurlijk).
Je weet nu dat je pony moeilijker verhaart, (dat zie ik wel vaker bij van die sterke rassen) dan kun je hem ruim voor de verhaar periode lijnzaadolie geven, dit kan helpen.

Trouwens: ik heb zelf ''maar'' 4 winterdekens, een 0 grams regendeken, een 100 grams regen deken, een 200 grams onderdeken en een 400 grams winterdeken (tevens waterdicht). Zo kun je combineren met de dekens zodat je niet van alles iets hoeft te kopen en je pony altijd iets waterdichts op heeft.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:36

Ik zou dus al een heel eind komen met een 0, 100 en 300 grams? :)
Voorlopig hebben ze alleen bij minihorse.eu dekens in zijn maat. De rest helaas niet :(

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:37

Als degenen die je pony veelal verzorgen weinig verstand/affiniteit hebben van/met pony's, zou ik niet gaan goochelen met dekens.
Luizen heeft vaak te maken met verminderde weerstand, al is een lange vacht niet handig in zo'n geval. Met goed hooi, lijnolie en zo nodig een vitaminebrokje, komt het vast goed.
Mocht hij toch weer luizen krijgen, kun je alsnog (deels) scheren.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

Je wil hem dus de hele week onder een fleecegevoerde regendeken zetten zonder hem tussendoor te luchten en zonder te voelen of hij het te koud of te warm heeft? Wees blij dat hij zonder deken kán!

Laat hem gewoon lekker bloot staan in z'n wintervacht. Daar heeft hij in de winter meer aan. In het voorjaar kun je hem scheren als hij lastig verhaart. Waarom doe je dat nu niet gewoon als hij er zo'n last van heeft? Ik heb bij mijn shet ook de keel uitgeknipt. Daar had ze last van (hals en buik gelukkig niet, daar zit ook nog wat winterhaar). Het heeft een functie, weet je. En als je er toch alleen in de weekenden bent hoef je ook niet de hele week tegen dat lange haar aan te kijken als je het niet mooi vindt.