Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:16

Een korte introductie: sinds een jaar ben ik bezig om mijn vleesconsumptie te minderen. De voornaamste reden was dat ik een regel heb opgesteld: ik eet alleen nog dingen die ik héél erg lekker vind. Ik sla taart op een verjaardag bijvoorbeeld altijd af, ik ben veel blijer met een koekje of stukje kaas. Daarmee blijf ik lekker slank :D Vlees begon me ook steeds meer tegen te staan en zo begon het minderen. Na het zien van een documentaire werd ik me bewust van het effect van veeteelt op onze aarde, en door het deelnemen aan de Nationale Week zonder Vlees leerde ik dat er (voor mij) super alternatieven zijn voor vlees. Voor mij hoeft het dus niet meer. Ook met melk heb ik flink geminderd. Omdat ik zo af en toe (max. 1x pw) nog vlees of vis eet waar ik echt van geniet, noem ik mezelf nog wel een flexitariër.


Aan het einde van dit jaar wil ik verhuizen naar mijn eigen plek, waar ik lekker vega kan koken voor mijzelf, maar nu woon ik nog thuis, samen met mijn ouders en twee volwassen broertjes. Iedereen heeft een eigen kookdag en mijn moeder kookt de resterende dagen. We eten zeer gevarieerd door recepten uit meerdere culturen, regelmatig éénpansgerechten. Mijn moeder probeert rekening met mij te houden door een vega recept te volgen, zeer weinig vlees te gebruiken of een deel van de maaltijd apart te koken zonder vlees. Mijn broertjes vinden dit meestal teveel gedoe, dus staat mijn moeder, of ik, er alsnog naast om iets voor mij apart te maken. Soms ook niet: gisteren hadden we nasi met vlees en ik kon kiezen tussen dat of brood. Overigens zijn mijn broertjes erg kieskeurig dus er zijn veel dagen dat mijn moeder een pan voor hen apart maakt zonder al die 'enge' groenten.

Ik houd van koken maar moet door deze omschakeling een heel nieuw repertoire van vega recepten verzamelen. Ik test dus allerlei recepten van het internet en zoek bewust naar recepten waarbij je het vlees of de vleesvervanger niet mist. De mannen zijn gewend elke dag vlees te eten en missen het dus wél, wat ik ook maak. De meeste vervangers die we nu hebben getest, vallen bij de mannen slecht.

De eerste tijd heeft mijn familie de vleesloze maaltijden 'verdragen', maar van de week vroeg mijn broertje of ik voortaan alsjeblieft apart wil koken: een pannetje voor mij zonder vlees en voor hen mét vlees. Dit gaat erg tegen mijn gevoel in. Ik wil geen vlees kopen en bereiden voor mijzelf, of voor anderen. Ik wil juist met die ene kookdag in de week dat mijn gezin óók mindert met vlees. Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik wil niet bijdragen aan de vleesconsumptie van anderen, en vind dat ik met mijn recepten ook een volwaardige maaltijd kan bieden.
Mijn broertje geeft aan dat hij probeert, als hij tijd heeft, wel rekening met mij te houden. Dus zou ik dat ook met hem moeten doen. Daar heeft hij wel een punt. Ik heb mijn broertje voorgesteld dat hij eventueel bij de lunch vlees zou kunnen eten, als dat voor hem belangrijk is. Dat wil hij niet. Ik acht de kans erg groot dat mijn broertje voor mij geen vegaburger naast de worstjes meer bakt, als ik niet hetzelfde wil doen voor hem. Ik zou het zelf kunnen doen, maar vind het wel erg prettig om aan te kunnen schuiven na een lange werkdag.

Ik hoor graag jullie gedachten over dit dilemma!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:19

Oh ik wilde zo graag een plaatje hier delen, maar ik kan hem niet vinden.

Ik vind het goed als je vegetarisch bent, maar het is hetzelfde als religie. Je moet mensen niet dwingen in jouw denkwijze mee te gaan :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:20

Lijkt me een lastige kwestie, gezien ik zelf amper vlees eet snap ik jouw punt wel.
Aan de andere kant heeft mijn moeder altijd gezegd dat als ik vegetarisch wilde eten als ik nog in huis woonde ik zelf maar moest koken en dat leek mij ook zeer redelijk. Wie kookt bepaald.

Vleesvervangers zijn het ook eigenlijk allemaal net niet (op Stukjes van Quorn na :9 ) dus hier eten we vooral gerechten waarin geen vervangers nodig zijn. Dan mis je het ook echt niet vind ik. Mijn broertje is de enige die klaagt als hij mee moet eten maar die vind dan ook dat hij perse 200 gram vlees per dag binnen moet krijgen om welke rede dan ook.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:20

Tja, ik zou eten wat iemand anders voor mij maakt. Wil ik dit niet, dan eet ik gewoon niks of brood. In jouw geval moet je dus zelf nog een vegaburger bakken en heeft je broertje gewoon pech en mag hij zijn eigen vleesje klaarmaken als hij dat zo nodig wil.
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 16-05-18 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:21

Tja, in een gezin is het geven en nemen. Voor jullie beider redenaties is veel te zeggen en ik denk dan ook dat je er alleen maar uitkomt in overleg

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:22

Poeh, lastig. Ik snap jou helemaal en knap dat je je ideeën nastreeft door te minderen met vlees!

Wat betreft je situatie, tsja je woont nog thuis.. Ik vind het dan ook nogal wat om je familie te willen 'verplichten' vleesloos te eten als jij dat doet. Ik snap je absoluut dat jij geen vlees voor hen wil bakken dus dat zou ik persoonlijk dan ook niet doen. Dan maar niet koken. En dat je broertje dan geen vegaburger voor je bakt is dan maar zo. Aan de andere kant is het namelijk ook jouw keuze en zou je zelf je vegaburger kunnen bakken ;)
Je laatste zin, wat wil je liever? Aanschuiven na een lange dag maar niet altijd vleesloos, of toch even je eigen vegaburger maken en alsnog met je gezin eten?

Ik neem trouwens aan dat het om vlees aardappelen groente gaat, met eenpansgerechten wordt het wat lastiger en zou ik je adviseren lekker je eigen eten te maken. Zeker als je zegt dat je binnenkort wil verhuizen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:23

Ik ben het wel een beetje met je broertje eens.. Als iedereen rekening met jou probeert te houden met jou, is het wel zo netjes ook rekening met hun te houden.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:24

Tja, draai de vraag om, kan je een vleeseter verplichten om vega te koken of zelfs te eten?

Ik vind dat je beide rekening met elkaar kan houden. Dus jij met hun wensen (vlees) en zij met die van jou (vega). Het is twee-richtingsverkeer, niet 1.

Dat jij vind, dat zij minder vlees dienen te eten, is in mijn ogen niet iets waar jij verantwoordelijk voor bent of van hen kan vragen.

Het betreft maar 1 dag dat je gaat koken. Wees dan slim, zorg op die dag dat je die ene keer vlees in de week maakt, die je zelf wel lekker vind.
Dan is het alleen de vraag of zij de andere dagen met jouw wensen (geen vlees/vis) rekening kunnen en willen houden.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:24

Iedereen houdt rekening met jou, maar jij rekening houden met hun wensen is teveel gevraagd? Wat kom jij betweterig over om de andere leden van het gezin ook vleesloze recepten op te dringen. Ze vragen niet eens elke dag vlees, maar het is toch een kleien moeite om vlees te braden als je broertje dat graag wil? Breng dan iets biologisch mee ofzo.

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:25

Als jij je eigen maaltijd apart moet maken wanneer je broers geen rekening met jou houden, dan kunnen hun dat toch ook prima wanneer ze die ene dag geen vlees krijgen?
En elke dag vlees moeten eten... jeetje dat is best extreem. Een dag per week zonder vlees gaan ze echt niet dood aan hoor :=

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:25

freetorun schreef:
Oh ik wilde zo graag een plaatje hier delen, maar ik kan hem niet vinden.

Ik vind het goed als je vegetarisch bent, maar het is hetzelfde als religie. Je moet mensen niet dwingen in jouw denkwijze mee te gaan :)


Je kan in deze gedachte de TS ook niet dwingen om met vlees te koken of met vlees te eten.

Laatste doen zij wel...

1 dag per week met de pot mee vega eten moet kunnen volgens mij

Als ze perse met vlees willen eten kunnen ze t toch ook zelf doen? Moet jij vaak ook op de dagen dat zij koken.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:27

Hier in het gezin ook diverse wensen qua eten. Er wordt tot op zekere hoogte rekening mee gehouden maar ergens stopt het natuurlijk. Het is geen doen om steeds apart te koken of meerdere aparte gerechten te maken.

Dus of je slaat over wat je niet wilt eten en pakt wat je wel wil eten, of je smeert maar een broodje. Wanneer zuurkool wordt gemaakt, smeer ik bijvoorbeeld gewoon een bammetje. De rest lust het wel, ik niet.

Dat je niet wil bijdragen aan de vleesconsumptie van anderen, daar moet je een beetje vanaf stappen ben ik bang. Je kiest voor jezelf, je moet geen keuze willen maken voor een ander. Aan de andere kant, dat er een keertje geen vlees op tafel staat is natuurlijk geen reden voor gezeur.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 16-05-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:27

Ik lees dat als je broer kookt jij of je moeder er nog naast staan te koken omdat hij geen rekening met jou/jullie houdt ivm teveel moeite. En dat recent de keuze oa nasi met vlees was of brood. Dus dan houdt hij toch helemaal geen rekening met jou?
Dan kan hij net zo prima een stukje vlees voor zichzelf bakken bij het gerecht dat jij verder voor iedereen maakt.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:29

Ik kook ook zo nu en dan en dan moet ik ook regelmatig vlees klaarmaken voor de rest vh gezin, maar als we geen vlees eten vinden ze het ook prima. Ik heb er niet zo veel problemen mee, ben ook al meer dan 15 jaar vegetarisch en heb geleerd dat het geven en nemen is op dat gebied. Wel heel erg ouderwets om te zeggen; ik MOET vlees, zwaar achterhaald ook. Ze eten hier op zijn minst 2 dagen vegetarisch mee. Je zou bijvoorbeeld ook spaghetti kunnen maken met vega gehakt, hier merkte ze niet eens dat het geen vlees was :)) .

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:31

Ik eet al jaren vegetarisch, maar dring dat niet op aan mijn tafelgenoten. En zo nodig braad ik ook een stukje vlees, wel bij voorkeur een stukje 'happy-meat'.
Misschien kun je afspreken dat je dat voor hen week om week doet. In een familie is het een beetje geven en nemen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:35

Ik vind zelf het elke dag vlees moeten eten echt verschrikkelijk overdreven, genoeg recepten die überhaupt geen vlees erin hebben. Mijn vader moest altijd vlees, blijkt hij het helemaal niet door te hebben als het er niet in zit :+ :')

Maar dat is verder niet relevant. Het gaat eigenlijk vooral om de afspraken die je maakt. Ik zou zeggen dat je óf allemaal rekening met elkaar houdt óf allemaal geen rekening met elkaar houdt en zelf je eten aanpast. Je broertjes houden nu geen rekening met jou, maar je wordt nu wel gevraagd rekening met hen te houden. Dat is een beetje krom.

Ik zou voorstellen dat ze rekening houden met jou (en dus ook jouw vegaburger bakken of een extra pannetje zonder bereiden), dan maak jij voor hun vlees. Als ze daar geen zin in hebben en jij elke keer je eigen vegaburger staat te bakken, zou ik op jouw dag gewoon vleesloos koken. Kunnen ze altijd zelf bepalen er vlees bij te maken.

Rocamor

Berichten: 10833
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:38

Lestrange01 schreef:
En elke dag vlees moeten eten... jeetje dat is best extreem. Een dag per week zonder vlees gaan ze echt niet dood aan hoor :=


Dood gaan ze niet nee, maar ze mogen toch hoop ik zelf wel beslissen of ze elke dag vlees willen eten of niet? Idd zoals iemand hier eerder schreef, net als met religie, druk dat er niet bij een ander doorheen. Niet linksom, noch rechtsom....

Ts, kun je niet evt voorstellen dat jij enkel nog voor jezelf kookt en uit het roulatie systeem gaat.

Of evt in het roulatie systeem blijft en dat jouw kookdag jouw ene vleesdag zal zijn?

Zo eet jij gewoon vegetarisch en toch 1 dag per week jouw hele lekkere vlees en jouw broers hebben dan ook gewoon hun vlees.

Thioro

Berichten: 3987
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:38

Je kan je broers niet verplichten vegetarisch te eten, net zoals zij je niet kunnen verplichten wel vlees te eten.

Zusje hier is ook vegetarisch, als kind al nooit grote vleeseter geweest en vis was een no go. Ze kookt ook heel graag.
In het begin kookte ze nog apart gerechten voor haar en vlees voor de rest. Ondertussen is ze vegan en als zij kookt is er in de verste verste geen vlees of dierlijk product te bemerken.
Als we samen eten (iedereen al uit huis, maar soms eten we als gezin nog wel samen) zorg ik zelf voor m'n vlees of eet ik met de (vegan)pot mee als het me eetbaar lijkt :P .

Moeder is ondertussen ook grotendeels vegetariër geworden.
Ik overleef heus wel een dagje zonder vlees maar het volledig achterwege laten is niks voor mij.
Broer is verstokt carnivoor en fokt z'n eigen kippen en konijnen voor de slacht.
Leven en laten leven.

Hoe meer je er voor 'vecht' hoe meer aversie je riskeert en uiteindelijk het tegenovergestelde bereikt van wat je wilde.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:42

Ik maak ook geen vlees klaar voor mijn familie als ik thuis kook. Ik ben er gewoon principieel op tegen, daarom wil ik dat gewoon echt niet doen. Ik vraag dan gewoon of ze zelf een stukje vlees klaarmaken als ze dat per sé willen eten. Andersom vind ik het anders, aangezien er niet echt een reden is waarom iemand principieel tegen vegetarisch eten zou zijn. In het begin was er nog wel eens een beetje discussie over, maar mijn ouders staan steeds meer open voor vegetarisch of zelfs veganistisch eten doordat ik ze goed onderbouwd kan vertellen waarom ik zo denk. Ik zou als ik jou was gewoon duidelijk en goed beargumenteerd vertellen waarom je er zo over denkt, dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar geen begrip voor zouden hebben.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:43

sanne83 schreef:
Ik vind zelf het elke dag vlees moeten eten echt verschrikkelijk overdreven, genoeg recepten die überhaupt geen vlees erin hebben. Mijn vader moest altijd vlees, blijkt hij het helemaal niet door te hebben als het er niet in zit :+ :')

Maar dat is verder niet relevant. Het gaat eigenlijk vooral om de afspraken die je maakt. Ik zou zeggen dat je óf allemaal rekening met elkaar houdt óf allemaal geen rekening met elkaar houdt en zelf je eten aanpast. Je broertjes houden nu geen rekening met jou, maar je wordt nu wel gevraagd rekening met hen te houden. Dat is een beetje krom.

Ik zou voorstellen dat ze rekening houden met jou (en dus ook jouw vegaburger bakken of een extra pannetje zonder bereiden), dan maak jij voor hun vlees. Als ze daar geen zin in hebben en jij elke keer je eigen vegaburger staat te bakken, zou ik op jouw dag gewoon vleesloos koken. Kunnen ze altijd zelf bepalen er vlees bij te maken.


Ik ben het hier wel mee eens: Als zij altijd rekening houden met jou, dan jij met hen. Of allemaal niet.
Het klinkt wel alsof jullie in goed overleg dit proberen op te lossen met elkaar, das wel tof.

Nog een optie: Maak er een challenge van om je broertjes te overtuigen dat vleesloos eten heel lekker kan zijn

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:45

Volgens mij is het vrij simpel: als jij je eigen vega maaltijd moet maken omdat ze geen rekening met jou willen houden, dan is het niet meer dan eerlijk dat zij ook zelf hun eigen stukje vlees moeten braden wanneer jij (vega) kookt.

Zijn er echt geen vleesvervangers die ze wel lekker vinden? Er zijn zo veel verschillende soorten en merken.. En in een maaltijd met veel kruiden zoals de Knorr pakjes merk je echt geen verschil tussen kip of nepkip of zelfs paddestoelen.
Ik vind het best sneu dat er nog steeds zo veel mensen zijn die nog geen dag per week zonder vlees kunnen, en een lekkere, gezonde en milieuvriendelijke vega maaltijd zien als opdringen..
Ik zou het eens overleggen met je broers, vragen waar je ze wél blij mee kan maken zonder vlees. Er zal toch zeker een groente zijn die ze heel graag eten? Of desnoods patat, kaassouflé, eitjes, of toch wat goede vleesvervangers testen zoals die van de vegetarische slager.

Als ik voor familie kook dan is dat altijd vegetarisch, en gelukkig nooit problemen mee gehad, iedereen eet graag mee en is meestal benieuwd wat erin zit omdat ze het zo lekker vinden.
Ga ik bij familie eten, dan neem ik mijn eigen gerechten mee, ik vind niet dat ze voor mij vegetarisch hoeven te koken. Degene die kookt bepaalt, en daar hebben we hier nooit problemen mee gehad of moeilijk over gedaan.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-05-18 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:46

Heb even niet zo veel tijd.
Maar ik ben de enige vegetariër bij ons thuis en bij ons geld gewoon degene die kookt bepaald. Als ik kook eten mijn ouders dus ook vega, willen ze vlees? dan moeten ze zelf maar koken. Omgekeerd net zo, als hun vlees willen en het is lastig uit het gerecht te laten, dan heb ik pech, soms kook ik wat voor mij zelf, of als het makkelijk te regelen is laten ze het vlees er bijvoorbeeld uit (zoals spaghetti met spekjes eet ik gewoon zonder de spekjes)

Goof

Berichten: 28762
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:49

Weet jij, als jij dat vlees niet voor hen klaar maakt doet een ander het wel. Dat vlees wordt dus sowieso wel door hen gegeten. Dat jij geen vlees wil eten prima, nobel streven, maar als een ander dat wel wil is het prima toch.
Gooi voor hen een stukje vlees in de pan, niet te moeilijk doen. Als je dalijk op jezelf woont kan je doen en laten wat je wil.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:51

Goof schreef:
Weet jij, als jij dat vlees niet voor hen klaar maakt doet een ander het wel. Dat vlees wordt dus sowieso wel door hen gegeten. Dat jij geen vlees wil eten prima, nobel streven, maar als een ander dat wel wil is het prima toch.
Gooi voor hen een stukje vlees in de pan, niet te moeilijk doen. Als je dalijk op jezelf woont kan je doen en laten wat je wil.


Dat klopt in zekere zin maar door geen vlees voor ze te bereiden kan je wellicht wel zorgen voor wat meer bewustzijn en discussie over het onderwerp

Rocamor

Berichten: 10833
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:52

Serendipity1 schreef:
Goof schreef:
Weet jij, als jij dat vlees niet voor hen klaar maakt doet een ander het wel. Dat vlees wordt dus sowieso wel door hen gegeten. Dat jij geen vlees wil eten prima, nobel streven, maar als een ander dat wel wil is het prima toch.
Gooi voor hen een stukje vlees in de pan, niet te moeilijk doen. Als je dalijk op jezelf woont kan je doen en laten wat je wil.


Dat klopt in zekere zin maar door geen vlees voor ze te bereiden kan je wellicht wel zorgen voor wat meer bewustzijn en discussie over het onderwerp


Dus toch een vorm van opdringen...