Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ashley1989
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-01-18

Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 11:37

Hallo

In juli wordt mijn hengst 1 jaar, omdat hij heel klein was bij de geboorte heeft hij lang bij de merrie gestaan.

Omdat hij zo klein en fragile was, heb ik getwijfeld over de opfok en dit uiteindelijk niet gedaan. (het heeft ook 3 jaar geduurd voor de merrie zwanger was) (met andere woorden hij staat onder een glazen stolp)

Ik had een oplossing gevonden bij een andere hengst, maar die bleek bijna een jaar ouder te zijn en dit ging dus echt niet :), hij werd bijna met huid en haar opgegeten.

Volgende oplossing was een weide naast mijn oude C pony merrie, maar daar blijft hij maar uitspringen. Hij kan momenteel nog perfect met de merrie lopen, maar begint toch wel erge hengstenkuren te krijgen ..

Ik heb nog 1 oplossing, vanaf juli zou hij bij een oude C pony ruin kunnen staan bij onze buren op ongeveer een half hectare, maar ik ben bang dat hij hier terug over de omheining zal springen ..

Wat moet ik doen, iemand tips ? Ik heb nog nooit zo'n ontsnappingskoning gehad :):)

Groetjes


Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:47

Vrij simpel: Gewoon naar de opfok brengen.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:49

Een jonge hengst naast een C merrie... tja...
das wachten op problemen.

Toch gewoon opfok. Kleinschalig ofzo. Er zijn er zat die heel netjes zijn met de dieren.

Mama van mijn lieve meisjes

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:50

De omheining hoger maken?

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:53

De opfok is toch het beste, zowel fysiek als mentaal. Het ontsnappen laat zien dat hij toch meer uitdaging en contact zoekt.
Snap dat je het eng vind, maar er zijn, zeker richting het noorden of juist het zuiden, hele goede en nette opfokken te vinden. Denk dat het gevaarlijker is dat hij nu telkens ontsnapt. Het risico dat hij zich daarmee bezeert is groter.

Succes!

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:59

Leeftijdsgenootje(s) erbij en ballen eraf.

Hij heeft mentale en fysieke uitdaging nodig. Opfok is op zich niet zo nodig als je hem dus lekker kan laten ravotten.

Black is the colour of my true love's hair

rien10
Berichten: 14565
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:17

Ashley1989 schreef:
Hallo

In juli wordt mijn hengst 1 jaar, omdat hij heel klein was bij de geboorte heeft hij lang bij de merrie gestaan.

Omdat hij zo klein en fragile was, heb ik getwijfeld over de opfok en dit uiteindelijk niet gedaan. (het heeft ook 3 jaar geduurd voor de merrie zwanger was) (met andere woorden hij staat onder een glazen stolp)

Ik had een oplossing gevonden bij een andere hengst, maar die bleek bijna een jaar ouder te zijn en dit ging dus echt niet :), hij werd bijna met huid en haar opgegeten.

Volgende oplossing was een weide naast mijn oude C pony merrie, maar daar blijft hij maar uitspringen. Hij kan momenteel nog perfect met de merrie lopen, maar begint toch wel erge hengstenkuren te krijgen ..

Ik heb nog 1 oplossing, vanaf juli zou hij bij een oude C pony ruin kunnen staan bij onze buren op ongeveer een half hectare, maar ik ben bang dat hij hier terug over de omheining zal springen ..

Wat moet ik doen, iemand tips ? Ik heb nog nooit zo'n ontsnappingskoning gehad :):)

Groetjes


Hij is 1 jaar en staat alleen? Naast een ander paard, met een touwtje ertussen? Die ga je niet binnenhouden inderdaad.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:21

Haal dat dier alsjeblieft onder die glazen stolp vandaan. Je wil toch niet dat hij de dupe wordt van jouw voorzichtigheid? Als je hem solitair op laat groeien dan creeeer je een gedragsgestoord paard en dat moet je écht niet willen.

Dus hup, zet hem in een kudde, met minimaal één leeftijdsgenootje en geef hem een echt leven.

koeien op de weg...

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:23

Naar de opfok brengen, op deze leeftijd en naast een merrie vraagt het om problemen...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:36

Ook ik moet de tip geven hem naar de opfok te brengen. Dit is niks voor hem en hij laat het merken

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:34

GDG schreef:
Haal dat dier alsjeblieft onder die glazen stolp vandaan. Je wil toch niet dat hij de dupe wordt van jouw voorzichtigheid? Als je hem solitair op laat groeien dan creeeer je een gedragsgestoord paard en dat moet je écht niet willen.

Dus hup, zet hem in een kudde, met minimaal één leeftijdsgenootje en geef hem een echt leven.


Idd! Arm diertje zo in zijn uppie ;(

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:29

Knert schreef:
Een jonge hengst naast een C merrie... tja...
das wachten op problemen.


WietskeK schreef:
Naar de opfok brengen, op deze leeftijd en naast een merrie vraagt het om problemen...



Larie!
Een jonge hengst dat goed opgevoed werd van dag 1 kan prima naast een merrie!
Alleen zorgen dat er geen neuscontact is en hij een vriendje heeft in de vorm van een ander hengstje of ruin.
Mijn (volgende maand) 2 jaarse warmbloed hengst, staat naast een merrie op stal sinds hij bij de moeder weg ging (8 maand) en heeft een speelkameraad.
Enige wat hier aangepast moest worden is dat ze geen neuscontact kunnen maken als de merrie hengstig is.
Hoewel de hengst heel goed weet dat hij hengst is en hoe alles werkt daar beneden, is hij de meest respectvolle van de twee! Hij breekt niet uit of probeert niet bij de merrie te raken... als er dat ene probeerde te doen (toen ze nog neuscontact hadden), was het de merrie!

En beide paarden kunnen prima in hun weide achterblijven als de andere meegenomen wordt zonder drama.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:36

GDG schreef:
Haal dat dier alsjeblieft onder die glazen stolp vandaan. Je wil toch niet dat hij de dupe wordt van jouw voorzichtigheid? Als je hem solitair op laat groeien dan creeeer je een gedragsgestoord paard en dat moet je écht niet willen.

Dus hup, zet hem in een kudde, met minimaal één leeftijdsgenootje en geef hem een echt leven.

Precies dit.

Wat voor ras is de pony? Bij een A-tje kun je de omheining zo hoog maken als je wil maar dat heeft dan minder nut dan meer rijen lint/koord ophangen. De maat en de manier van ontsnappen is natuurlijk bepalend voor hoe je jouw pony en minimaal 1 andere jolige ruin binnen die omheining houdt. Maar voorwaarde is geschikt gezelschap. Een gemengde kudde is ideaal (ja daar moet je 'm voor laten castreren. Dat is sowieso natuurlijk op de lange duur het beste voor 'm), en verschillende leeftijden. Leeftijdsgenootjes is leuk maar jaarlingen/jonge paarden hebben ook oudere dieren in de buurt nodig die ze manieren bijbrengen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:36

GDG schreef:
Haal dat dier alsjeblieft onder die glazen stolp vandaan. Je wil toch niet dat hij de dupe wordt van jouw voorzichtigheid? Als je hem solitair op laat groeien dan creeeer je een gedragsgestoord paard en dat moet je écht niet willen.

Dus hup, zet hem in een kudde, met minimaal één leeftijdsgenootje en geef hem een echt leven.


Idd
Het is gewoon een jaarling en behandel hem dan zo en niet als porselein

Aaron
Elmar
Lucky

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:55

Little_Gift schreef:
Larie!
Een jonge hengst dat goed opgevoed werd van dag 1 kan prima naast een merrie!
Alleen zorgen dat er geen neuscontact is en hij een vriendje heeft in de vorm van een ander hengstje of ruin.
Mijn (volgende maand) 2 jaarse warmbloed hengst, staat naast een merrie op stal sinds hij bij de moeder weg ging (8 maand) en heeft een speelkameraad.
Enige wat hier aangepast moest worden is dat ze geen neuscontact kunnen maken als de merrie hengstig is.
Hoewel de hengst heel goed weet dat hij hengst is en hoe alles werkt daar beneden, is hij de meest respectvolle van de twee! Hij breekt niet uit of probeert niet bij de merrie te raken... als er dat ene probeerde te doen (toen ze nog neuscontact hadden), was het de merrie!

En beide paarden kunnen prima in hun weide achterblijven als de andere meegenomen wordt zonder drama.

Alles Kan, maar voor de sociale vaardigheden is het zeer onwenselijk om een hengst met 1 andere te laten lopen.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:40

Little_Gift schreef:
Knert schreef:
Een jonge hengst naast een C merrie... tja...
das wachten op problemen.


WietskeK schreef:
Naar de opfok brengen, op deze leeftijd en naast een merrie vraagt het om problemen...



Larie!
Een jonge hengst dat goed opgevoed werd van dag 1 kan prima naast een merrie!
Alleen zorgen dat er geen neuscontact is en hij een vriendje heeft in de vorm van een ander hengstje of ruin.
Mijn (volgende maand) 2 jaarse warmbloed hengst, staat naast een merrie op stal sinds hij bij de moeder weg ging (8 maand) en heeft een speelkameraad.
Enige wat hier aangepast moest worden is dat ze geen neuscontact kunnen maken als de merrie hengstig is.
Hoewel de hengst heel goed weet dat hij hengst is en hoe alles werkt daar beneden, is hij de meest respectvolle van de twee! Hij breekt niet uit of probeert niet bij de merrie te raken... als er dat ene probeerde te doen (toen ze nog neuscontact hadden), was het de merrie!

En beide paarden kunnen prima in hun weide achterblijven als de andere meegenomen wordt zonder drama.


Misschien larie... maar de hengst breekt al uit.
Meermaals... als een ontsnappings koning.

Dus deze is wel wat handiger dan die net opgevoedde van jou.

Mama van mijn lieve meisjes

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:40

Je paard geeft vrij duidelijk aan dat er een aantal zaken beter kunnen
Ik gok dat ie Een bak meer sociale interactie nodig heeft Met andere paarden
Dus Met een groepje
Ik zou als je hem Thuis niet kunt Bieden wat hij nodig heeft
Je toch beter een goede opgroei plaats voor hem kunt zoeken Met meerdere soortgenoten van liefst van jong tot oud
Er zijn echt wel opties waarbij inscharen Met beleid gebeurt

Wat hier boven word aan gehaald , dat solitair Met neuscontact en een speelmaatje prima kan is naar mijn ervaring meer uitzondering dan regel
En naar mijn mening zeker niet voor iedereen weggelegd
Deels door de kunde en vaardigheden van de gemiddelde mens qua opvoeden van het hinge grut( er zijn er meer die het niet kunnen dan wel) maar ook simpelweg de aard van het beestje
De 1 heeft er genoeg aan, de ander heeft gewoon meer nodig

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:31

Dat het ene paard zich er bij neerlegt dat hij aan 1 maatje genoeg heeft kan. Maar het is natuurlijk absoluut niet wenselijk. In de groep leren ze een keer winnen, verliezen, te ver gaan enz. Dat leren ze met 1 maatje niet.

Daarom is het wenselijk dat ze met leeftijdsgenoten opgroeien, helemaal hengsten. Oudere paarden verliezen ze het altijd van, en zullen ze nooit hun grenzen opzoeken.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:49

Die glazen stolp gaat je echt niet helpen en is niet eerlijk naar je paardje toe. Gun hem een paardvriendelijk bestaan. Nu kweek je frustratie.
Van spelen en ravotten in een kudde leren ze en harden ze af. Een kind laat je ook spelen ondanks het risico dat hij van de schommel valt ;)

Alles wat je aandacht geeft groeit..


Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:00

Op mijn oude werk liep het jonge spul ook in de opfok, in groepen van ongeveer 8 baby's.
Merries en hengsten wel apart, maar ze liepen wel samen. Ook verschillende leeftijden. Zijn nog nooit over het hek gesprongen, alleen kwamen ze soms met wondjes weer binnen.
Mijn baas zei dan altijd:" ze zijn jong en lomp, leren ze van :+".

Zelfs de meest fragile, kleine, kneusgevoelige veulens werden in de opfok gegooid en ze zijn allemaal gegroeid en leuke paarden geworden.
Mijn ervaring is dan ook dat het echt goed voor ze is. Was ook heerlijk om ze samen te zien spelen, rennen, klieren, en samen ontdekken (vooral de stalkatten waren leuk :+).
Stond ook een ouder paard bij, die ze dan even soms op hun plek zette als ze echt te ver gingen. Ging prima, en die paarden vonden het jonge spul ook altijd wel gezellig.

Als je m nu alleen laat en je moet hem ooit een keer verkopen, ga je daar misschien wel last van krijgen dat ie niet samen kan met een ander paard.

Het zijn jonkies, die hebben soms nog niet de beste rem en zijn wat lomp, maar het is wel zoveel beter voor een dier :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

KimD

Berichten: 20399
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:05

Dat dier verveelt zich te pletter. Die moet kunnen stoeien en spelen met andere jonge hengsten, ze moeten elkaar manieren bijbrengen.

Hoi hengst is waarschijnlijk dood en dood ongelukkig en gewoon al hartstikke vruchtbaar.

Of ergens naartoe brengen waar leeftijdsgenoten zijn, of naar de opfok, daar zijn ze sowieso.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:07

In Vorden hadden ze toendertijd dat je je eigen veulen in de opfok mocht zetten en dan stalgeld betaalde.
Ze gaan dan met groepjes van 6-8 paarden de wei in en staan 's nachts in inloop stallen met 4 kinders.
Weet alleen niet of die van jou daar te oud voor is, om hem er nog bij te zetten, maar dat is wat kleinschaliger.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:11

Hup in de kudde gooien, zo snel mogelijk naar de opfok. Dit is toch geen leven zo??

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:30

Jeeezes wat kunnen mensen overdrijven zeg!
Alsof ze niet perfect gelukkig kunnen zijn met 1 speelmaatje (hengst) van dezelfde leeftijd en 1 volwassen merrie die de boel in het gareel houdt!
Wees maar zeker, die volwassen merrie voedt meer dan op en het speelmaatje haalt de druk er terug af.
Bovendien... is het nog altijd mijn taak om op te voeden... lekker makkelijk ze te dumpen in een opfok en er 3 jaar geen last van te hebben om ze dan na 3 jaar weg te rukken en plots te onderwerpen aan geboden en verboden en aan het werk te stellen... dat vind ik pas triestig!

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:35

Totdat de hengsten gaan ontdekken dat ze ballen hebben en meisjes wel leuk zijn :+.
Dan kan de merrie ze niet meer opvoeden vrees ik

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brittms, ellepel, GoogleAdsense, Googlebot, Lente en 88 bezoekers