[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:11

Wat een leuke topic! Ik voel me nu (2 jaar na jou) nieuw op Bokt omdat ik vorige maand een Thoroughbred (Engelse Volbloed) renpaard heb gekocht. Ze is 4 en er zit behoorlijk wat pit in. beetje bitloos rijden geprobeerd maar ... veel pit ... haha.

Ik heb haar zelf in de races gereden en samen zijn we de sport uit gegaan.

Ik ga jullie volgen! Misschien kom ik leuke tips tegen!


MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:26

En hoe gaat alles daar? :) Vind jullie topic altijd erg leuk om te volgen, herkenbaar op meerdere punten!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 22:37

Ja het gaat goed eigenlijk!
Zijn lekker bezig met Warwicks programma, nog steeds ;) Harvey is nog meer in balans, mentaal. Van de week zijn we eens op de parkeerplaats gaan kijken toen er een dressuurwedstrijd op stal was. Er kwamen wat vrachtwagentjes met paarfen aan en er liep een paard met ruiter rond, Harvey stond met zijn giraffennek en ingehouden adem te kijken! Maar na een paar minuten en focus oefening zakte zijn hoofd en likte hij. Ik ben zo blij dat ik weet wat ik kan doen om hem door spanning te helpen. Ik blijf daardoor ook rustiger. Ik ben nog nooit zo rustig en geaard gebleven tijdens een “test” haha.
Af en toe zit ik er nog wel eens op maar dat gaat nog niet zo goed. Hij blokt me zodra ik op stap, blijft liever staan waar hij staat dus vooruit en sturen is heeel moeilijk. Geef er niet veel aandacht aan want we zijn nog niet klaar met Warwicks grondtraining. Als we klaar zijn voor het rijden ga ik er aan werken :) maar Harvey is erg goed aan het worden in emoties handelen, dus we zijn lekker op weg!

Ondertussen heeft hij helaas ook luizen gehad (en nog steeds), en wildvlees op zijn pees van het achterbeen. Maar zijn hoeven gaan top. Sinds een week of twee staat hij weer op lekker voorjaarsgras. En ook mijn dochter heeft met pasen even mogen zitten :) en een custom bitloos hoofdstel gekocht! Eindelijk zijn we beide tevreden, na bijna 10 bitloze te hebben geprobeerd.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:05

Wat fijn dit zo te lezen! Jullie zijn top bezig en vooral in jullie eigen tempo! Welk hoofdstel heb je nu voor gekozen? Mooi met die brede neusriem!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:12

Wat leuk dat jullie nog steeds met Warwick Schiller bezig zijn! Ik struikelde een maand geleden voor het eerst over een filmpje van hem en ben sindsdien ook echt een fan, hoewel ik de meeste van zijn methodes zelf niet gebruik. Maar zelfs dan heeft hij een hoop dingen die ik zelf ook kan toepassen. Alleen al zijn inrijfilmpjes op Youtube waarin hij aangeeft dat hij de eerste ritten het paard volledig in het tempo en de richting laat lopen die ze zelf kiezen en zolang hij maar een 'ho' krijgt, dat hij daarna pas aan tempocontrole gaat werken en dáárna pas aan sturen en pas na 6 weken voor het eerst het achterwaarts vraagt... Dat zette me echt aan het nadenken over hoe snel we al die dingen al vragen hier in de reguliere/klassieke dressuurscene waar ik zelf in zit.

Volg jij hem op Youtube of ben jij lid van zijn website? En wat voor focus oefeningen doe je als Harvey kijkerig wordt?

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:05

Jaaa die laatste vraag van focus was ik ook benieuwd naar!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 09:52

Ik ben lif van zijn website, dat is $30 per maand maar hij heeft een gratis probeerweek. Ik was na die week compleet verslaafd haha dus moest me gewoon aanmelden!
Daarop staan dus ALLE filmpjes die je nodig hebt en meer om zijn technieken, ook de focus, te leren.

Focus is in principe gewoon je paard zijn aandacht vragen, je begint klein met je gewichr verplaatsen op je andere been bv, of je knipt in je vinger en word langzaam drukker of lawaaieriger totdat ze hun oor/oren naar jou draaien en dan stop je gelijk. Dit is om aan te geven dat JIJ ziet wat je paard doet, dat je erbij bent, in het nu. Je zal dat een paar x moeten doen voordat ze het in de gaten hebben maar daarna gaat hun neus twitchen en als je lang genoeg wacht gaan ze likken of zuchten of kauwen. Maargoed. Later meer sta nu een stal uit te mesten :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 21:21

Het hoofdstel wat ik nu heb is een combi.
Het kopstuk en de kinriem is biothane van Dabo Design en de leren brede sidepul neusriem van Exlusive bitless en western, ik geloof dat zij Eelkje heet.

Er komt wel iets meer bij Focus kijken dan wat ik hierboven beschreef en eigenlijk zou je je gewoon moeten inschrijven voor die gratis proefweek om het zelf te zien want Warwick praat graag en is heerlijk om naar te luisteren vind ik :)

Je hebt verschillende focus manieren, ligt aan het paard en wat voor situatie.
De eerste x dat je focus gaat doen doe je dat op een plek die je beide kent, in de bak ofzo. Als je paard weg kijkt en afgeleid is laat je dat even zo voor een paar tellen. Als hij niet uit zichzelf terug komt met zijn aandacht, dan ga je dus met iets kleins beginnen om zijn aandacht terug te vragen en dit voer je op totdat hij terug naar je kijkt met oren naar jou gericht. Als dit niet lukt, stel je knipt met je vingers, schud daarna ook je jas nog erbij en roept hem, en nog steeds reageert ie niet. Dan stuur je hem op de cirkel door naar links of rechts te wijzen, als ie dat niet ziet zet je een energieke stap richting hem en daarna volgt nog een zwaai met het touw of vlag. DAN zal hij je wel zien en vaak ook gelijk super schrikken, van Waar Kom JIJ ineens vandaan!? Maargoed. Dit is wat je doet als je paard op een andere wereld is en wat aan de dominante kant is van nature. Paarden die met hun vingers in de oren La la la la la ik hooooorrr je lekker niet staan te zingen, bij wijze van. Die niet geinteresseerd zijn in je.

Uiteindelijk kan je na dit oefenen wel zijn aandacht krijgen bij een vingerknip. Of ze raken niet eens meer afgeleid! Als dat zo is moet je op de neus, lippen en neusgaten letten. Die gaan trillen en bewegen als ze bijna de overschakeling in hun hersenen maken (van reageren naar denken geloof ik). Als je dat ziet bij hun mond en neus dan wacht je en doe je helemaal niks wat dit process kan storen! Uiteindelijk laten ze los wat ze vasthielden aan spanning en likken, kauwen, zuchten, briezen of gapen ze. Als het echt ernstig is gaan ze erbij liggen of rollen.
De eerste x kan het zijn dat je een uur staat te wachten voordat ze in jouw bijzijn durven te ontspannen (likken/kauwen, etc). Met veel focus oefenen, elke dag, wordt dit minder lang. Harvey begint bijvoorbeeld te briezen als we de bak inlopen. Vandaag stond hij ook na 10 minuten een paar keer te gapen.

Als je een gevoeliger paard hebt wat snel bezorgd is, dan moet je eerst andere oefeningen doen. Die heb ik met Harvey dan ook gedaan. Dat gaat over stress signalen herkennen en calming signs.
Als dit oke is kan je focus gaan doen. En met deze paarden moet je niet de situatie escaleren als ze afgeleid zijn. Dan is het voldoende om hun oren jouw kant op te laten bewegen of hun aandacht te blijven vragen zonder hun op de cirkel te zetten. Heel af en toe sta ik Jumping Jacks te doen als hij heeeeel erg met iets in de verte bezig is. Dan schrikt ie zich ineens rot maar dat is minder erg dan met een vlag op hem af stappen en ‘m weg sturen. En ik stop gelijk zodra hij mij in de gaten heeft waardoor hij ook gelijk weer normaal wordt. Dit is wat je doet met de gevoeligere paarden, blijven vragen om focus totdat je ziet dat hun neus en mond gaat trillen en doen, en dan laat je ze met rust tot ze spanning loslaten. Geen wegsturen dus.

Hopelijk heb ik het goed haha.
Warwick kan het veeeeel beter uitleggen!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:37

Heel leuk om de updates te lezen! ^^
Ik ben ook heel erg fan Warwick Schiller. Ik kijk enkel zijn youtube filmpjes maar de manier waarop hij werkt lijkt me echt ideaal.
Als ik ooit zelf een paard heb, ga ik ook zeker de betalende filmpjes bekijken. :)

mijn deviantaraccount: http://koekeldoedeltje.deviantart.com
Het zou leuk zijn als je even een kijkje nam. ^^

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 20:26

Harvey zn lange manen zijn eraf!!
Hij had nog steeds luizeneitjes terwijl ik hem al twee keer met de spray van de dierenarts heb behandeld :(

Voor, halverwege (even snel gehakt) en na (standfoto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze zijn nog dezelfde dag gemaakt, eindelijk eens leuke foto’s van ons :) ongepland overigens anders had ik wel wat leukers aangetrokken :')


Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:08

Helemaal klaar voor de zomer.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:01

Wat een lieve foto’s. <3

Dakota F12+1 / L1+4

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 21:55

Harvey en ik zijn bijna klaar voor de oefingen onder het zadel van Warwick Schiller!
Maar ik botste nog tegen wat puntjes op met grondwerk. Dat geeft maar weer aan waarom grondwerk zo belangrijk ik want als het op de grond niet werkt, dan wordt het in het zadel ook niet beter.

Harvey heeft namelijk geen "go". Hij is zoooo langzaam. Stap is slow motion, in draf valt hij zowat in slaap terwijl hij over zn benen struikelt. Ook als ik met hem wandel naar de bak of van de bak terug naar zijn eigen plekje dan moet ik 'm zowat meeslepen. Warwick Schiller heeft verschillende oplossingen daarvoor en ik heb ze allemaal uitgeprobeerd maar geen van alle verhielpen het compleet. Enkele hielden in dat ik meer druk moest zetten, en Harvey gaf alleen maar meer protest en wilde weg van me en sloot zich af / keerde in zichzelf. DAT wil ik zeker niet! Grondwerk hoeft geen stom bootcamp te zijn.
De beste tot nu toe is softness en geduld, daar wordt Harvey meewerkender en actiever van. En blijer!

MAAR. Ik stuitte toevallig via Facebook op iets wat me aan het denken zette over Harvey zijn voer.
Behalve dat slome grondwerk, staat hij ook veel te dromen en te slapen overdags als hij op zijn uitloop staat. En knikt hij regelmatig zijn hoofd op en neer, en trekt hij zijn hoeven hoger en gespannener op als ik wil uitkrabben. Ook zijn oren zijn veel meer naar achteren ("geen interesse, punt").

Ik ben zijn huidige voer is gaan onderzoeken en om het kort te houden: het kan beter!
Een vd grootste dingen waar ik achter kwam is zout! zout zout zout! Ik voer hem geen zout bij! En schijnbaar is dat wel een dingetje in de zomermaanden met rijk gras. Hij heeft een himalaya steen maar die bevat niet genoeg om aan zijn dagelijkse hoeveelheid te voldoen.
En omdat het niet zoveel kwaad kan voer ik hem nu zout bij, kijken of dat helpt. Hierbij het artikel wat ik erover las. http://www.calmhealthyhorses.com/solution/salt.html

Ook heeft hij nog steeds niet TIP TOP hoeven. Het kan nog ietsje beter. Hij loopt op steentjes iets te gevoelig en korte bochtjes draaien gaat niet lekker (alhoewel ik in dit geval OOK zijn schouders verdenk).
Zijn vitaminebrok Formula 4 Feet eens onder de loep genomen en een veel betere én goedkopere gevonden! Dus dat gaan we ook veranderen. Er zit drie keer meer biotine in de nieuwe, en hogere zink, koper en magnesium waardes. Dit merk verkoopt niet aan winkels maar rechtstreeks aan klanten dus is heel betaalbaar. Handig!

En als ik toch bezig ben kan ik gelijk alles even bekijken ;)
Harvey zwiept altijd met zijn staart als ik zijn buik borstel. VOORAL met de magic brush, daar houdt hij echt niet van. Nou schijnt luzerne soms te scherp te zijn voor paardenbuiken en laat ik Harvey nou net luzerne voeren (lucie stalks van simple system). Klopt ook wel want het spul voelt ook heel scherp aan in mijn hand...
Die zak is gelukkig leeg dus daarvoor in de plaats heb ik nu een puur gras chop gekocht, met lagere ijzer gehalte wat op zich wel fijn is.

Kwikbeet schijnt ook heel hoog in ijzer te zijn, en aangezien ze overtollig ijzer opslaan in het lijf en niet kwam kunnen heb ik ook maar besloten dat er OOK uit te gooien. Ik stuitte toen op Cococarob, waar heel veel mensen hier in Engeland laaiend enthousiast over zijn. Het zijn schilfers van de witte binnenkant van kokos en van de vrucht van de Carob tree. Ik heb de LOW variant gekocht. Ben HEEL benieuwd hiernaar.
Het is van valleyviewcornwall.co.uk

Dus zijn oude voer:
bietenpulp, handje luzerne, formula 4 feet brokjes, calcium poeder, zeewier poeder en lijnzaadolie

En binnenkort zijn nieuwe voer
cococarob, timothy grass mix van simple system, farriers favorite poeder van equine answers, zout.
En in de winter even aankijken, maar dan kan ik nog micro lijnzaad toe gaan voegen.

En mooi meegenomen, het is zo'n 70 cent per dag goedkoper (in de winter 35)!
Ja ja, ik heb alles tot in de grammen uitgerekend }:0 Ik heb enorm veel geleerd afgelopen twee dagen, na al dat onderzoek doen op internet. Echt leuk!

Ik hoop dat Harvey zich in zijn lijf wat beter gaat voelen. Meer voorwaarts, geen / minder hoofdgeknik, minder gevoelig in de hoeven, etc. Als hij gesetteld is pak ik de training weer op en hoop ik deze zomer lekker aan het rijden te zijn _/-\o_
Rijden is niet mijn prioriteit, heb er wel enorm veel zin in, maar niet op een paard wat niet lekker aanvoelt.

Afbeelding

O en ik ben druk bezig met het Masterson Method boek, hopelijk werkt dat ook voor hem!
Plus, ik ga vanaf deze zomer met cursussen en trainingen beginnen, zowel in Nederland als Engeland de komende maanden, zodat ik straks de eerste Barefoot Trimmer op ons eiland ben 8-) Kan niet wachten!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:16

Klinkt goed! Het is echt blijmakend om te lezen hoe ontzettend goed je met hem bezig bent, echt in de gaten houdt hoe hij zich voelt en niet alleen maar met rijden rijden rijden. Complimenten!

Dakota F12+1 / L1+4

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:52

God wat ben jij goed bezig! Serieus erg leuk om te lezen! (Ook omdat ik zoveel van jou en Harvey herken in mij en Santos) Keep it up! Erg benieuwd of je verandering merkt met het andere voerpatroon!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 11:13

Afbeelding

En toen was een oude snee van de herfst open gegaan... ziet er erger uit dan het is, best oppervlakkig is het. Uitspoelen met oplossing twee x daags en ‘s avonds voordat hij de wei in gaat ook sudocreme erop.

Vorige herfst toen hij deze snee eerst had moest hij van de dierenarts op stalrust tot het dicht was. 10 dagen later mocht hij de (natte) wei weer in en de volgende dag was de snee vanwege de nattigheid weer open gesprongen :(:) dus geen boxrust deze keer, kijken hoe dat gaat.

(foto is gemaakt na het uitspoelen)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:45

Wat een oen is het ook. :(:)
Het enige voordeel is dat je inmiddels ervaringsdeskundige bent en dus precies weet wat je moet doen. Zo fijn, al die dingen die je gehoopt had nooit te hoeven leren. 8-)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 11:50

xyzutu2 schreef:
Wat een oen is het ook. :(:)
Het enige voordeel is dat je inmiddels ervaringsdeskundige bent en dus precies weet wat je moet doen. Zo fijn, al die dingen die je gehoopt had nooit te hoeven leren. 8-)


Haha sjonge jonge _O-

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 20:02

Op de Facebook pagina van Warwick schiller had net iemand wat geplaatst over of we als paarden eigenaar/trainer dus eigenlijk “greedy” zijn omdat we willen dat onze partner het paard doen wat wij willen dat ze doen. En ze vroeg zich af hoe we van dat “greedy” gedrag afkwamen en of dat het een probleem was.

Behalve tientallen reacties had ook Warwick zelf gereageerd.


Afbeelding

Wilde ik even delen :) zo blij dat ik hem gevonden heb!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:38

Warwick Schiller is echt zo goed!
Leuk om weer de updates te lezen! ^^

mijn deviantaraccount: http://koekeldoedeltje.deviantart.com
Het zou leuk zijn als je even een kijkje nam. ^^

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 21:18

Weer tijd voor foto's! Vanwege instagram neem ik nogal veel foto's haha...

Afgelopen week heb ik eigenlijk niet aan onze warwick schiller training gewerkt, zoals ik eigenlijk ook bedacht had. Een trainings pauze. Al het nieuwe voer is binnen en dat ben ik nu langzaam aan het opbouwen. Afgelopen week heb ik ook elke dag strookbegrazing gedaan zodat hij kon wennen. Hebben meer paarden dat, dat ze slaperig worden van gras eten? Hier op stal zeiden ze dat en Harf is inderdaad nogal slaperig zodra ik hem binnen breng.
Hij staat altijd 's nachts buiten en overdags binnen.
Hij krijgt dan ontbijt, eet wat hooi maar daarna gaat hij staan slapen wat vaak overgaat in liggen en als ik er bij ben gaat hij echt helemaal knock out ;').

Vakantie dag 1 begon zo https://www.youtube.com/watch?v=AX9J1e_bayc
Vlak nadat Harvey in slaap was gevallen kwamen de andere twee erbij staan https://www.youtube.com/watch?v=sE9xFI2SYW4
Harvey en ik heb in totaal bijna 40 minuten daar gestaan! Ik wilde niet weg gaan want ik was bang dat hij dan wakker zou, of moest, worden.

De volgende dag ging zo.

Afbeelding
Afbeelding

zet vooral het geluid hard ;)
https://www.youtube.com/watch?v=McBBMJq0CKU

De dag daarna had hij ook geslapen toen ik in de wei aan het werk was. Later heb ik hem mee genomen voor een wandeling, de stalling verderop ontdekken en onderweg veel grazen om alvast te wennen. Plus daarna zijn hoeven gevijld. Zijn stralen zijn weer aan het vernieuwen, al weken zitten er losse flapjes en kan ik eronder door langs. Heb nu voor het eerst mn mesjes maar is gepakt. En wat bleek nadat ik wat stukjes had weggesneden. Hij liep niet gevoelig op z'n halve nieuwe straal! Pffieuw :')

Afbeelding
Afbeelding

Dag 4 had hij zoiets van "gaan we er weer uit baasje, lekker grazen overal net als gister?!" en was hij niet bij me weg te slaan :') Hij liep me overal achterna en had geen behoefte aan zijn hooi. Toen ik de staldeur open deed wilde hij zowaar eruit, wat voorheen veel moeilijker ging.
Dus heb ik hem mee eruit genomen voor een wandeling ZONDER grazen.

"anticipation is your best friend or your worst enemy".

Afbeelding

Later betrapte ik hem toch, lekker hooi eten...

Afbeelding
Afbeelding

Dit was vanmorgen toen ik op stal kwam

Afbeelding
Afbeelding

Na het voeren ben ik gaan helpen jureren bij een TREC wedstrijd en ben ik op de terug weg weer naar stal gegaan. Harvey had vannacht voor het eerst een weide gras ipv strookbegrazing, en was een beetje rusteloos, hij was weer heel erg op mij gericht nadat ik hem binnen bracht, en maar volgen en mn handen willen ruiken en likken, zakken snuffelen. Vond ik een mooi moment om de Masterson Method massage uit te proberen! Ik heb het boek en de eerste oefening een paar keer opnieuw gelezen, dus moest er maar eens van komen. Nadat hij ongeveer 30x geprobeerd had om te draaien om weer "in my face" te zijn en ik 29x zijn nek terug recht duwde, heb ik de 30x iets strenger "gezegd" dat hij uit mijn face moet blijven. Dat kwam over, hij likte en kon eindelijk concentreren. Dat zorgde vervolgens voor nog eens 5 likmomenten in de 15 minuten daarna, en uit eindelijk gaapte hij ook een paar keer. Al die signalen kwamen los bij drukpunten/spieren halverwege zijn nek, ik kwam niet eens verder dan dat. Ben benieuwd hoe hij zich ontwikkeld in zijn lijf als we dit vaker doen. Mijn vermoeden was dat zijn nek en schouder niet lekker zitten, daarom had ik dit boek ook gekocht.

Afbeelding

Daarna nam ik hem eruit want ondanks dat hij op dat moment erg ontspannen was en oogde, voelde ik zijn onrust nog steeds, die was nu gewoon even gemaskeerd. Lekker gek doen in de bak konden we denk ik wel gebruiken!

Dit filmpje is van NA het gek doen. Hij was helemaal heet en druk geweest, maar ik ben best trots op hoe hij ook nog in staat was op mij te reageren. Hij weet dat als hij naar me kijkt, ik stop. Dit komt door de tactiek die Warwick Schiller gebruikt bij paarden die moeilijk te vangen zijn, dit heb ik bij Harvey ook in het begin moeten toepassen want hij was tot voor WS best lastig te vangen als ik geen ontbijt bij me had.

Nadat ie op me af komt raakt hij af en toe afgeleid / gefixeerd op iets in de verte en probeer ik zijn aandacht soms terug te vragen door te bewegen of mn gewicht te verschuiven, even kijken of hij nog thuis is zeg maar :o Later hebben we nog even wat rondgestapt om af te koelen en toen terug naar stal. Was een prima weekje zo. Ik denk nog een weekje of misschien twee, en dan pak ik de training weer op.

https://www.youtube.com/watch?v=Jl3ekqkU78E

O en Lysette van Candid Equitation komt naar het eiland in de zomer en ik heb een date met haar! Ze komt een uurtje met mij Harvey rijden, kan niet wachten!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:20

Heel leuke foto's en filmpjes weer!
En voor het slapen na het grazen. Ik ben absoluut geen expert, maar het lijkt me wel logisch.
Hij is blij dat hij gras kan eten dus slaapt hij dan sowieso niet en van al dat eten wordt hij ook nog eens moe. :p

mijn deviantaraccount: http://koekeldoedeltje.deviantart.com
Het zou leuk zijn als je even een kijkje nam. ^^

Wranglerbutt

Berichten: 10369
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:54

woepsie90 schreef:
O en Lysette van Candid Equitation komt naar het eiland in de zomer en ik heb een date met haar! Ze komt een uurtje met mij Harvey rijden, kan niet wachten!!

+:)+ Oh da's fijn zeg!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:18

Bij ons gaan ze ook staan slapen na het gras eten hoor. Uitbuiken, noemen we dat :P

Oy with the poodles, already

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 09:17

Gelukkig, dat is dus normaal haha :o

Heb hier wat foto’s van meneer zijn hoeven! Het is al dagen droog dus ze zijn nu knoerdhard haha.

Let op: ze zijn nog niet perfect! Maar daarom ga ik ook zelf bekapcursusSEN volgen. Meerdere inderdaad. Ik heb écht een barefoot trimmer nodig op dit eiland en aangezien die er niet is, ga ik het zelf leren. Deze zomer heb ik me ingeschreven voor twee verschillende (2 dagen), misschien ga ik me ook nog voor een derde inschrijven die 2 dagen duurt dus 4 dagen / 3 cursussen. En volgend jaar wil ik in ieder geval eentje in het Engels volgen, liefst een meerdaagse cursus. En ik ga zoeken naar een trimmer die ik twee weken kan schaduwen.

Dus zover, de foto’s. Van de ene straal heb ik een flapje afgehaald, als je je afvraagt wat dat is. De rest zijn kleine losje stukjes die ik nog tijd geef om zelf los te komen. Ik gebruik ook Field Paste van Red Horse bijna dagelijks. Zijn stralen zijn altijd in beweging!

(Ik had ze vanwege scheurtjes midden op de wand even ingesmeerd. Dit komt waarschijnlijk door een niet perfecte trim en hij zou ook kwartierbogen kunnen gebruiken. Maar dat durf ik niet zelf te doen. En de wand neemt niks op dat weet ik, maar de scheurtjes wel en de kroonrand ook.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En achter is niet zo boeiend :) die hebben ook een betere hoek ten opzichte van de grond. Ik hoop dat zijn voorhoeven ook ooit minder vooruit groeien en meer naar beneden. Daar heb ik echt de cursussen voor nodig.

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers