Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 11:44

Dag allemaal,

Met inmiddels 30 jaar heb ik het ontzettend gehad met studentenkamers en huisgenoten. Ik ben echt enorm toe aan een plekje voor mezelf. Alleen het zoeken naar een huis is zeer problematisch (nou ja, het zoeken niet, maar het vinden wel :+)

Ik werk in Leiden en woon nu in regio Amsterdam. Ik heb een baan van 0,6 in het onderwijs en dus geen hoog inkomen. Helaas ook geen partner, dus samen iets huren zit er helaas niet in.

Het liefst blijf ik redelijk in de buurt van Amsterdam omdat ik hier al mijn leven heb opgebouwd. Sites die ik probeer zijn woningneten Eigen Haard, en het ophangen van advertenties. Hebben jullie nog met tips? Hoe is het andere single mensen gelukt om een huis te vinden?

De markt is natuurlijk enorm over de kop gegaan. Ik wil ook niet kopen maar liever huren, ik heb namelijk geen idee waar ik terecht ga komen. Ik hoef ook echt niet in de stad te wonen, dorpen in de buurt zijn ook prima. :)
Ik zoek inmiddels al jaren en het frustreert me dat het gewoon niet lukt :(

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:49

Heb je je wel ingeschreven voor sociale huur?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:50

Ik heb mezelf in geschreven bij de woningbelang (weet niet hoe dat bij jullie heet). Stond 2 maanden ingeschreven, en wou zo graag een woning dat ik iedere dag op iedere geschikte woning heb gereageerd. En bij deze woningbouw vereniging doen ze ook iedere week een woning verloten, en daar heb ik 2 maanden iedere week op gereageerd. En zo ben ik aan mijn woning gekomen.. Echt bizar, aangezien er veel mensen al 10 jaar staan ingeschreven.

Heb nu een eengezinswoning voor mezelf (3 verdiepingen) en betaal minder als 600 euro per maand en krijg huursubsidie..

Maargoed ik woon in brabant en weet niet hoe het bij jullie is geregeld kwa sociale huurwoningen..

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 12:05

Winged schreef:
Heb je je wel ingeschreven voor sociale huur?


Ja, dat is bij ons WoningNet :j

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:06

Schakel een aanhuurmakelaar in. Dan betaal je ‘bemiddelingskosten’ of ‘zoekkosten’ oid. Vaak ongeveer gelijk aan 1 maand huur.
Vond het zelf eigenlijk idioot om daar zo veel voor te betalen maar zelf zoeken lukte mij hewoon niet toen ik een appartement in de randstad zocht (ik woonde ook op 3 uur rijden ver weg wat het nog moeilijker maakte), dus heb ik het toch maar gedaan. Inmiddels zit ik nu een jaar in een fijn huisje.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 13:06

Ik heb 2 makelaars naast huis :) Ik loop wel eens binnen om te kijken of ze überhaupt wat kunnen betekenen. Op de ramen hangen dingen die ik nooit, nooit zou kunnen betalen.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:39

Sheran schreef:
Winged schreef:
Heb je je wel ingeschreven voor sociale huur?


Ja, dat is bij ons WoningNet :j

Hoe lang ben je inmiddels ingeschreven? Hoorde dat regio amsterdam soms 12 jaar duurt...

Anoniem

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:23

Oh girl ik voel je volledig. Ik ben samen met m'n vriend op zoek naar een appartement in Amsterdam of directe omgeving en het is gewoon niet te doen. Wij zijn afhankelijk van zijn inkomen omdat ik student en freelancer ben en nog geen jaarrekening kan aanleveren die toereikend is om mijn inkomen mee te laten tellen. We kunnen huurprijzen prima betalen maar lopen overal tegen hetzelfde probleem, appartementen (in Almere) van 711 euro die we dus prima kunnen betalen maar met vervolgens een inkomenseis van 4.5x de huur waardoor we gewoon vastlopen. Nieuwbouw worden we niet uitgekozen omdat we misschien wel in aanmerking komen maar andere mensen beter in aanmerking komen. Woningen die binnen ons budget vallen en waar we mogen huren zijn binnen 2 seconden weg omdat wij niet de enige starters zijn die graag in Amsterdam willen wonen.

Aanhuurmakelaars zijn in Amsterdam zelf doorgaans ratten. 90% van de sites die je tegenkomt is behoorlijk shady en vaak ook gewoon niet-bestaand (adverteren met oude woningen die al lang niet meer te huur staan bv). Bij aanhuurmakelaars die wel legit zijn is vaak een flinke inkomenseis (4-4.5x de huur, heel af en toe kom je 3.5x tegen) en de woningen die zij beheren zijn vaak niet te huren voor starters.

Mijn advies is om pararius in de gaten te houden, te kijken of je via via iets kan vinden of anders projecten als Woontank die studio's aanbieden. Wij zitten er nu aan te denken om uit te wijken naar Utrecht omdat ik daar contacten heb die ons wat makkelijker aan een woning kunnen helpen, maar dat is niet ideaal en ook niet 100% wenselijk. Ons budget is niet eens maf voor Amsterdam (we kunnen 1200 incl per maand aftikken) maar die inkomenseisen zijn echt bitches.

Wat betreft sociale huur/woningnet is het in Amsterdam ook gewoon krap. Er wordt te weinig gebouwd aan sociale huur en er gaat (imo) te veel prioriteit naar seniorenwoningen voor een prikkie in hartje Amsterdam. De wachtlijsten lopen zo op dat je met 12 jaar nog geluk hebt, en dan moet je maar net tegen die tijd nog steeds in aanmerking komen voor sociale huur. Wij vallen er precies tussen want mogen niet sociaal huren maar alles dat voor starters aangemerkt wordt is te duur.

Welke regio zou je willen gaan zitten? Ik weet dat er in Almere op dit moment een aantal appartementjes te huur staan met een gecombineerde slaap/woonkamer en een aparte keuken en badkamer, rond de 900. Zijn wel allemaal buiten het centrum en dus afhankelijk van waar in Amsterdam je moet zijn tussen een half uur (centraal station) en een uur reizen.

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:48

Oh ja, ik had het geluk dat mijn ouders garant wouden staan. Anders had ik ook nooit aan de inkomenseis kunnen voldoen.. dat was ik even vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:50

Saleisha schreef:
Oh ja, ik had het geluk dat mijn ouders garant wouden staan. Anders had ik ook nooit aan de inkomenseis kunnen voldoen.. dat was ik even vergeten.

En dan moet je daarnaast ook nog het geluk hebben dat je makelaar/verhuurder dat wil accepteren. De meeste grote corporaties (Alliantie, Ymere etc) doen daar niet aan en in het geval van particuliere verhuurders ligt het er maar net aan. Ik heb tot nu toe amper makelaars kunnen vinden waar garantiestelling van derden een optie was. Bij welke makelaar heb jij gehuurd als ik mag vragen?

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:35

Hoelang sta je ingeschreven?
Ik woonde zelf in alphen, kon daar echt niks leuks krijgen ( stond 6 jaar ingeschreven )
Toen verhuisd naar leimuiden, de wachttijden zijn hier veel korter!
Leimuiden / woubruggen / roelofarendsveen ect is goed te doen naar leiden!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 00:42

Nog maar vierenhalf jaar.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:48

Omgeving Purmerend al gekeken?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 00:50

Dat gaat me echt te ver voor mijn werk helaas :)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 01:20

wij hebben uiteindelijk via plaatselijke verkoopgroep op Facebook (almere) ons huisje gevonden :) was helaas anders niet ertussen te komen...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 06:29

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan deze werkgever/leerlingen, maar heb je al eens overwogen om ergens anders te solliciteren? En dan in een regio waar de woningmarkt minder overspannen is?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 06:33

Wonen in de omgeving van Amsterdam kost je helaas de hoofdprijs en vooral: er is doorgaans een inkomenseis van 4,5x de maandhuur. Er zijn zóveel anderen die hetzelfde willen als jij, dat daar vaak ook niet over te onderhandelen valt... Er zijn wel wat gebouwen waar je bijv. studio-appartementen kunt huren, maar ook daar moet je heel snel zijn en veel geluk hebben. Sociale huur gaat nog heel veel langer duren qua wachttijd vrees ik.

De meesten gaan uiteindelijk toch woningdelen, maar zoeken dan bijv. wel een huis met werkende huisgenoten - die zijn er daardoor genoeg - of wijken uit. Ik kan me voorstellen dat Purmerend etc. wat ver zijn als je in Leiden werkt, maar heb je al eens gekeken naar de Bollenstreek? Tussen Amsterdam en Leiden in liggen veel plaatsen waar het vermoedelijk gemakkelijker (en in elk geval iets goedkoper) is dan Amsterdam en directe omgeving.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips om een huis te vinden in een moeilijke regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:52

Gianti: ja daar kijk ik inderdaad ook op! Wel erg veel louche dingen daar in mijn regio, volgens mij regelrechte oplichting soms. Fijn dat jij zo je huisje hebt gevonden!

Vestje: ik ben ontzettend blij met mijn school, ik geef dus geen voorkeur aan verplaatsen... Met name ook omdat ik eigenlijk geen zin heb om weer opnieuw een single leden te starten ergens op mijn 30e. Ben daar nu wel klaar mee dus heeft niet de voorkeur.

Hangmat: ja inderdaad. Maar het voelt zo krom. Woningdelen doe ik nu al, maar heb na een lesdag zoveel behoefte aan rust,en aan een eigen plek, en geen gezeik.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:55

Opzich is 4enhalf jaar niet heel weinig, tuurlijk je staat niet overal op 1, maar er is kans.
Wil je echt in de stad blijven wonen?
Anders zou ik toch in de kleine dorpjes in omgeving kijken.
Tussen leiden en Amsterdam zijn er een heleboel kleine dorpjes, waar je veel sneller een huisje kunt krijgen dan bijv in Leiden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:19

Mijn broertje heeft een huisbaas die nog wel voor redelijke bedragen verhuurd in Amsterdam. Volgens mij heeft hij een appartementje van ongeveer 30 m2 voor 850 euro excl oid. Maar goed ook dat zijn wel hele flinke bedragen in je eentje met een 0,6 baan. Ik wil wel eens voor je vragen wie zijn huisbaas is? Schijnt een typische vent te zijn, maar goed als t je een huis oplevert..

Is meer gaan werken evt een optie? Zodat je wat meer te besteden hebt?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:25

Heb je bij je collega's, je sportvereniging, oid. al eens geïnformeerd?

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:27

Mijdrecht heb je meteen een huis. 2 vriendinnen zijn daarheen verhuist.Beiden een hele mooie woning. Vlakbij de A2 ook. Ene vriendin stond 2 jaar ingeschreven andere 4jaar. Gewoon via woningnet.

Edit: beiden een eengezinswoning en betalen allebei echt een schijntje. Nog geen 600 euro plus nog huurtoeslag wat over dat bedrag heen gaat.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:46

Oei, lastige situatie. Wonen in Amsterdam is tegenwoordig inderdaad alleen toebedeeld aan degenen die of heel veel geluk hebben, of veel geld... zo ontzettend jammer. Je beste kans is om iets via via te regelen vrees ik, maar dan moet je wel net iemand kennen. Of toch een huis delen met meerdere mensen dat doen de meesten. Zijn niet allemaal studentenhuizen, zou een huis met werkenden wel een optie zijn? Of heb je dat nu al? Anders moet je waarschijnlijk toch meer uit de richting in de kleinere dorpjes gaan zoeken.
En iets meer de regio Leiden - Rotterdam - Utrecht, of is dat al te ver weg?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 16:09

Mijdrecht zou best te doen zijn. Ik sta open voor alles op de route Amsterdam-Leiden. Ik heb een autootje dus dat scheelt.

Maaike: per volgens haar krijg ik iets meer uren. Maar ook al zou ik een fulltime baan hebben, het onderwijs betaalt zodanig weinig dat ik dan nog steeds niet terecht kan in deze regio. Wat ook gezegd werd inderdaad, de inkomenseisen zijn gigantisch.

Bij al mijn kennissen staan lijntjes uit :) Helaas weinig voor 1 persoon. Sommigen willen ook alleen verhuren aan twee of meer personen.

Nu deel ik inderdaad een huis met werkenden. Maar heb echt behoefte aan een eigen plek na 13 jaar op kamers. Het is altijd gezeik in huis :P

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:30

Emmaa_ schreef:
Saleisha schreef:
Oh ja, ik had het geluk dat mijn ouders garant wouden staan. Anders had ik ook nooit aan de inkomenseis kunnen voldoen.. dat was ik even vergeten.

En dan moet je daarnaast ook nog het geluk hebben dat je makelaar/verhuurder dat wil accepteren. De meeste grote corporaties (Alliantie, Ymere etc) doen daar niet aan en in het geval van particuliere verhuurders ligt het er maar net aan. Ik heb tot nu toe amper makelaars kunnen vinden waar garantiestelling van derden een optie was. Bij welke makelaar heb jij gehuurd als ik mag vragen?

Ik heb uiteindelijk via BenHousing gehuurd