Verborgen gebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:09

hoi bokkers,

Ik ben even benieuwd naar ervaringen en tips van jullie rondom verborgen gebreken na aankoop.

Sinds half december ben ik eigenaar van mijn pony. Zij is klinisch gekeurd en daar kwamen niet echt bijzonderheden uit. Ik ben heel rustig met haar begonnen, vanaf de grond en in het zadel (ze had een paar maanden stil gestaan). Ik wil haar omscholen naar western, zij heeft hier de perfecte bouw voor. Dit terzijde. Ik verhuis per 1 juni naar een andere stal en had de huidige staleigenares gevraagd mijn pony om te scholen, dwz de basis western leren, zodat ik een beginnetje zou hebben als ik op mijn andere stal sta. De eerste 2 dagen gingen super. Daarna ging het eigenlijk mis... Flink verzet en heftige discussies, wegspringen om niets etc. Drama gewoon. Tandarts is geweest; flinke haken gevijld en wolfskiesjes eruit. Na een week rust weer opgepakt, maar nog altijd drama. Toen paardenmasseuse/fysio erbij en die constateert een linker schouder die onder ontwikkeld is. Dwz, het lijkt erop alsof de spier die over de schouder hoort te liggen, ooit los geweest is en 10 cm lager weer aangegroeid. Het dier heeft gewoon pijn bij het rijden! Nu ik het weet, zie ik het duidelijk op foto's. Er zit gewoon een kuil bij de linker schouder. Er wordt binnenkort nog een echo gemaakt, zodat we gericht kunnen gaan trainen/oefenen om haar weer symmetrisch te krijgen. Maar dit probleem is oud. Ze heeft die 'kuil' al op de foto's nog op haar oude stal. Tijdens de keuring is niets naar voren gekomen.
Nu mijn vraag: kan ik de kosten verhalen op de arts die haar gekeurd heeft? Ik wil haar niet terug brengen, maar ik wil wel kijken wat de mogelijkheden zijn rondom dit verborgen gebrek.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:54

Hoe oud is de pony dan?
Was ze voorheen wel goed getraind?

Sommige paarden hebben zo'n kuiltje ergens op het lichaam, meestal komt dat doordat ze als veulen zijn getrapt of zo, en de spieren zijn beschadigd.
Dan ontstaat er zo'n kuiltje.
Is het zoiets wat jouw pony heeft, of is het iets van veel later?

Lastig om te zeggen of het om een verborgen gebrek gaat, omdat in principe de kuil zichtbaar is.
Als ze bij de klinische keuring niet kreupel was of pijn liet zien, dan was er waarschijnlijk ook geen reden voor de arts om er iets op aan te merken.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:59

Ik vraag me af of het een verborgen gebrek is. Het is kennelijk duidelijk zichtbaar en het dier was goed toen je het kocht. Klinisch goedgekeurd, dus op dat moment nergens last van en ik neem aan dat je hebt proefgereden oid?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:00

Verborgen gebreken... tja, die kuil was zichtbaar, en meer jonge paarden hebben haken.

Niets vreemds, niets wat je niet tijdens jouw onderzoeksplicht had moeten kunnen opmerken.

Ik denk (op dit moment, met deze informatie), dat je het niet op verborgen gebreken kunt gooien

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:06

Indien het paard niet kreupel/onregelmatig liep, is deze door de arts waarschijnlijk als geschikt voor sport beoordeeld. Het is dan ook geen gebrek op het moment van de keuring en een klinische keuring blijft wel een momentopname.
Als de kuil in de spieren geen zichtbare last oplevert, heeft de arts geen reden om hem daarom af te keuren voor de sport, dan zou het hooguit een schoonheidsfoutje zijn.

Je kunt het dus op de arts verhalen. Mogelijk wel op vorige eigenaar, waarom heeft een paar maanden stil gestaan? Misschien was dat wel vanwege die schouder, maar hebben ze nagelaten dat te vertellen en jou onder valse voorwendselen een paard verkocht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70528
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:23

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 09:51

Bowo schreef:
Indien het paard niet kreupel/onregelmatig liep, is deze door de arts waarschijnlijk als geschikt voor sport beoordeeld. Het is dan ook geen gebrek op het moment van de keuring en een klinische keuring blijft wel een momentopname.
Als de kuil in de spieren geen zichtbare last oplevert, heeft de arts geen reden om hem daarom af te keuren voor de sport, dan zou het hooguit een schoonheidsfoutje zijn.

Je kunt het dus op de arts verhalen. Mogelijk wel op vorige eigenaar, waarom heeft een paar maanden stil gestaan? Misschien was dat wel vanwege die schouder, maar hebben ze nagelaten dat te vertellen en jou onder valse voorwendselen een paard verkocht.


Zij heeft als gezelschap gediend voor een jaarling. 5 maanden in de wei.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 09:54

Goof schreef:
Ik vraag me af of het een verborgen gebrek is. Het is kennelijk duidelijk zichtbaar en het dier was goed toen je het kocht. Klinisch goedgekeurd, dus op dat moment nergens last van en ik neem aan dat je hebt proefgereden oid?


Ja, toen liep ze heel even kort en niet rad met links voor(gevolg van die schouder, want doet ze nu ook), maar met de keuring idd niet te zien... En tsja, het had ook zo kunnen zijn dat ze weinig spieren had door het lange stil staan.... Maar deze spier is echt anatomisch abnormaal. Dus ik had t kunnen zien, vind ik ver gezocht na 5 maanden stilstaan... Beestje had weinig bespiering.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 09:56

Barbet schreef:
Hoe oud is de pony dan?
Was ze voorheen wel goed getraind?

Sommige paarden hebben zo'n kuiltje ergens op het lichaam, meestal komt dat doordat ze als veulen zijn getrapt of zo, en de spieren zijn beschadigd.
Dan ontstaat er zo'n kuiltje.
Is het zoiets wat jouw pony heeft, of is het iets van veel later?

Lastig om te zeggen of het om een verborgen gebrek gaat, omdat in principe de kuil zichtbaar is.
Als ze bij de klinische keuring niet kreupel was of pijn liet zien, dan was er waarschijnlijk ook geen reden voor de arts om er iets op aan te merken.


Ze had 5 mnd op de wei gestaan met een jaarling. Het spier is nu anatomisch abnormaal. En het was zichtbaar, maar ze had door het stil staan weinig spieren, dus dat had het ook kunnen zijn. als de da gevoeld had, had ze kunnen voelen dat deze spier abnormaal is. Ze is bijna 9 jaar.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:59

Maar is het nu de schuld van de DA of de vorige eigenaar?

Ik denk dat je gewoon heel erg veel pech hebt met dit paard.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:00

Debby34 schreef:
Bowo schreef:
Indien het paard niet kreupel/onregelmatig liep, is deze door de arts waarschijnlijk als geschikt voor sport beoordeeld. Het is dan ook geen gebrek op het moment van de keuring en een klinische keuring blijft wel een momentopname.
Als de kuil in de spieren geen zichtbare last oplevert, heeft de arts geen reden om hem daarom af te keuren voor de sport, dan zou het hooguit een schoonheidsfoutje zijn.

Je kunt het dus niet op de arts verhalen. Mogelijk wel op vorige eigenaar, waarom heeft een paar maanden stil gestaan? Misschien was dat wel vanwege die schouder, maar hebben ze nagelaten dat te vertellen en jou onder valse voorwendselen een paard verkocht.


Zij heeft als gezelschap gediend voor een jaarling. 5 maanden in de wei.

Maar waarom? Enkel en alleen als gezelschap, of speelde er mee dat ze niet rad was.
Je zegt dat ze ook met proefrijden eventjes niet helemaal rad was, dus de eigenaren moeten hebben geweten dat ze een blessure had, want die ene keer met proefrijden was vast niet de enige keer dat ze kreupel was aan die schouder bij de oude eigenaren.
Ik zou dus maar eens wat meer navraag gaan doen daar in hoeverre hun verhaal klopt

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 10:35

Onali schreef:
Maar is het nu de schuld van de DA of de vorige eigenaar?

Ik denk dat je gewoon heel erg veel pech hebt met dit paard.



De schuld vind ik eigenlijk niet belangrijk. Ik had alleen gehoopt wat kosten te kunnen verhalen. Dit probleem kan wel opgelost worden gelukkig.

anjali
Berichten: 15076
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:45

Debby34 schreef:
Onali schreef:
Maar is het nu de schuld van de DA of de vorige eigenaar?

Ik denk dat je gewoon heel erg veel pech hebt met dit paard.



De schuld vind ik eigenlijk niet belangrijk. Ik had alleen gehoopt wat kosten te kunnen verhalen. Dit probleem kan wel opgelost worden gelukkig.

Je wilt haar niet terugbrengen,en het probleem is iets wat op te lossen is.Dan zou ik me de moeite en het gedoe van geld terugvragen besparen.Want volmaakte paarden bestaan niet,evenmin als volmaakte mensen trouwens.

anjali
Berichten: 15076
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:05

Het is trouwens goed mogelijk dat het paard bij de vorige eigenaar al niet rad was en daarom 5 maanden op de wei was gezet met gezelschap!Dat gebeurt vaker,en na een rustperiode loopt hij dan wel weer goed maar het kan een zwakke plek blijven.Ik zeg nu niet dat dit bij jouw paard ook zo is,maar het zou wel kunnen.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:26

Wat vragen:
Heb je door een eigen DA laten keuren?
Is er bloed getrokken bij keuring?
Heb je bij een handelaar gekocht?

Ik heb zoveel ongein meegemaakt in directe omgeving en met oplichting rondom mijn oude paard dat ik dit soort verhalen niet altijd geloof als in ja ze was even als gezelschap neergezet bij een jaarling. Kan maar zo zijn dat ze pijnstillers gehad heeft rondom keuren/proefrijden.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 12:47

MarjanB schreef:
Wat vragen:
Heb je door een eigen DA laten keuren?
Is er bloed getrokken bij keuring?
Heb je bij een handelaar gekocht?

Ik heb zoveel ongein meegemaakt in directe omgeving en met oplichting rondom mijn oude paard dat ik dit soort verhalen niet altijd geloof als in ja ze was even als gezelschap neergezet bij een jaarling. Kan maar zo zijn dat ze pijnstillers gehad heeft rondom keuren/proefrijden.


Ik heb zelf een da gekozen om te keuren, niet mijn eigen, omdat het te ver weg was. Ze stond op een pensionstal waar de eigenaar lessen gaf aan kinderen met deze (E-)pony. Tsja, dat blijft natuurlijk de vraag. Ik denk geen pijnstillers met proefrijden, omdat we toen wel iets onregelmatigheid zagen linksvoor (vanuit de linker schouder). Met keuren denk ik persoonlijk ook niet, want toen ze ging monsteren, ging ze nog even uit haar plaatje aan longe...
belangrijkste is dat ze weer beter kan worden. Als dat niet zo zou zijn, dan zou ik absoluut naar de oude eigenaar stappen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:09

Welke kosten wil je terugvorderen? Er is helemaal niks van zware behandeling opgestart... Tandarts, algemeen nazicht en een echo is qua dierenartskosten twee keer niks op juridisch vlak. Als ik het zo hoor, gaat dit paard qua aankoop ook niet de wereld gekost hebben...
Focus je liever op de revalidatie...

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:48

maximuss schreef:
Welke kosten wil je terugvorderen? Er is helemaal niks van zware behandeling opgestart... Tandarts, algemeen nazicht en een echo is qua dierenartskosten twee keer niks op juridisch vlak. Als ik het zo hoor, gaat dit paard qua aankoop ook niet de wereld gekost hebben...
Focus je liever op de revalidatie...


Daar gaat het toch niet om? Masseuse, fysiotherapie, echo, plus aankoop vind ik een groot bedrag. Voor jou misschien niet. De vraag was alleen of het ergens te verhalen is. Het had gezien kunnen worden bij de keuring en volgens mij had ze in kunnen schatten dat die schouder een keer problemen zou gaan geven. Iedereen wil toch een gezond paard bij aanschaf?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:54

En het is ook wel normaal dat je een deel van verkoopprijs terug krijgt denk ik. Paard blijkt immers minder waard te zijn. Of dat nou veel is of niet, daarover kunnen meningen verschillen, maar als iemand jarenlang heeft gespaard voor een paard, dan kan elke euro waarschijnlijk goed gebruikt worden

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:05

Debby34 schreef:
maximuss schreef:
Welke kosten wil je terugvorderen? Er is helemaal niks van zware behandeling opgestart... Tandarts, algemeen nazicht en een echo is qua dierenartskosten twee keer niks op juridisch vlak. Als ik het zo hoor, gaat dit paard qua aankoop ook niet de wereld gekost hebben...
Focus je liever op de revalidatie...


Daar gaat het toch niet om? Masseuse, fysiotherapie, echo, plus aankoop vind ik een groot bedrag. Voor jou misschien niet. De vraag was alleen of het ergens te verhalen is. Het had gezien kunnen worden bij de keuring en volgens mij had ze in kunnen schatten dat die schouder een keer problemen zou gaan geven. Iedereen wil toch een gezond paard bij aanschaf?



Misschien moet je je inlezen wat een klinische keuring is.
Op het moment van de keuring deed het paard niks raars, liep het goed en dus is het dier goedgekeurd.

"Wat als" scenario's tellen niet mee.

Ik snap dat het frustrerend voor je is, maar ik ben bang dat je pech hebt.

Heb je nog contact met de vorige eigenaar?

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:09

Wat ik ook apart vind, is dat je zegt dat je bij de aankoop al had gezien dat ze niet lekker liep links voor. Jij had het dus zélf ook al kunnen weten dat hier mogelijk een blessure zat oid. Je zegt dat de arts had kunnen inschatten dat het mogelijk voor problemen ging zorgen.....
Als je dat al wist verbaasd het mij dat je alsnog dit paard koopt.. :=
Dat je dan alsnog het paard koopt, is dan een risico.
En wat hierboven gezegd wordt, klinisch heb je eigenlijk niets aan plat gezegd....
Het is een moment opname en als hij dan goed liep, en na 2 uur slecht, is dat pech.

Ik denk dat je geld terug vragen juridisch sowieso niet gaat lukken

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:24

Met "inschatten" koop je niks...
Je hebt ze zelf korter zien lopen voor de koop en nu is het allemaal de schuld van de keuringsarts.
Als je echt een gezond paard wil dan moet je dat paard voor de koop volledig binnenste buiten laten draaien op een kliniek en zelfs dan kan het paard nog plots doodvallen...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:32

En die keuring is daarbij ook niet altijd zaligmakend, heb nu bij verkoop van een paard al eens gezien dat die volledig op de foto is gezet en klinisch gekeurd. Helemaal goed werd bevonden.

En toch toen die na drie kwartier op de trailer bij aankomst op stal toch ineens kreupel was. Dingen gebeuren nou eenmaal en paarden houden en hebben is nou eenmaal een risico, denk niet dat je dit op iemand kan verhalen.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:32

TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:34

Dressage_Haf schreef:
TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.


Dan lees jij een ander topic dan ik.

TS stelt een vraag waarop het antwoord helaas nee is. En dan krijgt ze er nog onderbouwing bij ook.