paard komt niet bij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:45

Ik heb pas een hengst gekocht van bijna 4 jaar. Hij is best mager zal ik zeggen maar hij krijgt echt veel eten bijgevoerd. Hij is wel nog maar een maandje onder het zadel dus is nog niet echt bespierd. We gaan hem binnekort laten castreren maar mijn vraag was of door de castratie hij zou kunnen bijkomen of niet?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:48

Ik denk dat dit weinig uitmaakt of zelfs een tegengesteld effect zou hebben. Hengsten groeien namelijk meer in de breedte en ruinen in de hoogte.
Ook moet je er over nadenken of hij nu wel sterk genoeg is om te worden gecastreerd.

Is hij al ontwormd? Is zijn gebit nagekeken? Bloed geprikt om waarden te controleren? Is je ruwvoer van voldoende kwaliteit?
Ook zou een ik een paard dat mager is, niet aan het werk zetten. Eerst bij laten komen, dan spieren opbouwen. Nu moet hij energie steken in arbeid, spieropbouw én het bijkomen, dat is nogal veel.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:51

Maar als hij mager is ga je er toch niet op zitten?? Laat dat dier eerst even aankomen en ga eerst rustig vanaf de grond spieren trainen!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:01

Wat voer je nu dan?

Anoniem

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:03

Heb je hem al ontwormd? Bloedonderzoek laten doen? Goed gekeken naar je ruwvoer?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:38

Het verschil in gewicht van hengst naar ruin kan groot zijn als hormonale stress de boosdoener is van het gewichtsverlies. Speelt dat een rol of is hij heel relaxed?

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:45

Laten onderzoeken op bloedworm

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:50

deborah_D schreef:
Ik heb pas een hengst gekocht van bijna 4 jaar. Hij is best mager zal ik zeggen maar hij krijgt echt veel eten bijgevoerd. Hij is wel nog maar een maandje onder het zadel dus is nog niet echt bespierd. We gaan hem binnekort laten castreren maar mijn vraag was of door de castratie hij zou kunnen bijkomen of niet?

Naast de rij : zand, tandjes, wormen, maagzweer is het bij een hengst, zeker in het voorjaar niet vreemd als die last heeft van hormonen en dus geen tijd om te eten/meer verbrand dan er in gaat. Castratie kan zeker verschil maken in hoeveel hij aan energie verbrand buiten het werk om, maar meestal zie je dat ook in het gedrag terug. Het kan ook nog dat hij een groeispurt heeft en daarom schraal is. Wat zei de DA tijdens de aankoopkeuring hiervan?

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 23:06

Keuring was helemaal goed, nergens last van. Onder aanraden van de DA krijgt hij nu ook het voer dat hij nu krijgt. Hij komt elke dag op weide, krijgt voordroog hooi (omdat hij gewoon hooi niet wil eten), 1 schep gerst, 1 schep luzerne, 1 schep basisbrok 's morgens en namiddag nog 1 schep bietenpulp.
Ik denk dat hij wel wat last heeft van zijn hormonen, hij staat heel de tijd als hij in zijn stal staat te kijken naar de fokmerries op weide en als ze bewegen hinikt hij erg hard en blaast hij zichzelf nogal op.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 06:49

Maar bij een keuring wordt er over het algemeen niet gekeken naar tanden wormen etc! Of heeft de Da dit extra onderzocht?

Heb je een foto van je paard? Met beeld is het vaak allemaal wat duidelijker!

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:14

Klinkt vooral als een dier wat zichzelf geen rust gunt.
Is er een mogelijkheid om hem zo te zetten dat hij enkel andere hengsten en of ruinen ziet?
En waarom houd je hem hengst?
Krijgt hij onbeperkt voordroog op stal?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:31

Klinkt als stress. Ik denk dat je een hoop stress weg neemt als je hem laat castreren.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:17

Hengst bij ons viel af van de stres en hormonen die hij kreeg ván het hengst zijn, bij hem hielp castreren dus weldegelijk.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:02

Gaat zeker uit maken, de hengst zal na de castratie meer rust in zijn kop krijgen en weer aan komen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: paard komt niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:16

als ie eenmaal gecastreerd is, zal hij zich minder gaan opwinden, minder stress hebben en daardoor aankomen, ook door de castratie zal hij tzt dikker kunnen worden, meeste ruintjes zetten wel wat aan.