Opzegtermijn Stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 12:41

Goeiemorgen, jullie zullen wel denken.. Heb je wéér zo'n topic :roll:

Na een hoop andere topics doorlezen zou ik toch graag jullie mening horen.

Vooraf; ik heb geen ruzie en wil op een nette manier weg, maar wil ook geen dingen laten liggen en dan dus extra betalen of langer moeten uitzingen.

De situatie:

Ik ben per 03 maart 2018 op mijn huidige stal komen staan, natuurlijk gewoon hele maand betaald. Inclusief een box, mesten, binnen en buiten zetten ( hele dag paddock ) behalve op zondag, biks en hooi. Mesten alleen de longeer paddock. Volpension dus, prijs 265.

Verder geen problemen, het enige nadeel later was dat ze op de paddock geen hooi kregen. Hiervan weet ik zelf niet meer goed of ze dat vooraf heeft aangegeven dat dat er niet zou zijn.

Nu kreeg ik 6 mei (zondag) een bericht, ze gaan het land weer op dus als je haar straks buiten zet mag dat. Het paard waar mijn merrie mee staat zou vanaf dag 1 dag en nacht buiten blijven. Nu kreeg ik erachteraan dat als ik wilde dat ze snachts binnen kwam dat ik dan 30 euro per maand moest bijbetalen. Dat wordt mij qua prijs te gek en heb haar dus buiten laten staan (opzich niet heel vreselijk natuurlijk). Maar eigenlijk heb ik haar het liefst gewoon snachts binnen staan. Uiteraard moet het land ook zelf gemest worden. Zomers doen zij dus niks behalve water geven en na enige tijd als het land kaal is bijvoeren. Maar de prijs blijft hetzelfde.

Ik heb vooraf mijn medische achtergrond verteld en aangegeven dat ik ooit al eens mijn bovenbeen en voet gebroken heb gehad (aparte keren) en van beide nog degelijk last heb. Dat ik dus alleen lekker van paard wil genieten en geen extra klussen en dergelijke. En mijn vriend geeft ook aan dat vooraf niks is vermeld over extra kosten in het zomer seizoen voor binnen en buiten zetten (en dat ze niet zo lastig waren met opzeggen, maar dat weet ik niet meer).

Nu heb ik door de (onverwachte) last van het land mesten en het constant heen en weer lopen naar achterin het land, plus toch de afstand huis/stal besloten dat het voor mij echt niet gaat en ik niks met paardlief kan doen hierdoor. Nu een week later staan ze dus een week op het land, heb ik niks met paard kunnen doen buiten dr land mesten. En heb ik besloten dat dit niet gaat en op zoek gegaan naar een andere stal, dichterbij en écht vol pension. Deze is gevonden en stal
gereserveerd.

Huidige stal eigenaresse op de hoogte gebracht via whatsapp (zodat het op papier staat) aangegeven dat ik het jammer vind wegens de locatie en dergelijke en het lichamelijk niet trek en eigenlijk per 1 juni weg zou willen.

Nu een dag later krijg ik een berichtje dat ze me toch aan de maand opzegtermijn vasthoud. Of ik dan per 1 juli wegga.

Ergens begrijp ik dat natuurlijk wel, maar ik red dit niet nog 1,5 maand. Ik was vooraf niet op de hoogte tot dus een week geleden dat er extra kosten en werkzaamheden bij zouden komen zomers.

Lang verhaal, maar wat denken jullie hierover. Mogelijkheid om eventueel maar een halve maand extra te betalen of om gewoon per 1 juni toch weg te kunnen. Of zeggen jullie toch tja pech en zing het maar uit? Een dubbele stalling voor een maand wordt voor mij te gortig helaas..

Ik hoor het graag, en hoef ook geen enorme relazen dat ik het zelf had kunnen bedenken. Ik dacht namelijk dat ik alles wel had aangegeven en dat ik alle informatie had. Er is trouwens geen contract en betaal per maand per bank.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! :)


Anoniem

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:45

Ja, je hebt gewoon pech.

parapluutje
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:47

Netjes is om je stalling 1 maand van tevoren op te zeggen. Het is ook netjes als de staleigenaar je informeert over bijkomende kosten in de zomer. Denk aan jezelf en aan je lichaam en vertrek lekker per 1 juni. Zou persoonlijk geen cent betalen over de maand juni.
Als je eerder bij je nieuwe stal terecht kunt, zou je kunnen overwegen eind mei al te vertrekken. Je hebt geen contract getekend toch? Dan inpakken en wegwezen. Fysiek trek je het niet meer en dat lijkt mij reden genoeg om zsm te vertrekken.


Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:48

Opzegtermijn is de periode waarover je betaald :j dat is wettelijk zo geregeld, tenzij anders vermeld in bijvoorbeeld een contract.
Wellicht vragen of het mogelijk is om eenmalig dan die laatste maand bij te betalen voor uitmesten/uit t land? Dat zou dan wel schelen :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:48

Anoniem schreef:
Ja, je hebt gewoon pech.

Volgens mij kan ze per direkt gewoon weg omdat de stalhouder de voorwaarden heeft veranderd waardoor het geen vol pension meer is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23383
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:57

Ik zou persoonlijk het gesprek aangaan, dus niet via WhatsApp en aangeven wat de punten zijn voor jou, ookal heb je dat via WhatsApp gedaan, in een persoonlijk gesprek kan je hopelijk meer tot elkaar komen

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Caira
Berichten: 26045
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:02

Als jij betaalt voor vol pension lijkt het mij niet correct als dit in de zomer opeens half pension blijkt te worden zonder korting. Als dit niet vooraf gemeld is zou ik idd gewoon per 1 juni vertrekken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:06

Per app opzeggen vind ik zelf als pensionhouder niet zo netjes!
Pensionhouder had natuurlijk vooraf bijkomende kosten moeten vermelden.
Ook de doe t zelf taken had de pensionhouder moeten melden!
Ik zou het gesprek aangaan en proberen tot een 50/ 50 regeling te komen!
Weggaan zonder betalen is zo aso..pensionhouders spreken mekaar vaak onderling dan sta je al snel bekend als wanbetaler..dat wil je ook niet.

Suc6!

imaudy
Berichten: 4959
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:07

Je hebt vooraf gezegd dat je geen extra klusjes wilde doen. Dan zijn de voorwaarden veranderd en kun je idd meteen weg. Of zeggen dat je dan nog een maand wilt blijven staan maar dat je het weiland niet mest.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:07

Wat staat er op papier?

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41409
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:07

Er is geen contract, maar wel een mondelinge overeenkomst die eenzijdig gewijzigd is, zoals ik het uit de tekst opmaak. Daarmee is de overeenkomst normaal gesproken nietig en hoef je er ook niet aan te houden en kun je in principe vertrekken. Zelf zou ik wel een opzegtermijn van een maand in acht nemen.

Wel zou ik je aanraden bij je volgende stalling wél een contract op te laten stellen, goed te lezen en te tekenen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:20

Ik zou toch nog in overleg gaan. Aangeven dat je volpension afgesproken hebt (met een reden) en enkel de longeerpaddock uitmesten. Dat ze nu met nieuwe afsrpaken komt die jij niet na kunt en wil komen en vragen hoe zij het nu voor zich ziet. Aangeven dat je officieel per direct mag opzeggen door de gewijzigde voorwaarden maar dat je het ook weer niet zo op de spits wil drijven en liever in overleg gaat.
Ik zou gaan voor ofwel deze maand afmaken, ofwel komende maand nog blijven staan waarbij jij niet gehouden bent aan het uitmesten van de wei (en paard dan wel buiten blijft).

koeien op de weg...

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 13:39

Ik zal proberen op iedereen te reageren, op telefoon ben ik niet zo goed met quoten.

Ik heb ik mijn app gezegd dat ik haar persoonlijk nog wilde spreken maar het voor de officiele kant alvast per app stuurde. Vind achteraf ook zo apart, het is dus niet dat ik het niet persoonlijk wil bespreken, maar zij heeft natuurlijk ook haar leven en was ook een dagje weg :)

Opzich 50/50 vind ik ook goed, dus ik heb zeg maar 11 mei opgezegd dat ik per 11 juni verhuis. Maar wilde wel weten of daar enig aanspraak zeg maar op zou zijn of dat ik heel raar dacht.

Er staat inderdaad niks op papier, volgende stal komt er inderdaad gewoon een contract.

Ik wil verder niet met ruzie of iets dergelijks weg maar er zelf ook niet bij inschieten ondanks dat het natuurlijk beter geregeld had kunnen worden.

Ik ga ook niet zomaar weg zonder betalen want ik ga inderdaad niet bekend staan als wanbetalen of iets dergelijks.

BigOne
Berichten: 38069
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:44

Normaal is het betalen tot 1 juli, echter , door het niet op de hoogte brengen van de wijziging in kosten denk ik dat je het recht hebt om per direct op te zeggen zonder bijkomende kosten. Want dit is absoluut niet netjes ook gezien het feit dat je duidelijk hebt aangegeven dat je het lichamelijk nog niet trekt. Ga het gesprek aan, neem je vriend mee(getuige) en geef dit op een nette manier duidelijk aan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41409
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:47

Yltje schreef:
Ik zal proberen op iedereen te reageren, op telefoon ben ik niet zo goed met quoten.

Ik heb ik mijn app gezegd dat ik haar persoonlijk nog wilde spreken maar het voor de officiele kant alvast per app stuurde. Vind achteraf ook zo apart, het is dus niet dat ik het niet persoonlijk wil bespreken, maar zij heeft natuurlijk ook haar leven en was ook een dagje weg :)

Opzich 50/50 vind ik ook goed, dus ik heb zeg maar 11 mei opgezegd dat ik per 11 juni verhuis. Maar wilde wel weten of daar enig aanspraak zeg maar op zou zijn of dat ik heel raar dacht.

Er staat inderdaad niks op papier, volgende stal komt er inderdaad gewoon een contract.

Ik wil verder niet met ruzie of iets dergelijks weg maar er zelf ook niet bij inschieten ondanks dat het natuurlijk beter geregeld had kunnen worden.

Ik ga ook niet zomaar weg zonder betalen want ik ga inderdaad niet bekend staan als wanbetalen of iets dergelijks.

Een maand opzegtermijn is per eerste dag van de nieuwe kalendermaand. Dus idd 1 juni en dan kan je 1 juli vertrekken.

Ik zou voor GDG haar optie gaan.

Ineke2

Berichten: 33055
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:50

Ik zou in elk geval het gesprek aangaan samen met je vriend erbij om uit te leggen dat het niet voor niets is dat je een vol Pensionstal zocht.
Ben het met GDG eens en zou het op die manier proberen te bespreken.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:07

Officieel zou je pech hebben maar om consumenten (en dat ben je nu) te beschermen is er een uitzondering op de regel. Omdat de stalhouder de kosten heeft aangepast binnen 3 maanden na de overeenkomst heb je de mogelijkheid per direct de overeenkomst te beëindigen. Voor de datum dat je normaal je stalgeld zou betalen voor de volgende maand kan je dus gewoon vertrekken zonder dan een wanbetaler te worden. Zonder contract kan de prijsverhoging worden aangetoond a.h.v. voorgaande betalingen.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:20

romy_janse schreef:
Officieel zou je pech hebben maar om consumenten (en dat ben je nu) te beschermen is er een uitzondering op de regel. Omdat de stalhouder de kosten heeft aangepast binnen 3 maanden na de overeenkomst heb je de mogelijkheid per direct de overeenkomst te beëindigen. Voor de datum dat je normaal je stalgeld zou betalen voor de volgende maand kan je dus gewoon vertrekken zonder dan een wanbetaler te worden. Zonder contract kan de prijsverhoging worden aangetoond a.h.v. voorgaande betalingen.


Dit geld niet als je de keuze heb gehad zeker? Er werd dus een prijs stijging voorgelegd om dezelfde service te behouden als waarmee ik akkoord ben gegaan aan het begin. Maar ik ben er niet mee akkoord gegaan, ik betaal die 30 euro dus niet.

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:28

Welk deel zou dan precies niet gelden?
De stalhouder verhoogt de prijs binnen 3 maanden nadat je er gekomen bent, jij gaat daar niet mee akkoord en dus heb je het recht om per direct op te zeggen en te vertrekken zonder een maand opzegtermijn.

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:30

Ik zou zeggen...prima ik blijf tot 1 juli....maar kan lichamelijk het werk niet meer aan....dus dat mogen ze dan zelf doen :)

you can lead a horse to water but you can't make it drink

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:31

romy_janse schreef:
Officieel zou je pech hebben maar om consumenten (en dat ben je nu) te beschermen is er een uitzondering op de regel. Omdat de stalhouder de kosten heeft aangepast binnen 3 maanden na de overeenkomst heb je de mogelijkheid per direct de overeenkomst te beëindigen. Voor de datum dat je normaal je stalgeld zou betalen voor de volgende maand kan je dus gewoon vertrekken zonder dan een wanbetaler te worden. Zonder contract kan de prijsverhoging worden aangetoond a.h.v. voorgaande betalingen.

Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt? Bij een verandering van de voorwaarden mag je sowieso per ingang van de verandering opzeggen toch?

koeien op de weg...

friendly
Berichten: 8397
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:36

Als je echt heel graag 11 juni weg wilt kan de stalhouder je niet dwingen te blijven maar ik vind dan wel dat omdat jij daarvoor kiest je dan wel de kosten tot 1 juli moet betalen aangezien je altijd per kalendermaand betaald.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

renee16

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:51

Ik zou proberen in gesprek te gaan en aangeven dat je gaat door de keuze extra werk/extra kosten.. 265,- vind ik overigens een belachelijk hoog bedrag voor 24/7 buiten! En niet wat je af hebt gesproken.

Misschien willen ze meedenken over 1 juni of eventueel 11 juni. Maar uiteindelijk staat er niks zwart op wit, dus is er eigenlijk helemaal geen opzegtermijn vastgelegd. Het is fijn als het anders kan maar in jou schoenen zou ik gewoon gaan 1 juni..

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

friendly
Berichten: 8397
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:54

Ik weet dat bij ons op stal eens iemand weg ging voordat de opzegtermijn voorbij was. No problem, maar dan werd die stal wel leeg gehouden tot het opzegtermijn voorbij was. Want er is wel voor die stal betaald zogezegd en zo ontvangt de stalhouder geen dubbele inkomsten. Dit zou je evt ook kunnen afspreken als je dat ervoor over hebt. Jij maakt dan helaas wel dubbele kosten maar als dat het je waard is....

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:54

Ik ben benieuwd waar je dat vandaan hebt? Bij een verandering van de voorwaarden mag je sowieso per ingang van de verandering opzeggen toch?[/quote]

Het is afhankelijk van de soort overeenkomst of je per direct mag opzeggen (telecommunicatie, online krant, stalling, etc.) en of het een zakelijke of consumentenovereenkomst is. Vaak wordt er voor het gemak en vooral de duidelijkheid met consumenten gewoon aangehouden dat je inderdaad binnen een maand na de melding van de verandering per direct op mag zeggen. Mijn bovenstaande reactie was meer als extra omdat TS binnen 3 maanden na aankomst een prijsverhoging krijgt voorgeschoteld en dus sterker staat om zonder opzegtermijn te vertrekken.

Was misschien niet helemaal duidelijk geschreven, sorry -O-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, aisie, BETUWE, ista, Nayan, xmoosjex en 14 bezoekers