9 jaar in een notendopje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 00:03

Cassi werd deze maand 22 jaar. Een mooie leeftijd voor een paard!

Afbeelding

Het liet me even stil staan bij de weg die we al hebben afgelegd. Ze kan nog steeds het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Maar ze kan ook nog elke dag mijn hart doen smelten. Gewoon door zichzelf te zijn.

Afbeelding

Ze is niet de gemakkelijkste, maar wel de beste. Ze is paard en kent de weg. Loslaten, relativeren, eens goed diep in en uit ademen en alle stress los laten. Dat heeft ze mij geleerd.

Afbeelding

Ik kocht haar toen ze 13 was. Volgens de dierenarts kon ik nog wel een paar jaartjes met haar aan de gang. Dat zijn er ondertussen al bijna 9 geworden.

Afbeelding

Ze werd verkocht als braaf en ervaren wandelpaard. Dat logen ze mooi… Ik was als manegeruiter niet ervaren genoeg voor haar. De eerste maanden waren een regelrechte ramp. In de piste was draven een uitnodiging tot keihard gaan, tot ze in galop viel. Galop was een goed excuus voor een rodeo.
Gelukkig hadden deze rodeo’s grenzen. Ze heeft me nooit doen vallen.

Afbeelding

Ik wou de velden over en de bossen in. Helaas ging dit nog slechter dan het rijden in de piste. Ik kreeg ze niet eens van de parking van de stal af. En als het wel eens lukte, greep ze elke kans die ze grijpen kon om vliegensvlug om te draaien en terug naar stal te racen.

Afbeelding

We verhuisden van stal. Niet 1, niet 2, niet 3 keer, maar uiteindelijk al 6 keer in de loop der jaren. We waren elkaars enige constante.
Waar ze begon als een blijf-van-mijn-lijf paard, zoekt ze me nu soms op voor een aai of een knuffel.

Afbeelding

We bouwden op. Buitenritten gingen steeds beter. Het pistewerk ging vlot. We hadden reeds een start gemaakt met Endurance wedstrijden.

Afbeelding

En toen ging ze vol op de rem gaan staan. Ik was haar vergeten. Vergeten wie ze was. En ze maakte me heel hard duidelijk dat we nergens heen gingen als zij daar geen zin in had. 6 maanden waren we op de sukkel, want ze wou de wagen naar de schroothandel trappen.

Afbeelding

Wat heb ik gehuild, oplossingen gezocht, me kwaad gemaakt, haar bijna verkocht, haar verwenst. Tot plots die knop om ging en ze het weer OK vond. Want ik wist terug wie ze was. Zij was Cassi, zij was paard en ze wist de juiste weg. Bij Cassi moet je los laten en geven om te kunnen krijgen.

Afbeelding

We waren teug op goede weg. Ik deed een poging haar drachtig te krijgen. Helaas is haar oventje te oud en lukt dat niet meer. En even stond het rijden en het trainen op een laag pitje, maar ik had ze toen wel aan huis.

Afbeelding

Sinds januari zijn we weer vol aan het trainen. In juni staat een 60km wedstrijd gepland.
Ik neem ze regelmatig mee op vakantie. Enkele dagen naar Limburg om nieuwe routes te leren kennen.
En vorige week ons zoveelste ritje aan zee, waar ze ondertussen zo braaf haar ding doet.

Afbeelding

Afbeelding

Wie had dat ooit kunnen denken, 9 jaar geleden, toen ik me nog af vroeg waar ik in hemelsnaam aan begonnen was?
Als ik toen in de toekomst had kunnen kijken was ik waarschijnlijk keihard weg gelopen. Want echt: bloed, zweet en tranen! En ik was toen niet sterk genoeg om dat allemaal aan te kunnen. Maar als ik nu terugkijk, was ze het gewoon helemaal waard. En nu nog steeds. Samen zijn we gegroeid en ik nog het meest van ons twee.
Ze heeft me gemaakt wie ik nu ben. Iets waar ik haar altijd heel dankbaar voor zal zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het was een uitdaging om 9 jaar aan foto's uit te spitten, om er slechts 15 te mogen tonen...

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 07:11

Wat een mooi topic zeg! :)

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:01

Wat een mooi paard zeg! Lekker alert :) jullie zijn ook een mooie combi!
En tja met een merrie is het compromissen maken he ;)
Veel plezier met de volgende, hopelijk 9, jaar!

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:25

Goh Ashkerlon... that's beautiful... Proficiat. Hele mooie fotos... de 'reis' van jouw en je paard prima gedocumenteerd. :j PS; doe je aan horsemanship (Schiller, Parelli, Anderson)? Groetjes uit Sydney, Jack.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:28

Wat een mooi topic en wat heb je jullie reis mooi beschreven :)

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 10:54

Bedankt voor de leuke reacties. :)

@Bernoe: extra 9 jaar zou leuk zijn, maar dan zou ze 31 jaar moeten worden :') Ze is nu nog gezond en sterk, maar een langzame aftakeling wil ik haar eigenlijk niet aandoen. Daar is ze te trots voor.

@Jack_55: Ik doe niet aan horsemanship... standaard dressuur lessen enzo heb ik ook opgegeven. Het werkt niet. Lesgevers voelen haar niet aan en ze vindt altijd iets uit wat niet op te lossen is met boeken info. Ik kijk wat ze aanbied en probeer dat, samen met haar, in een vorm te gieten om te bekomen wat ik wil. En als dat betekent dat ik een zwaarder bit moet gebruiken om met een vrije teugel te kunnen rijden, dan is dat maar zo, ook al had bijvoorbeeld bitloos mijn voorkeur.

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:11

Prachtig topic en wat een bijzondere reis hebben jullie achter de rug! Heel mooi geschreven ook! Geniet maar van zo'n bijzonder paard, uiteindelijk zijn ze het altijd waard :)

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:45

Mooi verhaal en leuk dat ze nog steeds bij jou is :) Dat zie je niet zo vaak.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:06

Wat mooi beschreven en wat een prachtig paardje heb je <3

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:28

Wat een prachtig topic heb je gemaakt! En wat hebben jullie een mooie band zeg!
Die vlekjes zijn leuk die zei heeft! <3

Kun je 15 foto's kiezen en dan kies je een foto die nog niet betaald is :P *\%/*

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:49

super mooi paard ook!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:05

Wow, wat een weg en wat fijn dat je doorgezet hebt en jullie uiteindelijk samen een weg hebben gevonden. Ik hoop dat jullie nog vele jaren van elkaar mogen genieten!

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 15:07

Ooh! We staan in uitgelicht! Zo leuk :D

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

@Sophie_Wind: het leuke is dat ze die vlekjes niet eens had toen ik haar gekocht heb! Die zijn er rond haar 17 à 18 jaar spontaan bijgekomen :) Maakt haar nog zo veel specialer!
Die ene onbetaalde foto is trouwens wel gekocht hoor :D => http://boktimg.nl/img/m/xvKB9P.jpg Ik heb hem alleen niet digitaal :+

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:16

Wat een super leuke samenvatting!! Veel geluk nog saampjes!

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:51

Ashkerlon schreef:
Ooh! We staan in uitgelicht! Zo leuk :D

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

@Sophie_Wind: het leuke is dat ze die vlekjes niet eens had toen ik haar gekocht heb! Die zijn er rond haar 17 à 18 jaar spontaan bijgekomen :) Maakt haar nog zo veel specialer!
Die ene onbetaalde foto is trouwens wel gekocht hoor :D => http://boktimg.nl/img/m/xvKB9P.jpg Ik heb hem alleen niet digitaal :+


Dat is grappig zeg! De eerste foto dat je die vlekjes zag dacht ik dat iemand blaadjes ofzo opgooide, daarna zag ik pas dat dat overal was :P

IlsevG23
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-10-17

Re: 9 jaar in een notendopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:03

Wat een ontwikkeling hebben jullie al gehad! Veel plezier nog samen!