Hoe vind ik de juiste beloning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smaragdx
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-04-18

Hoe vind ik de juiste beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 12:55

Hallo!

Ik wil wat meer afwisseling met mijn verzorgpaard aangezien hij toch wat ouder aan het worden is. Nu zou ok graag vrijheidsdressuur met hem willen oefenen, maar het probleem is dat hij ontzettend gevoelig is voor koliek. De kleinste verandering in zijn dieet kan dit al uitlokken. Hoe vind ik de juiste beloning voor mijn verzorgpaard? Hij vindt bijvoorbeeld het borstelen van zijn oren heerlijk. Zou zoiets kunnen werken?Hoe lang mag een niet voedselbeloning duren? Pas ik hierbij een clicker toe en hoe effectief is clickertraining als ik het maar drie keer per week zou doen..

Alvast bedankt voor jullie ideeën en hulp!


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hoe vind ik de juiste beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:57

misschien aan de eigenaar toestemming vragen of je vrijheidsdresuur mag doen. En dan vragen wat hij wel mag hebben kwa snoepjes. ik weet niet of hij biks krijgt. Anders gewoon wat van zijn eigen voer geven.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:59

Ik wil mijn pony niet uit de hand voeren, omdat hij daar lastig en drammerig van wordt. Ik werk dus niet met snoepjes maar met andere dingen als beloning. Zo vindt mijn pony het fijn om op zijn touw te knabbelen. Als hij netjes doet wat ik van hem vraag, dan mag hij even op het touw kauwen. Ook snuffelt hij heel graag met paarden die langs de longeercirkel in de paddock staan. Als hij netjes doet wat ik van hem vraag, mag hij even aan een van de paarden snuffelen door het hek heen. :) Ook mag hij soms even los zodat hij wat kan rondscharrelen en rollen als beloning.
Dit werkt voor ons echt super en hij gaat echt met sprongen vooruit!

Je zou dus inderdaad zijn oren kunnen borstelen/masseren als hij netjes gedaan heeft wat jij vraagt. Probeer ook eens andere dingen te zoeken die hij prettig vindt, zodat je de beloning kan afwisselen.

Het snuffelen/touw kauwen mag hij van mij ongeveer 20-30 seconden. Dan gaan we weer verder. Rollen/rondscharrelen mag hij iets langer, ongeveer een minuutje. Dit laatste gebruik ik als hij iets heeft gedaan wat hij erg moeilijk vindt of waar we al lang tegenaan lopen. Daarna herhaal ik het nog een keer en dan is hij klaar. :)


Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:35

ik zou de pony inderdaad uitgebreid belonen met je stem, klopjes en bijv. biks, met vrijheidsdressuur gebruik ik zelf altijd 3 levels,
level 1 = als je pony probeert maar nog niet aan jouw wensen voldoet, hierbij motiveer je hem met je stem,
level 2 = als je pony de gevraagde actie juist uitvoert, hierbij beloon je hem met je stem, klopjes en 1 brokje biks,
level 3 = als je pony het geweldig uitvoert, hierbij beloon je heb enthousiast met je stem en klopjes maar geef je heb bijv. 3 tot en met 5 brokjes biks, niet in 1 keer maar stuk voor stuk, hierdoor begrijpt je pony/paard dat hij het super heeft gedaan en dan zal hij die geweldige actie nog een keer uitvoeren. het gemiddelde waarop een pony een commando begrijpt is na ongeveer 10 keer. zelf raad ik ook aan om een klikker aan te schaffen, dit is het beloningssignaal je klikt alleen maar als je biks gaat geven. blijf altijd positief naar je paard. probeer consequent te zijn, begin laag met het niveau, als je merkt dat je paard het snel door heeft kan je opbouwen met je verwachtingen maar doe dit altijd geleidelijk. de beste basis oefeningen zijn voedsel weigeren (goede om te oefenen met de klikker), targetten, en grondwerk is altijd belangrijk, zeker in het begin met vrijheidsdressuur. veel succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers