Nog nooit erg gevallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 22:06

Ik lees al een poosje mee op dit forum. Ik merk dat ik best onzeker wordt van topics over nare vallen of van nieuwsberichten over heftige valpartijen. Zeker als moeder van een jong gezin, waarvan 1 kindje ernstig ziek en een ander kindje met een beperking is paardrijden echt een uitlaatklep en ontspanning voor mij. Mijn man staat er ook heel erg achter maar na een flinke val vorige week merk ik dat ik me toch afvraag of ik veilig genoeg is. Veel mensne uit mijn omgeving vinden dat ik onverantwoord bezig ben omdat 2 van onze kinderen heel afhankelijk van mij zijn. Mijn man vind dat ik moet doorgaan, ontspanning is ook belangrijk. ... Ik ben zelf erg voorzichtig, ik neem zo min mogelijk risico's, ik spring niet meer, draag altijd een cap en bodyprotector, rijdt alleen met anderen in de buurt....ga bij twijfel altijd eerst longeren en als ik (te) moe ben rijdt ik ook niet.

Zijn er meer mensen die al jaren rijden zonder erge dingen? Die nare berichten blijven zo hangen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die nog nooit iets ergs hebben meegemaakt. ...


Selina

Berichten: 14258
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:08

Ik rijd nu bijna tien jaar, zo’n 5x gevallen en ergste was een zere rug. Maar snap je angst wel hoor, maar zolang je voorzichtig bent en je het paard vertrouwt, maak je de kansen al wel veel kleiner.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:10

Jup, rijd vanaf mijn 8e ongeveer en ben nu 25. Ben na 100 keer opgehouden met tellen dus ben erg vaak gevallen. Van het vallen hooguit ooit wat gekneusd.
Ergste blessure die ik op liep was een zweepslag in mijn been omdat ik met het verkeerde been op wilde stijgen ooit :')

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:11

Het ergste wat ik heb gehad was een gebroken pols. Nieuwe paard op de manege. Slechte manege, paard stond er net een weekje en had nooit in lessen gelopen. Dus dat was gewoon echt niet slim.

Sinds ik eigen paarden heb rij ik al twee jaar zo’n beetje elke dag en ben nooit naar gevallen. Sowieso al meer dan een jaar niet meer...

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:12

Probeer te relativeren.
Dodelijk verongelukken kan ook thuis in de douche.
Mensen proberen je van alles aan te praten maar stappen zelf rustig in een auto wat gevaarlijker is dan welke sport dan ook.
Jouw kinderen hebben een moeder nodig die gelukkig is :)

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:14

Ik rijd nu zo’n 20 jaar, en nog niks ernstigs meegemaakt. Ook niet toen ik vroeger alle risico’s nam. Eigenlijk ook nooit heel bang geweest.
Hopelijk lukt het je om de angst wat los te laten, dan is het rijden leuker en ontspannener.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:17

Het zijn nieuwsberichten voor een reden: komt weinig voor :) ik rijd tien jaar op de manege en van rond de zeven vallen is t ernstigste een gekneusd stuitje. Vervelend, maar is ook weggetrokken. Het grootste deel van de keren dat ik mensen heb zien vallen was er weinig aan de hand. Ongelukken kunnen natuurlijk gebeuren, en het is een afweging die je maakt, net als autorijden, of überhaupt je huis uit komen.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 10-05-18 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:17

Sizzle schreef:
Probeer te relativeren.
Dodelijk verongelukken kan ook thuis in de douche.
Mensen proberen je van alles aan te praten maar stappen zelf rustig in een auto wat gevaarlijker is dan welke sport dan ook.
Jouw kinderen hebben een moeder nodig die gelukkig is :)


Dit :j

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:25

Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Probeer ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen (kans dat je met springen valt is groter dan met dressuur).

Als je paard wat fris is longeer hem/haar inderdaad van tevoren. Verder gewoon genieten!! Ontspanning is ontzettend belangrijk :D

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:26

Sizzle schreef:
Probeer te relativeren.
Dodelijk verongelukken kan ook thuis in de douche.
Mensen proberen je van alles aan te praten maar stappen zelf rustig in een auto wat gevaarlijker is dan welke sport dan ook.
Jouw kinderen hebben een moeder nodig die gelukkig is :)


Dit :j jouw kinderen hebben moeder nodig die gelukkig is. Zonder ontspanning hou je het niet vol.

Ik snap je wel hoor. Ik merk ook dat ik sinds ik kinderen heb, ik ben voorzichtiger geworden. Maar de auto is ook gevaarlijk (gevaarlijker) en dat doen we ook 8)7 ik rij sinds ik vijf was (ben nu 30) en hooguit vijf keer gevallen waarvan nooit meer last dan spierpijn gehad. De afgelopen tien jaar nooit meer gevallen eigenlijk, nu ik over na denk :Y) je hoort altijd alleen de verhalen dat verkeerd gaat, alle keren die gaan goed dat hoor je niet :+

Gewoon lekker blijven genieten van het rijden. Je ontspanning is heel belangrijk!

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:29

Tja niet gaan doemdenken, de meeste ongelukken gebeuren thuis ;)
Je neemt de nodige maatregelen om het zo veilig mogelijk te houden, niet teveel zorgen maken en lekker genieten!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:35

Je wilt niet weten hoeveel mensen binnenshuis ernstig gewond raken.
Door bijvoorbeeld een val van de trap, maar ook hele simpele dingen.
Het nadeel is dat bij alles wat je doet in het leven, je een risico neemt op doodgaan.
Sterker nog, op de bank zitten puzzelen geeft ook geen garantie. Je kunt zo een hartaanval krijgen.

Leef daarom je leven zoals je wilt e en geniet. :)

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:38

Wat vreselijk akelig en ongevoelig eigenlijk dat mensen je gewoon zeggen dat jou niets mag overkomen ivm je kinderen. Alsof je superman zou moeten zijn.
Niemand heeft uiteindelijk zijn gezondheid in de hand en dat er extra inwrijven terwijl je al zo veel verantwoordelijkheden hebt getuigt niet echt van vriendelijkheid.
:(:)

mika11

Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:40

Vanaf mijn 5e jaar rij ik al pony/paard.
Al tientallen jaren dus :)
Vooral in de ponytijd ontzettend vaak gevallen, maar nooit meer gehad dan wat blauwe plekken.
Ooit één keer een botje gebroken in mijn hand, en dat is de enige echte blessure die ik heb gehad.
Terwijl ik vaak best flink ben gevallen, in hindernissen ben terecht gekomen etc. :o

Ik zou met echt niet teveel aantrekken, hoor, wat andere mensen tegen je zeggen hierover! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:41

Je neemt al voorzorgsmaatregelen, luistert naar je gevoel, meer kun je niet doen toch? Je eigen ontspanning is ook belangrijk en je kunt moeilijk de rest van je leven alleen maar gaan zitten punniken op de bank. :)
Ik rijd sinds mijn 8ste, ben nu midden 20, en de paar keer dat ik eraf gekletterd ben (waarvan de laatste keer ook een jaar of 10 geleden was, en ik heb echt niet altijd lieverdjes onder m'n kont), heb ik nooit iets meer gehad dan wat spierpijn.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:42

Gewoon doen wat je nu al doet. Zoveel mogelijk gevaarlijke situaties uitsluiten, jezelf beschermen met spullen die ervoor zijn.
En verder vooral genieten. Ontspanning is ook heel belangrijk zeker voor een mama die extra hard nodig is met 2 kindjes die wat meer aandacht nodig hebben

Lukasje
Berichten: 11214
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:10

Tjsa, paardrijden houdt nou eenmaal risico's in (en ik kan er helaas van meespreken ..) maar zo veel andere dingen ook. Ik denk dat je goed bezig bent , je rijdt niet onbezonnen.

Don't take anything for granted

Jolien87

Berichten: 17405
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:49

Een ongeluk zit in een klein hoekje, niet alleen met paardrijden. Het punt in de paardensport is dat het vaak ook direct goed mis gaat omdat je in veel gevallen met een grote impact te maken hebt. En daarbij komt dat je soms pech hebt maar soms ook een heleboel mazzel.

Zo ben ik eens met een pony stijl achterover geklapt waarbij ik de pony bovenop me kreeg. Ik heb een paar dagen wat stijf gelopen maar had daarna nergens last van. Een andere keer vloog er eentje vandoor toen ik wilde opstappen waardoor ik achter het zadel terecht kwam en vervolgens tegen de bakrand werd gelanceerd. Dit leverde me een aantal gekneusde lichaamsdelen en een nachtje in het ziekenhuis op maar ook dit had heel anders af kunnen lopen.
Los van deze twee valpartijen heb ik in 14 jaar tijd nog nooit iets naars meegemaakt en ik heb toch echt niet alleen maar veilige stapritjes gemaakt.
Ik moet zeggen dat ik me in de loop der jaren wel bewuster werd van de risico's en dus ook wat voorzichtiger werd maar het plezier wat ik uit het rijden haalde was me veel teveel waard. De reden dat ik nu niet meer rijd is omdat ik ben verhuisd en sinds het afscheid van mijn maatje de behoefte niet meer voel om weer in het zadel plaats te nemen.

Natuurlijk kan je vooraf de nodige voorzorgsmaatregelen nemen en zo het risico op een ongeluk of letsel verkleinen, maar alle risico's uitsluiten is helaas niet mogelijk. Maar dit geldt ook voor iemand die op de fiets stapt of gaat voetballen. Er zijn ook mensen die verkeerd van een stoepje af stappen en hun nek breken.

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 02:44

Ik rijd al 40+ jaar. Zeker ben ik gevallen, ook nadat ik moeder was geworden.
Het ergste wat ik er aan overhield was een flinke bak spierpijn, overal zand en een deuk in mijn ego.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 03:23

Zoals hierboven reeds beschreven paardensport, maar vooral ook de omgang daaromheen, inderdaad risicovol. Je hebt immers te maken met een groot levend wezen dat onverwachte dingen kan doen. Echter ook heel veel andere sporten geven een risico: op de SEH waar ik werk zie ik veel meer voetbal/handbal/trampolineincidenten dan paardrijincidenten. Gebruik de bescherming die ervoor gemaakt is.
Ikzelf rijd nu 20 jaar paard en op een gekneusd stuitje en enkelbandverrekking na nog nooit iets gehad. Wel een gebroken knieschijf na een (per ongelukke) trap van een paard, maar daar niet veel klachten van overgehouden.
Het is een risico dat je zelf moet afwegen natuurlijk. Mijn ervaring op SEH leert dat er geen enkele "sport" zo gevaarlijk is als trampolinespringen......

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:59

In de 32 jaar dat ik paardrijd ben ik, halverwege m’n 30ste, 1xécht heel erg rot gevallen waardoor ik 8 weken uit de running was. Uiteindelijk alsnog niks aan overgehouden.
Je bent je bewust van de risico’s en dat is terecht. Het is potentieel gevaarlijk. Maar dat is autorijden ook. Mag je dat ook niet meer doen van die mensen die zeggen dat je niet te paard mag?
Waar bemoeien ze zich mee. Als ze écht behulpzaam willen zijn dan bieden ze hun oppastijd aan zodat jij vaker naar je paard kan. Voor je mooie speciale kindjes zorgen is al zwaar genoeg. Jij mag ook je ontspanning!

Zangles in Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug.
Pb voor info

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:19

Geef niet op er is niks zo belangrijk als je even ontspannen als je het thuis al zwaar genoeg heb je word er namelijk niet gelukkiger van als je stopt kijk gewoon naar je zelf en je paard zit je een keer echt niet in je vel ga wat anders leuks met hem doen en voelt het goed ga je rijden . Ik rij nu ook al meer als 20 jaar vroeger deed ik best wild mi ben ik voorzichtig . Zat van de winter erg beroerd in mijn vel en maak op werk een misstap en loop al vanaf dec met zere rug nu voel ik pas verbetering maar na 3 weken zei fysio probeer maar weer te rijden en ook dat was reuze spannend maar mijn toppertje heeft me er juist goed over heen geholpen . Laat de rest kletsen en een ontspannen moeder is een veel leukere en hebben de kinderen meer aan ☺️☺️

Rana is super lief

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:24

Ik vindt Jolien's response heel goed, en Ma_n0n's mooie stukje met het grote gevaar van trampoline springen. Dit 'gevaar' van omgang met paarden houdt mij al geruime tijd bezig, maar is moeilijk om te bespreken want het bezoedelt het imago van dat leuk bezig zijn met paarden een beetje. Ik vindt dat risico bewustzijn een belangrijk defensief middel is. Bij alles wat je doet eerst nadenken hoe het veilig te houden. En zelfs 'professionals' hebben daar soms moeite mee. Een paar dingen die ik las; Warwick Schiller zei dat als 'ie een body protector nodig had om op een paard te rijden, dat hij er dan niet op zou klimmen. En ik las over een professionele top amazone die de beenbeschermers van haar paard verwijderde in haar grote paarden vrachtwagen. Stom, en een absoluut 'no-no' volgens haar. Bebloed en vertrapt kwam ze er net met het leven van weg. Veel slachtoffers zijn heel ervaren ruiters, slecht vallen is ook iets dat ze veel gemeen hebben. Ik las dat 70+ mensen in NL omkomen door paarden elk jaar, over 1000 raken gewond. Maar er zijn tegen het half miljoen paarden in NL, dus kleine percentages. Meer veiligheidsdenken, misschien meer grondwerken, tot het niveau van liberty training, maar vooral blijven genieten, want mentaal is het goed voor een mens.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:40

elizabeth85 schreef:
Ik lees al een poosje mee op dit forum. Ik merk dat ik best onzeker wordt van topics over nare vallen of van nieuwsberichten over heftige valpartijen. Zeker als moeder van een jong gezin, waarvan 1 kindje ernstig ziek en een ander kindje met een beperking is paardrijden echt een uitlaatklep en ontspanning voor mij. Mijn man staat er ook heel erg achter maar na een flinke val vorige week merk ik dat ik me toch afvraag of ik veilig genoeg is. Veel mensne uit mijn omgeving vinden dat ik onverantwoord bezig ben omdat 2 van onze kinderen heel afhankelijk van mij zijn. Mijn man vind dat ik moet doorgaan, ontspanning is ook belangrijk. ... Ik ben zelf erg voorzichtig, ik neem zo min mogelijk risico's, ik spring niet meer, draag altijd een cap en bodyprotector, rijdt alleen met anderen in de buurt....ga bij twijfel altijd eerst longeren en als ik (te) moe ben rijdt ik ook niet.

Zijn er meer mensen die al jaren rijden zonder erge dingen? Die nare berichten blijven zo hangen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die nog nooit iets ergs hebben meegemaakt. ...


Persoonlijk, maar dat ben ik dan, zou ik me volledig concentreren op grondwerken, horsemanship. Als het paard bomproof zou zijn zou ik er misschien eens over denken hem in de buitenbak te berijden. Bosrijden is van een geheel andere dimensie. Clinton Anderson zei dat als ie ook maar de geringste twijfel zou hebben, dat hij hem niet naar buiten mee zou nemen. Persoonlijk denk ik dat dat bos-strand-duin rijden veeeel te licht opgenomen wordt. De risicos zijn enorm met een paard dat niet totaal bomproof is. De woorden van Anderson en Schiller, niet van mij.

Qimm

Berichten: 15152
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:50

Bomproef paarden bestaan niet. Er zijn altijd situaties waar je niet op kunt trainen. Je hebt wel brave paarden die niet gauw in paniek raken.

[Edit]lalala gekke autocorrect
Laatst bijgewerkt door Qimm op 11-05-18 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers