Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 11:52

Ik vraag mij af;
Wat zijn exact de regels van de KNHS omtrend het gebruik van sedativa en pijnstiller ( diverse vormen ).
Hoe word dit gecontroleerd en wat doen ze met externe meldingen?
Zijn hier mensen met ervaring?


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:59


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:00

Voor paarden?

Ja die regels zijn er zeker. Die mogen niet gebruikt worden.

Er zijn uiteraard ook regels omtrent medicatie gebruik bij de ruiters.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:03

Maar hoe wordt dat gecontroleerd?
En moeten ze na externe melding ook tot actie overgaan bij de KNHS en waaruit bestaat zo’n actie?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:06

Festeropre schreef:
Maar hoe wordt dat gecontroleerd?
En moeten ze na externe melding ook tot actie overgaan bij de KNHS en waaruit bestaat zo’n actie?

Bloed afnemen wordt internationaal gedaan (geen idee eigenlijk of dit bij de nk ook gedaan wordt, weet wel dat er soms urine monster opgevangen wordt/werd bij grotere wedstrijden).

Geen idee of de knhs het de moeite vindt te komen controleren op een klein lokaal wedstrijdje.

[o]

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:14

Ik heb bij SGW's wel eens meegemaakt dat er inderdaad een urinemonster werd opgevangen (of wanneer dit niet lukte een bloedmonster werd afgenomen dacht ik), bij welke combinaties dit was, weet ik niet meer precies, maar verder heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat er werd gecontroleerd, zowel op lokale wedstrijden, als galoppade en hippiades.
Wat er gebeurt na een melding weet ik niet

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:15

cobiie schreef:
Festeropre schreef:
Maar hoe wordt dat gecontroleerd?
En moeten ze na externe melding ook tot actie overgaan bij de KNHS en waaruit bestaat zo’n actie?

Bloed afnemen wordt internationaal gedaan (geen idee eigenlijk of dit bij de nk ook gedaan wordt, weet wel dat er soms urine monster opgevangen wordt/werd bij grotere wedstrijden).

Geen idee of de knhs het de moeite vindt te komen controleren op een klein lokaal wedstrijdje.


Weet dat de controles op internationaal niveau er zijn maar vraag mij idd af wat de KNHS doet, alles is uiteraard niet te controleren maar steekproeven zijn best te doen lijkt mij?
Ben vooral benieuwd hoe KNHS omgaat met meldingen

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:18

Of het tegenwoordig nog veel gedaan wordt weet ik niet, maar toen ik nog lang geleden KNHS lid was stond er iedere maand in de P&S wie er allemaal geschorst waren ivm buut of verdovende middelen, dat was allemaal regionaal.

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:25

Ik heb 25 jaar wedstrijd gereden en nog nooit een controle gehad. Zelfs op het NK niet.
Alleen chip en paspoort controle.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:42

Toch wel bijzonder dat er door de jaren zo weinig ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Vrijwel de enige sport waarbij dieren worden gebruikt dan verwacht je vandaag de dag waar dierenwelzijn steeds hoger in het vaandel komt te staan ook wel veranderingen op dit gebied.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:47

Ik vraag me vooral af waarom je dit wil weten; ga je zelf op wedstrijd met een kapot paard en probeer je dat met pijnstilling te verbergen, of gaat dit over iemand anders?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:53

Festeropre schreef:
Toch wel bijzonder dat er door de jaren zo weinig ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Vrijwel de enige sport waarbij dieren worden gebruikt dan verwacht je vandaag de dag waar dierenwelzijn steeds hoger in het vaandel komt te staan ook wel veranderingen op dit gebied.


Het is juist ter voorkoming van dierenleed.

Lijkt mij toch logisch dat een paard wat pijn heft niet op een wedstrijd thuis hoort. Ook sedatie hoort uiteraard niet ter voorkoming van dierenleed.


En ja er wordt gecontroleerd.

Op Landelijke wedstrijden steekproefsgewijs, Dus ook op lager niveau kan je door de mand vallen mocht je dierenwelzijn niet zo hoog in het vaandel hebben staan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:55

Ik ben een januari op men dressuur wedstrijd geweest. En een paar deelnemers werden gecontroleerd (bloed prikken bij de paarden ). Was geen grote wedstrijd, een stuk of 25 deelnemers.

Mighty Man klasse L+7 :D

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:55

NatasjavE schreef:
Festeropre schreef:
Toch wel bijzonder dat er door de jaren zo weinig ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Vrijwel de enige sport waarbij dieren worden gebruikt dan verwacht je vandaag de dag waar dierenwelzijn steeds hoger in het vaandel komt te staan ook wel veranderingen op dit gebied.


Het is juist ter voorkoming van dierenleed.

Lijkt mij toch logisch dat een paard wat pijn heft niet op een wedstrijd thuis hoort. Ook sedatie hoort uiteraard niet ter voorkoming van dierenleed.


En ja er wordt gecontroleerd.

Op Landelijke wedstrijden steekproefsgewijs, Dus ook op lager niveau kan je door de mand vallen mocht je dierenwelzijn niet zo hoog in het vaandel hebben staan.


Ja dat is ook wat ik bedoel, er zouden meer controles moeten zijn.
Startgeld omhoog en strengere controles

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:56

Toch wel wisselende berichten dus

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:58

Vooral meer controles dan, behalve die ene keer bij SGW heb ik nog nooit in de ongeveer 10 jaar dat ik wedstrijden rijd gezien dat er werd gecontroleerd.
Bij een jaarmarkt met een drafrace heb ik ook een keer dopingcontrole gezien. Verder nooit

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:17

Ik heb nog nooit een dopingcontrole meegemaakt, ook internationaal wordt er maar met kleine steekproeven gecontroleerd (dressuur). Je hebt wel een controle mocht je paard verongelukken/doodvallen op een knhs wedstrijd, die kans is natuurlijk klein maar als het gebeurt dan onderzoeken ze het bloed om de doodsoorzaak correct vast te stellen. Maargoed, laten we er niet vanuit gaan dat je zoiets ooit mee gaat maken.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:35

antje_vip schreef:
Ik vraag me vooral af waarom je dit wil weten; ga je zelf op wedstrijd met een kapot paard en probeer je dat met pijnstilling te verbergen, of gaat dit over iemand anders?


:D

Vroeg ik me ook af :+

Ik ben nog nooit getest, heb het in meer dan 15 jaar ook nog nooit meegemaakt...

Tevens gelukkig nog nooit iemand geweten die paarden dopete...
Tenzij je al die simpele middelen mee gaat tellen. Van die relax middeltjes die in elke ruitersportzaak te krijgen zijn... Niet bepaald kwalijk natuurlijk :') Laat staan dat die in een test naar boven gaan komen.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:42

Op de sgw wedstrijden gebeurd het nog wel eens. Voor de rest niet veel meegemaakt.
Het zou van mij meer getest mogen worden, maar het startgeld hoeft voor mij zeker niet omhoog.. rare redenering.
We doen het voor de fun toch?


Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:43

Bowo schreef:
Vooral meer controles dan, behalve die ene keer bij SGW heb ik nog nooit in de ongeveer 10 jaar dat ik wedstrijden rijd gezien dat er werd gecontroleerd.
Bij een jaarmarkt met een drafrace heb ik ook een keer dopingcontrole gezien. Verder nooit


In de draf en rensport wordt het wel gedaan maar dat valt niet onder de knhs ;)


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 13:45

antje_vip schreef:
Ik vraag me vooral af waarom je dit wil weten; ga je zelf op wedstrijd met een kapot paard en probeer je dat met pijnstilling te verbergen, of gaat dit over iemand anders?



Nee dat eerste is zeker niet het geval.
Zou persoonlijk zowieso nooit een wedstrijd willen rijden, dat ambieer ik niet.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:53

Is de vraag meer bedoeld als: "als ik bij de KNHS meld dat stalgenoot Marietje as zondag voor een wedstrijd heeft ingeschreven, maar ik weet dat haar paard op bute staat, en ik wil dat melden niet om Marietje te zieken maar om haar paard te beschermen", doet de KNHS daar dan iets mee? Of begrijp ik het verkeerd?

Chapeau2002Jarig

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:55

Twee jaar terug was ik met mijn dochter mee op een dressuurwedstrijd waarbij er wel steeksproef gewijs gecontroleerd werd.
Zodra de paarden de ring uitkwamen werden ze meegenomen en de urine opgevangen. Was een gewone normale wedstrijd.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:59

Even los van de vraagstelling van TS, vraag ik mij af waarom ruiters evengoed willen starten met een paard dat onder de pijnstilling staat. Het krijgt toch niet voor niets dat spul? Dus in mijn ogen hoort zo'n dier dan niet bereden te worden. Ik vind het goed dat hier op gecontroleerd wordt en van mij mag dat zelfs wel strenger dan steekproefsgewijs.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 14:06

Ibbel schreef:
Is de vraag meer bedoeld als: "als ik bij de KNHS meld dat stalgenoot Marietje as zondag voor een wedstrijd heeft ingeschreven, maar ik weet dat haar paard op bute staat, en ik wil dat melden niet om Marietje te zieken maar om haar paard te beschermen", doet de KNHS daar dan iets mee? Of begrijp ik het verkeerd?


Ik begrijp dat mensen zich afvragen wat mijn intentie is, voor details mag je mij een PB sturen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nowiexx en 6 bezoekers