Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 19:05

Hey bokkers,

Het valt me steeds meer op:

Spullen lijken absurd belangrijk. En dan niet per se het hebben ervan, maar meer het constante kopen. Het nieuwste dekje, de nieuwste telefoon, weer een frutseltje hier en daar...

Het zou hypocriet zijn om te zeggen dat ik dit alleen om mij heen zie, ik herken het in mezelf ook ontzettend. Ik wil helemaal niet zo zijn, maar toch. Eens in de zoveel tijd iets leuks nieuws kopen terwijl je het helemaal niet nodig hebt. Een kledingkast die uitpuilt waarvan je de helft niet draagt...
En dan ook het materialistische van social media, likes op facebook, likes en volgers op instagram... Het is natuurlijk allemaal helemaal niks waard, maar toch voel ik me bij iedere volger en iedere like even heel gelukkig.

Wat doe je hier nou aan? Ik dacht er al aan om gewoon mijn hele social media leeg te gooien of zelfs te verwijderen, maar toch... Ik ben bang dat ik de aandacht mis, even heel stom en plat gezegd. Toch de stap maar wagen? Want ik ben het toch wel een beetje zat...

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Anoniem

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:07

Je herkent het nu, dus ik denk dat dat al een goede stap is. Bij alles wat je wilt kopen, ga eerst eens na of je het wel echt nodig hebt.
En wat voor gevoel geeft het jou als je datgene hebt gekocht? Misschien interessant om eens na te gaan wat het met je doet.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 19:12

Gewoon een soort trots en blijdschap, geen idee... Heel gek eigenlijk. Korte tijd erna is het ding weer "gewoon" en komen die koopkriebels weer langzaam.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:13

ik ben al een poos niet actief meer op fb het scheelt een hoop ergenis bij mij en gedoe en heb meer tijd.. insta heb ik ook. maar kijk ik eigenlijk nooit op.

qua spullen herken ik het wel vooral paardenspul ff hebben en verkopen en gewoon leuk als er weer een pakketje komt haha. ook daar inmiddels mee gestopt

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:14

Ik heb geen social media en niet het idee dat ik iets mis, mocht het je helpen een keuze te maken :Y)

Hoe ouder ik word hoe meer bewuste keuzes ik probeer te maken. Een nieuwe broek moet bijvoorbeeld écht goed zitten. Nieuwe paardenspullen koop ik ter vervanging of omdat ik het echt mis, niet omdat het leuk is om te hebben.

Probeer ook minder prullaria in huis te halen. Beter af te stemmen. Het ziet er leuk uit maar past het bij de rest en is het echt nodig.

Ik heb op mijn telefoon een soort shortlist. Mocht ik bedenken dat ik iets nodig heb dan zet ik het eerst op de lijst. Soms kijk ik na twee weken weer en denk ik; waarom had ik dat ook alweer nodig?

Ik zet het ook op volgorde. Hoe belangrijk vind ik het om dat product te hebben? Het belangrijkste staat bovenaan. En er verdwijnt genoeg weer van de lijst. Zelfs als het behoorlijk bovenaan stond.

Ze zeggen wel eens dat je beter “momenten” kunt kopen dan “dingen”. Dus als verjaardagscadeau vraag ik nu vaak een uitje of geef ik vaak een uitje.

Oja! En als je dan persee iets wil hebben, koop dan ook exact wat je wil hebben. Ook al betekent dat langer sparen. Laat je niet verleiden iets te kopen wat “in de buurt komt maar goedkoper is”.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-05-18 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:18

Helemaal geen last van! Ik doe doorgaans jaren, hoe langer hoe liever, met mijn spullen. Ik heb nooit het nieuwste van het nieuwste en ik ben niet modegericht.
En ik haat nutteloze vetspilling en spullen weg doen omdat ze "uit" zijn.

Voor mij is een stekje van een mooie plant een waar kado. En de ultieme aankoop deed ik deze week: de eerste granaatappel van het seizoen. <3

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 19:21

Ik snap alle redenaties heel goed, en zou anderen ook dit advies geven, maar toch komt het bij mij niet binnen :')

Het hebben voor de heb is inderdaad gewoon prettig...
Prullaria is het dan weer niet, wel altijd iets wat ik ook echt zal gebruiken.
Zoals laatst een nieuw telefoonhoesje omdat ik mijn oude zat was en die ook echt uit elkaar viel, of een horloge omdat ik minder op mijn telefoon wil zitten, dus dan het effect van "ff kijken hoe laat het is, oh kijk nou, berichtje!" al minder is. Maar ook een aantal kledingstukken (wel nog geen €50) waarmee ik daarna voor de kast sta en denk "uhhh...".

Het nieuwste van het nieuwste hoeft het gelukkig ook écht niet te zijn. Mijn telefoon is ondertussen minstens 3 jaar oud. Dat zie ik om me heen nauwelijks.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:32

Wil je er echt iets aan veranderen?
Wat is er mis mee?
En wanneer ben je materialistisch?
Ik heb een samsung galaxy a5 (2016) en een j5 (2017) en ik vind dit top telefoontjes.
Heb een oud laptopje maar ding is rete snel (heel belangrijk voor mijn bloeddruk en geduld).
Ik vind mn auto geweldig. Is een leasebak die dus officieel niet van mij is.
Paardenspullen vind ik leuk om te kopen in de sale, anders vind ik het te duur. En koop echt alleen wat ik mooi vind. Idem met kleding voor mezelf. Ik volg nooit de mode.
Ja ik heb veel schoenen en kleding en paardenspullen, maar zou zo een deel weg kunnen geven.
Ik denk dat ik best materialistisch ben, maar als ik erover nadenk, ik geef niet mn geld uit aan de nieuwste dingen.

Ik vind het irritanter om mensen dichtbij te hebben die alleen gefocust zijn op financien.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 19:39

RoyceMack schreef:
Wil je er echt iets aan veranderen?
ja, eigenlijk wel. Ik wil nog meer sparen en er niet zo afhankelijk van zijn.
Wat is er mis mee?
Het is Energie en geldverspilling.
En wanneer ben je materialistisch?
Als ik me verveel of het gevoel krijg dat iets nieuws me gelukkig(er) zal maken.
Ik heb een samsung galaxy a5 (2016) en een j5 (2017) en ik vind dit top telefoontjes.
Heb een oud laptopje maar ding is rete snel (heel belangrijk voor mijn bloeddruk en geduld).
Ik vind mn auto geweldig. Is een leasebak die dus officieel niet van mij is.
Paardenspullen vind ik leuk om te kopen in de sale, anders vind ik het te duur. En koop echt alleen wat ik mooi vind. Idem met kleding voor mezelf. Ik volg nooit de mode.
Ja ik heb veel schoenen en kleding en paardenspullen, maar zou zo een deel weg kunnen geven.
Ik denk dat ik best materialistisch ben, maar als ik erover nadenk, ik geef niet mn geld uit aan de nieuwste dingen.

Ik vind het irritanter om mensen dichtbij te hebben die alleen gefocust zijn op financien.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Saul

Berichten: 9647
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:44

Heel herkenbaar.
Vroeger vooral setjes, alle mogelijke kleuren, waarvan is er serieus nog steeds in de kast heb liggen die nog niet gebruikt zijn. Denk dat ze er al zeker een jaar of 6 liggen :\

Zo had ik dat ook met schoenen, ik kon de stad niet verlaten zonder schoenen.

En idd de nieuwste telefoon etc etc.

Facebook heb ik al heel lang niet meer, het scheelt me een hoop stress en tijd, maar het scheelt me niet in het minder kopen van spullen.

Wel ben ik me er inmiddels wat bewuster van geworden en zet ik tegenwoordig werkelijk alles op marktplaats.
Schoenen draag ik nu totdat ze op zijn en dan doe ik het volgende paar aan. Denk dat ik nog wel een 10 jaar voorruit kan met schoenen :')

Kleding idem dito eigenlijk, ik koop alleen nieuw wanneer ik echt iets nodig heb.

Mijn auto heb ik nu 5 jaar en wil ik eigenlijk helemaal op rijden, telefoon is 2 jaar oud en ga nu over op sim only.

Het heeft mij geholpen om inderdaad na te denken, MOET ik dit hebben? Heb ik dit nodig? Nee, nou lekker laten liggen dan.
Scheelt ook een hoop opruimen :Y)
Wat mij ook geholpen heeft is bij houden wat ik allemaal gekocht heb, stiekem schrik je daar toch best wel van... Zeker nu we hard aan het sparen zijn voor een eigen huis.
En het idee dat je het milieu (al is het maar een nano beetje) mee helpt door wat langer met je spullen te doen en niet zo vaak iets te kopen is ook wel fijn :).

Goed dat je er over nadenkt +:)+

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:47

Ik heb dat ook met spullen. Daarom heb ik met mezelf de afspraak dat als ik het na een week nogsteeds heel graag wil hebben, ik het mag kopen. Meestal denk ik 2 dagen later al niet meer aan datgene wat ik hebben wou, dus dan was het ook niet zo belangrijk maar wou ik gewoon wat nieuws hebben.

Dat maakt wel dat ik dus alleen spullen koop waar ik echt blij mee ben en die ik echt graag wil hebben, dus daar ben ik ook langer gelukkig mee. Heel gelukkig, want ja, ik hou ook van nieuwe spullen krijgen en de leuke reacties die ik daar vaak op krijg :+

I am because you were

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:48

Mij ging het pas echt opvallen nadat ik op Netflix een docu over minimalisme heb gekeken. Nu koop ik op zich niet veel spul waar ik snel op ben uitgekeken. Maar ik heb wel thuis véél te veel spul wat ik niet of nauwelijks gebruik maar niet weg wil doen..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Saul

Berichten: 9647
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:53

Ik heb het boek de verborgen impact van babette porcelijn gelezen, ook wel interessant en een eye opener :j

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:00

Palmera schreef:
Helemaal geen last van! Ik doe doorgaans jaren, hoe langer hoe liever, met mijn spullen. Ik heb nooit het nieuwste van het nieuwste en ik ben niet modegericht.
En ik haat nutteloze vetspilling en spullen weg doen omdat ze "uit" zijn.

Voor mij is een stekje van een mooie plant een waar kado. En de ultieme aankoop deed ik deze week: de eerste granaatappel van het seizoen. <3


+1 :D
Mijn telefoon is 13 jaar oud ( simpele gsm van 29 euries :P ). En hij gaat het echt nog jaren doen :+
Heb geen smoelenboek of twitter of meer van die dingen.

Mijn paarden aan huis maken mij gelukkig, spullen niet. Materialisme is gewoon echt niet aan mij besteed denk ik. En daar ben ik eigenlijk best wel blij mee :j

fierefluiter
Berichten: 198
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:02

Ik merk van mezelf ook dat ik heel erg op kopen gericht ben. Het gaat niet eens om grote bedragen, en 9 van de 10 keer gebruik ik de spullen ook wel, maar toch.. ik schaam me er soms ook wel een beetje voor, en "verstop" nieuwe aankopen dan ook weleens voor mijn vader, die veel uitgaven als overbodig ziet.

Een jaar geleden kocht ik kleren als ik niet zo goed in m'n vel zat. Dit gebeurde zo vaak, dat ik na twee maanden meer kleren had gekoxht dan ik normaal in een jaar doe. Sindsdien heb ik hier een punt achter gezet, en let ik hier erg goed op. Ook draag ik (bijna) alle kledingstukken van die tijd regelmatig en heb ik al een halfjaar geen nieuwe (met uitzondering dingen die ècht niet meer pasten) kleren meer gekocht. Toch wel een beetje trots op :)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 20:19

Ja dat opschrijven doe ik inderdaad ook. Nu al een tijdje en echt iedere binnenkomende en uitgaande cent. Maar toch lijkt het grote doel waar ik voor spaar (eigen paard, hoe kan het ook anders op deze website) zó ver weg dat ik telkens zwicht en denk "ach, die 10/20/50/100 Euro maken op zo'n lange termijn ook niks uit".

Nadenken of ik het écht nodig heb doe ik ook zeker, maar die "ach, is toch maar een tientje en leuk voor de heb" gedachten winnen helaas te vaak.

Maar meer als het object en koopgerichte wil ik toch echt wel van die insta/fb verslaving af... Het voelt gewoon vaak ziekelijk. Heerlijk die aandacht van dat rode eentje bij dat hartje, terwijl het echt waardeloos is eigenlijk.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:15

Wat vind je eigenlijk fijn aan kopen? Bij sommige mensen is het louter het moment voor de kassa of het moment van het uitpakken van het postpakketje.

Hieronder heb ik wat artikelen gezet met inzichten over het kopen van spullen:
Dit artikel gaat in op de psychologie achter waarom we dingen willen hebben die we niet nodig hebben
Ook interessant wellicht gezien je volle kledingkast: Voor wie koop jij kleding? Voor jezelf of voor jouw fantasy self?
Artikel met inzichten over genoeg hebben en tevreden zijn

En nog wat praktische tips: Neem een nee-nee sticker, ontvolg email nieuwsbrieven met aanbiedingen, volg geen blogs die aanzetten tot kopen, ga niet voor de lol op webshops struinen, ga niet in winkels rondhangen als je je verveelt of gefrustreerd bent, beloon jezelf met het doen van een prettige bezigheid ipv spullen als je een project goed hebt afgerond, zeg tegen jezelf dat je 30 dagen moet wachten voor je een bepaald product mag kopen (voordat de 30 dagen voorbij zijn, wil je het product misschien niet meer).

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 21:23

Heb besloten mijn social media wel nog aan te houden voor de informatieve kant, maar verder compleet leeg te halen.

Pff, wat vind ik fijn aan kopen? Gewoon het leuke 'nieuwe iets', niet per se aan de kassa of het openen van het pakketje. Al is het pakketje openen ook als een soort mini kerst, haha.

Bedankt voor alle artikelen in ieder geval!

Het is ook echt niet dat ik denk "goh wat leuk dat ding, dat wil ik nu hebben" als ik wat zie, maar eerder dat ik me bedenk dat ik iets nodig (zou kunnen) heb(ben), en er dan voor ga rondneuzen.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:24

Ik ben zo materialistisch als de pest en het maakt me geen reet uit. Ik geniet elke dag van mijn mooie auto waar ik stinkend hard voor heb moeten werken. Mag ik? :D daarnaast vind ik mijn man nog steeds uber hot als hij in zíjn auto aan komt rijden, ook fantastisch. Ik hou er gewoon van.



Als alles weg zou vallen, zou ik gelukkig zijn met wie ik nu ben en wat ik nu aan mezelf en aan mijn vent heb. Dat is het belangrijkste. Alle extras heb ik hard voor gewerkt en mag ik net zo van genieten als het zonnetje op een zomerdag, gewoon omdat ie gratis is.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:27

Giolli schreef:
Ik ben zo materialistisch als de pest en het maakt me geen reet uit. Ik geniet elke dag van mijn mooie auto waar ik stinkend hard voor heb moeten werken. Mag ik? :D daarnaast vind ik mijn man nog steeds uber hot als hij in zíjn auto aan komt rijden, ook fantastisch. Ik hou er gewoon van.



Als alles weg zou vallen, zou ik gelukkig zijn met wie ik nu ben en wat ik nu aan mezelf en aan mijn vent heb. Dat is het belangrijkste. Alle extras heb ik hard voor gewerkt en mag ik net zo van genieten als het zonnetje op een zomerdag, gewoon omdat ie gratis is.

Er is toch ook helemaal niemand die zegt dat dat niet mag? ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:30

Zeker niet!
Toch wordt er in het echte leven wel vaak bekritiseerd op materialisme. Het is vaak een negatief woord.

Wees blij waar je voor werkt en wat werkelijkheid kan worden. Als je een landhuis hebt, of een dijk van een auto, wees er dan ook ongegeneerd trots op. Wat maakt het uit? Tenzij je het ding gestolen hebt, heb je er loeihard voor gewerkt dus ja... een beetje materialisme, mag het? :D

Onderschrift

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:34

Giolli schreef:
Ik ben zo materialistisch als de pest en het maakt me geen reet uit. Ik geniet elke dag van mijn mooie auto waar ik stinkend hard voor heb moeten werken. Mag ik? :D daarnaast vind ik mijn man nog steeds uber hot als hij in zíjn auto aan komt rijden, ook fantastisch. Ik hou er gewoon van.


Maar dat is ook anders in mijn optiek. Dat wil je heel graag, werk je voor, spaar je voor. Dat is iets anders dan 20 spijkerbroeken in je kast hebben liggen terwijl je er maar 3 draagt :Y)

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 21:39

Giollo, trots zijn mag ook zeker! Maar ik geloof dat de negatieve toon inderdaad op dat van mij en Snorlex slaat. De nutteloze overvloed aan spullen.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Saul

Berichten: 9647
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:50

Giollo dat mag absoluut. Ik heb kneiter hard voor mijn auto gewerkt en ben er nog steeds verliefd op. Daar mag en moet je echt van genieten.

Maar het feit dat mijn vriend op een gegeven moment letterlijk 45 jeans in zijn kast had liggen en ik voor 1 nog te rijden pony meer dan 50 dekjes had met bijpassende beschermers (pony heeft geen beschermers nodig) dát vind ik gekkenwerk.

En denk dat dat ook een beetje is waar TS op doelt. De dingen die je koopt niet omdat je ze nodig hebt maar omdat je het zo leuk vindt.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:55

Maddoxx schreef:
Het is ook echt niet dat ik denk "goh wat leuk dat ding, dat wil ik nu hebben" als ik wat zie, maar eerder dat ik me bedenk dat ik iets nodig (zou kunnen) heb(ben), en er dan voor ga rondneuzen.


Dat is het lijstje met vragen voor nieuwe aankopen in deze post misschien iets om te overwegen, naast het artikel over de fantasy self.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: puccalover, swatch en 103 bezoekers