Tinker op buitenrit te snel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 07:02

Afbeelding
Mijn Tinker van 15, die ik nu 4 mnd heb, is een superbraaf dier in alles. Behalve als we gaan rijden.Hij loopt ieder paard eruit en ook alleen is hij idioot voorwaarts. Drijfnat van t zweet na een staprit en ik ook zowat... Hij is wel gehoorzaam, maar het tempo is niet leuk meer.
Hij staat nu sinds een week in de wei en het wordt er niet beter op. Ik heb van alles geprobeerd, voorop, in het midden, achteraan, alleen.... Een relaxed ritje zit er gewoon niet in...
Ik hou van racen, maar dan wel alleen als IK dat wil.
Wie heeft er tips (geen bitten en of ander tuig)
Laatst bijgewerkt door catherself1 op 07-05-18 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:08

Wat voer je hem? Is hij gewend om buiten te rijden? Hoe is hij tijdens het rijden in de rijbaan?

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 07:10

Hij krijgt heel weinig extra voer. Gras,wat hooi en soms als beloning wat brokjes van voermeesters voor sobere rassen. In de rijbaan is hij ook (te) snel, maar niet zo erg als buiten. En ja, hij heeft zijn hele leven buiten gereden.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:13

Ben je wel duidelijk en consequent genoeg? Die van mij is ook erg voorwaarts met een echte 'go' erop (rij er alleen nog niet op wegens leeftijd), maar ik bepaal het tempo. Hoef met lopen mijn vinger tegen zijn borst te leggen en dat betekend deze snelheid en niet sneller. Mijn hand erop en dat betekend langzamer. Trekken win ik toch niet van hem, dus daarom bepaalde dingen aangeleerd die ik tijdens het lopen/fietsen kan doen. En heel veel met stem natuurlijk. (Ho is bij mij stilstaan, rustig is langzamer.)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:16

Wat een ontzettend leuke tinker!
Ik herken dit absoluut van mijn halve-tinker, maar ook van een haflinger die ik eerder heb gereden.(en wat anderen, maar dan niet mijn eigen) De haf werd overigens nog 10x erger als ze moe werd, dan was ze echt hyper...(niet toegeven dat je moe bent hé...)

Het kán balans zijn, maar dan zou je eerder in de bak verwachten dat hij een (groter) probleem heeft.
Maar ik denk echt het 'vuur' wat er in zit. Het is een bepaalde modus waar ze voor je gevoel niet uit te krijgen zijn. De oplossing is verdomd consequent aanpakken, ze constant écht uit die modus halen.
Controle krijgen begint in de stap, leer hem eens langzaam stappen, sneller stappen, en weer langzaam stappen. Als dat goed gaat, dan ga je dit in de draf doen, zodra hij "aantrekt" consequent weer terugbrengen in tempo.

Dat inderdaad niet door trekken of andere 'werktuigen', eerlijk heb ik het ook op de grond met name aangepakt, dan heb je is mijn ervaring net wat makkelijker die controle...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:21

catherself1 schreef:
Hij is wel gehoorzaam, maar het tempo is niet leuk meer.

Nee dat is hij niet ;)
Als hij gehoorzaam zou zijn loopt hij namelijk het tempo die jij aangeeft en nu niet.

Elke keer hele duidelijke ophoudingen geven en consequent zijn. Goed terug rijden, je zwaar maken en een ophouding, geen reactie... dan een duidelijkere ophouding. Zodra die maar iets het tempo over neemt weer veel meer terug. Des noods gewoon elke keer stilzetten als hij het over neemt. Of een voltetje draaien als het ruiterpad het toe laat. Vaak is terugzetten op een volte net iets makkelijker. En daarna weer rustig uitbouwen. Hierin geen enkele versnelling die niet van jou is accepteren. Dan is het voor hem het makkelijkste om goed te beseffen wat jij wil en bedoelt. Want ik denk dat hij je nu nog niet begrijpt omdat je niet duidelijk en consequent genoeg bent in je ophoudingen.

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 07:24

Ik hou van rijden met losse teugel en daar beloon ik hem ook mee. De laatste tijd is het gewoon geen doen om met losse teugel te rijden. Hij hopst in stap en zodra ik hem wat losser laat gaat hij draven. Draven gaat in idioot hard tempo en soms wil hij zelfs zomaar in galop aanspringen.... Van trekken hou ik sws niet. Omdat ik hem nog niet zo lang ken weet ik niet wat hij gaat doen uiteindelijk. Bij zijn vorige eigenares heeft hij dit nooit gedaan. Ik denk dan: Zou het door de verhuizing komen, door het gras, de nieuwe kudde...?

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 07:26

En idd. Ik probeer ophoudingen en voltes en stilstaan.....

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:55

Consequent voltes blijven draaien. Buitenrijdmaatjes even vragen voor hulp, dat jij ruimte krijgt voor plotselinge voltes en dat ze op je wachten, want je gaat ver achterop raken anders. Desnoods draai je 100 voltes maakt niet uit zolang je bij iedere versnelling maar een volte draait en met losse teugel de volte weer uit komt om te laten weten dat je hem weer een kans geeft. Wat in het begin inhoud dat je nauwelijks vooruit komt waarschijnlijk maar dat is investeren in later fijnere ritten. Echt even doorbijten want het werkt echt maar ook alleen als je heel erg consequent bent! Dus niet opgeven ook niet na een uur en ook niet na 100 voltes!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:56

Het kan inderdaad dat de verhuizing er wel effect op heeft.

Maar grotere kans dat de verandering van ruiter gemaakt heeft dat hij ook ruimte heeft voor dit gedrag.
Misschien heeft de vorige eigenaar wel een vergelijkbare discussie gehad(of veel kleiner) en toen dat besloten was, was het ook goed.

Kan hij op de grond(wandelen) wel jouw tempo aanhouden? Ook als je een stukje gedraafd hebt aan de hand?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:00

catherself1 schreef:
Ik hou van rijden met losse teugel en daar beloon ik hem ook mee. De laatste tijd is het gewoon geen doen om met losse teugel te rijden. Hij hopst in stap en zodra ik hem wat losser laat gaat hij draven. Draven gaat in idioot hard tempo en soms wil hij zelfs zomaar in galop aanspringen.... Van trekken hou ik sws niet. Omdat ik hem nog niet zo lang ken weet ik niet wat hij gaat doen uiteindelijk. Bij zijn vorige eigenares heeft hij dit nooit gedaan. Ik denk dan: Zou het door de verhuizing komen, door het gras, de nieuwe kudde...?

Hier lees ik inderdaad een fout in jouw gedrag. Hij is al druk in stap en ongehoorzaam en dan beloon je hem door hem los te laten. Oftewel, hij denkt dat hij goed bezig is en juist mag versnellen.
Problemen in het rijden moet je altijd zoeken in de ruiter (nadat het medische is uitgesloten).
Consequent zijn, zodra hij versnelt extreem ver terug. Blijf hij rustig op dat tempo? Dan pas krijgt hij meer teugel

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:02

En je geeft ook niet per ongeluk verkeerde signalen? Zo zie ik wel eens mensen die bij elke pas been geven.. nou als ik dat bij mijn tinker zou doen dan ging die er ook vandoor, hier betekent been aanleggen meteen een versnelling hoger. Zelfde geldt voor voorover leunen.

Ik zou eens wat grondwerk gaan doen. Dat werkt niet alleen voor gehoorzaamheid maar geeft ook vertrouwen. Een paard wat jou niet vertrouwt zal ook eerder zijn eigen weg kiezen, en dat vertrouwen opbouwen kost gewoon wat tijd. Tinkers zijn vaak erg eenkennig.

Mijn tinker is ook een heethoofd, dribbelen blijft hij af en toe doen, maar wel met de teugels in een boogje en op mijn snelheid.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:07

Als je in de rijbaan rijdt; naast voltes etc, oefen je dan ook met tempo wisselingen? ( rustig drafje, middendraf , zo ook in stap) en stelling vragen naar binnenlaten kijken of naar buiten. Dit kan je buiten ook doen overigens. Leuke tinker trouwens! Daarnaast grondwerk is fijn mbt vertrouwensband zoals eerder genoemd is.

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:11

Zoals ik zei: beloon ik hem daarmee. Dwz als hij op dat moment luistert. Zodra hij gaat versnellen natuurlijk niet. Dat zou ook niet kunnen want dan ben ik zo een kilometer verder. Mijn benen zijn altijd stil. Mijn vorige paard kon absoluut niet tegen 'wiebelende' benen. Als het echt te gek wordt en ik gevaar zie (zoals een veerooster) stap ik af en is hij weer zijn ouwe brave zelf.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:16

Ik zou hem vooral tijd geven.
Je hebt hem nog maar 4 maand,en je zegt dat hij drijfnat is van het zweet,dus veronderstel ik dat er ook een serieuze portie stress/onrust in het spel zit.

Heeft hij op stal een beste vriend?

Ik zou bv een extreem rustig paard op buitenrit,bij hem op de weide zetten,en dan samen met dat paard gaan buitenrijden.
Of paarden die geen probleem maken van een paard in hun kont,met zo'n paarden op buitenrit gaan en hem gewoon constant achter die paarden houden.

Voor de rest kilometers maken.

Volgens mij mist hij gewoon buitenrij ervaring...

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:19

PS: Hij doet het trouwens niet alleen bij mij, maar ook bij mijn bijrijdster

catherself1
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:25

Dat is geen optie. Ik heb al verschillende paarden geprobeerd. Sta op een pensionstal met zo'n 30 paarden, dus keus genoeg. Hij is vriendelijk naar alle paarden, maarrrrr val hem niet lastig want dan is hij de baas. Hij staat ook het liefst alleen en heeft wat de paarden om hem heen die bescherming zoeken. Alle paarden waar ik mee naar buiten ben geweest konden hem niet bijhouden. Konten heb ik tot nu toe ook heel veel gezien. Hij kroop er zowat in. Hij heeft altijd lange bosritten gemaakt (is inmiddels 16) dus gebrek aan ervaring kan het niet zijn. Sommige ritjes zijn ook heel relaxed. Vol vreugde denk ik dan: yeah! En de volgende dag begint ie weer....

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:59

Wat ik doe wanneer mijn paard (in de bak) loperig wordt, is haar stilzitten en dan pasje voor pasje vooruit laten gaan. Heel langzaam, maar wel aan mijn hulpen. Ze mag niet rennen, maar ze moet onder mij blijven. Laatst heb ik haar ook heel vaak achterwaarts gezet, als ze zo loperig is, gaat ze namelijk naar achteren alsof ze een trein moet halen, dus ik heb net zo vaak achterwaarts gedaan, tot ze dit normaal deed. Dat hielp ook goed

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:06

Mijn bijrijdpaardje is ook een echte race tinker. Relaxed stappen heeft hij nog nooit van gehoord. Soms lijkt de stap bijna op tolt zo snel. Ik vind hem ook altijd erg opgefokt. Wat ons wel helpt is juist de teugels los laten hangen (alleen ff ingrijpen als hij denkt te vertrekken in draf of galop) en verder echt focussen op mijn ademhaling en ontspanning van mijn zit.
Het blijft alsnog het grootste punt van aandacht bij het rijden en ik moet ook geen rare dingen tegen komen zoals omgevallen bomen, maar we kunnen steeds relaxter door het bos. En af en toe mag hij ook wel ff racen maar wel op plekken die ik uitkies.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:16

Ik zou dit probleem persoonlijk eerst in de baan gaan aanpakken en lessen nemen voor ik weer op buitenrit zou gaan. Werkte bij mijn pony ook erg goed.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:21

Ik heb veel.dingen op kunnen lossen met grondwerk.. wereld van verschil

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:29

Het kan enorm goed aan het zadel of hoofdstel liggen. Een zadel wat knelt willen wel vaker paarden enorm hard van gaan lopen, en ik ben al meerdere Tinkers tegen gekomen die met bepaalde soorten bitten (meestal enkelgebroken) het liefste weg willen rennen.

Overleg eens met de vorige eigenaar wat voor tuig hij had en hoe strak dit zat. een check up van zijn rug kan ook geen kwaad. Pas als je zeker weet dat dit allemaal in orde is, zou ik bezig gaan met gedrag. Het dier is 15 en loopt al veel km buiten, dus zou wel raar zijn als hij ineens bedenkt alleen nog maar hard te kunnen. Zeker als jij hem wel voldoende leiding geeft.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:30

Heb je les? Uit ervaring kan ik zeggen dat les oh zo belangrijk is. Hier ook een renner gehad, bleek achteraf een balans probleem te zijn, nog steeds niet helemaal zoals het hoort, maar we boeken met les eindelijk vooruitgang.

Mocht het nou geen balans probleem zijn, dan kom je er alsnog het snelste achter als een ervaren persoon met je meekijkt, dus dan in een instructrice ook enorm handig.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:38

Heb je niemand die het dier goed kent die hem aan het touw mee kan nemen buiten met jou erop. Dat jij met losse teugel erop zit en paard wordt gecorrigeerd door degene erlangs. Of dat je juist wel de corrigerende hulpen geeft en vanaf de grond wat extra hulp krijgt? Zo kun je het wel consequent aanpakken en twee hebben wss een langere adem dan 1.dat zou ik proberen denk ik.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tinker op buitenrit te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:31

Maar volgens mij gaat alles te snel...
Je hebt hem 4 maanden,hij staat alleen nu en alle paarden die er reeds bijstonden,waren geen succes.

Eerlijk,geef het dier tijd om te wennen!
Geen hem een kudde van bv 3 andere paarden en geef ze enkele maanden om hun evenwicht te vinden.

Volgens mij is hij gewoon nog niet volledig gesetteld en enorm onrustig in zijn hoofd.

Meerdere paarden moeten langer dan een half jaar wennen aan een nieuwe plek...
En nieuwe vriendjes zorgen altijd eerst voor onrust,ook dat kan maanden duren alvoor er harmonie ontstaat,en pas dan kan hij iets hebben aan een vriend op buitenrit.