Pony heropvoeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 09:28

Ik zit met een dilemma. Sinds feb ben ik gestopt met verzorgen ve pony bij ons op stal omdat deze in de verkoop ging. Ikzelf durfde hem toen niet te kopen omdat hij zich nogal erg sterk kon maken, hij erg eigenwijs kon zijn en rijtechnisch hij maar een knop had en dat was hoofd omhoog en rennen. Niet geschikt als moeder dochter pony vond ik op dat moment en het liep toen ook niet super kekker met de eigenaar waardoor ik nee heb gezegd. Echter spookt dat dier sindsdien elke dag door mijn hoofd. Hij staat nu officieel in de verkoop en ik twijfel. Het word mss wel een heel project maar kan je een pony of paard ahw heropvoeden? Beginnen vanaf nul zeg maar? Mijn man opperde al dat ik hem bijv naar een proff inrijstal kon brengen zodat hij goed doorgereden kan worden en ik daarbij hulp krijg.. er zit er hier een in de buurt
op een of andere manier zit het dier in mijn hart en wil ik het wel een kans geven.. je hoort vaker verhalen van vreselijke paarden die zich transformeren in een super relaxed dier. Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Mijn dochter heeft nu een eigen verzorgpony en kan langzaam aan net bijv grondwerk kunnen beginnen. Ik heb afgelopen maanden zoveel rotzooi voorbij zien komen in de paarden verkoop wereld dat ik daar ook een beetje wantrouwen van krijg
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 05-05-18 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:30

Vooropgesteld dat het niets lichamelijk is, ja hoor dat is vaak prima op te lossen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 09:31

Ik zou hem zowieso laten keuren en mss foto s maken.
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 05-05-18 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:33

Ja hoor, juist dat wat je noemt is prima op te lossen :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 09:34

zijn er mensen met ervaring?
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 05-05-18 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:38

Denk dat je vooral zelf moet gaan bij leren... zorgen dat de relatie goed wordt dat jullie weten wat jullie aan elkaar hebben en dat de pony door heeft dat luisteren naar jou de beste/leukste optie is.
Omscholen gaat prima zolang jezelf ook maar consequent bent en weet waar je mee bezig bent.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:40

Absoluut, kijk alleen wel naar wat voor stal je hem brengt. Een eigenwijs, sterk paard moet je niet mee vechten, maar door te zorgen dat jouw idee ook zijn idee wordt krijg je een fijn, blij en meewerkend dier.

En inderdaad, niet alleen de pony omscholen, ook zorgen dat je zelf bijleert.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 09:45

Nee vechten werkt averechts dat heb ik destijds zrlf gemerkt. Hij vond veel dingen leuk en door variatie in het werk en veel grondwek was onze band al enorm verbeterd maar goed het was ook winter en hij kwam weinig buiten dus bruisde van energie. Zijn nieuwe plek krrijgt hij al weidegang ook in de winter. Denk dat dat al enorm scheelt...

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:49

Ik heb ervaring... van onbeleerd staatsgevaarlijk, aanvallend paard zodra ze ook maar een halster zag, tot braaf buitenrittenpaard. Ze heeft nog wel haar dingetjes, maar we zijn ook pas 8 maanden bezig...

Ik zou wel voor de koop de trainer van ke keuze kennis laten maken met het dier. Bij die van mij zijn trainers weg gelopen namelijk. Die van jou klinkt niet zo ernstig gelukkig, maar toch.

Ik heb het trouwens zelf gedaan, zocht een trainer als tweede paar ogen, maar dus niet kunnen vinden.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 09:53

Haha nee zo ernstig is het niet is meer gwn grenzen opzoeken en daarbij gebruik maken van zijn krachten en met rojden in de ren modus

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:03

Ik heb indertijd onze net gekochte pony (officieel zadelmak, kindvriendelijk) opnieuw moeten beleren. We hadden haar voor onze dochter van net 7 gekocht. Ik kon haar niet rijden (te zwaar) dus daarbij heb ik wat ervaren ruitertjes bij gehad. Maar het eerste deel was het belangrijkste. Ik heb bijna een jaar lang heel veel grondwerk met haar gedaan. Elke dag.
Ze bleek na aankoop volledig onhanteerbaar, trapte, beet en kwam met oren plat en tanden bloot achter je aan. Met rijden was ze een ramp. Ze steigerde, probeerde je te bijten en trappen of plat te drukken tussen haarzelf en de muur. De hoefsmid wilde haar niet bekappen... te gevaarlijk.

Na dat eerste jaar was ze volkomen betrouwbaar. Je kon alles met haar doen.
Ze was echt superlief. Een wat ervarener ruiter kon qua rijden alles met haar, een absolute beginner ook, maar daartussenin was het wel lastig soms; ze ging dan in een hoek staan en mijn onervaren dochter wist dan niet wat ze moest.
Maar al die valsheid en agressie zijn helemaal verdwenen.

Ik kon geen geschikte instructeur vinden. Iedereen wilde haar gedrag corrigeren door het 'eruit te slaan'; iets wat ik geen goed idee vond. Ik heb haar zelfs nooit geslagen of geschopt.
Ik heb het haar steeds gemakkelijk gemaakt om het goed te doen en dan beloond (woorden en aai).

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:04

hm, lastig. Ik ben zelf nu 2.5 jaar onderweg en met vallen en opstaan, helaas letterlijk met operaties aan mijn been, veel kosten aan prof hulp, heel veel tijd erin steken, soms 5x per dag een paar minuten, heel veel geduld, heel veel frustratie van beide kanten, zijn we enorm vooruitgegaan en we zijn echt een team aan het worden, maar toch. Als ik het van te voren had geweten, geloof ik toch dat ik haar had laten staan.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:10

Het staat en valt met hoeveel jij wilt investeren, financieel aan lessen en training maar ook qua tijd en energie. Is het ok als je de eerste maanden alleen ernaast oefent? Ben je bereid je eigen gedrag/ benadering te veranderen? Kun je (leren) sterk in je schoenen (te) staan?
En geldt dit ook voor je dochter? Misschien kan ze er pas na een jaar op rijden, is dat geduld er?

Als ja dan heb je een grote kans dat dit project prima lukt!

Als nee op 1 van deze dingen dan zou ik verder kijken! Makkelijke paarden zat als je de tijd neemt en bereid bent goed te zoeken in heel NL en Belgie

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 10:24

Probleem is dat het dier dus al in mijn hart zit en het is geen ramp pony zoals de anderen omschrijven hoor. Hij kan bijv gras willen eten en trekt je dan mee over het erf. Dat had ik er al uit destijds maar wel met een duidelijke nee. Met rijden kon die alleen maar hard maar ik denk dat dat een balansprobleem is

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:43

Als er lichamelijk niets mis is, dan is er qua gedrag zeker veel te veranderen. Het kan bloed, zweet en tranen kosten, maar het is zeker niet onmogelijk.
Mijn merrie was ook echt een drama en loopt nu gewoon los met me mee over het terrein.

Maar vooral eerst kijken of er geen fysieke problemen zijn en goede hulp inschakelen, dan is het wel te doen.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:50

Ik heb dat probleem gehad met mijn Welsh draak.Helemaal mijn schuld.Weinig ervaring met paarden en niet streng genoeg.Binnen een maand was de toen 28 jarige dame de baas en niet leuk meer.Hulp van buitenaf gehad door iemand met verstand.Zij heeft ons geleerd naar elkaar te luisteren en mij natuurlijk hoe ik met het gedrag van een paard om moet gaan.Nu is ze 35 en ik moet nog steeds soms streng zijn.Ik weet ook zeker dat als ik haar haar gang laat gaan ze weer binnen een maand de baas is.Maar ze is een super lieve pony.Ze is toen ze een draak was ook nooit vals geweest.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:08

Als de prijs netjes is, dier ooit fatsoenlijke basis heeft gekregen en dier gezond uit strenge medische keuring komt is het zeker de investering waard om er tijd in te steken om die oude wel goede manieren af te stoffen en er een fijne pony van te maken. Echter blijft het een gok afhankelijk van hoeveel je van de pony weet. Deel is nl afhankelijk van hoe diep de huidige gewoontes ingesleten zijn en hoe makkelijk pony dus terugvalt bij problemen. In dit geval zal groot deel afhankelijk zijn van oordeel DA over of dier gezond is of niet en dus waar het gevaarlijke gedrag met rijden vandaan komt.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:13

Ik snap niet dat je dat dier niet allang opgehaald hebt. Hoe vaak heb je nu al geschreven dat je er zo'n zwak voor hebt? Beter proberen er iets van te maken en desnoods constateren dat het toch niet lukt dan je blijven afvragen wat er zou zijn gebeurd als je hem had gekocht en spijt houden omdat je dat niet hebt gedaan.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:47

Mijn ouders hadden ooit heel veel twijfels bij de koop van mijn B pony. Diertje was namelijk als jonge pony bij bekenden geweest en zou toen echt een draak zijn geweest. Pony toch gekocht (was ondertussen jaar of 10) en nooit spijt van gehad. Ik ben begonnen in de bixie, heb door kunnen rijden naar L2 dressuur en L springen. Kon er zonder zadel op rondcrossen en weet ik veel wat voor gekke dingen je doet met zo'n pony. Nooit een stap verkeerd gezet. Nadat ook mijn zusje uit hem was gegroeid heeft hij nog 2 zusjes van de bixie naar de "officiƫle" wedstrijden geholpen en nu staat hij bij weer een nieuw meisje.
Wat er in de tussentijd is gebeurd, weet ik niet, maar verandering is zeker mogelijk.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 15:35

Je hebt gelijk hoor goeroe... ik heb de eigenaar een bericht gestuurd

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:39

Alles is ook afhankelijk van de leeftijd en de vraagprijs natuurlijk.
Een jong dier is nog een stuk flexibeler dan bv een 18-jarige,en de vraagprijs moet ook relevant zijn aan het kunnen van de pony.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:22

Welke regio zit je?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:26

Beginnen vamaf nul kan nooit.
Wat jij beschrijft is een ongeschreven blad wat je helemaal naar jouw wens kunt vormen en waar je ook een eigen willetje en karakter kunt stimuleren om dat blad te beschrijven.

Wat je nu hebt is een pony die alles al kent (het blad is al behoorlijk gevuld) en jij wilt eigenlijk op reset drukken zodat alles gewist wordt, maar zo werkt het niet. Je kunt enkel typ-exen. En das niet zo makkelijk. Kan wel maar is niet zo makkelijk als iets nieuws leren

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Pony heropvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 17:40

Regio noord holland... en nee zo bedoel ik het ook niet helemaal resetten hoeft ook niet.. hij kent de basis en is 6 jr..ik ga het gewoon proberen ( met hulp) en mocht het niet lukken heb ik het iig geprobeerd.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:47

lnvdh schreef:
Regio noord holland... en nee zo bedoel ik het ook niet helemaal resetten hoeft ook niet.. hij kent de basis en is 6 jr..ik ga het gewoon proberen ( met hulp) en mocht het niet lukken heb ik het iig geprobeerd.



Ik wil wel even met je meekijken hoor