Gebroken ribben.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 15:32

Ten eerste hoop ik dat het onderwerp hier goed staat? Zo niet mag het altijd verplaatst worden.

Ik heb dus, zoals de titel al zegt, 3 gebroken ribben opgelopen door een trap van mijn paard.

Mijn vraag is nu: wie heeft er ervaring met gebroken ribben? Hoe verliep het genezingsproces? Had je veel pijn? Wat hielp voor jou? En wat juist niet?

Het ongeluk is 2 weken geleden gebeurd en vandaag stik ik echt weer van de pijn. |( . Herkennen jullie ook dat de ene dag een stuk beter gaat dan de andere?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:35

mijn vorige stalhoudster was getrapt en had 2 gebroken ribben en veel gekneusd
heeft 6 dgn in het ziekenhuis gelegen aan de morfine en daarna 3mnd bijna niks kunnen doen
jaren erna soms nog pijn als ze iets deed

heel pijnlijk allemaal

heel veel beterschap en sterkte!

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

blubjes
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-05-10

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:42

Dat kan nog wel even duren ja, mijn broer is van het dak gevallen en had ook een aantal ribben gebroken. Die heeft een flinke tijd thuis aan de pijnmedicatie gezeten en heeft er nog lange tijd last van gehad.... succes ermee!


Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 15:43

Ik had verwacht dat ik na 1 week wel zonder morfine kon maar helaas :n
De breuken zijn wel ‘netjes’ dus het komt allemaal wel goed, maar de pijn is soms best wel killing...

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:54

Erg voor je. Zelf geen persoonlijke ervaring met deze blessure maar komt wel veel voor.Inderdaad geneest vanzelf volgens kennissen van me die het hadden,maar is wel zeer pijnlijk.Rustig houden dus en pijnmedicatie slikken.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:57

Twee jaar geleden heb ik twee gebroken ribben, een paar gekneusde en een klaplong gehad door een val van mijn paard. Voor die klaplong een paar dagen in het ziekenhuis gelegen. Verder vond ik het wel meevallen, wel veel pijnstillers geslikt, maar had het idee dat de kneuzingen meer pijn deden dan de breuken. Ik zat binnen drie weken weer op mijn paard... misschien niet helemaal verantwoord, maar het is goed gegaan. Daarna had ik vooral last met slapen, liggen deed zeer. Het scheelt misschien ook welke ribben gebroken zijn, bij mij waren het de onderste. Na een paar maanden helemaal nergens meer last van.

Veel sterkte en beterschap!

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:02

2 keer ribben gebroken na een val van mijn paard ( en 2 x gekneusd dat was veel minder erg maar ook niet leuk :o ). De 1e keer breken deed echt heel veel pijn; ik kon me echt nauwelijks bewegen, kon bijna niets meer, de 2e keer was de pijn minder erg maar nog steeds niet fijn......Paractamol en tramadol geslikt, na ca. 2 a 3 weken werd het steeds beter maar het is wel een gevoelige plek gebleven, waren nl. 2 x vrijwel dezelfde ribben; bij mij bovenin dus ademhalen/ niezen/ lachen/ huilen, alles deed helse pijn. Al met al heeft het 6 tot 8 weken geduurd voordat ik vrijwel pijnvrij was maar de laatste weken was het wel te hebben maar er zijn wel wat klachten gebleven. Soms kan een fysiotherapeut wel wat ondersteunen met oefenen en het los maken/ houden van de tussenribspieren; die kunnen nl. gaan verkrampen. Soms wordt er getaped maar dat helpt ook niet altijd.
Belangrijk is dat je goed blijft doorademen, ik heb toen een apparaatje gekregen om mee in/uit te ademen omdat er een kans kan zijn op longontsteking als je slecht uitademt door de pijn.
Het hangt er overigens wel van af waar de gebroken ribben zitten en hoe ze gebroken zijn qua intensiteit van de pijn.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:09

Ik heb zo'n anderhalf jaar geleden mijn 2 bovenste ribben aan de rechterkant gebroken door een auto-ongeluk. Fijn is het niet en zeker een nare plek omdat je ribben eigenlijk altijd in beweging zijn. Hierdoor duurt het herstel ook langer en is het ook pijnlijker. Bij mij was de eerste maand het ergst met inderdaad beweging dus ademhalen, niezen, hoesten, lachen of huilen. Maar ook bij bewegingen waarbij de borstspieren gebruikt moesten worden. Na de eerste maand was de ergste pijn voorbij. Ik heb er uiteindelijk 3 maanden last van gehad. Het is en blijft een zwakke plek en een verkeerde beweging of een verkeerd geplaatste duw doet nog steeds zeer.

Every horse deserves to be loved by a little girl at least once in it's life...

Hozie

Berichten: 396
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:14

Ik heb nu zo'n 3 jaar geleden na een val van m'n toenmalige paard 9 ribben gebroken, waarvan 4 op meerdere plekken, allemaal aan één kant. Ik had toen ook een klaplong en daardoor longontsteking erbij. Heb toen 8 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan 4 op de intensive care. Bij mij heeft het toen denk ik wel een jaar geduurd voordat ik weer op een paard durfde te zitten, maar dat zat ook meer tussen m'n oren denk ik. Ik had toen erg veel pijn, maar ook zware pijnstillers. Die onderdrukten de pijn redelijk.

Probeer goed te ontspannen in je middenrif. Eigenlijk veroorzaken je ribben niet de pijn, maar de spieren die eromheen zitten. Dus als je goed je spieren ontspant, dan doet het (als het goed is) minder pijn. Ook al is dat erg moeilijk, als zelfs ademen al pijn doet ;-) Heb je pijnstillers van de huisarts gekregen, of moet je het met alleen paracetamol doen?

De artsen gaven mij het advies (toen ik uit het ziekenhuis kwam) om gewoon alles te doen, maar niet door je pijn heen te gaan, dus zelf aanvoelen wat je wel en niet kan.

Veel beterschap!

De kunst is om je paard tussen de grond en jezelf te houden

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:43

Veraaaaah schreef:
Ik had verwacht dat ik na 1 week wel zonder morfine kon maar helaas :n
De breuken zijn wel ‘netjes’ dus het komt allemaal wel goed, maar de pijn is soms best wel killing...


Ik wil je niet bang maken, maar juich niet te vroeg... Bij mij zijn de ribhelften verschoven door een krachtige nies (ik was verkouden) |o . Sodeju wat deed dat pijn :x ! Het heeft het herstel ook vertraagd en het zit nu dus wat scheef aan elkaar gegroeid.

koeien op de weg...

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:46

Je hebt al in mijn topic gereageerd, lees net dat jij mette breuken hebt
Veel rusten en pijnstillers pakken als nodig. Niet plat slapen
Met nette breuken ben je er als het goed is met 8a10 week vanaf

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:42

Hier ook ervaring. Slapen met meerdere kussens zodat je niet zo heel plat ligt. En op tijd je pijnstilling nemen. En het duurt toch echt wel een hele poos voor je weer wat kunt. Beterschap en succes met het herstel.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:48

November 2016 had ik een rib gebroken....( en klaplong ). De rib voel ik nog steeds wel eens bij bepaalde bewegingen.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:56

Ik heb er ook meerdere gebroken gehad en een klaplong.
Maar ik had niet zoveel last meer van mijn ribben na 2 weken. Alleen nog van mijn rug heel veel
Last gehad.

Heb je ook pijn aan je rug?
Weet je zeker dat je geen klein gedeelte van je long hebt geklapt ?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:29

Ik heb een jaar of 8 geleden ook twee ribben gebroken, wel redelijk mooie breuken en aan de voor/zijkant, door een klap van een 2,5 jarige hengst. Door de harde klap wel buitenbewustzijn geraakt en de zelfde dag flink pijn gehad, de week erna vooral veel spierpijn. Maar paar dagen later was ik alweer rustig aan het werk (op stal), alleen mesten ging niet en ook dekens op leggen lukte niet, de rest ging eigenlijk wel snel weer goed. Mesten en dekens erop ging na een week of 4/5 pas weer.

Verder eigenlijk heel weinig last van gehad, behalve met hoesten... Wel nog tijdje nog gevoelig geweest, maar dan ook echt niet meer dan dat. Na 3 dagen ook van de zwaardere pijnstillers af en na weekje ook geen paracetamol meer.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 12:13

Ik ben nu ruim 2 weken verder en gister (morfine was uitgewerkt) weer huilend van pijn in bed gaan liggen. Als dit zo blijft ga ik komende dagen naar de dokter.

Vind het erg vervelend dat ik nog steeds niks kan, paard is ook geblesseerd dus rijden zit er voorlopig toch niet in. Langst de andere kant moet er niet aan denken met deze pijn op een paard te zitten :')

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:47

Dan zou ik toch even de dokter bellen.
Ik heb met 3 gebroken ribben en een volledige klaplong maar 3 dagen morfine gehad. Nog wel een week codeine. Maar daarna kon ik op alleen paracetamol.
Lijkt mij verstandig om morgen gelijk de huisarts te bellen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:05

Hier al 15 weken een gebroken rib :)
Ik werk op een stal en ben blijven doorwerken, na 14 weken toch terug echo laten nemen omdat ik vaak scheel zag van de pijn: nog steeds dubbel gebroken (1x horizontaal, 1x verticaal).

Hier geen advies dus, ik zoek zelf nog een oplossing om de boel te doen helen :)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Gebroken ribben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:14

Ik sliep 2 maanden op mijn rug voordat het minder pijnlijk werd. Poeh veel sterkte!

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:17

Ik heb in de eerste week van dit jaar mijn ribben gebroken. Ik voel de laatste weken vrijwel niets. Maar de eerste maand kon ik niets. Half februari ben ik weer langzaamaan alles een beetje op gaan bouwen. Ruim een maand lang 8 paracetamol en 4 ibuprofen per dag. Daarna langzaam afgebouwd.

Ik voel het heel af en toe met niezen en hoesten (wat ook de oorzaak was)

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie