Brief over dienstplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:04

Ik wist even niet goed waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat.

Mijn broertje van 17 heeft zojuist een brief gehad van het ministerie van defensie dat hij mocht er iets gebeuren in dienstplicht moet. Dit geldt voor jongens van 17-19 jaar als verplicht. Hij heeft zelfs al een registratienummer erbij gekregen..

Ik was benieuwd of er meer mensen zijn die een kind/broertje/neefje hebben van dezelfde leeftijd die ook zo’n brief hebben ontvangen?

Mn moeder was direct helemaal in paniek, en ik vind het zelf ook best bijzonder.

Ik hoor het graag!

Groetjes Savannah :)
Laatst bijgewerkt door SavannahNx op 04-05-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:06

Die krijgt elke man in nederland als ze bijna 18 worden. In nederland heb je geen verplichte dienstplicht meer tenzij het in geval van bijvoorbeeld een oorlog nodig is dan moet je alsnog heen.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:06

Die krijgt iedere jongen gewoon :)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:07


SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:07

Oh hahaha wat stom van mij! Ik heb verder geen broertjes of jongere familieleden dus ik dacht dat dit iets nieuws was.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:08

Dan kan ik nu ook even mn moeder geruststellen :+

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:11

Jahoor, niks aan de hand, gewoon standaard.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:13

Volgens dat linkje krijgen meisjes/vrouwen van 17 ook zo'n brief, als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd. Gaat gelden vanaf begin 2018 staat er. Nou, ik heb nog niets binnen :P Wetsvoorstel is zeker nog niet goedgekeurd :P

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:13

Dat krijgt elke jongen inderdaad wanneer ze binnenkort achttien worden :j

Ik weet niet of ik het niet precies goed benoem maar dienstplicht bestaat nog wel. Alleen de opkomstplicht is komen te vervallen. Je moet dus wel verplicht in dienst, ze kunnen je alleen niet verplichten om ook daadwerkelijk te komen opdagen. Hoe dat zit in oorlogstijd weet ik dan weer niet precies, maar daar hoef je je voor nu ook niet druk om te maken.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:15

Ah zo! Mn broertje is eigenlijk dit jaar pas 17 geworden en pas maart volgend jaar 18.

Thanks allemaal haha :)

Ik word over 2 dagen 19 en ook nog nooit een brief ontvangen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:17

nienke555 schreef:
Volgens dat linkje krijgen meisjes/vrouwen van 17 ook zo'n brief, als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd. Gaat gelden vanaf begin 2018 staat er. Nou, ik heb nog niets binnen :P Wetsvoorstel is zeker nog niet goedgekeurd :P


Waarom zoude alleen jongens/mannen zo'n brief krijgen dan? Vrouwen kunnen toch ook hun steentje bijdragen in de dienst mocht dit nodig zijn?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:18

Ik ga hier denk ik eens goed voor zitten :')

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:19

CharmingS schreef:
nienke555 schreef:
Volgens dat linkje krijgen meisjes/vrouwen van 17 ook zo'n brief, als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd. Gaat gelden vanaf begin 2018 staat er. Nou, ik heb nog niets binnen :P Wetsvoorstel is zeker nog niet goedgekeurd :P


Waarom zoude alleen jongens/mannen zo'n brief krijgen dan? Vrouwen kunnen toch ook hun steentje bijdragen in de dienst mocht dit nodig zijn?

Huh hoe bedoel je? Ik zeg toch juist dat, als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd, vrouwen ook zo'n brief krijgen?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:20

Ah op die fiets :') +:)+

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:21

CharmingS schreef:
Ah op die fiets :') +:)+

Tis nog vroeg :P :')

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:23

nienke555 schreef:
CharmingS schreef:
Ah op die fiets :') +:)+

Tis nog vroeg :P :')


*kruipt terug onder de dekens* :')

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:32

CharmingS schreef:
nienke555 schreef:
Volgens dat linkje krijgen meisjes/vrouwen van 17 ook zo'n brief, als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd. Gaat gelden vanaf begin 2018 staat er. Nou, ik heb nog niets binnen :P Wetsvoorstel is zeker nog niet goedgekeurd :P


Waarom zoude alleen jongens/mannen zo'n brief krijgen dan? Vrouwen kunnen toch ook hun steentje bijdragen in de dienst mocht dit nodig zijn?


Omdat vrouwen zich tot 2018 alleen hebben beziggehouden met moeder en huisvrouw zijn misschien? Of omdat ze zwak zijn? Of omdat wc's meeslepen tijdens de oorlog lastig is?

Geen idee, goede vraag..

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:34

Ja mijn broertje is ook 17 en had hem van de week op de mat!

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:38

Kaus schreef:
Dat krijgt elke jongen inderdaad wanneer ze binnenkort achttien worden :j

Ik weet niet of ik het niet precies goed benoem maar dienstplicht bestaat nog wel. Alleen de opkomstplicht is komen te vervallen. Je moet dus wel verplicht in dienst, ze kunnen je alleen niet verplichten om ook daadwerkelijk te komen opdagen. Hoe dat zit in oorlogstijd weet ik dan weer niet precies, maar daar hoef je je voor nu ook niet druk om te maken.


Alle mannen van boven de 18 hebben nog steeds dienstplicht. In oorlogstijd heb je dan opkomstplicht. De dienstplicht is dus nooit afgeschaft :+
Wat vroeger dienstplicht genoemd werd, was eigenlijk opkomstplicht, en díe is al heel lang afgeschaft. En er wordt dus ook niet meer opgeroepen om te komen (dus je hoeft ook niet te weigeren) Je gaat dus zolang het geen oorlog is als jongen niet meer 'in dienst'. Tenzij je beroepsmilitair wilt worden uiteraard :D

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:45

Ik heb in het verleden ook die brief gehad.
Dienstplicht bestaat nog steeds. Is echter opgeschort.
Bij mij stond/ staat er in (weet niet zeker of dat nog zo is bij de huidige 17 jarigen);
wanneer je in dienst bent geweest kun je tot 45 jaar worden opgeroepen wanneer nodig.
wanneer je niet in dienst bent geweest kun je tot 35 jaar worden opgeroepen wanneer nodig.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:11

Het is inderdaad een standaard procedure. Mochten we ooit weer in oorlogstijd komen dat ze die jongens kunnen oproepen en dat ze "gewaarschuwt" zijn.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:13

Ik wist niet eens dat dit nog bestond joh. Hoewel er vast mensen zijn die ons willen verdedigen in oorlogstijd (indien nodig) geldt dit niet voor iedereen. Hoezo het dan wel iedereen verplichten? Nu is er dan wel of geen opkomstplicht maar hierdoor zou ik toch sterk overwegen om het krijgen van kinderen niet eens te proberen. Zou het mijn kinderen niet aan willen doen dat de mogelijkheid bestaat dat zij (ook als zij dit niet willen) met een geweer rond MOETEN lopen om ons te verdedigen. Ikzelf moet er al niet eens aan denken. Zou zelfs durven te stellen dat ik liever in de gevangenis ga zitten dan dat ik ons land moet verdedigen. Sommige mensen zijn daar gewoon niet geschikt voor. Dan kunnen ze beter hun energie steken in het opleiden van de mensen die het wél willen.

Maar begrijp ik dus goed uit de berichten hier dat je nu alleen een brief krijgt en je nog zelf mag kiezen of je komt opdraven als dat nodig zou zijn? Dat ze je niet van je bed komen lichten ofzo?

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:18

Best achterhaald eindelijk.
Kunnen ze niet beter een landelijke oproep doen in dreigend geval van oorlog? Dat alle mannen in nederland gevraagd wordt te helpen om het land te verdedigen dan iedere jongen van 18 een brief te sturen?
Hoeveel jongens worden er ieder jaar geboren? Ieder jaar worden er ongeveer zoveel jongens 17/18 jaar. Hoeveel bomen is dat?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:19

friendly schreef:
Ik wist niet eens dat dit nog bestond joh. Hoewel er vast mensen zijn die ons willen verdedigen in oorlogstijd (indien nodig) geldt dit niet voor iedereen. Hoezo het dan wel iedereen verplichten? Nu is er dan wel of geen opkomstplicht maar hierdoor zou ik toch sterk overwegen om het krijgen van kinderen niet eens te proberen. Zou het mijn kinderen niet aan willen doen dat de mogelijkheid bestaat dat zij (ook als zij dit niet willen) met een geweer rond MOETEN lopen om ons te verdedigen. Ikzelf moet er al niet eens aan denken. Zou zelfs durven te stellen dat ik liever in de gevangenis ga zitten dan dat ik ons land moet verdedigen. Sommige mensen zijn daar gewoon niet geschikt voor. Dan kunnen ze beter hun energie steken in het opleiden van de mensen die het wél willen.

Maar begrijp ik dus goed uit de berichten hier dat je nu alleen een brief krijgt en je nog zelf mag kiezen of je komt opdraven als dat nodig zou zijn? Dat ze je niet van je bed komen lichten ofzo?



Uhm ik denk dat jij een heel ouderwets beeld hebt van de dienstplicht.. Er word natuurlijk gekeken naar welke functie het best bij iemand past. Ze gaan echt niet iedereen bij binnenkomst een geweer in hun handen duwen hoor.. Er zijn zoveel verschillende functies binnen defensie, administratief, transport, verpleging, techniek en noem maar op..

Anoniem

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:25

Ik vind het ook behoorlijk achterhaald hoor. Uiteindelijk zal het natuurlijk zo blijven dat oorlogsvoering echt niet meer per se met boots on the ground gaat en ook als er wel zo'n situatie komt hebben ze meer aan mensen die al getraind zijn dan dat ze alle jongens/mannen van Nederland gaan optrommelen om een beetje rond te komen hangen.

Wat mij betreft had dit er al lang uit gemogen. Ik vind het niet meer van deze tijd om er vanuit te gaan dat er een oorlog komt die uitgevochten wordt op de grond en dat mensen daar verplicht naartoe moeten.