Ander paard voor de kar dan ohz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 07:39

Nu las ik hetzelfde toevallig ergens anders, leek me interessant om een topic te starten.

Ik heb 2 paarden, 1 is volledig beleerd door ons en 1 zijn we mee bezig.

Het valt me op dat ze allebei veel moediger en braver zijn als ik erachter zit ofloop, dan erop.

Mijn Haflinger is volleerd en kan alles trekken, slee, bomen, 4 of 2 wieler. Superbraaf, geen stap verkeerd, totaal niet bang om alleen te gaan.
Onder het zadel een heel ander verhaal, ik rij niet meer daardoor. Aan de hand is hij goed buiten.

Mijn tinkermerrie, ik ga regelmatig droogmennen met haar. Aan de hand is ze goed, kan wel is een schrikreactie geven en een paar meter rennen, ook onder het zadel, daar kan ze wel eens heel druk worden. Nu ik haar de laatste keer ging droogmennen schrok ze van iets, stond stil en blaaste. Toen ik naast haar kwam staan wilde ze niet verder, ben er weer achter gaan staan en toen ging ze weer verder. Ze is ook braaf hierbij, luisterd goed en is kalm.

Allebei heb ik een ander (heel fijn!) Paard bij het mennen.

Nu vroeg ik me af hoe jullie dat ervaren? Merken jullie verschil in gedrag? Heb je een ander paard voor de kar dan bijv ohz?


twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:57

Heb je toevallig oogkleppen bij de kar en onder het zadel niet? Dan zien ze natuurlijk veel meer achter zich waarvan ze kunnen schrikken.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:00

Zou het niet komen doordat ze jouw spanning beter voelen als je erop zit? :) Als ze schrikken en jij spant je spieren aan, dat ze deze spanning overnemen?

I hope your day is as nice as your butt! ;)

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 08:04

Heb bij beide geen oogkleppen.

Zou goed kunnen dat ze mijn spanning bij het rijden overnemen, bij het mennen heb ik geen angst natuurlijk...

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:06

Ik herken dat wel, mijn pony is onder het zadel veel ondeugender en lastiger dan voor de kar. Maar hij is volledig verkeersmak en verschiet zelden. Voor de kar is hij betrouwbaar, houdt hij rekening met de koets, zijn omgeving en loopt gewoon netjes. Hij wordt gemend zonder oogkleppen, want meneer moet wel alles kunnen zien!
Als ik eerlijk ben, vind ik mennen spannender dan rijden, als het misgaat met een koets, dan is het ook goed mis. Onder het zadel heb ik meer controle, voor mijn gevoel.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:28

Heeft mijn merrie ook heel erg, altijd al gehad.* Als er maar iemand achter haar is, die als eerste opgegeten kan worden :+ is het prima.
(Ongeacht oogkleppen, en qua spanning heb ik hetzelfde als Angelique voor zover er al van eventuele spanning te spreken is.)
Erachter lopen gaat beter dan ernaast wandelen. Voor de wagen braver dan onder het zadel.. Op buitenrit vindt ze het eng om de achterste te zijn...
*Edit: ze is pas 7, nu een jaartje onder het zadel en een half jaartje voor de kar. Wel met een gedegen voorbereiding allemaal, maar dus jong en het betert nog.)

Mijn ruinen hebben slechte ervaringen uit het verleden voor de wagen, dus die kunnen niet echt meedoen aan deze test. De Shetlander is het om het even, maar die is gewoon super stoer zoals het een Shetlander betaamd. :')

Met lespaarden merk ik het ook soms, zijn dan braver als je erachter bent. (Ik kan niet zomaar achter alle lespaarden gaan en het moet ook meerwaarde hebben, dus test het weinig.)

Zoek ook eens op 'body wrap paard' in het tuig zitten ze natuurlijk ook een beetje 'gewrapt' en de wrap schijnt een rustgevende werking te hebben. Weet niet meer hoe het precies zat :o voelen ze zich misschien een soort geborgen?
Laatst bijgewerkt door Locanda op 04-05-18 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Syllke_x

Berichten: 134
Geregistreerd: 18-02-13
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:34

Ja heel herkenbaar. Mijn pony is voor de wagen heel zelfverzekerd, maar onder het zadel juist afwachtend en voorzichtig. Bij de wagen loopt hij natuurlijk ook voorop en voelt hij zich misschien vrijer. Terwijl hij zich als ik er op zat echt een beetje "klein" leek te voelen. Dan heb ik het over de eerste 2 jaren toen hij beleerd was, inmiddels is hij onder het zadel flink gegroeid en stoerder geworden en is het verschil kleiner.

Wie niet in beweging is, loopt nooit ergens tegenaan

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:41

Mijn haflinger was altijd braaf maar voor kar wel nog braver en vooral zelfverzekerder. Ik ben pas gaan mennen toen ik haar al 6 jaar had en ze 22 was maar ohz kon nog wel eens heel erg schrikken en dan verstijven maar voor de kar heeft ze dat nooit gedaan. Ze werd ook nooit heet voor de kar terwijl dat ohz wel kon.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 16:22

Over Janouk heb een boek vol geschreven. :D

Voor de koets is zij het meest betrouwbare paard dat ik ken voor de koets. Ze brengt met de koets Sinterklaas naar scholen tussen honderden zingende kinderen door, ze is naar het jeugd boekenbal geweest waarna ze in het donker naar huis is gereden, midden op de zesbaansweg tuusen het zware verkeer, etc.

Maar onder het zadel in de bak is ze een mega boef. Ze staat graag op haar achterbenen, speelt met de ruiter, gaat haar eigen gang :D dit is spelen voor haar. }:) ~~}>

De koets is werk en dat doet ze serieus.

En Meneer Anton, tsja, die loopt helemaal vele malen liever voor de koets dan onder het zadel. +:)+

Maar onder het zadel buiten zijn ze samen kadootjes. Super te rijden, voorwaarts en aktief.

Als ze mogen kiezen, lopen ze het liefst in het tweespan.



Afbeelding

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:11

De meeste paarden die ik ken(de), die zowel ohz als voor de kar waren beleerd, waren ingespannen relaxter. Ik vermoed dat wij als ruiters vaak ongewild stoorzender zijn (evenwicht, zwabberbenen,etc.). Mennen is eenduidiger. Maar als het ingespannen mis gaat, is het lastiger ingrijpen als menner.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:38

Bij ons is het andersom, 2 pony's zijn onder zadel veel betrouwbaarder dan in de koets.

Mijn pony (die ook wedstrijden loopt) draait er zijn hoef niet voor om om te steigeren, er vandoor te gaan (een paar passen, niet echt weg-weg hoor) of om op de koets te slaan. Hij durft echt stout te zijn. Oké onder zadel is het nog geen lam maar hij bokt, steigert of slaat dan nooit.

Met de pony waar mijn man vroeger mee mende, kon eigenlijk niemand anders veilig mee mennen, compleet onbetrouwbaar werd hij, terwijl er wel kinderen buiten onder zadel op konden rijden.

Bij mijn haflinger maakte het niet uit, die was altijd vlot voorwaarts en bomproof in beide.

Don't take anything for granted

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:06

Ik vind aangespannen rijden zoveel fijner dan onder het zadel. Mijn vierjarige is zo super cool en ik vertrouw haar volledig. Dat heb ik ohz nooit echt gehad bij een paard.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:03

Bij ons is het net andersom. Onder het zadel goed te rijden, niet staken of opzij weg lopen. Voor de kar niet verder willen lopen dan atopt

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:09

Bij ons is het net andersom. Onder het zadel goed te rijden, niet staken of opzij weg lopen. Voor de kar niet verder willen lopen dan stopt hij en is hij haast niet vooruit meer te krijgen. Hij reageert dan ook niet op de stem of menzweep.
Onder het zadel is zijn galop moeilijk. Momenteel rijden we alleen nog maar onder het zadel. Galop gaat nu al stukken beter. Als dit helemaal goed gaat willen we ook het mennen er weer bijpakken.

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:23

Ook hier de ervaring dat ze aangespannen veel fijner zijn dan onder het zadel.

Onder het zadel dan de neiging te ontdekken en grenzen uitzoeken. Vorige pony standaard onder het zadel op buitenritten achteruit de sloot in lopen. Zulke gekke dingen deed ze aangespannen nooit.

Happy1oor

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:09

Mijn bonte samberruin Lorenzo (Leonard) was juist onder het zadel rustiger dan voor de kar. Dan was ie ook braaf maar duidelijk meer gespannen dan met vrouwtje erop.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Ander paard voor de kar dan ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:19

mijn merensdame is aangespannen toch wel stukje fijner dan onder de man. Alleen een buitenrit maken onder het zadel staat garant voor veel gedoe tot stijgeren aan toe. Voor de wagen komen we overal zonder problemen, gaan we gerust een dorpje verderop een ijsje halen...hoef ik onder de man niet aan te denken. Terwijl madam onder t zadel toch echt wel L2 met winst is maar toch...

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers