Pony heeft bult onder zijn kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 13:10

Beste bokkers,

Sinds een kleine maand heb ik mijn eerste eigen pony: een shetlander, waar ik dan ook heel zuinig op ben! Hij is nu aan het wennen aan zijn nieuwe stal en over een maandje gaan we beginnen met werken. Omdat hem dus eerst een maand aan zowel de nieuwe omgeving wilde laten wennen als aan mij, ga ik elke dag even bij hem in de wei om hem te knuffelen en aaien. Dan staat hij altijd super lief stil en hij vind het niet erg. Nu was ik hem gisteren aan het kriebelen onder zijn kaak en daar voelde ik op het kraakbeen (denk dat het zijn kraakbeen is?) achteraan een hard bultje. Het bultje is denk ik een kleine 2 bij 2 cm en 1 cm dik. Ik mag er wel gewoon aanzitten van hem. Ik heb zelf geen idee wat ik hiermee moet doen, of het schadelijk is en of ik er iemand naar moet laten kijken. Ik had al op bokt gekeken maar daar vond ik vooral topics over echte grote bulten en droes en dergelijke, dit is een klein bultje. Even wat informatie over de pony: het is dus een shetlanderruin van 13 jaar. Is voor zover ik weet altijd goed verzorgd geweest. Wanneer hij voor het laatst naar de tandarts is geweest weet ik niet precies maar die wilde ik volgende maand laten komen. Hopelijk weet iemand van jullie wat ik het beste kan doen!

Alvast bedankt!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:16

Zit het tussen zijn kaken op het zachte deel net voor de keel zeg maar? Daar zitten lymfeklieren, en die kunnen opgezet zijn. Kan komen door oa droes, maar kan ook een andere oorzaak hebben dan wel chronisch zijn. Mijn paard heeft een chronisch verdikte klier, meerdere artsen naar laten kijken, maar niemand vindt het noodzakelijk om erin te willen kijken ivm de kwetsbare plek waar het zit (veel bloedvaten en zenuwen).

Als je twijfelt zou je de DA kunnen laten kijken. Anders goed in de gaten houden of het groeit en wat de temperatuur van je pony doet.

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 13:21

TinGu schreef:
Zit het tussen zijn kaken op het zachte deel net voor de keel zeg maar? Daar zitten lymfeklieren, en die kunnen opgezet zijn. Kan komen door oa droes, maar kan ook een andere oorzaak hebben dan wel chronisch zijn. Mijn paard heeft een chronisch verdikte klier, meerdere artsen naar laten kijken, maar niemand vindt het noodzakelijk om erin te willen kijken ivm de kwetsbare plek waar het zit (veel bloedvaten en zenuwen).

Als je twijfelt zou je de DA kunnen laten kijken. Anders goed in de gaten houden of het groeit en wat de temperatuur van je pony doet.


Nee het zit op het verharde deel links, niet in het midden. Ik zal het goed in de gaten houden deze week, ik ga elke dag langs. Bedankt voor je advies!

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:47

Wat TinGu schrijft kan goed, maar het kan ook gewoon een pusbultje zijn, die heeft mijn paard ook wel eens.

Oorzaak is moeilijk vast te stellen vanachter een beeldscherm. Hou het de komende dagen goed in de gaten, als het groter wordt zou je een dierenarts kunnen bellen. Mocht het droes zijn (waar ik niet vanuit ga) dan is of wordt hij ook verkouden met snot uit de neus.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:57

Heb je een foto ervan?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:01

Sluit een tekenbeet ook niet uit. Die van mij hebben elke dag een teek en die zitten meestal onder de kaak en in de liezen.
Soms krijgen ze daar ook een dikke bult van.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:04

Hoe hard is het net zo hard als bot ong of zachter? kun je het bewegen? Doet het zeer als je het aanraakt?

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 19:33

Ik ga morgen proberen een foto te maken. Het was echt wel een hardere bult volgens mij die je niet kon bewegen.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:21

Is het een bultje als in knikker of een harde verdikking? Een verdikking op het harde gedeelte van de kaak zelf kan ook ontstaan als ze aan het wisselen zijn en kan lang aanwezig blijven (aldus mijn DA). Nou zal dat gezien de leeftijd van jou pony niet aan de orde zijn :P maar misschien zit de oorzaak dan wel in het gebit?

laura_bluh

Berichten: 8
Geregistreerd: 07-05-18

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:32

Het is lastig om dit zonder foto te zien, maar misschien ligt de oorzaak bij het gebit? Aangezien het hard is lijkt het me sterk dat het iets van een abces is.. maar zolang hij er geen last van heeft zal het waarschijnlijk wel meevallen.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Pony heeft bult onder zijn kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:47

Hoe is t nu met de bult?

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 10:40

J0anieke schreef:
Hoe is t nu met de bult?


Het lukt me niet om er een foto van te maken omdat zijn haar te lang is daar en de bult ook niet heen groot is. Ik heb ook niet het idee dat de bult groter is geworden maar ik laat de paardentandarts binnekort wel komen voor de zekerheid!