Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 11:43

Vanwege een jong nieuw paard dat in principe alleen meelopen, vaststaan en voetjes geven kent, begonnen we (mijn moeder en ik) te denken, wat moet een paar idealiter kennen wanneer hij volwassen/een jaar of 5 is?

We zijn een lijst aan het maken om de komende jaren mee aan de slag te gaan, zowel met onze nieuwe aanwinst als met onze 6-jarige, die nog allerlei dingen eng vindt en afgelopen jaar voornamelijk geparkeerd heeft gestaan (en daarvoor niet van ons was).

- de commando's stap, draf, galop, wachten, blijf, voetje, kom/hier, (voetjes op de) grond (voor wondverzorging, bandageren en voeten laten weken)
- door eerdere mensen gehanteerd worden, ook bij spannendere dingen
- deken op hebben normaal vinden
- Het dragen van beenbescherming zonder raar lopen
- vaststaan zonder klieren
- netjes aan de hand meelopen zowel links- als rechtshandig begeleid
- respect hebben voor je ruimte
- naast een opstap gezet kunnen worden en stil blijven staan bij het er overheen hangen
- verkeersmak maken
- netjes naast de fiets meelopen
- met plastic en met zweep geaaid kunnen worden.
- rustig wachten als een ander paard weg loopt
- rustig bij een ander paard weg lopen
- zadel, hoofdstel, bit, mentuig aan en mee kunnen lopen
- over een zeil heen
- door een smalle doorgang
- door het sliertengordijn
- trailerladen + rijden
- netjes gedragen bij bekappen
- beide zijden te longeren in de open bak zonder van de cirkel te gaan.
- Met dubbele teugels/lijnen/longe rond te sturen. Zowel vanaf schouderpositie, achterhand, menpositie, lange lijnenpositie (dus op een meter of 5, iets aan de binnenkant) als dubbele longe (in principe stilstaand met 8m dubbele longe).
- Niet reageren op de tondeuse (zowel op het geluid als op de trilling, het werkelijk scheren hoeft niet)
- Flacon/spuitfles accepteren terwijl hij rustig stil staat (denk antiklit en veerust qua type bussen)
- afgespoten worden
- overal aangeraakt mogen worden, ook tussen de achterbenen
- Vinger in de mond toestaan
- Tong pakken toestaan
- Bovenlip mogen vasthouden (voorbereiden op de praam)
- Temperaturen zonder problemen

Oftewel: alles wat een paard moet kennen zonder het werkelijke werken. Zijn er nog dingen waar je tegenaan loopt en het gevoel hebt: "had ik/de vorige eigenaar hem dat nu maar geleerd (voordat we het nodig hadden)" of juist "ik ben zo blij dat hij dit kent, ik gebruik het vrijwel dagelijks (of dit is al eens echt ontzettend van pas gekomen)".

Dat zijn de dingen die ik zoek. In principe dus niet gebonden aan ras, toekomstig leven of discipline (hoewel deze paarden op den duur voor de wagen en onder de man zullen komen, mits het lukt. Als dat nuttig is voor de suggesties).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:47

Ik had het prettig gevonden als mijn clydesdale voetjes kon geven.. :+ Dat moest ik haar nog leren toen ze 14 was en vond ze doodeng en trapte. Het is met veel geduld en clickertraining gelukt maar dat is toch iets wat ik mijn paard als jong dier als een van de eerste dingen aan zou leren.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:48

Ha ik zie dat mijn tip van spuitfles terug in het lijstje , maar je bent het water gedeelte vergeten. Afspuiten met een waterslang is erg belangrijk om aan te leren ivm blessures, of af te spuiten na een training.

Edit zie hem toch in het lijstje.
Maar vergeet niet mee te nemen in het water verhaal, is door plassen water te stappen. Er is niets vervelender dan wanneer een paard een joekelsprong neemt over een plas, ipv er rustig doorheen stapt
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 03-05-18 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:48

Wellicht wijken en achterwaarts voor druk aan de hand? Daarnaast vind ik het ook heel fijn als een paard gepoetst kan worden terwijl hij los in de stal staat zonder dat hij draait. En als de stal open staat dat ze er niet zomaar uitlopen (als je zelf iets wilt pakken bijvoorbeeld). Dat probeer ik ze zsm aan te leren.

heb vertrouwen, houd moed


Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 11:57

myk_en_shant schreef:
Ha ik zie dat mijn tip van spuitfles terug in het lijstje , maar je bent het water gedeelte vergeten. Afspuiten met een waterslang is erg belangrijk om aan te leren ivm blessures, of af te spuiten na een training.


Onder de flacon/spuitfles staat afgespoten worden. Ik vond dat inderdaad een heel nuttige toevoeging!

Ik bedenk me wel dat ik nog niet "met een voet in een emmer met water staan" er tussen heb gezet. Dat moeten de meeste paarden ook echt leren.

Pistasche schreef:
Wellicht wijken en achterwaarts voor druk aan de hand? Daarnaast vind ik het ook heel fijn als een paard gepoetst kan worden terwijl hij los in de stal staat zonder dat hij draait. En als de stal open staat dat ze er niet zomaar uitlopen (als je zelf iets wilt pakken bijvoorbeeld). Dat probeer ik ze zsm aan te leren.

Goed punt: achterwaarts kent hij al goed, dus die was ik even vergeten. Hoort in mijn ogen ook bij het netjes meelopen. Maar sowieso alle kanten op kunnen sturen. Gaat op het lijstje. Dat van die open stal gebruiken wij in principe het commando "wachten" voor. En met poetsen horen ze sowieso stil te staan+het commando "blijf" die daarvoor ingezet kan worden. Maar zeker op zich nuttig en zal bij de aantekeningen gezet worden.

Als echt punt voeg ik deze toe:
"wending om de voorhand, wending om de achterhand (niet dressuurmatig), volledig zijwaarts sturen vanaf de grond"


Captain schreef:
Ik had het prettig gevonden als mijn clydesdale voetjes kon geven.. :+ Dat moest ik haar nog leren toen ze 14 was en vond ze doodeng en trapte. Het is met veel geduld en clickertraining gelukt maar dat is toch iets wat ik mijn paard als jong dier als een van de eerste dingen aan zou leren.


Yikes, goed dat het alsnog gelukt is. Voetje staat er inderdaad tussen en braaf zijn bij bekappen ook. Die vinden we heel belangrijk. Ons grote paard vindt het nog steeds best lastig (en die is gelukkig ook maar 1.75 en zo'n 800kg), maar dat zijn we nu ook extra aan het oppakken daarom.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:01

Oogslijmvliezen (laten) controleren. Wordt bij endurancewedstrijden standaard gedaan, en is ook handig als je oogdruppels of zalf moet toedienen.

Telpeva

Berichten: 14676
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:07

Nog wat suggesties:
- Laten wennen aan andere dieren zoals loslopende honden, koeien en schapen, alles wat je tegen kan komen onderweg
- naar je toe komen vanuit de achterkant van het weiland wanneer je ze roept
- netjes geduldig halster om laten doen in de wei, niet wegrennen, braaf meelopen de wei uit

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:15

Ik ben het eens met telpeva: Buitenleven tam is inderdaad erg fijn. Het gewone verkeer alleen al kunnen ze wat mij betreft het beste al lekker vroeg tegenkomen, dan is dat alles doodnormaal voor ze in plaats van een heel ding dat ze later moeten leren

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:41

Voor de hoefsmid, been op de bok laten staan en indien nodig de dingen voor ijzers (op de hoef slaan met een hamer, rook misschien)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:49

Injecties en van die spuiten in de mond voor ontworming geven ook wel eens wat problemen ;) alsook koud water, maar dat laatste is niet echt kwestie van opleiding want dat is gewoon onaangenaam. Ze kunnen wel leren niet te flippen als het koud is natuurlijk, maar m.i. lukt dat meestal wel als je geduldig (en dus eerlijk naar het paard toe bent) en begint met de benen.

Braaf zijn met voedselbeloningen (dus niet bedelen, bijten) is ook interessant als je daar ooit mee wil werken. Dat heeft vaak ook wat werk nodig.

edit: bij ruinen en hensten de koker mogen aanraken en bij merries de uier

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:59

Trailerladen :j

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:00

Meelopen aan de fiets vind ik juist niet belangrijk. Vind dat een gevaarlijk iets, en ga ik echt niet met paarden doen.

Mijn paard heb ik helaas nooit kunnen laten wennen aan spray / spuitbus, dus dat lossen we anders op. No problem. :)

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:03

Als toevoeging op mijn eerdere post:
Trailerladen, stukje ermee rijden
En later op vreemd terrein eraf, iets doen en er weer op en naar huis.
Ook op de trailer braaf zijn als je bv op wilt zadelen of bij de benen moet zijn.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:04

Waarom met een zweep met een zakje eraan kunnen aaien? Daar zie ik echt de toegevoegde waarde niet van.

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:04

Dat het nooit geleerd heeft sterker te zijn dan jou als mens. (Nooit geleerd heeft zijn kracht tegen jou te gebruiken) Als dat er goed in zit is menig paard fijn. :j

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:04

Oren aan mogen raken om te verzorgen.
Voorbereiden op een praam vind ik dan weer niet zo nodig

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

fransje23

Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:05

Commando terug (achterwaarts) en stapje opzij :j
Edit: zie dat je die al hebt toegevoegd


Wachten tot ze mogen eten als je een emmer/voerbak neerzet.
Niet meteen met hun neus in het gras duiken als je op gras gaat lopen.

Vind het zelf ook belangrijk dat mijn paarden niet hysterisch reageren als ze op hun eigen touw staan.
Verder gewoon bijzondere dingen opzoeken als ze leren om te onderzoeken en rustig te blijven ipv vluchten kun je later alles aan.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 13:23

Anne_GTI schreef:
Waarom met een zweep met een zakje eraan kunnen aaien? Daar zie ik echt de toegevoegde waarde niet van.


Zowel met zweep kunnen aaien, als met plastic kunnen aaien.

Afbeelding

Ieder paard komt op een keer met de zweep in aanraking, of het nu bij hemzelf is, of bij andere paarden in de omgeving. Hij hoort te reageren op de aanwijzingen van de zweep, maar niet bang voor te zijn (in mijn ogen).

De stok met plastic leert sowieso om rare dingen te vertrouwen als de baas zegt dat het goed is, maar als er een plastic zak opwaait tijdens een buitenrit, kent hij het aankomen, gevoel en geluid van het plastic al, ook als het tegen zijn benen aan komt, zodat het geen reactie oproept.

Gillbo schreef:
Oren aan mogen raken om te verzorgen.
Voorbereiden op een praam vind ik dan weer niet zo nodig

Oren aanraken gaat op het lijstje. Praam vind ik wel belangrijk. Pas moest één van de shetten gesondeerd worden (vanwege koliek) en toen was de praam best een dingetje omdat de bovenlip vasthouden al een dingetje was.

@Fransje23: op een eigen touw staan zonder stress vind ik ook heel goed. Wij leren de paarden inderdaad enge dingen op te zoeken en te onderzoeken. Maar goed punt inderdaad.

@Meiske1577: op vreemd terrein oefenen moet inderdaad nog in de lijst. Hij gaat erop.

@SinneJ: ons vorige paard kon echt genieten van douchen, maar daar kwam hij pas achter nadat hij niet meer bang was van dat stromende water ( https://www.youtube.com/watch?v=mmDWYhKYoE0 ). Maar het braaf blijven staan met water is voor veel paarden toch best een heel stukje oefenen. Voedselbeloningen werken we in principe niet mee, dus ik denk niet dat we die mee gaan nemen. Wel dienen ze braaf op een afstandje te wachten als we het voer neerleggen en mogen ze pas gaan als we "ga maar" zeggen. Injecties moet ik over nadenken hoe we dat kunnen oefenen, maar is zeker een goede. "wormen"spuiten gaan op het lijstje.

@Bowo: voet op de bok laten staan en hoef met de hamer beslaan gaan op het lijstje. Rookkannon gaat tussen haakjes (vind ik wel handig, maar is op het moment niet in het bezit).

@Telpeva/Sintera: buitendieren zijn inderdaad een goed punt. Nu lopen er nog wel wat honden los, maar dat wordt straks wel een periode minder (hoewel mijn eigen honden steeds beter gaan luisteren). Blaffende grote hond in de kennel wordt automatisch meegenomen, want die zit bij de ingang overdag, maar ik zet hem er wel op voor de volledigheid. Alleen koeien wordt lastig, die zijn er niet in de omgeving. Maar ik kan hem wel eens trainen in het schapenweitje. Komen op commando (uit bij een buitenrit als je eraf valt heel handig) en braaf doen in de wei is inderdaad heel belangrijk, worden/zijn meegenomen.

@Ibbel: Oogslijmvliezen ga ik opzoeken hoe dat moet, maar absoluut een goede suggestie. Bij de 6-jarige zijn we pas net zover dat slapertjes wegvegen zonder geschud kan, dus dat is nog wel echt een aandachtspunt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:32

Anne_GTI schreef:
Waarom met een zweep met een zakje eraan kunnen aaien? Daar zie ik echt de toegevoegde waarde niet van.

Ik ook niet maar er zijn ehh.... stromingen die het wel heel belangrijk vinden.

Dingen als bit/mentuig dragen, stilstaan naast een blok, oogslijmvliezen laten controleren, over/langs/door enge dingen lopen vind ik allemaal nonsens. Enerzijds omdat het voor die van mij niet nodig is, anderzijds omdat je in het ergste geval je paard er mee afstompt.

De belangrijkste dingen die een paard qua opvoeding moet leren zijn wat mij betreft:
- alles wat hij van zijn moeder (en andere paarden) geleerd heeft. Een goede merrie en kudde zijn zó belangrijk. Kun je als mens heel veel profijt van hebben.
- ik ben veilig. Oftewel: ik zorg op een eerlijke manier voor het paard. Met zijn welzijn voor ogen, en met ruimte voor zijn mening. Die van mij doen eigenlijk vrij makkelijk nieuwe dingen op die manier. Of het nou langs een rammelende goederentrein lopen is of zich laten insprayen met vliegenspul of een deken dragen. Ze doen het omdat er iemand bij is die ze vertrouwen. Ik heb een uitgesproken hekel aan paarden/dieren die blindelings iets doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:35

Balou_k schreef:
Dat het nooit geleerd heeft sterker te zijn dan jou als mens. (Nooit geleerd heeft zijn kracht tegen jou te gebruiken) Als dat er goed in zit is menig paard fijn. :j

Mijne had dat al geleerd toen ik 'm vond. Dat hij sterker is dus, en hoe hij die kracht moet inzetten. Hij heeft in het verleden te weinig sturing gehad dus is hij toen z'n eigen boontjes maar gaan doppen. En daar kwam ik pas na aankoop achter. Hij weet trouwens niet alleen dat hij sterker is dan ik. Hij weet ook dat hij sterker is dan zes grote kerels.

Hij is mijn eerste paard. En ik heb 'm nu 9 jaar. Na een vrij steile leercurve durf ik wel te stellen dat hij mijn visie op hoe met paarden om te gaan her en der wat bijgesteld heeft. Het resultaat is dat hij in 99% van de gevallen gedwee doet wat ik vraag.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-05-18 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:37

Trailerladen is echt heel belangrijk, daar kan je anders nare ongelukken mee hebben door een paard dat in de paniek gaat. Mijn merrie doet dat heel moeilijk ondanks het vele oefenen op voorhand is ze vorige week toch nog steeds volledig geflipt eens ze op de vrachtwagen stond. Heel zonde natuurlijk, elke slechte ervaring is er eentje te veel... Ook voor als je bijvoorbeeld met paard naar de kliniek moet omdat hij kreupel is of een grote wonde heeft gehad, dan wil je hem niet als een draak in het rond hebben stuiteren want dat doet meer kwaad dan goed. Het staat natuurlijk al op je lijstje, maar ik wilde toch even benadrukken hoe belangrijk het is :P

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:39

Koper schreef:
Balou_k schreef:
Dat het nooit geleerd heeft sterker te zijn dan jou als mens. (Nooit geleerd heeft zijn kracht tegen jou te gebruiken) Als dat er goed in zit is menig paard fijn. :j

Mijne had dat al geleerd toen ik 'm vond. Dat hij sterker is dus, en hoe hij die kracht moet inzetten. Hij heeft in het verleden te weinig sturing gehad dus is hij toen z'n eigen boontjes maar gaan doppen. En daar kwam ik pas na aankoop achter. Hij weet trouwens niet alleen dat hij sterker is dan ik. Hij weet ook dat hij sterker is dan zes grote kerels.

Hij is mijn eerste paard. En ik heb 'm nu 9 jaar. Na een vrij steile leercurve durf ik wel te stellen dat hij mijn visie op hoe met paarden om te gaan her en der wat bijgesteld heeft. Het resultaat is dat hij in 99% van de gevallen gedwee doet wat ik vraag.

Haha, wij begrijpen mekaar. Om heel kort door de bocht te gaan, ik was vroeger ook alleen maar 'ho, braaf, goed zo' maar dat heb ik inderdaad ook stevig moeten aanpassen aan het karakter van mijn paard. Ze zal nooit iets doen uit angst voor een straf of iets, want ze is er gewoon van overtuigd dat ik toch steeds aan het kortste eind trek als het een strijd wordt. En daar heeft ze gelijk in natuurlijk :+ Dus dan moet je inderdaad wat anders gaan verzinnen waardoor ze het voor jou gaat doen en niet gewoon zomaar omdat het moet.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:43

Heleennn schreef:
Haha, wij begrijpen mekaar. Om heel kort door de bocht te gaan, ik was vroeger ook alleen maar 'ho, braaf, goed zo' maar dat heb ik inderdaad ook stevig moeten aanpassen aan het karakter van mijn paard. Ze zal nooit iets doen uit angst voor een straf of iets, want ze is er gewoon van overtuigd dat ik toch steeds aan het kortste eind trek als het een strijd wordt. En daar heeft ze gelijk in natuurlijk :+ Dus dan moet je inderdaad wat anders gaan verzinnen waardoor ze het voor jou gaat doen en niet gewoon zomaar omdat het moet.

Ja, alleen zijn de bochten tegenwoordig bij mij ongeveer zo ruim als ik ze wil hebben en trek ik helemaal aan geen enkel eind. In plaats daarvan kleed ik het zo in dat hij zich superslim voelt als ik niet hoef te trekken maar hij gewoon meegeeft.

Maar bij jou vast ook. Kon het alleen niet laten om even te reageren op je treffende woordkeuze :D

We hebben er in elk geval mee leren leven, nadat we geconcludeerd hadden dat de enige andere optie zeer grof geweld zou zijn. Die van mij heeft gelukkig een goede moeder gehad, en de eerste paar jaar heeft hij het ook normaal gehad bij de fokker. En daarna kwam hij helaas bij onervaren mensen terecht. In de puberteit. Een intelligent paard uit een lijn van paarden met "humor". Gelukkig heeft hij een erg lief karakter.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-05-18 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:48

Mooi uitgebreid lijstje. Ik heb destijds ook zoiets gemaakt voor mijn jonge menpony. Inmiddels kan ik achter ieder van je punten een vinkje zetten (en is het een zeer betrouwbare pony geworden).
Wat ik nog extra heb geoefend;
- Hoeven in emmers met/zonder water zetten en laten staan.
- strengen (van het mentuig) tussen de achterbenen door tijdens stilstaan en tijdens bewegen.
- voedselweigering
- zelf achteruit inparkeren voor de kar

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:58

Dat ze weten wat ze moeten doen als ze op de teugel of halstertouw gaan staan of zich daarin verstrikken. (Namelijk stilstaan en meegeven ipv proberen los te trekken en ertegenin gaan.)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers