Help tweespan maakt ruzie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:19

Mijn ruin van 10 is een ervaren paardje in het enkelspan. Dit jaar heb ik er een nieuwe bijgekocht een onervaren merrie . In de wei is de ruin dominant hij jaagt de merrie vaak weg van het eten. Helaas zet zich dat ook Door voor de koets. De merrie is bang van hem en daardoor moeilijk te houden en als ze schrikt van iets aan de kant en ze naar het midden drumt slaat de ruin naar haar met zijn achterbenen .als ze ruzie maken berisp ik de ruin en zet de koets stil. Nog iemand tips? Hoe kan ik ze beter houden moet echt behoorlijk trekken aan de leidsels en hoe leer ik de ruin het slaan af?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:48

Jeetje, lastig probleem. Ik zou ze een paar weken op een (voor hen) compleet onbekende wei zetten, de kans dat ze zich dan heel erg aan elkaar gaan optrekken en op elkaar gaan bouwen is dan groot en hopelijk zet die verbeterde verstandhouding zich later thuis voort (en voor de koets).

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:02

Hebben ze oogkleppen op?

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:45

Het is niet zo dat hij heel de tijd op haar jaagt in de wei ze eten ook samen hooi uit 1 grote bak soms jaagt hij haar even weg als ik net heb bijgevuld maar voor de rest eten ze vredig samen . Voor krachtvoer zet ik ze wel even apart. Als ik haar van de wei haal gilt hij trouwens wel alles bij elkaar dus hij kan haar ergens niet missen. Ja ze hebben oogkleppen op . Maar als hij haar voelt omdat ze naar midden gaat mept hij. Loopt ook heel de rit Met oren plat hij wil haar echt niet zo dicht bij hem. Zit echt met haar in want voor haar is alles nieuw de koets de openbare weg alles.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:13

Je oplossing om ze stiL te zetten klinkt logisch, maar zou ik juist niet doen. Zet ze juist als ze gaan klooien aan het werk. Als ze aan het werk zijn hebben ze geen tijd om te klooien. Dus hop voorwaarts rijden.

Andere tips dan aan het werk zetten en bestraffen van wangedrag heb ik niet voor je.
Het voorspan van een kennis van me doet het ook. Als ze stilstaan moet er een groom bijstaan omdat ze anders echt niet lief doen tegen elkaar. In de marathon en vaardigheid is het een droomteam, maar in de dressuur lopen ze ook vaak tegen elkaar te kloten.
Hij heeft zich er maar bij neergelegd geloof ik

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:16

Idd voorwaarts oplossen. Als je ze stil gaat zetten hebben ze tijd om na te denken en ermee door te gaan. Door voorwaarts te blijven moeten ze opletten waar ze hun benen neer zetten.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:19

Misschien de paarden eens van kant wisselen? Mogelijk dat de merrie dan minder naar binnen dramt en de ruin minder boos hoeft te worden.

Heb je een “dik” beklede boom?

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 18:58

voorwaarts is volgens mij niet de oplossing in stap doen ze niks naar elkaar, in draf gaan ze strijden om eerst te lopen en ruzie maken en willen steeds harder, heb de ruin al aangetikt als straf maar had toen bijna de controle verloren gingen allebei in galop en waren moeilijk te stoppen gelukkig een goed geremde wagen die hielp remmen.
ik zou de merrie inderdaad links kunnen zetten zodat ze niet tegen de ruin dramt als ze schrik maar durf niet goed de onervaren langs de wegkant te zetten bang dat er dan ongelukken gaan gebeuren in het verkeer of ben ik mis? als de ruin de merrie angst blijft aanjagen denk ik dat ik de merrie maar eerst vertrouwen laat opdoen in het enkelspan. Had ze eerst in tweespan gezet om steun te hebben aan de meer ervaren maar weet niet of ze er wel zoveel steun aan heeft

Anoniem

Re: Help tweespan maakt ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:03

Misschien nog even niet het verkeer in met dit span, maar gewoon in de rijbaan?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:05

Stap is ook voorwaarts hè ;) . Ook in stap kun je ze goed aan het werk zetten. Buigen, verzamelen, verruimen etc.

Ik zou er overigens een instructeur bij halen. 2 paar ogen zien meer dan 1 en een goede instructeur zal meteen gericht inspelen.
Beter nu even investeren dan wachten tot jullie allemaal de lol kwijt zijn

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:32

Voorlopig niet naast elkaar zetten in het span is mijn idee.
De merrie is bang en de ruin mept haar voor de wagen. Dat kan alleen maar tot ongelukken leiden.
Ik vraag me wel af als de merrie zo angstig is, of ze in het enkelspan wel betrouwbaar is.
Mijn voorkeur zou het hebben om haar eerst rust en vertrouwen op te laten bouwen naast een ervaren fijn rustig menpaard. Nu geeft het de merrie alleen maar stress. De ruin is niet het juiste leerpaard voor haar.

Verder denk ik dat je strenger met de ruin aan het werk moet. Eigen initiatief zoals corrigeren van zijn teammaatje wordt niet op prijs gesteld. Hij moet met ziin eigen werk bezig zijn en wachten op jouw hulpen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:59

Ik heb een hele dominante shetland merrie. Die liep eerder met mijn ervaren oude ruin in het span. Ging heel goed. Omdat de ruin met pensioen ging een nieuwe merrie erbij gekocht. In de wei ging het totaal niet samen. Bijten, slaan en jagen. Ieder apart gezet met hun eigen maatje. Maar zelfs met stroom op de draad werd er nog ruzie gemaakt en gemept zodat de stroomdraad regelmatig slap hing. In het span ook bijten en konten draaien. Maar omdat ze beiden erg goed luisteren was het enigzins te doen voor de wagen maar fijn rijden was het niet. De nieuwe merrie was okk wat bang van de andere en werdt heel loperig. Dan moest je haar terugnemen, maar dan " corrigeer" je de andere dus ook. Uiteindelijk ben ik ze met twee enkelspanleidsels gaan rijden zodat ik ze afzonderlijk kon corrigeren en laten lopen. Dat werkte al veel beter. Ook veel in enkelspan met twee wagens gereden zodat ze naast elkaar en in de buurt van elkaar waren maar geen ruzie konden maken. Ik rijdt veel afstands menritten dus ook dat was een uitdaging met deze dames. Maar door zo te trainen en rustig en concequent vol te houden ging het steeds beter. En...... sinds twee weken is het ineens geregeld. Ze lopen zonder problemen samen. Kunnen ook samen op de wei. Heeft wel 2 jaar ! Geduurd maar dan heb je ook wat. Ik blijf ze wel met de enkelspanlijnen rijden want je kunt ze afzonderlijk precies zo laten lopen of terugnemen als nodig. En ik ben het nu gewend.