Las apparaat vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 02:00

Ik wil mijn man verrassen met een lasapparaat, maar heb er zelf geen verstand van. Heb al veel zitten lezen, maar word er niet wijs uit. Heb met een smoesje mijn man zitten peilen, maar die reageert amper, want we hebben zelf geen lasapparaat en hij denkt dat die ook niet komt. OP zijn werk hebben ze een grote en een kleinere zover ik weet.

Het gaat om een keer iets repareren of aan elkaar vast lassen.

De prijsverschillen zijn nogal groot, dus als het kan wil ik een niet te grote en te dure.

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 04:29

En wat is je vraag?

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:34

Je moet eerst weten als je een op krachtstroom 400v wilt of op lichtnet 230 volt

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:24

En vervolgens:gaat het om mig-lasssen, tig-lassen of andere methodes? Want dat je met de ene manier kunt lassen, zegt niet dat je dat met de andere wel kunt.

Kun je niet een collega bellen of mailen? Of eventueel de receptioniste en die dan duidelijk maken dat je hem wilt verrassen, dus dat ze het stil houd, maar wel wat info los haalt?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:45

Voor kleine dingetjes zou ik geen groot 400volt apparaat neerzetten maar een kleine die je "makkelijk" mee kunt nemen.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:05

Ik zou toch iets meer proberen te achterhalen. Aangezien het wel een heel verschil is tussen de verschillende apparaten. Inderdaad een vriend of collega bij het plan betrekken lijkt mij wel een strak plan.

Leuk cadeau! :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 15:25

Ik ken zijn collega's niet, dus dat wordt lastig. En ik verwacht niet dat hun receptie weet wat mijn man kan ,doet of wil.

Wat ik nu lees, is ook waar ik tegenaan loop. Veel verschillende soorten apparaten.

Het lassen zou in de schuur of voor de schuur zijn. Nu neemt hij weleens iets mee naar zijn werk, maar hij zou meer tijd hebben als het thuis in eigen tijd kan.
Meestal is het iets aan elkaar vast lassen of en reparatie, maar dat is natuurlijk ook het principe van lassen :)

Ik zal verder moeten vissen dan, maar het is zo doorzichtig om er nu opeens over te beginnen...

Ik hoopte dat mensen een fijn apparaat voor klussen hadden staan die ze aanraden voor de klusser thuis.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:55

Maar kan de receptie van zijn werk je niet doorverbinden met je man's collega's?
Ik ken mij collega's aanhang ook niet, maar als ik onze receptioniste aan de lijn had met de vrouw van voor een verrassing, zou ik graag mee doen (nu ben ik wel ook vrouw, weet dus niet of mannen dat ook meteen zouden zeggen).
Je man's collega's weten welke methode van lassen men op het werk gebruikt, en dan weet je dus zeker dat je man kan lassen met het apparaat. Want 'kunnen lassen' betekent niet dat je met alle verschillende technieken om kunt gaan. Kan dus best zijn dat je een apparaat koopt, waarvan je man helemaal niet weet hoe hij ermee moet lassen. En dan werkt het niet om even de handleiding te lezen, het is dan meer alsof je een zaagmachine hebt gekocht ipv een boormachine, volledig verschillende principes.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:57

Ik zou dan igg voor een MIG/MAG apparaat gaan, die worden het meest gebruikt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 17:10

Daarheen bellen wordt hem niet en ik weet zeker dat iedereen het dan meteen weet.

Volgens mij hebben ze een groot apparaat en een kleinere die ze mee kunnen pakken. Ik verwacht wel dat hij met de diverse soorten kan en moet werken.

Als het niks wordt of erg duur, heb ik het verkeerd ingeschat en gaat het gewoon over als verrassing. Dan moeten we het er maar eens samen over hebben gewoon.

Kaaaren, dank je wel. Dat las ik ook al een beetje. Maar misschien is het risico te groot om zomaar wat te kiezen.

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:14

Je hebt inderdaad las apparaten met electroden, dit zijn de goedkopere apparaten. En de Co2 apparaten deze zijn duurder en heb je ook nog een soort van gasfles voor nodig deze dien je ook te kopen of te huren. Mn man zegt als het voor een paar keer per jaar is een electroden apparaat aan te schaffen. De sterkte wordt dan met ampere aangegeven 160 amp is al een best sterk groot lasapparaat mischijn wel te sterk op lichtnet 230v

Armany

Berichten: 57
Geregistreerd: 21-01-09
Woonplaats: Gennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:24

Met deze apparaten zou ik zeker niet gaan voor een goedkopere versie als je niet zeker bent waar het exact voor gebruikt gaat worden. De lichtere (goedkopere en vaak ook kleinere) varianten werken niet prettig voor de ervaren lasser en missen power: wat je terug ziet in het resultaat van het laswerk.

Als je goed zicht hebt op de gebruikerswensen, kun je je natuurlijk wel laten adviseren door een (of meerdere) verkopende partijen. En inderdaad wat Kristen zegt: die gasflessen zijn niet goedkoop. Ook de verschillende soorten gas (voor zeer verschillende prijzen) hebben invloed op het laswerk en gebruiksgemak.

We werken hier met verschillende apparaten voor plaatwerk en RVS laswerk, en onze ervaring is: goedkoop is duurkoop en veroorzaakt veel frustratie :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 17:31

Ja, ik denk ook dat het niks wordt. Was hier bedoeld voor kleine reparaties en dingen aan elkaar vast lassen bij klussen. Mijn man heeft wat laswerk aan de trailer gehad bijvoorbeeld. Hengstenschot gemaakt op tussenschot toen.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:30

Ik zou zeggen, geef een weekendje weg voor zijn verjaardag. En zoek met z'n tweeën een lasapparaat uit op marktplaats bijvoorbeeld. Hij is er zo te horen in thuis en vindt er zo een pareltje of iets naar zijn zin. Of stel voor dat hij er een uit zoekt en jij betaald.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Las apparaat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 23:31

Hahaha, hij is niet jarig, sorry! Is al even geweest en doe ik nooit iets aan.

Het was meer dat we het weleens over dingen hebben en er weleens gelast moet worden. Het kan op zn werk, maar soms komt het niet uit qua tijd bijvoorbeeld. Ik wilde hem daarom gewoon verrassen met een eigen en dan lekker thuis knutselen, klussen en doen wanneer hij dat wil.

Maar het is inderdaad verstandiger om samen iets uit te zoeken. Dank je wel!