Is dit rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 18:58

Hee Bokkers,

Mijn paard heeft al een tijdje een beetje een kuiltje in de straal maar ik heb me er nooit echt zorgen over gemaakt, het stonk niet echt ofzo. Mijn hoefsmid heeft er ook niks van gezegd de laatste keer dat hij er was. Maar ik vond t vandaag toch wel heel erg opvallen. Het is nu een redelijk groot gat. Is dit rotstraal?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat kan ik er aan doen? Ik zit zelf te denken aan ctc spray of dit:

Afbeelding

Maar misschien dat jullie andere tips hebben?

Maak alsjeblieft geen verwijten, ik wil het beste voor mijn paard.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:03

Ik denk inderdaad dat het rotstraal is(wel al behoorlijk ver dan), het is sowieso écht niet goed. Voelt de straal verder ook een beetje zompig?

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:04

Oh jak, waarom hier geen hoefsmid naar laten kijken? Die kan dat mooi lossnijden en behandelen.

Het ziet er idd uit als rotstraal en daar heeft je smid speciale spuitbussen voor om erin te spuiten., weet zo even niet hoe het heet maar dat is geen blauw/cts spray

Wanneer is je smid geweest? Ik vind dat hij dit toch wel hsd moeten melden en behandelen...

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 19:07

Sintara schreef:
Ik denk inderdaad dat het rotstraal is(wel al behoorlijk ver dan), het is sowieso écht niet goed. Voelt de straal verder ook een beetje zompig?

Dat is me eerlijk gezegd niet opgevallen nee.


marlonFloris schreef:
Oh jak, waarom hier geen hoefsmid naar laten kijken? Die kan dat mooi lossnijden en behandelen.

Het ziet er idd uit als rotstraal en daar heeft je smid speciale spuitbussen voor om erin te spuiten., weet zo even niet hoe het heet maar dat is geen blauw/cts spray

Wanneer is je smid geweest? Ik vind dat hij dit toch wel hsd moeten melden en behandelen...

Moet ik hier een hoefsmid bijhalen? Dan ga ik dat nu regelen. Hij is ergens eind april geweest, dacht de 18e

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:13

Mmh dat is net 2 weken terug, apart dat de smid niks meld.
Ik zou mijn paard niet zo laten staan en ik zou er een smid bijhalen straks slaat de infectie naar binnen

Hoelang is dit al aan de gang? Dit gat zit er niet van de een op andere dag namelijk..

Staat het in een natte wei of stal? Dat bevordert het helen namelijk ook niet.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:15

hmmm, ik dacht wel dat de straal altijd zacht en zompig wordt van rotstraal.

Ik zou hem in elk geval op goed droge ondergrond zetten denk ik :) .
De hoefsmid zal vast herkennen wat het is, anders een dierenarts. Heel waarschijnlijk moet het gladgesneden en schoongemaakt worden met iets desinfecterends

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:23

Slecht dat je smid dit niet heeft gemeld. Zeker met de natte dagen die er voorspelt werden. Proberen zo droog mogelijk te houden en wat hier heel erg hielp was:

Weken in de soda.
hoef verharder
Zink spray (is voor het versnellen van het genesen.)
En dan inpakken in een (ja echt waar) luier. En die afwikkelen met ductape.
Ik hield het 4 dagen lang 12u om en toen was het grootste gedeelte weer hard. Terwijl ik daarvoor al weken aan smeren en aanklooien was en niks hielp.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 19:25

marlonFloris schreef:
Mmh dat is net 2 weken terug, apart dat de smid niks meld.
Ik zou mijn paard niet zo laten staan en ik zou er een smid bijhalen straks slaat de infectie naar binnen

Hoelang is dit al aan de gang? Dit gat zit er niet van de een op andere dag namelijk..

Staat het in een natte wei of stal? Dat bevordert het helen namelijk ook niet.

Jaa dit was 10 maart, toen viel het me voor het eerst op
Afbeelding
Maar daarna is het zo gebleven en werd her wat minder naar mijn idee dus toen heb ik me er verder niet heel veel zorgen om gemaakt. Maar nu viel het me op dat het wel erg groot is. Ze staat 24/7 buiten en de weide is sinds gister inderdaad wel nat.


Sintara schreef:
hmmm, ik dacht wel dat de straal altijd zacht en zompig wordt van rotstraal.

Ik zou hem in elk geval op goed droge ondergrond zetten denk ik :) .
De hoefsmid zal vast herkennen wat het is, anders een dierenarts. Heel waarschijnlijk moet het gladgesneden en schoongemaakt worden met iets desinfecterends

Zou best kunnen dat het zo is hoor maar het is me niet opgevallen. Jaa ze dtaat dus 24/7 buiten maar met de weersverwachtingen is de weide zo weer droog. Ze heeft een droge schuinstal met rubberen matten en een pad naar de hooiruif helemaal belegd met rubberen matten. Dus alleen als ze naar achter in de weide gaat worden de hoeven nat/vies.
Ik heb een appje gestuurd naar de hoefsmid dus dat wacht ik even af. Ik maak me wel zorgen..

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 19:26

Melissa1996 schreef:
Slecht dat je smid dit niet heeft gemeld. Zeker met de natte dagen die er voorspelt werden. Proberen zo droog mogelijk te houden en wat hier heel erg hielp was:

Weken in de soda.
hoef verharder
Zink spray (is voor het versnellen van het genesen.)
En dan inpakken in een (ja echt waar) luier. En die afwikkelen met ductape.
Ik hield het 4 dagen lang 12u om en toen was het grootste gedeelte weer hard. Terwijl ik daarvoor al weken aan smeren en aanklooien was en niks hielp.

Oke, welke hoefverharder gebruikte jij? En denk je dat ik die luier buiten om kan laten in de weide?

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:30

Goed schoonmaken en dan hypozin (bij de Agradi te koop) erin. En uitsmeren waar het zacht is. Werkt als een tierelier!

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:30

Dry feet - cavalor!

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:31

Faitherr schreef:
Melissa1996 schreef:
Slecht dat je smid dit niet heeft gemeld. Zeker met de natte dagen die er voorspelt werden. Proberen zo droog mogelijk te houden en wat hier heel erg hielp was:

Weken in de soda.
hoef verharder
Zink spray (is voor het versnellen van het genesen.)
En dan inpakken in een (ja echt waar) luier. En die afwikkelen met ductape.
Ik hield het 4 dagen lang 12u om en toen was het grootste gedeelte weer hard. Terwijl ik daarvoor al weken aan smeren en aanklooien was en niks hielp.

Oke, welke hoefverharder gebruikte jij? En denk je dat ik die luier buiten om kan laten in de weide?

Als m goed inwikkeld met ductape moet het lukken.(Moeten er alleen geen hele diepe plassen liggen) Hier liep ze ook buiten. De luier zorgt er voor dat er niks bij kan. Waardoor het even rust krijgt. Tevens trekt het vocht van de "wond" in de luier waardoor het uitdroogt.

Ik gebruikte dryfeet van cavalor als het goed is en zinkspray van excellent.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 19:32

Roquen schreef:
Goed schoonmaken en dan hypozin (bij de Agradi te koop) erin. En uitsmeren waar het zacht is. Werkt als een tierelier!

Oke, en moet dit en er een tijdje intrekken?
SG1985 schreef:
Dry feet - cavalor!

Dit had ik inderdaad gezien,
Zou het goed werken als ik de hoef eerst goed schoonmaak, dan goed afdroog, die dry feet erop spray en dan de hypozin erop?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:38

Nou dit ziet er inderdaad niet zo lekker uit, wat raar dat je smid hier niets over heeft gezegd.

Die van mij merkte vanmiddag een ienieminie plekje op en heeft dat zelfs gelijk gemeld. Ze heeft het zo goed mogelijk uitgesneden en omdat het zo mild is volstaat sudocreme smeren waarschijnlijk. Maar zij zei dat in ergere gevallen de eerder genoemde Hypozin erg fijn werkt en vooral droog houden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:58

Je paard heeft erg lange steunsels die de werking van de (veel te keurig) bijgesneden straal belemmeren. De straal heeft als functie dat hij een dempende (in-en uitzettende) werking heeft bij het lopen. Die werking kan hij nu niet doen (raakt de grond amper). Zodra de straal kan doen waar hij voor gemaakt is, en breder wordt zal die gleuf waar mest, urine en rotzooi in blijft zitten verdwijnen. Om het nu te behandelen zou je hoofclear kunnen gebruiken. Verder ben ik niet echt onder de indruk van het bekapwerk.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:03

Floortz schreef:
Je paard heeft erg lange steunsels die de werking van de (veel te keurig) bijgesneden straal belemmeren. De straal heeft als functie dat hij een dempende (in-en uitzettende) werking heeft bij het lopen. Die werking kan hij nu niet doen (raakt de grond amper). Zodra de straal kan doen waar hij voor gemaakt is, en breder wordt zal die gleuf waar mest, urine en rotzooi in blijft zitten verdwijnen. Om het nu te behandelen zou je hoofclear kunnen gebruiken. Verder ben ik niet echt onder de indruk van het bekapwerk.

Hmmm dus als ik het zo lees raad jij aan om een andere hoefsmid te zoeken?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:09

Geen dry-feet mengen met iets anders (zoals hypozin)! Beide middelen zijn top, maar dry-feet is een chemisch goedje dat je niet moet willen mengen.

Ik vind de rotstraal niet heel schokkend hoor, hier ben je nog wel snel vanaf denk ik. Eerst behandelen met hypozin en ik zou na herstel dry-feet gebruiken als onderhoudsmiddel om de herstelde straal mooi droog te houden. Twee keer per week sprayen is dan genoeg. Het wordt vanaf morgen weer mooi droog weer dus inpakken lijkt me niet nodig. De bacterie gaat juist dood van lucht, dus hoe meer erbij komt hoe beter. Succes!

Edit: de steunsel lijken mij ook wat lang, maar weet niet waarom je smid dit zo doet? Geef hem, voor je een ander gaat zoeken, de kans om uit te leggen waarom hij dit zo aanpakt.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:10

De tip van de luier werkt wel. Doe het zelf ook bij een hoefzweer / rotstraal. Even een zelfklevende zwachtel erover en daaroverheen ductape. In de winter blijft het bij mij dan net wel/ niet 24 uur zitten maar dat komt voornamelijk omdat onze paddock verhard is en ze dus de hele dag dan op het beton lopen voornamelijk. Dan slijt de ductape wel snel.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:12

Een merrie bij ons op stal had dit ook, maar bleek volgens de smid haar straal te wisselen. Niks om zich zorgen om te maken in ieder geval. Kan dat het niet gewoon zijn?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:26

shirleyp schreef:
Geen dry-feet mengen met iets anders (zoals hypozin)! Beide middelen zijn top, maar dry-feet is een chemisch goedje dat je niet moet willen mengen.

Ik vind de rotstraal niet heel schokkend hoor, hier ben je nog wel snel vanaf denk ik. Eerst behandelen met hypozin en ik zou na herstel dry-feet gebruiken als onderhoudsmiddel om de herstelde straal mooi droog te houden. Twee keer per week sprayen is dan genoeg. Het wordt vanaf morgen weer mooi droog weer dus inpakken lijkt me niet nodig. De bacterie gaat juist dood van lucht, dus hoe meer erbij komt hoe beter. Succes!

Edit: de steunsel lijken mij ook wat lang, maar weet niet waarom je smid dit zo doet? Geef hem, voor je een ander gaat zoeken, de kans om uit te leggen waarom hij dit zo aanpakt.

bedankt voor je reactie, ik was inderdaad al bang voor zoiets. Dan doe ik dat inderdaad! Ja qua timing is het weer echt perfect! Ik zal inderdaad eerst even met de smid overleggen.


ual_95 schreef:
Een merrie bij ons op stal had dit ook, maar bleek volgens de smid haar straal te wisselen. Niks om zich zorgen om te maken in ieder geval. Kan dat het niet gewoon zijn?

hmm ik heb daar nog nooit van gehoord maar heb me dan ook nog nooit echt verdiept in hoeven. Misschien dat iemand hier daar nog iets over kan vertellen?

Iedereen ontzettend bedankt voor alle berichtjes! Ik was bang voor verwijten of boze reacties maar het is echt geweldig hoe jullie meedenken! Jullie stellen me gerust :+:

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:35

Ik denk ook dat stukje straal wegsnijden al een heel ander beeld geeft. Rotstraal ruik je wel.
Geen paniek.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:36

[BEH] Raar probleem met de hoef, iemand een idee?

In dit topic eenzelfde probleem met foto's, waarna uiteindelijk dus ook bleek dat de straal aan het wisselen was. Voornamelijk dat 'gat' dat je ziet was hier ook te zien. Zolang je geen penetrante gore lucht ruikt, denk ik niet gelijk aan rotstraal.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:38

senna21 schreef:
Ik denk ook dat stukje straal wegsnijden al een heel ander beeld geeft. Rotstraal ruik je wel.
Geen paniek.

ik hoop dat de hoefsmid snel reageert!


ual_95 schreef:
[BEH] Raar probleem met de hoef, iemand een idee?

In dit topic eenzelfde probleem met foto's, waarna uiteindelijk dus ook bleek dat de straal aan het wisselen was. Voornamelijk dat 'gat' dat je ziet was hier ook te zien. Zolang je geen penetrante gore lucht ruikt, denk ik niet gelijk aan rotstraal.

dankjewel die ga ik even doorlezen!

edit. oh en over de geur, tja, het ruikt niet echt lekker ofzo maar het is niet dat het niet vol te houden was ofzo. Ik vind t bij andere paarden ook niet heel smakelijk ruiken.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:00

De bal van de hoef is ook gespleten en dat doet rotstraal.
Steek je pinkje er maar in en sniffel eraan.
Dan weet je genoeg.
Beetje weg snijden door de smid en lekker behandelen met boven genoemde goedjes.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:10

Faitherr schreef:
Hmmm dus als ik het zo lees raad jij aan om een andere hoefsmid te zoeken?


Wat enorm helpt is een beetje leeswerk. Om een gezonde hoef te herkennen hoef je geen raketgeleerde te zijn. Er zijn een aantal punten die voor een goed functionerende hoef van belang zijn. Je kunt al veel info vinden bij paardenhoeven.info, en dan vooral het stukje hoefmechanisme is leuk.
Beetje lezen, kijken, vergelijken en dan wordt hoefverzorgen ineens wat meer dan alleen uitkrabben ;)