Juridische vraag: Wanneer moet mijn baas mijn loon betalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Juridische vraag: Wanneer moet mijn baas mijn loon betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:52

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het hier kan stellen, maar hoop stiekem dat er iemand is die me kan helpen. Ik kan pas volgende week naar het juridisch loket vanwege mijn absurde werktijden op het moment, maar deze vraag houd me nu erg bezig. Vandaar dat ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen.
Eerst beetje informatie:

* Ik heb een min-max contract met minimale en maximale uren op MAAND-basis
* Alles gaat via Kalendermaand. Contract is vanaf 01.01.2018
* Over de uitbetaling staat het volgende in mijn contract:
Citaat:
De werkneemster zal een salaris genieten conform salarisschaal Functiegroep.. en inpasnummer .. van euro's bruto per uur, welk bedrag aan het einde van iedere betalingsperiode per maand betaalbaar wordt gesteld, op een door de werkneemster aan te wijzen (post)bankrekeningnummer. De werkneemster ontvangt alleen salaris over feitelijk gewerkte uren


Nu is mijn vraag, wanneer moet ik wat uitbetaald krijgen. Gezien ik momenteel nog geen cent heb ontvangen voor mijn werk in maart, wil ik weten wat nu officieel hier staat zodat ik ermee aan de slag kan. Ik heb namelijk wel al gevonden dat ik mijn werkgever in gebreke kan stellen en dat er een percentage aan toe kan gevoegd worden, maar dan is het wel van belang dat ik weet hoe en wat.
alvast bedankt voor de hulp!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Juridische vraag: Wanneer moet mijn baas mijn loon betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:54

Mijn eerste gedachte is: heb je dit al aan je werkgever gevraagd?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:56

FNV:
Citaat:
Met je werkgever maak je afspraken over wanneer hij je loon uitbetaalt. Heb je geen afspraken gemaakt? Dan geldt dat je werkgever je loon binnen 3 werkdagen na afloop van de periode waarover je loon krijgt moet uitbetalen

https://www.fnv.nl/themas/salaris-loon/ ... s-te-laat/

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:56

Is er op eens “besloten” een maand aan salaris over te slaan of wordt er aan het eind van iedere maand het salaris van de maand ervoor uitgekeerd (waarbij ze nu een paar dagen te laat zijn?)? (Dus eind febr het salaris over de uren van jan?)

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:00

Bedankt voor de snelle reacties!
Het probleem is dat het tot nu toe elke keer een vraag is geweest wanneer ik mijn loon ga krijgen.
Als ik aan mijn werkgever vraag wanneer ik mijn loon krijg is het antwoord: Ja ik hoop zo snel mogelijk, maar het accountantsbureau heeft ons naar achter geschoven.
Dus ze schuift het steeds af. Vandaar dat ik nu zekerheid wil zodat ik het nog duidelijk bij haar kan aankaarten dat het gewoon niet klopt.

@Cobiie: de voorgaande betalingen waren op 26.02 (loon van Januari) & 27.03 (loon van Februari)
Laatst bijgewerkt door landvrouw op 01-05-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:01

zonnebloem18 schreef:
FNV:
Citaat:
Met je werkgever maak je afspraken over wanneer hij je loon uitbetaalt. Heb je geen afspraken gemaakt? Dan geldt dat je werkgever je loon binnen 3 werkdagen na afloop van de periode waarover je loon krijgt moet uitbetalen

https://www.fnv.nl/themas/salaris-loon/ ... s-te-laat/

Er zijn buiten de quote uit mijn contract geen afspraken gemaakt over mijn loon.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:04

landvrouw schreef:
@Cobiie: de voorgaande betalingen waren op 26.02 (loon van Januari) & 27.03 (loon van Februari)

Met koningsdag en het weekend er tussen zou je dan toch wel moeten verwachten dat het er uiterlijk morgen is. Met het jurisch loket kun je ook bellen en chatten trouwens, best handig.

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Juridische vraag: Wanneer moet mijn baas mijn loon betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:08

Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk nog 2 maanden loon tegoed? Maart én april? Fijne werkgever (not) Ik zou ze in gebreke stellen, ben je lid van de bond (FNV of andere bond)?
Afschuiven op de accountant....klinkt als een akkefietje met loonbetalingen dat ik in het verleden heb gehad met een ex-werkgever.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:15

Danjel schreef:
Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk nog 2 maanden loon tegoed? Maart én april? Fijne werkgever (not) Ik zou ze in gebreke stellen, ben je lid van de bond (FNV of andere bond)?
Afschuiven op de accountant....klinkt als een akkefietje met loonbetalingen dat ik in het verleden heb gehad met een ex-werkgever.


Ik zou kalmaan ook wat onrustig worden ja.

Als ik de toko waar je werkt zou runnen zou ik het waarschijnlijk als volgt doen:
Maand 1: minimumuren maand 1;
Maand 2: meer uren maand 1 en minimumuren maand 2;
Maand 3: meer uren maand 2 en minimumuren maand 3;
Enzovoorts.

Dus ik zou al minstens die minimumuren betaald hebben in maart. Als je die ook nog niet gehad hebt..... |o

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:23

zonnebloem18 schreef:
landvrouw schreef:
@Cobiie: de voorgaande betalingen waren op 26.02 (loon van Januari) & 27.03 (loon van Februari)

Met koningsdag en het weekend er tussen zou je dan toch wel moeten verwachten dat het er uiterlijk morgen is. Met het jurisch loket kun je ook bellen en chatten trouwens, best handig.


Kon de chatfunctie niet vinden, maar kwam erachter dat ze ook op FB zitten en daar kan ik wel chatten.
Ja inderdaad, uiterlijk morgen zou het er wel moeten zijn. Maar gezien ik het zo vaag en onzeker vind wilde ik eens informatie inwinnen.

Danjel schreef:
Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk nog 2 maanden loon tegoed? Maart én april? Fijne werkgever (not) Ik zou ze in gebreke stellen, ben je lid van de bond (FNV of andere bond)?
Afschuiven op de accountant....klinkt als een akkefietje met loonbetalingen dat ik in het verleden heb gehad met een ex-werkgever.

Jaa ik vind het ook heftig nu inderdaad. Kom daardoor steeds in de problemen, ben t wel beetje zat (niet t enige probleem met werkgever trouwens)

Cowboy55 schreef:
Danjel schreef:
Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk nog 2 maanden loon tegoed? Maart én april? Fijne werkgever (not) Ik zou ze in gebreke stellen, ben je lid van de bond (FNV of andere bond)?
Afschuiven op de accountant....klinkt als een akkefietje met loonbetalingen dat ik in het verleden heb gehad met een ex-werkgever.


Ik zou kalmaan ook wat onrustig worden ja.

Als ik de toko waar je werkt zou runnen zou ik het waarschijnlijk als volgt doen:
Maand 1: minimumuren maand 1;
Maand 2: meer uren maand 1 en minimumuren maand 2;
Maand 3: meer uren maand 2 en minimumuren maand 3;
Enzovoorts.

Dus ik zou al minstens die minimumuren betaald hebben in maart. Als je die ook nog niet gehad hebt..... |o

Dat zei mijn vader ook dat dat de regeling zou moeten zijn. Daardoor ging ik alleen nog maar meer twijfelen, gezien mijn vriend ook zo betaald kreeg. Maar bij mij is het dus zo dat ik mijn uren op een briefje moet schrijven, die haalt ze (ergens in het begin van de nieuwe maand) op en dan krijg ik dat dus ergens aan t einde van die maand uitbetaald. Heb al paar keer aangegeven dat ik het graag eerder wil hebben en dan zegt ze dus ja dat zou ik ook willen, maar heb daar niks over te zeggen vanwege het accountantsbureau.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Juridische vraag: Wanneer moet mijn baas mijn loon betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:44

Dat is een l*l-smoes: dan moet ze je een voorschot geven. De deal is dat jij arbeid voor haar verricht en dat zij jou daarvoor betaalt. En tijdig. Als ze te laat is, is ze de wettelijke verhoging verschuldigd:
https://www.arbeidsrechter.nl/wettelijk ... taald-loon

Kennelijk zijn er niet genoeg mensen die daarover zeuren en stelt ze de betaling van het loon zo lekker uit... Heb je geen collega's? Kunnen jullie dit niet gezamenlijk aanpakken?

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:49

Citaat:
Dat zei mijn vader ook dat dat de regeling zou moeten zijn. Daardoor ging ik alleen nog maar meer twijfelen, gezien mijn vriend ook zo betaald kreeg. Maar bij mij is het dus zo dat ik mijn uren op een briefje moet schrijven, die haalt ze (ergens in het begin van de nieuwe maand) op en dan krijg ik dat dus ergens aan t einde van die maand uitbetaald. Heb al paar keer aangegeven dat ik het graag eerder wil hebben en dan zegt ze dus ja dat zou ik ook willen, maar heb daar niks over te zeggen vanwege het accountantsbureau.


Er zijn voorbeeld brieven beschikbaar op internet waarmee je je werkgever in gebreke kan stellen wegens achterstallig salaris.
In het geval van de ex-werkgever van mij, bleek het achteraf een malafide bedrijf te zijn, die iedere keer steeds later het salaris ging betalen...en zelf in dikke auto's rondreed en sjieke feestjes gaf totdat het geld echt op was...
En de beste smoes die ik toen hoorde was: Ik heb jullie salarissen betaald van mijn eigen spaargeld! Duhhhh.... :+

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:20

Afschuiven op de accountant zou ik ook niet al te erg geloven. :o
Vanaf 1 april heeft je werkgever alle uren en mutaties al aan kunnen leveren aan de accountant, die heeft dus bijna een maand de tijd gehad deze te vervaardigen.

Ik heb zelf bij een administratiekantoor gewerkt, daar was het echt not done om ze niet voor ee uitbetaalperiode te verwerken. Tenzij er grote betaal achterstanden waren met het administratiekantoor.

Of het bedrijf heeft de gegevens wel op tijd terug gekregen maar wegens gebrek aan financiële middelen niet uitbetaald. Dat is ook een redelijk voorkomende reden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Juridische vraag: Wanneer moet mijn baas mijn loon betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 16:57

Heb je inmiddels al wat uitbetaald gekregen?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:03

Prrrr schreef:
Dat is een l*l-smoes: dan moet ze je een voorschot geven. De deal is dat jij arbeid voor haar verricht en dat zij jou daarvoor betaalt. En tijdig. Als ze te laat is, is ze de wettelijke verhoging verschuldigd:
https://www.arbeidsrechter.nl/wettelijk ... taald-loon

Kennelijk zijn er niet genoeg mensen die daarover zeuren en stelt ze de betaling van het loon zo lekker uit... Heb je geen collega's? Kunnen jullie dit niet gezamenlijk aanpakken?


Dit. Ben je al op zoek naar ander werk? Ik zou een dergelijke werkgever niet vertrouwen...