Gokkers met groene vingers? HELP!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:59

Al mijn plantjes worden opeens lelijk ;(

Wat het zijn, geen idee :Y) Bij aankoop lees ik de kaartjes of ze op de plek kunnen staan waar ik ze wil en daarna gooi ik de kaartjes weg :o

Qua verzorging doe ik blijkbaar iets fout.. Al mijn plantjes worden altijd na 1 jaar lelijk en dan koop ik nieuwe :+ maar wat doe ik nu verkeerd??

Ooit vol met bladeren, nu opeens valt alles uit
Afbeelding

De bloemen worden opeens bruin. Gaat de rest van de plant nu ook dood?
Afbeelding

Ook deze zat vol met bladeren maar wordt zielige met de dag..
Afbeelding

Zelfs een Cactus achtig ding gaat dood
Afbeelding

En deze gaat dan niet dood maar gaat slap hangen..
(Ik heb er 2, dit is de "lelijke". Ik breek stukken af voor brandwonden)
Afbeelding

Wie o wie heeft tips om mn plantjes weer in oude glorie te herstellen?

Of ben ik gedoemd tot eeuwige sponsoring van het tuincentrum :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:02

Ze hebben meer water en een grotere pot nodig. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:02

Hoe vaak geef je ze water en op welke manier doe je dat?

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:09

hoevaak en hoeveel geef je ze water? misschien verzuip je ze wel?
bij die bovenste als je heel goed naar het blad kijkt, zie je dan beestjes of witte bolletjes? want die lijkt me last hebben van ongedierte aan de vervorming van het blad te zien.

verder vermoed ik dat ze allemaal wat te donker staan, maar dat kan ook aan de foto liggen.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:15

De bovenste lijkt geen binnenpot te hebben en heeft daardoor misschien last van natte voeten omdat het water niet weg kan. Altijd een binnen pot gebruiken.
De tweede lijkt me niks mee aan de hand, die is gewoon uitgebloeid maar de plant is oké. Ook hier geen binnenpot? Moet er wel in.
De derde is volgens mij zo'n "geldboompje"? Deze zijn best moeilijk te houden en hebben vooral veel licht en weinig water nodig als ik het goed heb (ik probeer het niet meer).

De cactus, ook bijna altijd een kwestie van veel minder water geven, en ook de aloë, dat zijn woestijn planten en kunnen met heel weinig water toe. En let er op dat ze lekker op een lichte plaat staan.
Succes!

P.S. Gokkers _O-
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 01-05-18 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:15

Aloe Vera geef je niet zo snel te weinig water, dus ik denk eerder dat je ze te veel water geeft. Verpot ze ook eens naar een grotere pot (en daarbij niet dezelfde grond voor tropische planten en vetplanten gebruiken, die hebben beide echt andere behoeften).

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:16

Die tweede heb ik ook, staat hier al 2,5 jaar en eens in de zoveel tijd worden de bloemen bruin. Die trek ik er dan tussenuit en dan komt er vanzelf weer een nieuwe bloem :)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:24

Het lijken wel mijn planten hahaha. Ik kan je helaas niet helpen, heb ook een sponsorcontract met het plaatselijk tuincentrum. Ik begin al niet eens meer aan planten die wekelijks water nodig hebben!

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:25

Er is een appje, plantsome, die precies aan geeft hoeveel water je elke plant moet geven en wat de verdere verzorging er van is en waar ze moeten staan ed. Je krijgt ook een melding wanneer ze weer water nodig hebben. Daarbij geef je te weinig informatie over hoe je ze verzorgd om tips te geven. Daarbij is het bij de lepelplant ( de 2de) normaal dat de bloemen bruin worden hij is uitgebloeid, haal de bloemen er uit en wacht tot ie nieuwe maakt

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:29

Als ze na een jaar dood gaan, geef je ze wel voeding als in nieuwe aarde of een flesje met voeding? De grond is dan vaak uitgeput waardoor planten er zo uit gaan zien :)

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:33

Als die eerste zoals ik vermoed een Croton is, die zijn heel gevoelig voor het uitvallen van blad, ook bij tocht bijvoorbeeld willen ze de geest nog wel eens geven.

Die tweede is inderdaad een kwestie van dode bloemen/takken eruit trekken en geduldig wachten tot hij weer begint.

Dan het geldboompje, die hebben er in de winter baat bij dat je ze heel weinig water geeft. Ook heeft die wat extra ruimte nodig rond zijn voeten zoals al eerder is aangegeven. Ik haal meestal wel alles uit de binnenpotten en zorg voor een laag hydrokorrels onderin de bloempot.

Die laatste 2 kan ik je niet bij helpen... Aloe Vera is ook niet mijn vriend.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:46

De 1e is, denk ik, een soort Polyscias en die hebben snel last van spint. Spint houdt van droogte, dus deze plant regelmatig even met een plantenspuit natspuiten. En idd, uit de toch houden.

De 2e is een Anthurium en daar kun je idd gewoon de dode bladeren en bloemen uit plukken (ze laten op een gegeven moment zelf los). Zorg ook dat deze genoeg ruimte heeft, dus verpot hem elke 2 jaar.

Voor Aloe en de andere vetplant (geen idee welke dat is): zorg voor veel hydrokorrels onder in de pot, grond voor vetplanten, een hele lichte standplaats, geen tocht en eens in de 2 weken een schuitje water.

En een tip: koop een set mooie metalen stekertjes en zet daar de naam van de plant op bij aankoop, dan kun je het kaartje weggooien, maar kun je info altijd opzoeken o.b.v. naam.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:09

Moeten we gokken of ze het nog gaan redden :+ ?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:41

De eerste plant heb ik zelf, doet het wonderbaarlijk goed, staat in de tuin in de volle zon en uit de wind, drinkt daar veel bij. Ze komen hier ook veel voor in openbare parkjes, op rotondes, etc. En ze doen het allemaal net zo goed in die zon.

Plant twe heb ik ook. Staat in de schaduw en drinkt gemiddeld. Doet het prima nu, in de winter heeft hij kort gemekkerd toen de temperatuur 's nachts onder de 10 graden kwam.

De volgende plant komt hier veelvuldig voor, ook in de zon en ze kunnen groot worden.

De volgende plant herken ik zo niet. :+

Aloë Vera is bijna niet dood te krijgen. Ze kunnen zeer goed tegen droogte, maar hoe meer water hoe dikker het blad word. Die van jou is zo te zien nog klein? Dan moet je wel oppassen dat je ze niet verzuipt, kleintjes rotten snel. En ze zijn op hun best in arme grond, dus geen vette potgrond.

Hopelijk heb je hier wat aan en kun je je eigen situatie met je planten eens onder de loep nemen.
Overigens vind ik, op de Aloë na die echt kan begonnen zijn met rotten als hij al slap hangt, de boel er levensvatbaar uit zien.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:53

De cactus is prima hoor, die verliest gewoon zijn blad. Gebeurt hier ook en krijgt dan nieuwe blaadjes eraan.

Verder niet teveel water geven inderdaad, zeker een aloë vera houdt daar niet van.

Succes :D

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:24

Ze hebben ook te weinig licht :j
Zeker een cactus moet veel licht en die andere zien er ook uit alsof ze niet in het licht staan.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Gokkers met groene vingers? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:38

Alle planten staan vanaf 12 uur in de zon. Oké behalve de eerste, die staat vanaf 13 uur in de zon.

Ik geef ze 2x per week aandacht. Als de bodem droog is water, als de bodem nog vochtig is niks.

De aloë Vera had ik nog niet eens wat aan gedaan of het blad viel al naar beneden. De aloë Vera en de Cactus krijgen nauwelijks water, af en toe met de plantenspuit(op de aarde, de plant zelf niet)

De eerste en derde plant krijgen 2x per week ook een douchebeurt van de plantenspuit. Genoeg om het stof eraf te laten