Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 05:53

Vier jaar geleden wilden mijn vriend en ik gaan trouwen en wilden het graag simpel houden. We zijn niet meer de jongsten, en het is vooral voor de kinderen om het geregeld te hebben.
Maar mijn schoonmoeder ging zich helemaal met alles bemoeien, met wat ik aan moest (en ik wil geen jurk), waar we het moesten houden en wie we moesten uitnodigen. En als ze haar zin niet kreeg dan ging ze jammeren en zielig doen want we moesten dat maar voor haar over hebben. Uiteindelijk werden we het zo zat, dat we het toen hebben afgeblazen.

Dit jaar probeerden we het weer, en jawel, weer dezelfde ellende. Ze wil haar zin krijgen en snapt niet dat we dat niet gaan doen. Ze is vooral gefocussed op kleding. Zelf is ze een echte Hyacinth Bucket, wil elke keer wat nieuws en vooral bezig met wat andere mensen van haar uiterlijk denken. Zelfs als ze 300 meter naar de brievenbus gaat lopen, gaat ze op haar netst. Wat haar zelf betreft, ik vind het prima,moet ze lekker zelf weten.

Maar ik ben meer gewoontjes, vind kleren niet echt belangrijk en zeker niet wat andere mensen van me denken. Maar ze laat me niet met rust, en gaat dus weer zielig doen en vindt dat ik haar expres zit te jennen door niet in chique kleren te willen trouwen (echt niet maar dat wil ze niet snappen). Ze speelt ook in op mijn vriend en die gaat dan weer tegen mij zeggen dat ik haar haar zin maar moet geven.

Nee, nee, nee.

Ik laat haar in haar waarde, waarom kan ze dat nu niet accepteren van mij?

Wat ik wil bereiken met dit topic? Mijn ei even kwijt want ik zit er helemaal doorheen. Er is toch niemand die me kan helpen.

(Of iemand moet willen ruilen met een andere schoonmoeder? ;-) )


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:00

Waarom zou je in hemelsnaam een bruiloft willen organiseren naar de wensen van je schoonmoeder? Je bent oud en wijs genoeg om te zeggen: Zo gaan we het doen en niet anders. Je kunt altijd nog stiekem trouwen als je er zo tegenop ziet.

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:04

Ik zou d’r pas op t allerlaatste moment op de hoogte gebracht hebben :') lekker je ding doen en laat schoonmama maar lekker overdressed op t feest komen. Het is jullie bruiloft niet de hare

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:05

Een goededmorgen
Tik bij de zoekfunctie schoonloeder in en je dag wordt een stuk beter.

Maar nu even serieus. Jouw schoonmoeder zal nooit veranderen.
Slikken en doorgaan met je leven.
Na deze dag haar vriendelijk vertellen dat je graag je eigen leven wil leiden en dat zij daar niet in past.
Als je blijft toegeven zal ze steeds verder je leven binnenlopen.
Betrek bij dit alles wel je vriend.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:06

Schoonmoeder niet uitnodigen? Als ze zo door dramt?


Edit.
Want ik neem aan dat jullie het haar gewoon verteld hebben dat ze ermee moet stoppen?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-05-18 06:10, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:06

Wat vervelend zeg. En wat naar ook dat jouw verloofde dan zijn moeders kant kiest.

Ben je al eens heel erg duidelijk tegen haar geweest? Desnoods in een brief?

"Lieve schoonmama, zoals je weet gaan wij onze bruiloft vieren. Dit is ons feestje dat wij op onze manier vieren. We zouden je er dolgraag bij hebben en je mag je zo uitdoffen als je wilt. Iedereen moet dragen waarin hij zich fijn voelt. Wij dragen wat wij lekker vinden. Het is tenslotte ons feestje en dan willen wij ons helemaal onszelf voelen. Het zou fijn zijn als je ons dat gunt."

Als je je goedgemutst voelt:
"Zou je me willen helpen met de bruidstaart/kaarten/uitnodigingen?"
Heeft ze toch nog het idee ergens bij te helpen.

Wat ik iig niet zou doen is de bruiloft afblazen omdat schoonmama zo stom doet. Dan maar "gewoon" een feestje organiseren omdat jullie zoveel jaar samen zijn en dat blijkt dan jullie bruiloft te zijn. Kan ze ook niet stressen vooraf ;)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:07

Jullie hebben een mond toch? En is je vriend een bang onzeker ei of kan hij wel voor zichzelf opkomen?
Dan is er een hele simpele oplossing. Je zegt gewoon tegen je schoonmoeder dat het jullie bruiloft is en dat het gaat zoals jullie dat willen en niet zoals zij het wil. Ze is welkom op de bruiloft maar schikt zich naar jullie wensen. Klaar.
En dan moet jouw vriend dit ook wel ondersteunen want als hij gaat lopen zielig doen en jammeren dan voedt hij zijn moeder alleen maar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:12

Pff ik zou gewoon 1x duidelijk zijn. Het is jullie bruidloft het is al duur genoeg

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:14

Wat een emotionele chantage en passief-agressief gedrag zeg! Waarom maken jullie niet eens flink ruzie? Niet haar zaken moet ze lekker buiten blijven. Of heeft je verloofde het lef niet?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:33

Pfoe daar word je niet vrolijk van.. ik zou het inderdaad ook pas last minute laten weten of gewoon helemaal niet haha!
Maar als je het alleen voor de kinderen wilt doen (dus niet het trouwen persé) waarom dan niet een geregistreerd partnerschap met een testament waarin alles geregeld is?


Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 06:35

Bedankt voor jullie reacties :) , dat is fijn om te lezen.

En nee, ik laat inderdaad niet het zomaar over mijn kant gaan, ik kan mijn mond wel roeren. Maar wat ik ook zeg, het helpt niet.
En helaas laat mijn vriend zich wel beinvloeden en dat is jammer.

Dus ik moet gewoon mijn poot stijf houden en mijn oren dicht, mond open en een gladde rug.

Tenslotte ben ik een eigenwijze Frieze

Geregistreerd partnerschap had ook gekund, maar trouwen is ook best, alleen die schoonmoeder.....

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:39

Waarom niet alleen trouwen met de kinderen? Geen familie erbij = geen gedoe

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:39

Dan zou ik toch eerst een hartig woordje met je vriend wisselen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:48

Samantha_01 schreef:
Vier jaar geleden wilden mijn vriend en ik gaan trouwen en wilden het graag simpel houden. We zijn niet meer de jongsten, en het is vooral voor de kinderen om het geregeld te hebben.
Maar mijn schoonmoeder ging zich helemaal met alles bemoeien, met wat ik aan moest (en ik wil geen jurk), waar we het moesten houden en wie we moesten uitnodigen. En als ze haar zin niet kreeg dan ging ze jammeren en zielig doen want we moesten dat maar voor haar over hebben. Uiteindelijk werden we het zo zat, dat we het toen hebben afgeblazen.

Dit jaar probeerden we het weer, en jawel, weer dezelfde ellende. Ze wil haar zin krijgen en snapt niet dat we dat niet gaan doen. Ze is vooral gefocussed op kleding. Zelf is ze een echte Hyacinth Bucket, wil elke keer wat nieuws en vooral bezig met wat andere mensen van haar uiterlijk denken. Zelfs als ze 300 meter naar de brievenbus gaat lopen, gaat ze op haar netst. Wat haar zelf betreft, ik vind het prima,moet ze lekker zelf weten.

Maar ik ben meer gewoontjes, vind kleren niet echt belangrijk en zeker niet wat andere mensen van me denken. Maar ze laat me niet met rust, en gaat dus weer zielig doen en vindt dat ik haar expres zit te jennen door niet in chique kleren te willen trouwen (echt niet maar dat wil ze niet snappen). Ze speelt ook in op mijn vriend en die gaat dan weer tegen mij zeggen dat ik haar haar zin maar moet geven.

Nee, nee, nee.

Ik laat haar in haar waarde, waarom kan ze dat nu niet accepteren van mij?

Wat ik wil bereiken met dit topic? Mijn ei even kwijt want ik zit er helemaal doorheen. Er is toch niemand die me kan helpen.

(Of iemand moet willen ruilen met een andere schoonmoeder? ;-) )

Kun je niet gewoon samen met je verloofde op maandag-/woensdagochtend (afhankelijk van welke dag dat in jullie gemeente is) naar het gemeentehuis, trouwen, en daarna de (schoon)ouders uitnodigen voor een 'spontane' lunch. Bij die lunch kun je ze vertellen dat de bruiloft al achter de rug is en eventueel zelfs vragen wat ze van je kleding vindt.

Schoentje, kerstmuts en [o]

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:50

Kan het niet zo zijn dat je vriend zich niet zozeer laat beinvloeden door schoonmoeder....maar dat hij eigenlijk ook de bruiloft meer op de schoonmoeder manier wil, maar dat niet tegen jou durft te zeggen. Dus dat ie zich vooral laat beinvloeden door jouw stellige mening over hoe je het wilt? Zou eens om de tafel gaan met vriendlief.

Anders snap ik werkelijk niet dat als de bruiloft eerder om deze reden is afgelast dat jullie nu weer in de voorbereiding de schoonmoeder op de hoogte gebracht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:51

Ik zou toch eerst eens even goed met je vriend gaan praten in plaats van met je schoonmoeder...

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:02

Een collega van mij is op een erg leuke manier getrouwd. Zij deden een tuinfeest zogezegd voor hun zo veel jaar samen. Op dat feest zeiden ze, we moeten nu eerst even allemaal naar het stadhuis want wij gaan trouwen. En zo ging het hele gezelschap mee trouwen en daarna verder feesten.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:03

Gewoon zeggen" Prima ma, als jij onze outfits betaald gaan wij op chique, betaal je niet dan dragen we wat wij willen! einde discussie!!"

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:03

Anoniem schreef:
Ik zou toch eerst eens even goed met je vriend gaan praten in plaats van met je schoonmoeder...


Ik ook. Als ik heel persoonlijk puur over mezelf praat, geen verwijt naar jou dus, zou ik nooit willen trouwen met een man die niet genoeg ruggengraat had om hiervoor tegen zijn moeder op te staan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:05

Als je het echt zo simpel mogelijk wil houden, geen jurk enzo, dan zou ik idd gewoon op de gratis dag bij het gemeentehuis even snel trouwen met alleen de getuigen erbij, en daarna bellen dat de taart klaar staat :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:08

Spreek je haar zo vaak dat ze kennelijk constant de kans krijgt er iets van te zeggen?
Ik zou in de aanloop naar de bruiloft gewoon geen contact hebben en haar nergens bij betrekken. Ze is welkom op datum x en verder niet.
Mocht ze blijven bemoeien zou ik haar voorhouden dat ze niet welkom is.
En idd, heb je al eens een goed gesprek gehad met je partner? Ik vind het nogal bizar dat je niet trouwt omwille van je schoonloeder en dat jouw partner dat bij de 2e poging gewoon nog een keer laat gebeuren.

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:10

Mijn dochter is gratis getrouwd, net een nieuw huis en een kleine, en ik moet zeggen dat ze het heel leuk doen! Dan inderdaad bellen dat de taart klaarstaat en haar voor een voldongen feit plaatsen!

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:14

Geef je vriend een schop onder z'n hol en laat hem eens heel erg duidelijk zijn dat het afgelopen is, anders is ze niet welkom op de bruiloft.
En verder: je geeft haar net zoveel macht als je zelf wilt. Dus betrek haar verder niet bij de voorbereidingen en laat haar rol zo klein mogelijk zijn.
Dat het je één keer gebeurd alas, maar dit laat je toch geen tweede keer gebeuren? :? Het gaat om jullie geluk en daar heeft je schoonmoeder niets mee te maken.

Dus hup, niet in de slachtofferrol kruipen maar dit meteen in de kiem smoren. Als je niet op je mondje gevallen bent lukt je dat echt wel.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:18

Sommige schoonmoeders zijn zo lastig, de vorige wilde mij dwingen om kinderen te nemen (ik ben geen kindervriend).

Ik denk dat jij en je vriend wel eerst op een lijn moeten gaan liggen, want zij heeft nog vat op jouw vriend en dat werkt niet. De gezegde samen sta je sterk slaat bij deze de spijker op zn kop. :D

The smell of earth after rain!

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:19

Eens met Cayenne! Je vriend trouwt met jou en niet met zijn moeder! Ik ken ook zo’n dramaqueen die helemaal los ging dat haar zoon en zijn aanstaande de bruiloft klein hielden want ja, de buitenwereld he :r
Haar zoon heeft haar eens goed onder handen genomen want zijn vriendin was helemaal overstuur en het was over. Ik krijg altijd jeuk van zulke mensen _-:(

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Barb, beert, BLEXBot, Blijgeestig, DayDream21, dierenfan, Eve_16, FransienE, Getty_Maan, Googlebot, HELder, Heleenzz2, Jorissie, lastig, Schuur_, Slagroomsoes, Wolfje80, xxxmh, yvje86 en 66 bezoekers