Buikvulling voor kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 21:34

Mijn kat heeft (zoals de meeste dieren) een grote interesse in eten. Hij staat al lange tijd op Orijen en dat bevalt mij goed. Hij ziet er goed uit, stoelgang lijkt goed en hij is er gek op. Hij is goed op gewicht en dat wil ik graag zo houden. Hij krijgt een afgemeten kleine hoeveelheid per dag.
Het probleem is dat Orijen vrij rijk is. Hij komt makkelijk aan als hij teveel krijgt, als gecastreerde kater die niet enorm veel beweegt. Nu heb ik het idee dat hij toch vaak honger heeft; dat het voer niet goed genoeg vult omdat het niet zoveel is. Ik kan overgaan op minder goed voer en dan meer geven, maar dat voelt ook wat vreemd. Is er iets wat ik hem kan geven (als kattenvoer), dat hem een wat meer verzadigd gevoel geeft, naast de Orijen?
Of hij echt honger heeft of gewoon eten wil weet ik natuurlijk niet zeker.
Laatst bijgewerkt door Century op 30-04-18 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:36

Ik herken dit bij mijn kat. Onverzadigde honger. Ik lees mee

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:36

In principe moet een goede brok als Orijen voldoende 'vullen', maar ik begrijp dat hij nog lekkere trek heeft?? :D
Er zijn ook wel A-merken in lightvariant; misschien dat eens proberen?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 21:42

Ik weet niet zo goed of het niet genoeg vult (omdat hij dus maar een beetje krijgt per dag) of dat hij gewoon lekkere trek heeft. Je zou zeggen omdat het rijk is moet het juist vullen en dus zou hij geen honger moeten hebben. Hij vraagt echter zo vaak om eten dat ik begin te twijfelen en onzeker word.
Orijen heeft ook een Fit & Trim smaak, maar ik wissel wel graag af qua smaak dus dat is niet een definitieve oplossing.
Laatst bijgewerkt door Century op 30-04-18 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:44

En als je permanent voldoende brokken laat staan, gaat hij schransen?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 21:47

Hij schranst sowieso wel graag als hij eten krijgt, maar hij vindt het volgens mij ook gewoon erg lekker. Het grote nadeel van Orijen vind ik dat de brokjes zo klein zijn dat hij ook ze binnenkrijgt zonder te kauwen, wat zijn maag dan niet altijd even leuk vindt. Maar dat is een ander probleem :Y)

In het begin stond hij onbeperkt, hij at toen meer dan nu maar hij liet op een bepaald moment ook gewoon wel brokken staan. Hij blijft dus niet eten tot hij erbij neer valt. Echter komt hij dan dus aan, hij was bijna 2kg zwaarder toen dan hij nu is.

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:50

Bekend probleem, alleen is mijn kater wel actief. Maar ook onverzadigbaar, hij vreet rustig 4 bakken brokken per dag leeg ( en die zitten dan ook goed vol) ik liet eerder voer staan maar omdat hij echt alles in 1x op eet en de andere kat dan niks meer heeft en mij arm eet krijgt hij het nu afgemeten. Dus ik lees even mee voor een eventuele oplossing

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:51

Mijn kater werd helaas van Orijen toch te dik, ook ondanks de afgemeten porties. Ik gaf het altijd verdeeld in meerdere porties op de dag en deel hiervan zat in een voerbal of ander voerverdeelding, zodat hij niet alles in een keer naar binnen schrokte.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:53

Ja, hier ook een kat met chronische honger... Ze is al op dieet. Maar zodra de koelkast maar open gaat, staat ze naast je... :')

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 21:56

Esther_ schreef:
Mijn kater werd helaas van Orijen toch te dik, ook ondanks de afgemeten porties. Ik gaf het altijd verdeeld in meerdere porties op de dag en deel hiervan zat in een voerbal of ander voerverdeelding, zodat hij niet alles in een keer naar binnen schrokte.


Ik houd me ook niet aan de porties op de verpakking maar heb gewoon uitgeprobeerd wanneer hij goed op gewicht bleef en er goed uitziet. Volgens de verpakking zou hij nog ruim 1/3e meer moeten krijgen dan hij nu krijgt (en als ik hem niet wil laten afvallen zelfs bijna het dubbele!) Maar dan wordt hij gewoon echt te dik. Maar dat soort dingen maken me wel onzeker of ik het wel goed doe en hij niet honger lijdt.

Voerspel vond hij helaas echt niet interessant. Dan laat hij zelfs de brokjes in het spel gerust drie dagen liggen >;) (dus of het echt honger is?)

'Grappig' dat ik niet de enige met dit probleem ben haha. :D
Laatst bijgewerkt door Century op 30-04-18 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:56

Mijn poes had dit ook! Helemaal een maand nadat ze gesteriliseerd was. Ik ben toen voor advies naar de dierenwinkel gegaan en heb daar "royal canin sterilised appetite control". De eerste 2 weken dacht ik dat het niks hielp maar daarna merkte ik duidelijk aan haar dat ze minder honger leek te hebben. Zij krijgt de helft van de aanbevolen hoeveelheid 's ochtends rond een uur of 9 en de andere helft 's avonds weer rond 9 uur. Tussendoor is het bakje wel een uur of 2 leeg maar lijkt mij geen probleem, ze hoeft wat mij betreft ook niet heel de dag door te kunnen eten. Uiteraard krijgt ze af en toe wat lekkers tussendoor, een snoepje of 2 á 3 per dag, ook niet veel. En 1 dag in de week een zakje natvoer "hills sterilised cat", gewoon ook voor het lekkere.

Mijn poes is trouwens een binnen kat, met voldoende beweging

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:57

Century schreef:
Hij schranst sowieso wel graag als hij eten krijgt, maar hij vindt het volgens mij ook gewoon erg lekker. Het grote nadeel van Orijen vind ik dat de brokjes zo klein zijn dat hij ook ze binnenkrijgt zonder te kauwen, wat zijn maag dan niet altijd even leuk vindt. Maar dat is een ander probleem :Y)

In het begin stond hij onbeperkt, hij at toen meer dan nu maar hij liet op een bepaald moment ook gewoon wel brokken staan. Hij blijft dus niet eten tot hij erbij neer valt. Echter komt hij dan dus aan, hij was bijna 2kg zwaarder toen dan hij nu is.



Kijk eens of je het wat moeilijker voor hem maakt om te eten, dus verstoppen in speeltjes, op andere plekken in huis.
Eventueel een steen of iets dergelijks in de voerbak zodat hij de brokjes er echt onder weg moet halen
Dan zijn ze langer bezig en dat geeft ook een wat beter verzadigd gevoel :j

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:58

Wij geven onze kat elke middag rond 5 uur een half zakje brokjes in gelei van Felix, daar is ze altijd heel blij mee :j

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 21:59

ellepel schreef:
Kijk eens of je het wat moeilijker voor hem maakt om te eten, dus verstoppen in speeltjes, op andere plekken in huis.
Eventueel een steen of iets dergelijks in de voerbak zodat hij de brokjes er echt onder weg moet halen
Dan zijn ze langer bezig en dat geeft ook een wat beter verzadigd gevoel :j


Dat heb ik geprobeerd door een voerspel te kopen, helaas wordt hij daar alleen maar heel erg gefrustreerd van. Volgens mij is hij niet superslim :Y) Enige wat hij wel leuk vindt is achter brokjes aanrennen, maar dat kan ik niet de hele dag door doen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:59


Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 22:00

Die eerste heb ik! :D Maar hij wordt daar dus heel erg gefrustreerd van helaas :/ Ook als ik met hem meespeel en het hem makkelijker maak.
Laatst bijgewerkt door Century op 30-04-18 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:00

Oeps dubbel, de tweede link is trouwens niet zo'n moeilijke voerbak

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:01

Ik voer mijn binnenkat Royal Canin Indoor 27 (2x 20gr per dag) en daar doet ze het goed op. Blijft netjes op gewicht (gesteriliseerde poes, 3,5kg). Krijgt ernaast nog een half blikje natvoer.

Kat van vriend krijgt hetzelfde en doet het daar ook prima op. Geen gezeur met honger beiden, mijn kat heeft nu nog wat brokjes over van vanochtend en krijgt zo weer nieuw. Wat er over is gaat gewoon terug in de zak.

Is een automatische voerbak geen optie? Er zijn varianten waar je tot 12 porties per dag op in kunt stellen. Dan krijgt hij gereguleerd de hele dag eten. Helpt misschien het honger/trekgevoel.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:04


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:28

Eens met een aantal posters: laat hem werken voor zijn voer. Als hij gefrustreerd wordt dan heb je het hem niet goed aangeleerd. Je moet het aanpassen aan zijn niveau, dus in het begin maak je het héél erg makkelijk. Kan dat niet met het hulpmiddel wat je hebt? Dan een ander hulpmiddel inzetten.

Je kunt zelf iets maken, je kunt het door het hele huis verspreiden/verstoppen en je kunt allerlei verschillende hulpmiddelen aanschaffen. Een voerbal kan heel fijn werken, een simpele antischrokbak van de action (voor honden - eventueel moeilijker te maken door er stenen in te doen) en zooplus heeft allerlei voedselspellen.

Als ze voor hun eten moeten werken doen ze er langer over, steken ze er mee energie in en zijn ze meestal beter/langer voldaan.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 23:39

Ook als ik het heel makkelijk maak lijkt hij het niet leuk te vinden. Maar er zijn nog variaties die we kunnen proberen inderdaad, misschien heb ik gewoon nog niet het juiste speeltje/manier gevonden. :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Buikvulling voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:49


Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:50

Ik snap heel goed dat je er onzeker van word hoor. Maar even heel theoretisch gezien:

Zolang hij niet afvalt krijgt hij genoeg binnen. Als ik altijd naar mijn honger gevoel luister word ik helaas ook obese :+

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 00:01

Voederbal ga ik denk ik als eerste proberen inderdaad :j Heb net met hem gespeeld met een keukenrol en het voerbord. Hij werd al fanatieker, al snapt hij het nog niet helemaal. Ik moet er wel echt bij blijven en zorgen dat zijn pogingen (ook als die zinloos zijn) wel beloond worden, anders raakt hij gefrustreerd en loopt hij erbij weg. Maar hij was nu al enthousiaster dan hij eerder was, dus misschien is er hoop haha. :Y)

En Jester, je hebt gelijk hoor. Als hij op gewicht blijft moet hij genoeg binnen krijgen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:05

Century schreef:
Ook als ik het heel makkelijk maak lijkt hij het niet leuk te vinden. Maar er zijn nog variaties die we kunnen proberen inderdaad, misschien heb ik gewoon nog niet het juiste speeltje/manier gevonden. :)


Niet elke kat vindt het direct leuk. Dat het eten normaal gesproken zo voorgeschoteld wordt maakt voor sommige katten de drempel hoog genoeg om er niet direct/graag al te veel moeite voor te doen. Als je echter stopt met het eten op een dienblaadje te presenteren én hem begeleidt bij het 'werken' zal hij het toch wel vrij vlot gaan waarderen: hij kan immers niet meer op een andere manier aan eten komen en het eten is de directe beloning voor het werken.