Wat heb jij van je paard geleerd?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 13:43

Al zoekende kwam ik een topic oud tegen van iemand die haar eerste paard gekocht had en daarbij een aantal angsten loskwamen, waarop iemand zei: "Gefeliciteerd, je hebt je eigen psycholoog gekocht!"

Dat vond ik wel treffend. Los van gerichte paardentherapie kun je volgens mij veel van je paard en het paardrijden leren.

Zelf ben ik gauw te aardig/meegaand en laat daardoor vrij snel over me heen lopen. Met paardrijden ervaar ik in de praktijk wat ik in theorie heel goed weet: met te aardig zijn, kom je niet verder. En duidelijk zijn is niet hetzelfde als streng zijn. Het is nodig grenzen aan te geven een daarbij ook consequent te zijn, je paard spiegelt het geweldig wanneer je dat niet doet. Ik voel daardoor de noodzaak om voor mijn plek te strijden :Y)

Wat hebben jullie van je paard en/of het paardrijden geleerd?

"In riding a horse, we borrow freedom."


Britta31

Berichten: 13063
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:51

Streng zijn.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:52

Eerlijk zijn naar mezelf (en daarmee ook naar anderen).
Zit ik niet lekker in mijn vel, maar wil ik dat niet toegeven (en dus doorstomen), dan zorgt mijn merrie er wel voor dat ik een pasje terugzet en rustiger aan doe.

En mijn schimpie heeft me geleerd wat het is om elkaar te steunen. Samen ga je door de dalen en samen geniet je van de mooie momenten. Dat blijf ik toch wel bijzonder vinden. Ik vond dat altijd vreselijk zweverig. Een paard is tenslotte "maar" een paard. Wat weet die nou?

Eh ja. Meer dan ik dacht. Met dank aan mijn schimmelvriendinnetje <3

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:00

Geduld hebben en doorzetten. Toen ik 4,5 jaar geleden begon met verzorgen had ik niet gedacht dat we alles zouden kunnen wat we vandaag de dag doen. Al die energie, tijd en soms ook frustratie hebben uiteindelijk geleid tot heel veel progressie en mooie momenten. Ik merk dat ik er in het dagelijks leven ook profijt van heb, bijvoorbeeld door niet gelijk boos te worden als iets niet lukt en altijd mijn geduld te bewaren.

Elk bad heeft er eendje.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:18

(Bewuster met) lichaamstaal, geduld hebben, grenzen aangeven, doorzetten, consequent zijn, zelfreflectie,in het hier en nu zijn etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:18

Niet de absolute meester zijn, maar degene die ze uit vrije wil volgen. Als je een paard met respect behandeld, krijg je respect terug. Simpel je wil opleggen lukt gewoon niet bij mijn oudste paard, hij zal alleen iets voor je doen als er wederzijds respect is.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:21

Kinderliedjes......ik heb nog nooit zoveel kinderliedjes gezongen.
Ik zing meer kinderliedjes op mijn paard dan tegen mijn kind :')
Mijn enige manier om niet het geduld te verliezen als een merrie al haar maximale merriepotentie tijdens een buitenrit in 1 keer uit de mouw schud.
Een liedje of 3-4 later kunnen we dan weer ontspannen verder of er nooit wat aan de hand was.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:23

Geduldig zijn, zekerder zijn en dat ik best duidelijk mag zijn. Duidelijk zijn is niet gemeen/boos zijn, maar zorgt voor mijn veiligheid en dus ook die van mijn paard.

Maar ze heeft mij vooral geleerd om op mijn gevoel te vertrouwen en dat logisch nadenken niet ten goede komt aan het rijden. Met denken heb ik geen contact met mijn paard, wel als ik mijn gevoel gebruik.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:24

MTinker schreef:
Geduldig zijn, zekerder zijn en dat ik best duidelijk mag zijn. Duidelijk zijn is niet gemeen/boos zijn, maar zorgt voor mijn veiligheid en dus ook die van mijn paard.

Maar ze heeft mij vooral geleerd om op mijn gevoel te vertrouwen en dat logisch nadenken niet ten goede komt aan het rijden. Met denken heb ik geen contact met mijn paard, wel als ik mijn gevoel gebruik.

Oh ja dit is ook inderdaad een hele goede! Helemaal mee eens!

Elk bad heeft er eendje.

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:39

Eerst naar mezelf kijken.
Stress loslaten en helemaal ontspannen.
Eerlijk zijn..

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:28

Mijn grenzen aanvoelen en op tijd aangeven. Duidelijk zijn in wat ik wil en mijn verwachtingen bijstellen.

"In het moment zijn" is ook zo iets dat ik van de paarden heb geleerd.

Edit: wat een mooi topic heb je gemaakt ts!

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:30

Dat je eerst naar jezelf moet kijken en dan naar de ander :)

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:33

Geduld hebben, zelfreflectie, eigen problemen thuis laten en genieten van een stapritje O:)

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 04:31

assie schreef:
Eerlijk zijn naar mezelf (en daarmee ook naar anderen).
Zit ik niet lekker in mijn vel, maar wil ik dat niet toegeven (en dus doorstomen), dan zorgt mijn merrie er wel voor dat ik een pasje terugzet en rustiger aan doe.

En mijn schimpie heeft me geleerd wat het is om elkaar te steunen. Samen ga je door de dalen en samen geniet je van de mooie momenten. Dat blijf ik toch wel bijzonder vinden. Ik vond dat altijd vreselijk zweverig. Een paard is tenslotte "maar" een paard. Wat weet die nou?

Eh ja. Meer dan ik dacht. Met dank aan mijn schimmelvriendinnetje <3

Ik heb nog geen eigen paard, maar dat samen gevoel lijkt me zo fijn <3 Niet dat je dat cadeau krijgt, maar die band kunnen opbouwen en op een gegeven echt een gevoel krijgen van 'samen door dik en dun', hoe waardevol is dat.

MTinker schreef:
Maar ze heeft mij vooral geleerd om op mijn gevoel te vertrouwen en dat logisch nadenken niet ten goede komt aan het rijden. Met denken heb ik geen contact met mijn paard, wel als ik mijn gevoel gebruik.

Mooi gezegd! En herkenbaar. Ik rijd als beginner soms nog te veel in/met mijn hoofd, maar het voelt inderdaad alsof je op dat moment letterlijk uit contact gaat.

Sizzle schreef:
Kinderliedjes......ik heb nog nooit zoveel kinderliedjes gezongen.
Ik zing meer kinderliedjes op mijn paard dan tegen mijn kind :')
Mijn enige manier om niet het geduld te verliezen als een merrie al haar maximale merriepotentie tijdens een buitenrit in 1 keer uit de mouw schud.
Een liedje of 3-4 later kunnen we dan weer ontspannen verder of er nooit wat aan de hand was.

Wat goed bedacht, kinderliedjes gaan zingen :D

_black_rose_ schreef:
Mijn grenzen aanvoelen en op tijd aangeven. Duidelijk zijn in wat ik wil en mijn verwachtingen bijstellen.

"In het moment zijn" is ook zo iets dat ik van de paarden heb geleerd.

Edit: wat een mooi topic heb je gemaakt ts!

In het moment zijn is ook een goede inderdaad :j Zelf vind ik dat thuis overigens nog wel lastig terwijl het vanzelf lijkt te gaan als ik bij paarden ben.

En dank je wel! Tof dat er zulke mooie antwoorden op komen!

"In riding a horse, we borrow freedom."

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 05:19

Ik heb van mijn paard geleerd hoe ik rijden moet. Heb hem zelf beleerd met behulp van mijn rijinstructeur. Hij was heel gevoelig voor mijn hou ding en beenligging. En daardoor ben ik daar erg op gaan letten. Recht zitten, meegaan in de beweging en mijn hakken uitdrukken in plaats van optrekken. Sinds dat ik hem onder het zadel kreeg heb ik zo ontzettend veel geleerd over mijzelf.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 05:47

Dat ik een stap terug moet doen wanneer ik gespannen of gestresst ben.. beide ponys zijn een enorme spiegel van mij. Ga ik met ze aan het werk als ik gespannen of gestresst ben dan kan ik het wel vergeten dat er iets goed gaat... als ik me nu zo voel ga ik dus alleen maar poetsen verder niets met ze doen.

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 06:14

Ik heb geleerd te blijven zitten _/-\o_, maar ook doorzetten en de leiding nemen (anders deed ze dat zelf wel, met alle gevolgen van dien) en ik zing ook een heleboel kinderliedjes. Kwam er laatst achter dat ik er veel relaxter van word dan het paard, maar die wordt ontspant dan ook als ik het pas doe.

Go where no one goes.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:17

Vertrouwen.

En dan niet dat ik zelf niet bang hoef te zijn op haar rug ofzo.

Nee vertrouwen dat zij mijn man weer veilig terug brengt uit het grote donkere bos. Ze is echt zo lief.
Terwijl ze echt heel sensibel is en alles eng vind.

Nee hij heeft gewoon een leuke rit

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:45

Prachtig topic met mooie boodschappen. <3

De mijne:
Blijven geloven in mezelf en luisteren naar mijn gevoel.

Het heeft me jaren en veel bloed, zweet en tranen gekost om hierachter te komen ('Waarom wil die nou toch niet?!'), maar inmiddels zitten we op 1 lijn en weet ik waarom we precies bij elkaar passen.

Mijn jonge paard pakt weer een ander pijnpunt aan, namelijk focus op het hier en nu. Dat gaat behoorlijk goed en dat moet ook wel, want anders is hij er vandoor. :D


Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:56

De mijne: dat ik van een lief meisje kan veranderen in een gemene bitch want soma haalt hij het slechtste in mij naar boven :-)

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Anna_98

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:24

Voor mezelf opkomen en daar ook consequent in zijn, wederzijds respect hebben en niet afdwalen met m'n gedachten als ik iets wil, stress/angst/schrik loslaten, diep ademhalen en weer door, niet te veel denken aan alles dat fout kan gaan, bewuster gebruik maken van lichaamstaal

Britta31

Berichten: 13063
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:28

Ook naar elkaar luisteren.Ik wist toen ik mijn merrie net had niet wat zij bedoelde en zij begreep mij niet.Met hulp van buitenaf is het goed gekomen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:30

Jeetje wat een ontzettend mooi topic. Leuk om al jullie berichten te lezen!

Wat mijn jonge dier me heeft geleerd:
- Zorgen van me af schudden en in het hier & nu leven
- Dat slechte dagen er ook bij horen, morgen weer een nieuwe kans
- Heel veel geduld (zonder boos te worden)
- Irritatie laten gaan, en leren kijken waarom het dier zo reageert

Maar vooral:
- Leren luisteren naar een dier dat niet praat, maar toch genoeg zegt

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Britta31

Berichten: 13063
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:33

Precies en daar ging het tusen ons mis.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:36

Respect voor een ander, wat je zaait is wat je oogst..

En van de paardenwereld in zijn algemeenheid is dat je blij moet zijn met wat je hebt..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, _Gerdien_, Bretsa, IndianSu, LisaVH96, Loe_Loe, mino1, SemrushBot, Tazzey en 25 bezoekers