We hebben luis......tips en middeltjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:12

Een van mijn paarden heeft luis....

De andere 2 kon ik niks op vinden maar een ervan schuurt sinds 2 a 3 weken ook veel en heeft ook een erg schilferige huid dus wil ze alle 3 gewoon behandelen.

Finecto horse ben ik van op de hoogte en ga ik overwegen. Zeker bij de 2 jarige die luis heeft.

Alleen bij 3 is dit behoorlijk prijzig dus vroeg me af wat ik nog meer kan doen?

Morgen bel ik sowieso de dierenarts :-)


Sommige zeggen dat veerust helpt, is dat echt zo?

En knoflook voeren?

En spullen met tea tree ( schrijf f vast niet goed ) erin zoude ook helpen?

Sta open voor alle tips dus gooi maar los ;-)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:18

Ik wil echt niet stom over komen, maar ik vind luizenbestrijding qua prijs reuze mee vallen. Waarom kies je ervoor om 3 paarden te houden als je iets simpels als luizenmiddel al te duur vindt?

Het is je eigen keuze hoor, maar ik vind dat als je 3 paarden wil houden, je ook voor de kosten op moet kunnen draaien als dat nodig is. (zoals nu dus)

Ik zou dus ook niet zeggen dat je moet gaan rommelen met veerust o.i.d... Gewoon meteen goed aanpakken.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 29-04-18 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:19

Gewoon de dierenarts laten komen, spul kopen wat de dierenarts aanraadt om alle drie te laten behandelen. Als je het te duur vindt had je geen paarden moeten nemen?? Je hebt toch een spaarpotje voor de dierenarts neem ik aan? Dan ga je toch niet met huismiddeltjes lopen klooien?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:24

Veerust inderdaad, ik heb het destijds in water gespoten en daarmee de paarden ingesponst

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:26

HO HO HO!

UIT WELK PENNY BOEKJE KOMEN JULLIE GEWANDELD?

of hebben jullie in het echt leven niks te zeggen?

Waaruit lezen jullie dat ik er geen geld voor zou hebben of voor over zou hebben?
En de dierenarts word morgen gebeld zoals ik al schreef . Die ga ik voor zoiets niet op een zondag bellen!

Ik geef alleen aan dat het duur is en dat is het ook. Maar blijkt dat juist te werken dan word het dat ook zoals ik al aangaf.....lezen is dus blijkbaar ook heel moeilijk?!

Het enige wat ik vraag zijn overige tips. Niet meer en niet minder en al helemaal niet om door jullie beoordeeld te worden en door de bagger getrokken!

Doe eens de normaal en hou gewoon je mond als dit soort domme uitspraken en vooroordelingen eruit komen ;-) iedereen een stuk blijer!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 29-04-18 21:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:30

siskeh schreef:
Veerust inderdaad, ik heb het destijds in water gespoten en daarmee de paarden ingesponst



Ja het schijnt dat de stof Pyrethrum luizen dood teminste zo lees ik het.

Finecto klinkt als een super middel om te voeren tegen de afweer van de beestjes. Maar zou graag iets erbij hebben wat ze nu direct door maakt.

De 2 jarige kan ik nog niet wassen dat kent hij allemaal nog niet en heb hem nu net een week of 6 dus wassen is echt nog een beetje heftig ben ik bang.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:32

Kan je de 2-jarige niet met een spons afnemen? Dat is niet de grootste kunst zou ik me voorstellen, de slang erop zetten enz. nee dat snap ik.( niet direct daarna in de regen zetten hé :Y) :Y) )
Mocht dat sponsen niet te doen zijn ga ik er vanuit dat gewoon flink inspuiten ook niet te doen is, dan zou ik de dierenarts vragen om een middel

Die pyretrum dood inderdaad luizen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:33

siskeh schreef:
Veerust inderdaad, ik heb het destijds in water gespoten en daarmee de paarden ingesponst



Zou ik niet aanraden het is al verdund om op je paard te spuiten en dan verdun je het nog dubbel. Geluk gehad dat het gewerkt heeft.

Ts gewoon dierenarts bellen kan je waarschijnlijk gewoon sebacil/bye mite ophalen.
Kan je ze alle 3 mee behandelen werkt sneller als finecto

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:34

Voor mijn gevoel ben ik heel correct gebleven verder, dus doe maar rustig aan hoor.
Ik heb ook helemaal niet aangegeven dat je geen geld hebt en ik beoordeel (veroordeel?) je ook niet voor mijn gevoel. Heb ik dat wel gedaan, excuus.
Je gaf in je OP ook aan dat je ''open staat voor alle tips'', en dat vond ik niet zo verantwoord klinken. Sommige dingen, zoals luizen, zijn gewoon duurder om te behandelen en dan is het (naar mijn idee) niet handig om met huis tuin en keuken middeltjes te rommelen.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 29-04-18 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:35

genja schreef:
siskeh schreef:
Veerust inderdaad, ik heb het destijds in water gespoten en daarmee de paarden ingesponst



Zou ik niet aanraden het is al verdund om op je paard te spuiten en dan verdun je het nog dubbel. Geluk gehad dat het gewerkt heeft.

Ts gewoon dierenarts bellen kan je waarschijnlijk gewoon sebacil/bye mite ophalen.
Kan je ze alle 3 mee behandelen werkt sneller als finecto


Ah byemite kende ik nog niet:-)

Ja ben erg benieuwd wat ze mij voorstelde want de jeuk is echt sneu.

We dachten eerst dat het door de muntjes kwam aangezien we in erg waterrijk gebied zitten en ik heb ze 'gelukkig' vanmiddag bij toeval.ontdekt dus toen meteen alle paarden op stal bekeken.....

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:39

borstnoot schreef:
Voor mijn gevoel ben ik heel correct gebleven verder, dus doe maar rustig aan hoor.
Ik heb ook helemaal niet aangegeven dat je geen geld hebt en ik beoordeel je ook niet voor mijn gevoel. Heb ik dat wel gedaan, excuus.
Je gaf in je OP ook aan dat je ''open staat voor alle tips'', en dat vond ik niet zo verantwoord klinken. Sommige dingen, zoals luizen, zijn gewoon duurder om te behandelen en dan is het (naar mijn idee) niet handig om met huis tuin en keuken middeltjes te rommelen.


Ik vond het niet correct in die zin dat het zo niet op mij over kwam maar ik stel je excuses wel.op prijs :-)

De paarden worden behandeld zoals de DA morgen voor schrijft en niet anders.

Alleen zijn er vast dingen die je kunt doen om ze minder aantrekkelijk ervoor te maken voor in de toekomst. Dat was eigen lijk zo mijn vraag.

Finecto klinkt als een prachtig product dus die blijft echt in de overweging.

De oudste van mij heeft eigenlijk ook nooit last van jeuk of gevoeligheid voor beestjes.

De 5 jarige schuurt al snel...op eiwit....mugjes en ga maar door dus voor hem en de 2 jarige zou iets mee ondersteuning denk ik wel zinvol zijn naast de behandeling?!

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:45

Loes'sCorner schreef:
HO HO HO!

UIT WELK PENNY BOEKJE KOMEN JULLIE GEWANDELD?

of hebben jullie in het echt leven niks te zeggen?

Waaruit lezen jullie dat ik er geen geld voor zou hebben of voor over zou hebben?
En de dierenarts word morgen gebeld zoals ik al schreef . Die ga ik voor zoiets niet op een zondag bellen!

Ik geef alleen aan dat het duur is en dat is het ook. Maar blijkt dat juist te werken dan word het dat ook zoals ik al aangaf.....lezen is dus blijkbaar ook heel moeilijk?!

Het enige wat ik vraag zijn overige tips. Niet meer en niet minder en al helemaal niet om door jullie beoordeeld te worden en door de bagger getrokken!

Doe eens de normaal en hou gewoon je mond als dit soort domme uitspraken en vooroordelingen eruit komen ;-) iedereen een stuk blijer!


:') zulke reacties kun je toch verwachten op je bericht? Zeg nou zelf als je meteen begint over dat iets prijzig is en je om andere oplossingen vraagt. Dat klinkt toch als: ik vind het eigenlijk te duur dus ik wil knoflook voeren?

Wat is een vooroordeling? Een kruising tussen veroordelen en vooroordeel?

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:46

Ik ben haast wel ervaringsdeskundige op gebied van luis. :')
Mijn merrie heeft ze elke winter weer.
Alle huis tuin en keukenmiddeltjes werken niet.
Via de veearts altijd sebacil gekregen,maar wat een ellende met wassen steeds in de kou.
In januari spotinor besteld bij agradi,eenmalig als spot on aan gebracht en ze zijn weg *\o/*
Mijn merrie kreeg wel wat kale plekken op de plaatsen waar ik het had aangebracht,dat kan gebeuren.
Maar na een dag of 4 kwam daar weer haar op :j


Spotinor is ook zuinig, 10 ml per paard
En je doet er dus heel lang mee

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:54

ellepel schreef:
Ik ben haast wel ervaringsdeskundige op gebied van luis. :')
Mijn merrie heeft ze elke winter weer.
Alle huis tuin en keukenmiddeltjes werken niet.
Via de veearts altijd sebacil gekregen,maar wat een ellende met wassen steeds in de kou.
In januari spotinor besteld bij agradi,eenmalig als spot on aan gebracht en ze zijn weg *\o/*
Mijn merrie kreeg wel wat kale plekken op de plaatsen waar ik het had aangebracht,dat kan gebeuren.
Maar na een dag of 4 kwam daar weer haar op :j


Spotinor is ook zuinig, 10 ml per paard
En je doet er dus heel lang mee


Thnxs ga er even na kijken en morgen bij de DA voorleggen.

Ik heb er weinig ervaring mee. Kende ooit een pony die dus met sebacil gewassen werd maar de 2 jarige heeft helaas een hele gevoelige huid waardoor ik denk dat ik dat ook niet kan gebruiken maar dat zou ik de dierenarts even moeten vrageb :-)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:57

Ben er gaan lezen na sputinor lijkf vdrgelijkbaar met butox of vergis ik me?

Wel eigenlijk ook voor runderen toch? Ben benieuwd wat de DA zegt mee veiligheid enzo maar jij zult het ook wel goed hebben uitgezocht vooraf ellepel :-)

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:07

Ja. Ik heb gekeken naar de werkzame stof Deltamethrin
Op bokt kun je ook wel info vinden.
Ik was zo zat van dat eeuwige wassen.
Mijn merrie is ook nog es panisch bang voor gepruts met water.
Wilde iets wat ik gewoon zo kon kopen en wilde de gok wel nemen :j

Ik heb haar en nog een tinker behandeld,die kreeg geen kale plekken.
maar zag daar gister wel weer wat luis op.
Dus die is nog een keer behandeld.
Mijn merrie heb ik geen luis meer op gevonden.

Sebacil is eigenlijk ook niet voor paarden, vandaar dat een veearts het eigenlijk niet zo verkopen mag.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:11

Wij gebruiken ook spotinor, werkt als een tierelier, wel eerst uitproberen of er geen reactie op komt.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 22:16

khirshanta schreef:
Wij gebruiken ook spotinor, werkt als een tierelier, wel eerst uitproberen of er geen reactie op komt.


Ja ben bang da de 2 jarige daar te heftig op gaat reageren.....die heeft al zin gevoelige huid.
Ga het allemaal.iig voorleggen aan de DA morgen

Zou het gezien de werkzame stof dan geen verlichting kunnen geven vereist te spuiten?
Het heeft deze lfde werkzame stof. Zal allicht het probleem niet oplossen maar eventueel.verlichting door dode luizen?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:19

Ik heb Sebacil van de dierenarts gehad. Ik weet ff niet meer wat het kost, maar dat spul moet je aanmaken met water en kan je 3 paarden wel 2 keer mee wassen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 22:41

Chasey schreef:
Ik heb Sebacil van de dierenarts gehad. Ik weet ff niet meer wat het kost, maar dat spul moet je aanmaken met water en kan je 3 paarden wel 2 keer mee wassen.


Thnxs sebacil is niet zo duur tenminste als ze je gewoon de aanbevolen hoeveelheid voorschrijven en niet een hele fles :-)

Alleen hoop.ik op iets minder agressiefs.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:45

Hier al altijd butox gebruikt.
Werkt perfect,ook op veulens en jonkies.
Al 2x een reactie erbij gehad,op oudere paarden die behoorlijk verzwakt waren à la kale plekken krijgen erdoor,voor de rest enkel positief erover.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:03

Ik ben en blijf fan van frontline spray :'), 3 x succesvol gebruikt. Luizen altijd gelijk weg en ik behandel dan een tweede keer voor het mooie maar ook al gehad dat het na een keer wegbleef. Sebacil ook al gebruikt maar je wordt niet blij als je met -5 een dikke vacht staat te soppen om ze dan nat onder dek weg te zetten.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 01:49

Loes'sCorner schreef:
khirshanta schreef:
Wij gebruiken ook spotinor, werkt als een tierelier, wel eerst uitproberen of er geen reactie op komt.


Ja ben bang da de 2 jarige daar te heftig op gaat reageren.....die heeft al zin gevoelige huid.
Ga het allemaal.iig voorleggen aan de DA morgen

Zou het gezien de werkzame stof dan geen verlichting kunnen geven vereist te spuiten?
Het heeft deze lfde werkzame stof. Zal allicht het probleem niet oplossen maar eventueel.verlichting door dode luizen?


Het enige dat verlichting geeft, is van álle luizen af. Dus je borstels, dekens, álles duchtig onder handen nemen. Ook je paarden.

Je zult via je da waarschijnlijk byemite voorgeschreven krijgen; hiermee moet je minimaal 2 keer wassen (dan zóu het weg moeten zijn). Huismiddeltjes werken helaas niet. Als je paarden met anderen in contact komen, waarschuw de eigenaren van die paarden dan trouwens ook

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: We hebben luis......tips en middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:50

Hier indd ook butox.
Geen gedoe met wassen en ook gebruikt bij een pony die ergens(nooit achter gekomen waarvoor) gevoelig voor was.
Denk dat het een kwestie van uitproberen is want overal waar je luis mee bestrijd is wel zooi denk ik.

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:58

Finecto, bij mij klonk het ook super, daar bleef het ook bij, inderdaad vrij prijzig als het dus niets doet ! Of je nou 5 of 3 paarden hebt, als het niets doet is alles te duur.. in mijn geval zonde geld, deed niets bij sws tinker als haflinger !