Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 10:59

ad
Overige

Afbeelding
Foto door storrum

Paardenhouders maken zich zorgen over ballonvaarten. Het lawaai van de branders van deze ballonnen kan hun dieren schrik aanjagen. Een verbod op vliegen boven plekken waar paarden zijn komt er echter niet. ,,Want een ballonvaarder kan onmogelijk sturen.’’

Vol trots meldde de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS), gevestigd in Ermelo, afgelopen week dat er een overeenkomst was bereikt met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVVL), die opkomt voor de belangen van ballonvaarders. Luchtballonnen zouden maneges en paardenfokkerijen mijden. De FNRS had zelfs een heuse kaart gemaakt, met daarop alle ruim vierhonderd plekken waar bedrijven met paarden gehuisvest zijn.

Maar die overeenkomst is er toch niet. ,,Er zijn wat misverstanden in de communicatie geweest’’, zegt Marije Roozendaal van de KNVVL. Haar organisatie zit niet te wachten op harde afspraken. ,,Het is voor ballonvaarders onmogelijk om te sturen. Bovendien hebben wij die kaart van de FNRS gezien... Het land zit vol met stippen, plekken waar paarden zitten. Daar kunnen wij niet op inspelen. We houden altijd al rekening met plaatsen waar dieren staan, dus een overeenkomst is onnodig. Er zijn zelden incidenten. Praktisch nooit!’’

Uit de buurt
Wel hebben de paardenhouders en ballonvaarders een soort gentleman's agreement gesloten: ze proberen bij elkaar uit de buurt te blijven. Sancties zijn er echter niet.

Volgens de FNRS vormen landende en laagvliegende luchtballonnen een gevaar voor paarden die buiten lopen. ,,Niet dat er wekelijks incidenten zijn, maar wij krijgen toch wel een flink aantal meldingen per jaar. Ballonnen vliegen dan laag over, of landen zelfs tussen de paarden. Die dieren slaan op de vlucht, rennen de weg op, of verwonden zichzelf of anderen. Een paard dat op hol slaat, is heel gevaarlijk’’, zegt directeur Haike Blaauw van de FNRS.

Na een incident in Eemnes, waarbij een ballon tussen de paarden landde, was de maat voor hem vol. ,,Het was een mirakel dat er toen geen gewonden zijn gevallen. We hebben meteen met de luchtvaart contact gezocht.’’

Blaauw kan leven met een afspraak zonder sancties. ,,Het gaat er om dat we elkaar respecteren.’’

Maatregelen
Henk Broeders van Ad Ballon, een bedrijf dat ook in de omgeving van Arnhem en Nijmegen vaarten verzorgt, vindt het herenakkoord onnodig. ,,Elke goede ballonvaarder weet dat je dieren, welke dan ook, zoveel mogelijk moet mijden. En we zien van hoogte echt wel waar maneges staan, daar heb ik geen kaart voor nodig’’, stelt hij.

Zijn bedrijf heeft al maatregelen genomen. ,,De dieren schrikken van de branders, het geluid dus. Wij hebben speciale branders die minder lawaai maken. Ook draaien we de brander nooit ineens flink open, maar altijd geleidelijk.’’

Broeders maakt af en toe mee dat dieren schrikken. ,,Het is heel raar. Soms reageren de dieren onder je niet, en vijfhonderd meter verderop begint er ineens één te rennen.’’

Andere eigenaren van ballonbedrijven in Oost-Nederland stellen nog nooit incidenten te hebben meegemaakt. Vorig jaar raakten wel duizenden kippen in Lemelerveld in paniek door een overvliegend gevaarte.

Stal
Lens Nekeman van Stal Stouwehof in Hasselt heeft goed contact met de ballonvaarder die in zijn regio vaart. ,,Die zal nooit over ons heen vliegen, zeker niet laag. Je moet er ook niet aan denken wat er dan gebeurt, want die paarden springen in paniek zo door een hek heen. En wij hebben hier dure paarden...’’

Een zegsman van Hengststation Tivoli in Raalte laat weten het aantal incidenten met laagvliegende luchtballonnen op de vingers van één hand te kunnen tellen.

Gerelateerd bericht:
[VN] Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:08

Ik krijg toch een beetje een, ongemotiveerd gevoel bij die knvvl.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:19

Ongemotiveerd? Nee hoor. In mijn ogen is het gewoon zoals ze zeggen. Dat piloten hun best doen (uitzonderingen daar gelaten) maar dat een ballon niet te sturen is dus dat er soms geen andere opties zijn.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:01

De vraag is of je onbestuurbare vervoermiddelen nog wel toe kan staan in ons drukke land.

Anoniem

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:04

Fietsers met telefoon zijn ook onbestuurbaar en die zijn ook toegestaan

Snap de ophef niet , rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk alleen sommige piloten hebben een bord voor de kop en zetten een slechte reputatie op voor de rest.

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:11

Rebecca schreef:
Fietsers met telefoon zijn ook onbestuurbaar en die zijn ook toegestaan

Snap de ophef niet , rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk alleen sommige piloten hebben een bord voor de kop en zetten een slechte reputatie op voor de rest.


Ik snap niet dat het bij wet toegestaan is om andermans privé terrein te gebruiken om je bedrijf te kunnen uitoefenen. Als die ballonnen onbestuurbaar blijken, dan moeten ze aan de grond blijven. Maar kennelijk zijn ze prima te sturen, ze mogen niet in de buurt van vliegvelden, militaire objecten en residenties van het koningshuis komen.
En als je op voorhand weet dat je een noodlanding gaat maken, dan dien je bij voorbaat al niet op te stijgen.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Knowledge is a deadly friend, if no one sets the rules
The fate of all mankind, I see, is in the hands of fools (Peter Sinfield)

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:38

JMJ schreef:
Rebecca schreef:
Fietsers met telefoon zijn ook onbestuurbaar en die zijn ook toegestaan

Snap de ophef niet , rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk alleen sommige piloten hebben een bord voor de kop en zetten een slechte reputatie op voor de rest.


Ik snap niet dat het bij wet toegestaan is om andermans privé terrein te gebruiken om je bedrijf te kunnen uitoefenen. Als die ballonnen onbestuurbaar blijken, dan moeten ze aan de grond blijven. Maar kennelijk zijn ze prima te sturen, ze mogen niet in de buurt van vliegvelden, militaire objecten en residenties van het koningshuis komen.
En als je op voorhand weet dat je een noodlanding gaat maken, dan dien je bij voorbaat al niet op te stijgen.

Ben ik het helemaal mee eens

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:13

Ook niet zo raar dat de KNVvL helemaal geen restricties wil ten opzichte van wat ze nu “mogen” doen, daarmee snij je in de vingers van je eigen leden en verhoog je de kans op meer schadeclaims.

Maar de KNVvL zal moeten uitkijken dat er niet een te grote aversie komt en er dan vanuit de overheid restricties opgelegd gaan worden.

Roepen dat er zo weinig ongelukken gebeuren is erg makkelijk, de bedrijven die ik tegen ben gekomen doen hun best zo snel mogelijk weg te komen om geen schade vergoeding te hoeven betalen.
Als ze weg zijn en de eigenaar ziet de schade wordt het een wellus niettus spelletje of het door de landing is veroorzaakt.
Ook bij te laag overkomende ballonnen waardoor ruiters van hun paard vallen ed kan je bijna altijd als ruiter fluiten naar compensatie voor medische kosten. -O-

[o]

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:15

Rebecca schreef:
Fietsers met telefoon zijn ook onbestuurbaar en die zijn ook toegestaan

Snap de ophef niet , rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk alleen sommige piloten hebben een bord voor de kop en zetten een slechte reputatie op voor de rest.

Mijn paarden zijn nog nooit geschrokken van appende fietsers en heb ze ook nog nooit laagvliegend over mijn wei gezien.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:22

JMJ schreef:
Rebecca schreef:
Fietsers met telefoon zijn ook onbestuurbaar en die zijn ook toegestaan

Snap de ophef niet , rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk alleen sommige piloten hebben een bord voor de kop en zetten een slechte reputatie op voor de rest.


Ik snap niet dat het bij wet toegestaan is om andermans privé terrein te gebruiken om je bedrijf te kunnen uitoefenen. Als die ballonnen onbestuurbaar blijken, dan moeten ze aan de grond blijven. Maar kennelijk zijn ze prima te sturen, ze mogen niet in de buurt van vliegvelden, militaire objecten en residenties van het koningshuis komen.
En als je op voorhand weet dat je een noodlanding gaat maken, dan dien je bij voorbaat al niet op te stijgen.

Mee eens.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:24

Ik krijg steeds meer een hekel aan die lui.

Geen overeenkomst met de FNRS bedrijven??? We hebben het niet over half Nederland ofzo.

Wat een loosers.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:30



cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:31

NatasjavE schreef:
Ik krijg steeds meer een hekel aan die lui.

Geen overeenkomst met de FNRS bedrijven??? We hebben het niet over half Nederland ofzo.

Wat een loosers.

Blijkbaar had KNVvL niet door hoeveel fnrs bedrijven er waren en dat ze over het hele land verspreid liggen. :')

Mogelijk hebben ze dan ook niet door hoeveel landbouw en akkerbouw bedrijven er in het gehele land zitten die “mogelijk” ook niet op hun ballonvaarten zitten te wachten. O:)

[o]

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:40

cobiie schreef:
Mogelijk hebben ze dan ook niet door hoeveel landbouw en akkerbouw bedrijven er in het gehele land zitten die “mogelijk” ook niet op hun ballonvaarten zitten te wachten. O:)


Oohhh dat zal best wel maar als dhr Blaauw zijn ballonntje naast mijn paard parkeert zijn er sancties.
Dan weet ie van voor niet dat ie van achter leeft.

Tis toch te zot voor woorden?

Vorige week een bericht van dier en recht. Manege paarden hebben een rot leven, ze moeten de wei in.

Maar met een beetje pech heb je zo'n knakker in de wei.

In de vroege avond kan je paard de wei niet in vanwege ballonvaart. in de nacht en vroege ochtend niet vanwege de oprukkende wolf en in het middaguur is het vergeven van de dazen....maar ja die kunnen we niet bestrijden want dat is zielig voor de vogels.

Paarden kunnen straks van 9 tot 12 de wei in...ohhh shit das minder dan 4 uur. Dat kan niet...moet meer zijn.

Ja ik weet dat ik een heul klein beetje overdrijf nu..

maar als we niet uitkijken....

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:49

Ik ben het met je eens Natasja, ik vind het ook niet meer kunnen in deze tijd.
Dan daar bovenop het gedrag van de bedrijven die wij “betrapt” hebben in ons land, het is echt bizar soms. :7

[o]

Anoniem

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:58

Het zijn paar bedrijven die het verzieken voor de rest

Als Nederland zo klein is moeten de paarden ook maar allemaal weg , en de koeien dan ook maar

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:01

Rebecca schreef:
Het zijn paar bedrijven die het verzieken voor de rest

Als Nederland zo klein is moeten de paarden ook maar allemaal weg , en de koeien dan ook maar


Nou als het maar een paar bedrijven zijn die het verzieken voor de rest....weten ze veel overlast te veroorzaken.

De paarden weg???

Weet je hoeveel mensen inkomsten halen uit paarden...en hoe belangrijk ze zijn voor de export?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:03

Rebecca schreef:
Als Nederland zo klein is moeten de paarden ook maar allemaal weg , en de koeien dan ook maar

Eerder een heel aantal mensen :=

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:05

Rebecca schreef:
Het zijn paar bedrijven die het verzieken voor de rest

Als Nederland zo klein is moeten de paarden ook maar allemaal weg , en de koeien dan ook maar

Waarom de discussie willen afbuigen naar totaal andere onderwerpen?

[o]

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:08

Ineke2 schreef:
Rebecca schreef:
Als Nederland zo klein is moeten de paarden ook maar allemaal weg , en de koeien dan ook maar

Eerder een heel aantal mensen :=

Prima. Met wie beginnen we? :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:10

Stel je voor dat ik een groot land heb en er land een ballon. En ik wil die mensen niet op mijn terrein en ook geen auto's. Kan ik die dan gewoon wegsturen? Of hebben ze een of ander speciaal recht dat ze alsnog met aanhanger etc bij de ballon mogen?

Want anders heb je makkelijk een ballon te pakken als landeigenaar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:11

cobiie schreef:
[naam] schreef:
Het zijn paar bedrijven die het verzieken voor de rest

Als Nederland zo klein is moeten de paarden ook maar allemaal weg , en de koeien dan ook maar

Waarom de discussie willen afbuigen naar totaal andere onderwerpen?

Ik buig hem niet af

Jullie willen de ballonnen weg dan wil ik het vee weg

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:11

Nies_ schreef:
Prima. Met wie beginnen we? :D



Denk dat we de vrijwilligers beter kunnen aanwijzen :')

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:12

Als je de oprit blokkeert met wat matriaal wordt er door het bedrijf de politie gebeld. :Y) Maakt het gesprek over vergoeding niet anders trouwens. O:)

[o]

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:14

Rebecca schreef:
[

Dan open je een topic waarom je vind dat al het vee uit Nederland weg moet, het is als nog een andere discussie dan die hier nu gevoerd wordt. ;)

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, Essie73, NienkeThella, supertammy en 22 bezoekers