en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 15:37

Recent hadden een collega (man) en ik (vrouw) een sollicitatiegesprek met een Marokkaanse jongen. Mijn collega schudde hij de hand, en toen ik met mijn hand uitgestoken stond moest hij zich verontschuldigen: hij geeft vrouwen geen hand. Uit respect, zo zegt hij, en hij hoopt dat ik mij er niet beledigd door voel. En hij verontschuldigt zich. En mijn eerste reactie is dat ik me wel beledigd voel, en derhalve niet bij het gesprek aanwezig wil zijn. En dat ben ik ook niet geweest. Mijn collega heeft het gesprek alleen gevoerd, waarbij de Marokkaanse jongen zich nogmaals verontschuldigd heeft. En het bijzondere is dat ik achteraf gezien veel milder ben, en zelfs spijt heb van mijn impulsieve eerste reactie. Aan de andere kant, wil ik wel samenwerken met iemand die mij, volgens de - voor mij - in Nederland geldende normen en waarden, niet eens een hand wil geven?
Pfff...moeilijk. Hoe zouden jullie gereageerd hebben in deze (voor mij nog nooit voorgekomen) situatie?
Laatst bijgewerkt door dorothea op 29-04-18 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:40

Ik had zelf wel graag meer van hem willen weten over het waarom achter de beslissing om vrouwen geen hand te geven. Dat maakt het misschien gemakkelijker te bepalen wat jouw gevoel erbij is en hoe je daarmee om wil gaan.

Wat interessant is aan de situatie hoe hij nu gegaan is, is imo: wat maakt dat je spijt hebt van hoe je gereageerd hebt? :)

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:43

Wat voor respect had het dan moeten zijn? Heb je ook gezegd dat in nederland nogal respectloos is.
Ik vraag mij af of hij ook door deze actie zou worden aangenomen.
Mijn oma heeft een keer gehad dat ook een marokkaanse man (teminste dat is wat ze zei) niks van haar wou aannemen omdat ze vrouw is en vrouwen horen geen leiding te hebben. Die heeft er toen in ieder geval niet lang gewerkt.

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik zou reageren, ik denk dat ik even niet zou weten hoe te reageren.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:45

Ik had wel bij het gesprek gebleven en gevraagd waarom hij geen hand wil geven. Maar zou zo iemand niet aan nemen, als hij al niet eens een hand kan geven, laat staan welke verschillen in normen en waarden er dan nog meer gaan komen op de werkvloer. Ik zou mij continue ongemakkelijk voelen denk ik. En weet niet wat voor een werk het is, maar het lijkt mij ook nog al een probleem met klanten mocht hij daar mee te maken krijgen.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:45

ja inderdaad, uit respect, duhhh... :o }> |(

Ik snap je reactie volledig, je verwacht zoiets gewoon niet.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:46

ik denk dat ie voor mij de boom verder in kan, hij is hier in nederland en dan niet verschuilen achter zogenaamd respect tonen, want dat is het niet, vrouwen zijn minderwaardig dus niet respectvol waardig, dus niet aanraken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:46

Hoe bijzonder is het dat hij uit respect weigert een hand te geven, en ondertussen blijkbaar echt wel goed weet dat het "fout" is en hij zich tig keer verontschuldigd. Erg tegenstrijdig vind ik.

Zelf zou ik denk ik niet goed weten wat ik met de situatie aan moet, maar vrij zeker bij voorkeur niet met hem samen werken omdat hij blijkbaar toch flink anders over vrouwen denkt.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:48

speurneusc schreef:
ik denk dat ie voor mij de boom verder in kan, hij is hier in nederland en dan niet verschuilen achter zogenaamd respect tonen, want dat is het niet, vrouwen zijn minderwaardig dus niet respectvol waardig, dus niet aanraken.

En een Marokkaanse/Joodse vrouw die een man geen hand wil geven?
Is zij dan weer respectloos naar de man is hij minderwaardig in haar ogen?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:48

Ik zou waarachijnlijk wel het gesprek gevoerd hebben maar daarin ook duidelijk de vraag stellen of hij bereid is om prive en zakelijk te scheiden (dus tijdens werk wel gewoon hand geven naar westerse gewoonte), indien niet dan gaat deze helaas pindakaas in de exit stapel.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:49

Even snel gegoogled:

Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (3alaihi assalaatoe wa assalaam) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assa7ee7 (1/477-4480)).

Dus hij voelde niet dat hij het recht had om je aan te raken volgens zijn geloof.


Persoonlijk zou ik ook niet weten hoe ik hiermee zou omgaan. Zonder deze info zou ik het ook als een belediging op nemen, alsof ik als vrouw minder waardig ben.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:49

Brainless schreef:
speurneusc schreef:
ik denk dat ie voor mij de boom verder in kan, hij is hier in nederland en dan niet verschuilen achter zogenaamd respect tonen, want dat is het niet, vrouwen zijn minderwaardig dus niet respectvol waardig, dus niet aanraken.

En een Marokkaanse/Joodse vrouw die een man geen hand wil geven?
Is zij dan weer respectloos naar de man is hij minderwaardig in haar ogen?


Dat zou ik indd ook respectloos vinden en zelfde verhaal. Ik denk niet dat ik zulke mensen zomaar zou aannemen, dan mogen ze verder echt wel heeeeel erg hun best doen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:50

Ik heb wel eens iemand op mijn werk gehad, die moest in mijn zone werken en ik had daar de leiding. Zegt gewoon dat ie niet onder vrouwelijke leidinggevende werkt. Nou heb em toen maar naar de deur gewezen en hij kon vertrekken :evaw:

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 15:50

Corelli schreef:
Ik had zelf wel graag meer van hem willen weten over het waarom achter de beslissing om vrouwen geen hand te geven. Dat maakt het misschien gemakkelijker te bepalen wat jouw gevoel erbij is en hoe je daarmee om wil gaan.

Wat interessant is aan de situatie hoe hij nu gegaan is, is imo: wat maakt dat je spijt hebt van hoe je gereageerd hebt? :)

Tja, daar ben ik zelf nog niet helemaal achter. Omdat hij met zijn hand op zijn hart gedrukt zei dat het een uiting juist van respect is? Dat ik het gesprek niet aanging? Ik weet het echt niet.
Of hij voor ons gaat werken laat ik even in het midden.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:51


Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:53

Deze knul zou er bij mij dus niet inkomen. Ik verwacht van een medewerker dat hij mee kan draaien in een team, klanten netjes te woord kan staan en dat allemaal volgens de gebruikelijke norm in het land waar we ons bevinden.
Kun je dat niet? Dan pas je niet in mijn team.
Het weigeren een vrouw de hand te schudden is voor mij een teken dat je gebruikelijke normen blijkbaar niet begrepen hebt.

Ik denk trouwens dat ik in een islamitisch land gelijk doorga voor de stokslagen als ik een werkgever daar behandel zoals ik hier gewend ben. :+

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:56

Brainless schreef:
speurneusc schreef:
ik denk dat ie voor mij de boom verder in kan, hij is hier in nederland en dan niet verschuilen achter zogenaamd respect tonen, want dat is het niet, vrouwen zijn minderwaardig dus niet respectvol waardig, dus niet aanraken.

En een Marokkaanse/Joodse vrouw die een man geen hand wil geven?
Is zij dan weer respectloos naar de man is hij minderwaardig in haar ogen?


als het in nederland is wel ja. Zo zou ik als ik in hun land zou zijn me aan hun gebruiken houden ook al ben ik hier anders gewend

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:56

Ik geloof dat ik (afhankelijk van de functie waarnaar hij solliciteert) dit niet zo'n probleem zou vinden. Wel zou ik graag van hem horen of er meer van dit soort dingen zijn waar hij tegenaan loopt, zodat je kunt beoordelen of er kans is dat dit in de toekomst meer problemen op gaat leveren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:56

Als hij wil vasthouden aan deze gewoontes dan moet ie IMO op zoek naar een bedrijf waar men zijn geloof aan hangt. Ik denk dat ik ook niet bij het gesprek had willen zijn en sterker nog. Ik zou er niet mee willen werken. :) Net zoals ik niet in een zwaar christelijk bedrijf zou willen werken trouwens. :+ Ik heb nooit begrepen wat geloof in bedrijven te zoeken heeft maar goed. :)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:57

tsjah lastig, maar als dit vanuit z'n geloof komt hoeft dit niet perse negatief te zijn. Ik zou wél het gesprek met hem aangaan om te bespreken hoe hij zich dan kan verhouden tot de baan (weet niet welke baan het gaat) en het leven in Nederland. Hoe gaat hij met zulke situaties om.

Het hoeft natuurlijk geen slechte werknemer te zijn en het hoeft niet slecht bedoeld te zijn

Los van dat alles vind ik eigenlijk wel dat iemand die in Nederland woont zich ook enigszins moet gedragen naar de Nederlandse normen. Een hand geven hoort daar wel bij

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:57

Idd vjestagirl

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:57

speurneusc schreef:
Brainless schreef:
En een Marokkaanse/Joodse vrouw die een man geen hand wil geven?
Is zij dan weer respectloos naar de man is hij minderwaardig in haar ogen?


als het in Nederland is wel ja. Zo zou ik als ik in hun land zou zijn me aan hun gebruiken houden ook al ben ik hier anders gewend


En als het nou een Nederlandse moslima/jodin is die mannen geen hand geeft? Dit heeft niets te maken met 'hun land', maar met een verschil in religie

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:58

tylando schreef:
Ik heb wel eens iemand op mijn werk gehad, die moest in mijn zone werken en ik had daar de leiding. Zegt gewoon dat ie niet onder vrouwelijke leidinggevende werkt. Nou heb em toen maar naar de deur gewezen en hij kon vertrekken :evaw:


inderdaad dat is ook een gevolg, in de eerste kennismaking al geen hand geven... en dan wel vrouw als baas of gelijke collega accepteren, dat zal vast niet goed gaan.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 15:58


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:59

Ik heb trouwens ook een bijzonder Hollandse, atheïstische collega gehad die geen vrouwen boven zich accepteerde. Dus dat heeft echt niet perse iets met achtergrond of geloof te maken.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:59

En als het nou een Nederlandse moslima/jodin is die mannen geen hand geeft? Dit heeft niets te maken met 'hun land', maar met een verschil in religie[/quote]

religie doe je in je kerk of in je eigen kring. Ik dwing ze de mijne ook niet op!