Nieuwe stal, paard loopt heen en weer langs het hek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ossie96
Berichten: 884
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Noord Holland

Nieuwe stal, paard loopt heen en weer langs het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 11:30

Beste bokkers,

Een paar dagen terug heb ik mijn paard verhuisd naar een andere stal. Ze staat nu overdag de hele dag op de wei en ‘s nachts binnen (ze komt van een stal waar ze bijna alleen maar binnen stond).
Nu loopt ze vanaf de ochtend meteen alleen maar heen en weer langs het hek tot zweten aan toe. Ze kijkt niet om naar de kudde waarin ze staat en ook het gras boeit haar nog niet.

Wat is wijsheid? Ik snap heel goed dat ze moet wennen, het is nogal een verandering. Echter wil ik haar wel graag heel houden en het enigzins leuk eb ontspannen houden voor haar. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik haal haar nu steeds na een paar uur uit het land zodat ze op stal tot rust kan komen (ze vind het dan prima om alleen op stal te staan zonder andere paarden). Maar de volgende dag gaat het precies zo...

Is het een kwestie van tijd en gewenning? Daar ga ik wel vanuit. Doe ik het goed zoals ik het nu doe? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

Z1 + 7 en zoooo trots op mijn knappe paard!


Roihi

Berichten: 2887
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:45

Dit had mijn paard ook een tijdje, we hebben haar een paar dagen wat vroeger binnen gehaald en het zo opgebouwd dat ze mee met de rest even lang buiten kon staan.
Was met een paar weken in orde.
Ze heeft tijd nodig, het blijven tenslotte gewoonte-dieren ook.

Ik duim mee dat ze snel aanpast.

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe stal, paard loopt heen en weer langs het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:52

Vooral het patroon doorbreken anders blijft ze dit doen.
Je kan beginnen met aan de hand op het weiland grazen, dan loslaten en zelf erbij blijven. Vervolgens vaker weglopen op momenten dat ze niet op je gefocussed is.
Ik heb ooit een 2 jarige die een jaar op stal had gestaan ivm beenbreuk onder zware sedatie samen met een heel braaf ‚moederdier’ op de wei gezet, dat heeft ook gewerkt.

Ellenrebel
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Nieuwe stal, paard loopt heen en weer langs het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:00

Ik zou inderdaad ook beginnen met het aan de hand grazen. Maar ook denk ik dat je idd op moet letten dat ze niet teveel zichzelf sloopt zegmaar

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:06

Het vreemde wezen dat paard heet :-). Ik denk dat je het goed doet. Wel fijn dat je paard graag alleen op stal staat, die van mij vond dat óók heel erg...
Wat Sizzle zegt: andere dingen doen en de dingen anders doen.
Kleine stapjes en geduld. Soms duurt het wel een maand.

Wat ik een tijdje geleden nog heb gedaan met een paard dat bij ons kwam en veel binnen had gestaan: klein weitje gemaakt, hooi bijgevoerd en één ander paard dat wel alleen wilde staan in een klein weitje ernaast. Na een paar dagen beide weitjes groter gemaakt en weer een paar dagen later draadje er tussenweg. Als een paard geen kudde is gewend is 1 paard erbij eerst genoeg :-).


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:28

Overleg anders of het een mogelijkheid is als je paard met een ander paard uit die kudde even apart komt.
Ze heeft nog geen binding met een maatje daar en ik heb zo het idee dat dat het probleem is.
Zou dan een paard uitzoeken wat kwa karakter bij die van jou past.
Even een dag of 4 samen en dan weer terug de kudde in.heb daar zelf goede ervaringen mee :j

tamary

Berichten: 29161
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe stal, paard loopt heen en weer langs het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:41

Er zijn al meer vliegjes/steekmuggen dan je zou denken, naast aan de hand grazen zou ik ook eens kijken naar goede vliegenspray of deken om er rust in te krijgen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Nieuwe stal, paard loopt heen en weer langs het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:24

Die van mij deed dit ook als hij nog geen connectie met een ander paard in de groep had. Is het mogelijk om 1 vriendje of vriendinnetje uit de kudde te halen en jouw paard daar tijdelijk mee te laten wennen in een aparte paddock? En dan langzamerhand de stap maken.

Het is een grote overgang voor een paard, zeker als zr het niet gewend zjjn. Dat heeft gewoon even wat begeleiding nodig bij sommige paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, GrapeshotBot, MarjanB, Miran, Paardengek81 en 127 bezoekers