Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 21:38

Hallo allemaal,

ik heb een vraag.

ik ben in november vorig jaar, tijdens een buitenrit, heel hard van een paard gevallen.
daarbij afgevoerd en zijn er foto's van mn rug, beken , heupen gemaakt en een ct scan, omdat ik erg veel pijn in mn nek bleef houden..

daar heb ik inmiddels fysiotherapie voor gekregen.


nu ben ik het rijden verder weer aan het oppakken.


heb het tot februari dit jaar niet gedaan, door de pijn.

nu ben ik langzaamaan bezig met licht drafwerk, alleen merk ik dat ik nog niet echt goed kan lichtrijden.

ben dan voor mn eigen gevoel totaal uit balans.

verder kan ik het ook nog niet zo lang, want dan voelt het alsof mn onderrug helemaal uit elkaar getrokken wordt
( had altijd wel rugklachten, maar zo erg nooit, dat is pas sinds de val)

nu mijn vraag,

hoe bouwen jullie dat op, dat lichtrijden, na een heeel harde valpartij, en wat doen jullie als jullie merken dat je eigen evenwicht / balans totaal nog niet goed is.

van mijn fysiotherapeut moet ik wel blijven rijden, omdat ik moet leren mijn bekken te kantelen.


Graag hoor ik tips hier,

:j :j :j


theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:40

Misschien een idee om zonder beugels te werken aan balans (als doorzitten wel lukt?) mits je een geschikt paard hebt, anders miss op ene manege oid. Ik heb dat veel gedaan, had een slechte balans en mijn beugels altijd beel te kort. Moest standaard elke les zonder beugels beginnen, als we echt aan het werk gingen in draf mocht ik ze aan, voor de galop aan en dan uitstappen weer zonder vaak. Uiteindelijk kon ik met die pony alles doen, maar ik bleef zitten haha.

Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:44

Heb je bij andere dingen, zoals lopen of fietsen, ook problemen met je balans?

Het zou ook onbewuste spanning kunnen zijn uit angst om weer te vallen.
Het is niet niks wat je hebt meegemaakt :(:)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:51

Doe je er nog iets naast?
Ik zou beginnen met fitness, gerichte oefeningen voor spieropbouw. Daar heb je in het zadel wat aan. Denk aan core stabilty/buikspieren e.d.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 20:58

manonutjuh schreef:
Doe je er nog iets naast?
Ik zou beginnen met fitness, gerichte oefeningen voor spieropbouw. Daar heb je in het zadel wat aan. Denk aan core stabilty/buikspieren e.d.

ja ik ben idd bezig met fitness.
verder is zonder beugels rijden totaal niet goed voor mn rug, dus dat ga ik ook momenteel niet uitproberen. :o :o

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:07

Ketaki schreef:
manonutjuh schreef:
Doe je er nog iets naast?
Ik zou beginnen met fitness, gerichte oefeningen voor spieropbouw. Daar heb je in het zadel wat aan. Denk aan core stabilty/buikspieren e.d.

ja ik ben idd bezig met fitness.
verder is zonder beugels rijden totaal niet goed voor mn rug, dus dat ga ik ook momenteel niet uitproberen. :o :o

Snap jk helemaal hoor, daarom zei ik ook als doorzitten wel lukt :)
In elk geval heel veel succes er mee!


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 21:58

:o :o doorzitten lukt wel, maar kan het nog niet zolang, dus daarom ook niet zonder beugels

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:20

Ketaki schreef:
Hallo allemaal,

ik heb een vraag.

ik ben in november vorig jaar, tijdens een buitenrit, heel hard van een paard gevallen.
daarbij afgevoerd en zijn er foto's van mn rug, beken , heupen gemaakt en een ct scan, omdat ik erg veel pijn in mn nek bleef houden..

daar heb ik inmiddels fysiotherapie voor gekregen.


nu ben ik het rijden verder weer aan het oppakken.


heb het tot februari dit jaar niet gedaan, door de pijn.

nu ben ik langzaamaan bezig met licht drafwerk, alleen merk ik dat ik nog niet echt goed kan lichtrijden.

ben dan voor mn eigen gevoel totaal uit balans.

... wellicht voel je nu andere dingen dan tevoren.
Lichtrijden is ten eerste echt moeilijk.
2e: het is asymmetrisch: je wordt door het binnenachterbeen opgegooid en de binnenheup wil dus nog wel eens verder naar voor zwaaien.
Citaat:
verder kan ik het ook nog niet zo lang, want dan voelt het alsof mn onderrug helemaal uit elkaar getrokken wordt
( had altijd wel rugklachten, maar zo erg nooit, dat is pas sinds de val)

Brr...! Wat zegt je fysio hier van...?
(Mijn associatie, voor wat het waard is: misschien zijn je banden opgerekt dpor de val en is dit wat er gebeurt als je spieren moe worden?)

Citaat:
van mijn fysiotherapeut moet ik wel blijven rijden, omdat ik moet leren mijn bekken te kantelen.

Blijven rijden: prima advies...! +:)+
Maar het heeft wel zin als je al voor je opstapt goed je bekken kunt kantelen, zowel voor je rijdier als voor jou veel beter. (En daar zijn ook gewoon 'droog' oefeningen voor.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:22

Ik zal als ik jou was, op de grond eens wat balansoefeningen proberen. Genoeg inspiratie via Google. :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Pallatin

Berichten: 2484
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:50

Ik moest vorig jaar ook revalideren na een knullig valletje met ernstige gevolgen, het heeft bij mij heel lang geduurd eer ik weer een beetje normaal kon rijden. Ik heb eerst gewerkt aan mn balans vanaf de grond, op zo’n grote bal (weet ff niet hoe t heet) en ben daarna weer spieren en conditie op de fiets gaan opbouwen. Bij kwam mijn onbalans ook voort uit angst om te vallen, dus heb ook hulp gehad om daar mee om te gaan. Ik heb de dressuur toen even gelaten voor wat het was en heb heel veel kilometers buiten gemaakt, rechtuit. Veel doorgezeten en daarna verlichte zit, daarmee leerde ik omgaan met mn ‘nieuwe’ lijf en zit. Nu ben sinds een paar maanden dmv les weer dressuurmatig aan de gang, ontspannen houding en stil zitten was de eerste stap, niet perse heel netjes om te zien, maar wel effectief. Ik oefende voor mezelf telkens dezelfde figuren of wendingen zodat ik weer kon wennen aan hoe ik mijn lijf moest gebruiken en hoe dat voelde.
Heb je echt pijn tijdens het rijden? Want denk dat het dan moeilijk wordt om ‘goed’ in balans te zitten, je wil dan toch compenseren. Als ik echt pijn had ging ik niet rijden, dan zat ik mn paard in de weg

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 20:36

Pallatin schreef:
Ik moest vorig jaar ook revalideren na een knullig valletje met ernstige gevolgen, het heeft bij mij heel lang geduurd eer ik weer een beetje normaal kon rijden. Ik heb eerst gewerkt aan mn balans vanaf de grond, op zo’n grote bal (weet ff niet hoe t heet) en ben daarna weer spieren en conditie op de fiets gaan opbouwen. Bij kwam mijn onbalans ook voort uit angst om te vallen, dus heb ook hulp gehad om daar mee om te gaan. Ik heb de dressuur toen even gelaten voor wat het was en heb heel veel kilometers buiten gemaakt, rechtuit. Veel doorgezeten en daarna verlichte zit, daarmee leerde ik omgaan met mn ‘nieuwe’ lijf en zit. Nu ben sinds een paar maanden dmv les weer dressuurmatig aan de gang, ontspannen houding en stil zitten was de eerste stap, niet perse heel netjes om te zien, maar wel effectief. Ik oefende voor mezelf telkens dezelfde figuren of wendingen zodat ik weer kon wennen aan hoe ik mijn lijf moest gebruiken en hoe dat voelde.
Heb je echt pijn tijdens het rijden? Want denk dat het dan moeilijk wordt om ‘goed’ in balans te zitten, je wil dan toch compenseren. Als ik echt pijn had ging ik niet rijden, dan zat ik mn paard in de weg

soms heb ik idd heel veel pijn, dan kan ik er ook niet opkomen. verder train ik in de sportschool om mn spieren aan te sterken, want dat mis ik nu dus ook.



die bal, daar heeft mijn fysiotherapeut het niet over gehad, maar ik weet wat jij bedoelt. ik zal het hem eens vragen :j

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:44

Misschien kan je eens naar centered riding kijken?
Heb je zelf angst gekregen ook voor het rijden? Als je onbewust je verkrampt zal het ook 100x moeilijker gaan om te rijden.
Je zou ook kunnen kijken of er een fysio met een flex-chair in de buurt is, of die op andere wijze gericht is op ruiters.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 20:55

siskeh schreef:
Misschien kan je eens naar centered riding kijken?
Heb je zelf angst gekregen ook voor het rijden? Als je onbewust je verkrampt zal het ook 100x moeilijker gaan om te rijden.
Je zou ook kunnen kijken of er een fysio met een flex-chair in de buurt is, of die op andere wijze gericht is op ruiters.

ik weet niet of dat dat meespeelt, merk wel dat als een paard schrik, mn rug wel al heel snel pijn doet, terwijl ik dat daarvoor niet had.



misschien dat flex-chair wel een oplossing is idd.

geen idee waar dat bij mij in de buurt zit, dan moet ik eens kijken :j

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:00

En je bent zeker dat er niet neurologisch iets meer aan de hand is? Waardoor je moeilijk balans kan vinden/houden?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 21:01

Heleennn schreef:
En je bent zeker dat er niet neurologisch iets meer aan de hand is? Waardoor je moeilijk balans kan vinden/houden?

ik had altijd al wel wat rugklachten, maar niet zo extreem erg, sinds mijn valpartij.

Pallatin

Berichten: 2484
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:01

Voor mij kon een fysio niet veel betekenen, ik wilde eerlijk gezegd ook niemand aan Mn lijf hebben, bang dat ze me pijn deden... :') fysio van het ziekenhuis raadde me wel zwemmen aan tijdens de revalidatie, maar heb dat maar een paar keer gedaan... :o
Artsen zeiden wel dat ik goed naar (pijn)signalen moest luisteren, dus stapje terug bij pijn. Eerst reed iemand anders mijn paard en stapte ik even uit. Ik ben het toen steeds meer gaan uitbouwen, eerst was een rondje lichtrijden al veel...er zijn ook tijden dat je vooruit gaat en vervolgens drie stappen terug moet doen, heel frustrerend....ik ben er meermaals op gewezen dat mijn neiging om maar door te zetten ondanks pijn of angst voor pijn mijn herstel in de weg zit en ze hebben waarschijnlijk gelijk...
Is er bij jou wel een duidelijke diagnose gesteld? Eigenlijk zou je moeten stoppen met rijden voordat de pijn opspeelt, dan ben je eigenlijk al een stap te ver gegaan :(:)

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 21:03

ik voel ook zelf idd aan, als ik teveel pijn heb, dan rijd ik niet, en als ik voel dat het niet goed is, dan stop ik ook. omdat ik juist dan helemaal scheef ga zitten of iig niet meer rechtop kan lopen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:04

Ketaki schreef:
Heleennn schreef:
En je bent zeker dat er niet neurologisch iets meer aan de hand is? Waardoor je moeilijk balans kan vinden/houden?

ik had altijd al wel wat rugklachten, maar niet zo extreem erg, sinds mijn valpartij.

Rugklachten is niet bepaald neurologisch, ik denk eerder aan de gevolgend van de harde klap die je gemaakt hebt met de val en of dat geen blijvende neurologische schade (hersenen) heeft veroorzaakt. Maar gezien je spreekt van ergere rugklachten zou het toch daar ergens aan kunnen liggen en zou ik inderdaad gewoon het advies van je fysio opvolgen. Rustig verder rijden en zorgen dat je niet over je pijngrens geen gaat.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:09

Ketaki schreef:
ik weet niet of dat dat meespeelt, merk wel dat als een paard schrik, mn rug wel al heel snel pijn doet, terwijl ik dat daarvoor niet had.

Hm....
Iets om over na te denken...

Op het moment dat een paard schrikt ga je (...ik heb het ook nadrukkelijk over mijzelf...) in je beschermingshouding (dat is een reflex, met oa hakken hoog, handen hoog - en rug bol).

Maar als de spanning in je lijf blijft zitten (...ooit reed ik een angsthaas eersteklas en ik ben zelf ook geen held...)
wordt je rug hol.
(= "Alles" staat strak - maar de hol-trekkende spieren zijn zo dik als je pols en de boltrekkers zo dun als je pink.)

Zou de pijn samenhangen met de bolle of de holle 'fase'...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:31

Ik heb zelf ook last van mijn rug, omdat je van je fysiotherapeut je bekken moet kantelen zijn dan de Squat en de Brigde geen goede oefening, als je daar bijv. Iedere dag 20 doet van beide en dan opbouwen maken de spieren daar sterker.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:16

Ik herken wat je vertelt na een hele fikse valpartij aantal jaren terug en helaas helaas weer een valpartij nu 3 jaar terug en jawel 3x is scheepsrecht nog een hele harde vorig jaar elke keer weer mijn rug/bekken zo'n klap dat je denkt komt dat nog wel goed. Die van 3 jaar terug ook nog een keer mijn schouder/ribben flink in de kreuk ;( maar goed. Als je dat zo opschrijft denk je toch ook wat een hobby }:0 :P

Het lukte me maar niet om weer goed in balans te rijden. Ik viel steeds naar voren en had een 'wiebelig' gevoel. Voelde me ook onzekerder worden echt nare tijd qua rijden.

Ik was er helemaal klaar mee en ben heel veel oefeningen gaan doen om mijn core stability te verbeteren. Als je erop googled zie je wel het eea voorbij komen. Dit heeft me enorm geholpen. Daarbij heb ik ondertussen een ander paard (wel heel rigoreus maar het paard waar ik de laatste keer vanaf was gedonderd had ik totaal geen vertrouwen meer in) met andere gangen, ander zadel en dat heeft ook enorm geholpen.

Dus ik denk dat ik wel weer erboven op gekomen ben maar die core stability oefeningen, echt een aanrader!

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Albertina71

Berichten: 749
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:43

Ben je al eens goed nagekeken door een chiropractor? Bij mij moest jaren geleden na een harde val mijn bekken gekraakt worden. Daarna kon ik meteen weer beter lopen :)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 22:33

Albertina71 schreef:
Ben je al eens goed nagekeken door een chiropractor? Bij mij moest jaren geleden na een harde val mijn bekken gekraakt worden. Daarna kon ik meteen weer beter lopen :)

bij het woord chiropractor gaan mijn nekharen al recht overeind staan. die gaat dus absoluut niet aan mijn lichaam zitten. daar kan namelijk iedereen een dom cursusje voor volgen. nee ik heb een manueel therapeut ( hij mag tevens ook dry needling doen, maar dat werkt in mijn geval niet)

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:53

Ketaki schreef:
Albertina71 schreef:
Ben je al eens goed nagekeken door een chiropractor? Bij mij moest jaren geleden na een harde val mijn bekken gekraakt worden. Daarna kon ik meteen weer beter lopen :)

bij het woord chiropractor gaan mijn nekharen al recht overeind staan. die gaat dus absoluut niet aan mijn lichaam zitten. daar kan namelijk iedereen een dom cursusje voor volgen. nee ik heb een manueel therapeut ( hij mag tevens ook dry needling doen, maar dat werkt in mijn geval niet)

Ik heb ook een fysiotherapeut die kraakt, echt een verschil van dag en nacht, als alles weer op zijn plaats gezet wordt is het een stuk soepeler

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Sinds een valpartij van een paard, geen balans meer hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:08

Misschien kan iemand eens met je meekijken die echt verstand heeft van houding en zit. Een Centered riding instructeur of iemand opgeleid door Anne Muller, om maar wat voorbeelden te noemen. Dan merk je ook in hoeverre je houding invloed kan hebben, en welke rol het revalideren nog speelt. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 9 bezoekers