5HTP

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 18:35

Zijn er hier mensen die 5HTP slikken?
Als je de sites moet geloven kan het wonderen verrichten, maar ik ben vrij sceptisch en niet snel geneigd om dingen aan te nemen haha.

Iemand die zijn ervaring wil delen?

Een linkje als je Googled: http://m.orthokennis.nl/nutrienten/5-HTP


Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:39

Hai :D

Ik heb het wel eens genomen. Je eetlust is zo goed als weg en je energielevel gaat door het dak heen. Dus in dat opzicht kan het zeker wel “wonderen” verrichten. :j
De eerste keer heeft het bij mij ook zeker gewerkt, de 2e keer waren de capsules al wat ouder (?) en kreeg ik bijna een zenuwinzinking van die zooi. Ik voelde me echt depressief, paniekerig en huilerig. Toek heb ik ze weggegooid en ga er ook niet meer aan beginnen. Echt gezond is het sowieso niet natuurlijk.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:40

Ik heb het eens geslikt en toen niks van gemerkt.ik zou anders wel graag een energielevel hebben dat door het dak heengaat :')

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:42

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar veel mensen in mijn omgeving reageren er wel erg goed op. Mijn beste vriendin heeft ADHD en wilde destijds geen ritalin meer slikken, bij haar was 5HTP echt een hele goede vervanger.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:43

Damned schreef:
Ik heb het eens geslikt en toen niks van gemerkt.ik zou anders wel graag een energielevel hebben dat door het dak heengaat :')


Nouja, voor eventjes is dat leuk, maar het voelt voor mij inderdaad als een flinke dosis ritalin snuiven (zonder ADHD) :') Ik werd er nerveus van, niet normaal. En eten moest ik echt met tegenzin naar binnen proppen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:50

Ik vraag me af hoeveel je dan genomen had, Liesje? Ik bedoel (niet aanvallend hoor), als je nu noemt dat je ook Ritalin hebt gesnoven, vraag ik me even hardop af of je de 5HTP dan gebruikte als ondersteuning of juist bewust om meer effect uit te verkrijgen? :o :D

5HTP wordt namelijk volgens mij juist ook gebruikt als kleine ondersteuning bij slecht slapen, dus dat is weer het tegenovergestelde van hoog energielevel. Maar misschien dat het ook wisselt per persoon? Zelf heb ik het wel eens kleine periodes (2 weken of 3 weken achtereen) gebruikt in de hoop dat het wat helpt tegen slecht slapen en een winterdip, maar merkte weinig verschil dus ben gestopt. Bij de Tuinen zeiden ze wel dat je het maximaal 4 of 5 weken achter elkaar mocht gebruiken ter ondersteuning.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:05

Dat ritalin snuiven was een grapje, nog nooit gedaan :D Maar wel eens “gewoon” ritalin gebruikt voor het studeren, en dat heeft bij mij al een beetje een zenuwachtige bijwerking. 5HTP voelde voor mij alsof ik ritalin zou snuiven, zegmaar. _O-
Ik gebruikte het toendertijd om snel gewicht te verliezen.

Edit: ik had het toen wel van een belgische bodybuilderwebsite, omdat degene die ik had niet vrij verkrijgbaar is in Nederland. Dat zou wellicht ook nog wel het eea kunnen verklaren. :=

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:14

Oh ik ben duidelijk niet zo goed in berichten interpreteren zonder iemands gezicht erbij te zien _O- Ik kan me met deze info wel voorstellen dat het een andere vorm of dosering is dan wat je hier haalt in elk geval, het klinkt wel heftiger :=

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:15

Is het net zoiets als de ouderwetse 'stackers'?

...

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:18

...ik maak mijn eigen 5 HTP aan.

Ik ken het als een voorstaium van serotonine. Nodig is het eiwit (okee: aminozuur) tryptofaan en de cofactoren.
Vitamine B6, zuurstof en nog het een en ander (foliumzuur, B3, vitamine C, magnesium en zink).

Gosh - door het dak heen gaan...?("What have you been smoking?")
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-04-18 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 19:21

Weet ik Janneke, maar je kunt het dus ook suppleren, voor de mensen die er misschien wat extra van kunnen gebruiken (denk aan depressie bv). geen ervaring mee?


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:31

...ja - toen ik depressief was heb ik (enige jaren 'gissen en missen |( daargelaten) L-tryptofaan (op lege maag) plus B complex bij de maaltijd geslikt, en later nog extra zink en magnesium.

Mijn peut was een soort van purist ;) 'als je 5HTP slikt heb je geen last van een eventueel gebrek aan het B complex, maar dat tekort hoor je niet te hebben en als je het hebt wil ik dat ook aanpakken'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:15

Hier ooit geslikt om meer energie te krijgen maar ik reageerde er ook heel heftig op.. Hartkloppingen, grote stress ogen en zenuwachtig gedrag tot gevolg.

Not my monkey, not my circus!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 08:04

Dank! Hoeveel nam jij dan?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:56

Ik slik in tijden van stress en hoge werkdruk (examentijd/scriptie/etc.) 5HTP voor het slapengaan. Ik heb de 5HTP van De Tuinen, daar neem ik 1 of 2 capsules van. Ik heb in dat soort stressperiodes moeite met inslapen of doorslapen (in tijden van stress ga ik alle informatie van de dag ervoor verwerken in "nachtmerries"). 5HTP haalt dan net even de scherpe randjes eraf, ik merk dat in- en doorslapen dan wel makkelijker wordt :). Een wondermiddel is het nooit natuurlijk. Qua energielevel merk ik er ook niet veel van, stemming ook niet. Het helpt me vooral voor een normale nachtrust.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:57

Uhm gewoon 1 pil uit de verpakking van de tuinen. Geen idee hoeveel mg daar in zat.

Not my monkey, not my circus!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 17:40

Ik heb gister overdag 150mg genomen in totaal, maar het werkt nog niet. Voel me juist nog slechter, en had hele levendige dromen en nachtmerries. Als ik het zo lees kan dit erbij passen en is de dosering misschien te hoog, dus ik ga even terug naar 50mg. To be continued :D

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:03

150mg kan ook wel een vrij forse dosis zijn om zo uit het niets mee te beginnen :o Gaat het inmiddels beter? De ene persoon is er wel een stuk gevoeliger voor dan de andere. Die nare levendige dromen kunnen inderdaad wel een teken zijn dat je (voor nu) iets te veel had genomen, dat past idd bij een te grote hoeveelheid serotonine.

Ik ken 5HTP alleen als supplement na het nemen van, laten we het bokt-proof zeggen, serotonine verbruikende middelen := om dus de voorraad sneller weer aan te vullen. In die context van gebruik heb ik ervaren dat het zeker wel werkt, dan is er ook daadwerkelijk een serotoninetekort wat weer aangevuld kan worden. Ben weer een stuk sneller in mijn normale doen dan wanneer ik het niet neem. Ken daarentegen ook wat mensen die het bij depressie gebruikten, maar die merkten er weinig tot niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:11

Hier ook ervaring :j
Als ik het slik ben ik duidelijk minder piekerig, minder snel gestresst, durf iets meer etc. Om dat ik minder energie kwijt ben aan (simpel gezegd) me druk maken om niks, voel ik me ook wat energieker. Een bekende met depressie ervaart dat ook zo, het haalt het scherpe randje er een beetje af.

Ik ervaar geen bijwerkingen, maar slik ook een lage dosis, 50 per dag geloof ik :)

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:16

Memories schreef:
Ken daarentegen ook wat mensen die het bij depressie gebruikten, maar die merkten er weinig tot niks van.

...jammer!

En daar kunnen een aantal verschillende redenen voor zijn, de diagnose 'depressie' wordt gesteld op gedrag (gevoelens, gedachten) via gesprekken - niet op basis van biochemie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:41

Ik slik het ook, dagelijks 10 mg en als ik niet happy ben 50 mg.
Zeer tevreden, soms als ik écht in een gat val, door bijvoorbeeld een relatiebreuk slik ik 2x daags 50 mg.
Maar dat werkt dan ook echt prima, ik kan er veel beter tegen als antidepressiva en het werkt bij mij direct dezelfde dag al.
Waar ik vroeger oxazepam slikte slik ik nu 5 htp. :)
Klinkt dramatisch, maar mijn hormonen werken niet zo lekker, ik slik en smeer dus bij.
Soms zit ik er met de dosis gewoon naast, te weinig of teveel en dan voel ik me gewoon geregeld even een emotioneel wrak. :+
Dan is het wel erg lekker dat ik de 5 htp heb om dat af te vlakken.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 14:15

Ik voel me inmiddels een stuk beter! Heb nu de afgelopen dagen 50mg genomen en denk dat ik nu wel weer zonder kan.
Bedankt voor alle adviezen enzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:50

Ik schop dit even omhoog... zijn er mensen die langdurig 5HTP in hoge dosering (vanaf 200 mg en hoger) hebben geslikt? Of sowieso nog meer ervaringen?

Anoniem

Re: 5HTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:17

Ik ben wel nieuwsgierig wat dit met depressies/ dips doet....

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 10:33

Anoniem schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig wat dit met depressies/ dips doet....

Als je al medicatie slikt kun je het niet nemen. Als je geen medicatie gebruikt is het misschien het proberen waard. Je leest goede verhalen maar ik denk dat het echt per persoon verschilt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Brimi_Disa, friezenfan2, Friezenkind, gaucho, josien_m_, Keell94, Lalidan, lizard, Lizzy__87, Marlou91, Muiz, Ptl4ever, Roosch, Temeraire, YandexBot en 145 bezoekers