Ontslag en uitwerken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 18:07

Na het vinden van een nieuwe baan heb ik gister mij ontslag aangekondigd bij de baas, vandaag schriftelijk op kantoor ingediend. Nou vroeg ik netjes wat de datum zou zijn dat ik kon stoppen ivm de uitwerkperiode en het nieuwe contract wat nog op datum gezet moet worden. Ik ging uit van een uitwerkperiode van 4 weken,nou zei de bazin dat ik deze betaalperiode gewoon moet werken en dan pas de uitwerkperiode ingaat van vier weken( wij krijgen per 4 weken betaald).De datum kon ze niks over zeggen en toen ik vroeg of er over te praten was antwoorde ze ook dat ze daar niks over kon zeggen. Dit is nog zon zeven weken werken. Ik werk er bijna een jaar, eerste maanden via een uitzendbureau en ben per 26 februari bij hun in dienst gekomen. Dat is dus zon twee maanden nou. Ik heb 36 uur op contract staan en werk er geregeld over de 40. Ik werk maar vier dagen en heb al geregeld aangegeven dat die lange dagen veel te zwaar zijn, vandaar ook dat ik een andere baan gezocht heb. Ik ben niet van plan om de 7 weken uit te werken, mijn lijf is gesloopt aan het einde van de dag dit houd ik echt geen 7 weken meer vol. Fysiek niet maar mentaal zit ik er ook aardig door ondertussen. iemand die hier verstand van heeft en kan vertellen wat mijn rechten en plichten zijn?

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:11

Je opzegtermijn staat toch gewoon in je contract?

[o]

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:13

Ja inderdaad, kijk even in je contract wat er geregeld is!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:14

Wat staat er hierover in je contract? Daar zou een opzegtermijn in moeten staan.

Ik weet dat het bij veel bedrijven een opzegtermijn is van een maand, en dat je tegen het einde van de maand moet opzeggen. Dus bijv. net opgezegd, is in mei nog werken en vanaf juni uit dienst. (Het zou kunnen zijn dat dit zelfs wettelijk is geregeld, maar dat zou ik moeten nazoeken in de wet).

Edit:
Art. 7:672 lid 1 BW zegt ‘Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik den andere dag daarvoor is aangewezen’
Lid 4: ‘de door de werknemer in acht te nemen termij van opzegging bedraagt 1 maand’

Edit 2:
Lid 7: ‘van de termijn, bedoeld in lid 4, kan schriftelijk worden afgeweken’.
Dus je zult even je contract erop na moeten slaan :)

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 18:22

Heb even m'n contract erbij gepakt
Afbeelding

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:30

Dit is toch niet je gehele contract?
En blijkbaar werk je onder een cao. Daar staat als het goed is ook je opzegtermijn in :j

Edit: hier staat wel je opzegtermijn :+ even overheen gelezen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-04-18 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:30

jen schreef:
Ik heb 36 uur op contract staan en werk er geregeld over de 40. Ik werk maar vier dagen en heb al geregeld aangegeven dat die lange dagen veel te zwaar zijn, vandaar ook dat ik een andere baan gezocht heb. Ik ben niet van plan om de 7 weken uit te werken, mijn lijf is gesloopt aan het einde van de dag dit houd ik echt geen 7 weken meer vol. Fysiek niet maar mentaal zit ik er ook aardig door ondertussen. iemand die hier verstand van heeft en kan vertellen wat mijn rechten en plichten zijn?


Een van de rechten van de werknemer is de ziektewet.
Er is 1 persoon die bepaalt in het Nederlandse systeem of jij kan werken en dat ben jij zelf.

Goed dat je een andere baan hebt, maar je hoort niet fysiek en mentaal aan je werk onderdoor te gaan.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:34

In jouw contract staat ook wat Iselda zegt. Dat je nog 7 weken moet blijven lijkt me dus wel kloppen, ik denk niet dat je hier iets aan kan doen.
Waar je natuurlijk wel het gesprek over kan aangaan, zijn je lange werkdagen. Als je nog 7 weken moet blijven, lijkt het me verstandig daar wel wat aan te doen.
Succes in ieder geval en fijn dat je een nieuwe baan hebt gevonden!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:38

De vraag is nu ik welke datum je laatste salaris uitbetaald is en wat de volgende betaaldag is

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 18:39

verootjoo schreef:
Dit is toch niet je gehele contract?
En blijkbaar werk je onder een cao. Daar staat als het goed is ook je opzegtermijn in :j


Dit is niet het gehele contract nee.

Ik val onder de cao open teelten tuinbouw.
Heb al gekeken maar kan niet echt iets vinden over uitwerken ed vanuit de werknemer zijn kant of ik lees niet helemaal goed.
Afbeelding

Afgelopen week hebben we betaald gekregen, de volgende betaaldatum zou dan 17 mei zijn

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:41

Of gewoon echt alleen de te werken uren werken en niet meer dan dat. Weet niet of je nog vakantiedagen open hebt staan maar wellicht kan je die nog opnemen om zo de werktijd te verkorten.

Edit: je laatste werkdag is dan volgens je contract 16 juni. (Ervan uitgaand dat de betaalperiode loopt tot de dag voor betaling)
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 26-04-18 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 18:42

Vakantiedagen heb ik geen idee van hoeveel ik opgebouwd heb, wij krijgen bij in dienst treden 1 loonstrook. Dat wordt maandelijks overgemaakt. De rest werken we met plus en min uren. Vakantieopbouw kan ik nergens terug vinden

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:44

Je plusuren zou je sowieso op moeten kunnen nemen. En in je contract zou moeten staan hoeveel vakantiedagen je hebt

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:49

Er staat toch heel duidelijk de opzegtermijn in? Ik kan het niet goed zien, maar ik kan de kop lezen.

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:50

Als je zoveel overuren draait, dan zou je heel wat vakantieuren op moeten kunnen nemen lijkt mij? Ik hoop voor je dat jullie er samen uit kunnen komen en dat je er alsnog met een goed gevoel weggaat. Gefeliciteerd met je nieuwe baan! :)


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:00

In je contract staat precies hetzelfde als wat je WG gezegd heeft: je zult de huidige en volgende betaalperiode uit moeten werken.

koeien op de weg...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:12

Ik heb ook pas ontslag genomen na het vinden van nieuwe job en eerst de zekerheid te hebben dat ik daar ook werkelijk kan beginnen.

Mijn uitwerkperiode is gestart de maandag na ik mijn ontslag ingediend heb.

Maar is het werkelijk 4 weken opzegtermijn? Je bent namelijk máár 2 maanden in dienst.
Ik was 1 jaar in dienst en bij ons is 1 jaar 4 weken opzegtermijn.
Dit is tevens bediendestatuut.
Of een werkgever deze termijnen mág aanpassen naar haar bedrijf weet ik echter niet of dat wettelijk is.

Leef en laat leven.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:13

jen schreef:
Vakantiedagen heb ik geen idee van hoeveel ik opgebouwd heb, wij krijgen bij in dienst treden 1 loonstrook. Dat wordt maandelijks overgemaakt. De rest werken we met plus en min uren. Vakantieopbouw kan ik nergens terug vinden

...eh - vroegah zat je loon in een enveloppe als zijnde bankbiljetten
en dus 'een strookje' papier met toelichting.

Moderne tijden: loon wordt electronisch betaald en gestort - en 'de loonstrook' staat op een beveiligde website iod. (Bij manlief het intranet van het bedrijf.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:18

Er staat letterlijk dat opzegging plaatsvindt aan het einde van een periode, en dat je daarna nog een periode door moet werken. Dat jij er nu voor kiest om aan het begin van de periode ontslag te nemen, is jouw keuze maar dat doet niks aan het feit dat je deze en volgende betaal periode af moet maken.

Het is wel waardevol om je vakantiedagen/overuren na te kijken. Deze kun je opnemen of uit laten betalen, maar zou er zeker wel naar vragen. In het kader van wat niet weet, wat niet deert willen werkgevers het nog wel eens "vergeten".

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:21

xMaxxiee schreef:
Er staat letterlijk dat opzegging plaatsvindt aan het einde van een periode, en dat je daarna nog een periode door moet werken. Dat jij er nu voor kiest om aan het begin van de periode ontslag te nemen, is jouw keuze maar dat doet niks aan het feit dat je deze en volgende betaal periode af moet maken.

Het is wel waardevol om je vakantiedagen/overuren na te kijken. Deze kun je opnemen of uit laten betalen, maar zou er zeker wel naar vragen. In het kader van wat niet weet, wat niet deert willen werkgevers het nog wel eens "vergeten".

Bijna helemaal mee eens. Behalve dat ze de vakantiedagen kan opnemen of laten uitbetalen zonder enige nuancering: voor het opnemen van die vakantiedagen heeft ze namelijk wel toestemming van de WG nodig, dat kan ze niet eenzijdig beslissen.

koeien op de weg...

Anoniem

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:45

Tja, je werkgever houdt zich netjes aan je contract. Als je bijvoorbeeld gewoon per kalendermaand werkt en op de 8e opzegt, gaat je maand opzegtermijn ook pas de 30/31e in en werk je dus ook nog 7/8 weken door. Vaak willen werkgevers wel tegemoet komen en je vakantiedagen op laten nemen, maar dat is geen plicht.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 20:13

Ik zal toch nog eens een gesprek aan gaan met de bazin kijken of er wat te praten valt, hopend dat ze d'r eigen toch eens van d'r goede kant kan laten zien al zal dat behoorlijk lastig zijn ben ik bang :\

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:34

Jen, ik zou zeker ook aangeven dat je het echt niet volhoudt, en dat de kans groot is dat je je anders ziek moet melden, en dat je dan graag zou willen overleggen met de bedrijfsarts over die laatste weken. Als je het inderdaad niet volhoudt is daar ook geen woord gelogen aan.

Voor de werkgever kan het dan veel zinniger zijn om een regeling te treffen met vakantieuren en vrij en een eerdere opzegging of bijvoorbeeld onbetaald verlof voor het laatste stuk dan dat je je ziekmeldt en zij die uren nog moet betalen.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Ontslag en uitwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:43

Zit je niet nog in je proefperiode? Ik zie in je stuk van de cao namelijk 2 maanden proefperiode staan.

Volg de verbouwing van onze nieuwe woning via https://www.instagram.com/verbouwing_nr33/ <3

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:47

Je werkgever heeft gelijk. Je opzegging is altijd per einde periode, en dan een maand opzegtermijn. Als die periode bij jou nog 3 weken duurt zul je dus nog 7 weken moeten werken.

Je kunt navragen hoeveel vakantiedagen je hebt. Die staan ook op je loonstrook. In overleg zou je die op kunnen nemen.

Je kunt nog wel in je proefperiode zitten. Die is zo te zien twee maanden. In die periode kun je per direct opzeggen.

Show a little faith, there's magic in the night


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 45 bezoekers