Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 12:43

Graag jullie mening.

Zouden jullie als niet student,het overwegen om in een gemeenschapshuis te wonen?
(dus ieder zijn eigen kamer,de rest deel je)

Voor wie zoiets zou overwegen,hoe zie jij het?
Met hoeveel mensen wil je samenwonen?wil je inspraak in nieuwe bewoners?
Wat voor huur zou je ervoor over hebben?
Hoe zie je de verdeling van de taken?
Wat met kleine kosten à la batterijen van de afstandsbediening,wc papier,....
Zou je liever huisregels hebben?of zoekt iedereen het samen uit?
.....?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:02

Edit: Foutje :+ .
Laatst bijgewerkt door GDG op 26-04-18 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:03

Ik denk voor de mensen die dit wel zien zitten (en geen student zijn).

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:04

Dit is toch gewoon een studentenhuis wat je nu omschrijft?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:06

Ik zou dat absoluut niet overwegen of ik moet zover zijn dat het enige alternatief dakloos zijn is.

Zelfs als student heb ik een studentenhuis niet overwogen

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:08

verootjoo schreef:
Ik zou dat absoluut niet overwegen of ik moet zover zijn dat het enige alternatief dakloos zijn is.

Zelfs als student heb ik een studentenhuis niet overwogen


Dat.
Ik zou nooit met onbekenden een huis willen delen.

Mocht je het doen, stel duidelijke, concrete regels op en verdeel taken. Als je alles op zijn beloop laat en denkt dat het wel goed komt, wordt het een zooitje.

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:09

Ik als student wil absoluut niet in een studentenhuis.
Heb nu mn eigen studio en hoef niks te delen en ben er zo ontzettend blij mee.
Heerlijk, geen verplichtingen of iets

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:09

Goof schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou dat absoluut niet overwegen of ik moet zover zijn dat het enige alternatief dakloos zijn is.

Zelfs als student heb ik een studentenhuis niet overwogen


Dat.
Ik zou nooit met onbekenden een huis willen delen.

Mocht je het doen, stel duidelijke, concrete regels op en verdeel taken. Als je alles op zijn beloop laat en denkt dat het wel goed komt, wordt het een zooitje.


En bereid je voor dat sommige huisgenoten zich alsnog niet (of nauwelijks) aan de taakverdeling houden :+

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 13:10

Vjestagirl schreef:
Dit is toch gewoon een studentenhuis wat je nu omschrijft?


Ik bedoel dus,eens je geen student meer bent,zo gaan wonen.

Her bestaat reeds en wordt steeds populairder,je woont goedkoop en kan prima sparen.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:10

Vjestagirl schreef:
Dit is toch gewoon een studentenhuis wat je nu omschrijft?


Maar dan voor niet studenten.
Dus een gemeenschapshuis.

TS: niet voor mij weggelegd. Ben daar veel te pietje precies voor qua schoonmaken en veel te veel gesteld op mijn rust en vrijheid.

Mijn zus heeft een tijd een kamer verhuurd, maar goed, dat was haar huis en iemand anders huurde een kamer. Die verhouding is dan anders.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:11

Als niet-student zou ik dat alleen overwegen als ik krap bij kas zou zitten of gewoon veel geld zou willen sparen, aangezien het natuurlijk goedkoper is dan een eigen huis huren. Ligt er ook een beetje aan hoe groot de kamer zelf is: is het een hokje waar net een bed in past of kan je er ook een bank/kast in kwijt en er lekker je eigen plekje van maken. Zou wel een slot op m'n deur willen, zeker als bewoners vaak wisselen of je ze niet kent.

Als je met veel mensen (4 of meer) in een huis zit zou ik wel duidelijke afspraken vastleggen over schoonmaken/kosten verdelen/etc. Met 3 of minder zou ik het gewoon zelf uitzoeken, tenzij dat helemaal mis gaat natuurlijk.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 13:14

Ik veronderstel dat,eens je gaat werken,je ook wat meer verantwoordelijksheidgevoel krijgt naar taken en samen de boel proper houden...maar mss is dat belange niet bij iedereen zo natuurlijk....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:20

LoveBodin schreef:
Ik denk voor de mensen die dit wel zien zitten (en geen student zijn).


Haha, wat stom! Ik las ''Voor wie zou jij zoiets overwegen, hoe zie jij het?'' en die vraag snapte ik dus niet. Niet helemaal wakker meer geloof ik :') .

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:23

Mijn vriendin doet dit. Vind ze heerlijk. Maar de bewoners worden ook wel een beetje met dezelfde mindset op uitgekozen. Ze zit vrij goedkoop met een grote kamer. Douche en keuken staan in een gemeenschappelijke ruimte maar wel heeft ieder er een voorzichzelf. Medebewoners zijn meerendeels starters en enkele studenten.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 13:25

@speedfiets,met hoeveel woont ze samen en enig idee wat ze ervoor betaalt?is dit een vast bedrag alle kosten incl of delen ze daarnaast nog vaste kosten als water,elektriciteit,brandverzekering,...?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:29

Ik heb in een studentenhuis gewoond waar veel gezamelijk was, en mij beviel het, ik zou het wel weer willen.

Destijds woonden we met 7, ieder had een eigen kamer (met wastafel), 1 kamer had een eigen badkamer, de andere douche en wc per 3.
We aten doordeweeks meestal gezamelijk, in het weekend wisselend.

Verdeling van taken was de douche / wc eens per week (maar dat werd voornamelijk onderling geregeld door de 3), de woonkeuken werd geveegd en de tafel / aanrecht schoongemaakt na het eten. Dat werkte over het algemeen best heel behoorlijk. Verdere taken hebben we niet echt verdeeld, dat werd gedaan, of niet, als het zo uitkwam.
Een paar huisregels en af en toe samen overleggen werkt wel goed, maar het was zeker niet nodig om alles dicht te timmeren.

Kleine kosten verdeelden we: iedereen betaalde mee aan wcpapier, schoonmaakmiddelen, algemene voorraad, thee, en ook aan wasmachine, tv, abo op de krant. De kosten per maaltijd werden uitgerekend en daar betaalde je alleen mee als je ook mee had gegeten.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:30

Een vriend van mij woonde ook zo en zelf zou ik het ook wel overwegen (nu niet meer, woon gezellig samen met mijn man). Wel alleen met bewoners met een zelfde mindset inderdaad. Voor mij zou dat betekenen mensen met een duurzame levensstijl, anders zou ik me groen en geel ergeren :+ . Kan best wel goed uitpakken denk ik, maar je moet er inderdaad wel het type voor zijn.
Huur max. een paar honderd euro? Ook afhankelijk van de staat van het huis, is er een tuin, etc.
Inspraak in nieuwe bewoners sowieso, ik denk dat je het beste gezamenlijk kan beslissen wie er het beste bij past.
Kosten en klussen kan je in overleg verdelen.

Het is toch gezelliger dan alleen wonen en ik denk dat het een goedkope oplossing kan zijn voor veel mensen.

Wat is jouw eigen insteek TS?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:41

tengeltje11 schreef:
@speedfiets,met hoeveel woont ze samen en enig idee wat ze ervoor betaalt?is dit een vast bedrag alle kosten incl of delen ze daarnaast nog vaste kosten als water,elektriciteit,brandverzekering,...?

Der wonen volgens mij op haar verdieping nog 10 bewoners. Ze betaald een vast bedrag per maand. Dit is alles inclusief

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:43

tengeltje11 schreef:
Ik veronderstel dat,eens je gaat werken,je ook wat meer verantwoordelijksheidgevoel krijgt naar taken en samen de boel proper houden...maar mss is dat belange niet bij iedereen zo natuurlijk....


Mm.. ik denk dat ik wel in zo'n soort huis als jij bedoelt hebt gewoond.
Het was "officieel" een studentenhuis, maar ikw as de enige student. De andere werkten allemaal.
Ik kan je zeggen: dat verantwoordelijkheidsgevoel is echt echt niet bij iedereen aanwezig.
inspraak is heel belangrijk, je wil mensen met dezelfde mindset, die dezelfde schoonheidseisen etc hebben.

Ik vond het overigens vreselijk.. Rekening houden met elkaar was niet aanwezig bij sommige mensen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Gemeenschapshuis,wel,niet,hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:00

Oh wat afschuwelijk. Als student was er geen haar op mijn hoofd om in zo'n huis te gaan wonen. Altijd zelf woningen gehuurd met mijn vriend.

Ik zou nog liever bij mijn ouders wonen dan in zo'n huis. Geen privacy, geen rust, hoe te doen met huisdieren?

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:01

Ik heb gehoord dat er wel vraag naar is. Niet alleen voor jongeren of studenten, maar nu juist meer voor ouderen in de leeftijd 60+.
Dit omdat er veel mensen op die leeftijd nog fit genoeg zijn, maar wel nadenken over later. Zij willen beslist niet vereenzamen in een bejaardenhuis, maar liever samen zorgen en taken delen en nog veel kunnen genieten van de leuke dingen in het leven.
Ik zelf zou het denk ik niet willen, maar als ik de keus had tussen een bejaardenhuis of met ouderen ( hoeven niet allemaal bejaarden te zijn ) in een gemeenschapshuis met eigen kamer en gezamenlijke verantwoordelijkheden dan zou ik gaan voor het laatste.
Met niet te veel mensen, wel met mensen met vrijwel dezelfde interesses of belangen.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:02

Ik zou daar zeker wel voor te vinden zijn. Ik ben nu student, we wonen met 17 in een studentenhuis. Iedereen heeft een eigen badkamer en de keuken is gedeeld. Ik vind het echt verschrikkelijk om hier volgend jaar weg te gaan. Het is zo leuk om op deze manier te wonen! Je kan je op je eigen kamer terugtrekken als je wil maar er zijn altijd wel mensen thuis om gezellig te praten, een film te zien, te eten, etc.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:05

Ik ken best wel wat mensen die na hun studie gingen werken maar nog geen appartement/huis konden huren bijv. In amsterdam of utrecht. Zij woonden dan ook in zo’n gemeenschapshuis. Ik snap het heel goed en zou het ook overwegen als ik single was en in de randstad werkte. Gezellig en goedkoop. Wel met genoeg privacy.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:08

Als student vond ik het verschrikkelijk. Maar inmiddels deel in wel een huisje samen met een collega. Gelukkig in overleg kon ik mijn kat ook gewoon meenemen. Het scheelt gewoon een hoop geld. En het is ook gezellig 's avonds. Toen ik nog m'n eigen appartementje had was het soms wel gewoon echt heel eenzaam.
We hebben nu ook een gemeenschappelijke tuin met nog een stuk of 20 andere huisjes (1-2 persoon per huis) en dat is ook leuk. We delen bijvoorbeeld de afvalbakken (papier, GFT, glas) en doen wel eens barbecues of feestjes samen.

Een collega van mijn is een grotere co-housing project begonnen. Zo wordt dat ook wel genoemd. Zijn project is nog groter, maar deels ook met meer privacy. Het zijn allemaal eigen woon eenheden, van studios tot gezinswoningen, maar wel met de visie om veel samen te delen, en een ecologische instelling. Dat is ook waarom het een co-housing project is. De wooneenheden hebben bijvoorbeeld geen logeerkamers. Ook zijn er maar kleine stukjes privé tuin. Er is een grote gemeenschappelijke ruimte met keuken, wasmachines, andere elektrische apparaten, gedeelde logeerkamers... Zo kan er veel gedeeld worden en hoeft niet ieder voor zich alles te hebben. Het doel is ook om een aantal keer per week samen te koken en bijvoorbeeld op elkaars kinderen te passen. Ik vind het een fantastisch plan! Maar je moet er wel geschikt voor zijn. Ik het te veel waarde aan mijn rust om zo veel dingen samen te doen, maar van een milieutechnisch perspectief vind ik het zeker voordelen hebben!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:16

Ik ken wel een paar mensen die dit doen. Huurprijzen zijn vaak veel te hoog voor starters dus dan heb je weinig keus (behalve ergens anders gaan wonen maar dat is qua werk ook niet altijd handig). Verder zijn er amper (betaalbare) woningen dus mag je in je handjes knijpen als je überhaupt iets kunt vinden.
Zij hebben wel duidelijke afspraken en huisregels voor zover ik weet. Ook leven daar geen koppels, ze zijn of allemaal single of wonen dus niet samen met hun partner.