Handig he...brandgel

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:00

Jeetje wat een verhaal... Verschrikkelijk... Bedankt dat je dit hebt gedeeld, ik hoop dat het veel slachtoffers heeft voorkomen, of toch op zijn minst dat mensen uitkijken en nadenken met deze gel.
Wij hebben deze sier haartjes jaren geleden ook gehad, en als je me vraagt wat ik zou doen als het fout zou gaan: water overheen gooien maar dat werkt dus averechts! Ik ben doodsbang voor vuur (als jong kind is mijn huis eens uitgebrand en jaren later stond de tuin in de fik door een ontplofte bus spiritus, gelukkig bij beide geen gewonden maar doodeng). Het gaat zo snel, en zeker met zoiets brandbaars al deze brandgel... Mijn god, ik kan me niet indenken wat je zus gevoeld heeft... Heel triest. Ik was al voorzichtig met vuur maar ga nu nog eens dubbel nadenken met dit soort dingen en een branddeken in huis halen. Ik heb al een brandblusser staan en we koken elektrisch, maar better safe than sorry. Bedankt dat je je verhaal hebt gedeeld, ik hoop dat heel veel mensen het te zien krijgen.

La Vie en Rose 


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:50

Ook ik herinner me dit verhaal. Helaas zie je het idd nog overal terwijl het zo onveilig is. Onlangs bij een racletterestaurant met amper ruimte tussen de tafeltjes dus telkens er iemand passeerde was het gewoongevaarlijk. En dit terwijl er inmiddels zoveel andere oplossingen zijn.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:09

Ik kan alleen maar danken voor het omhoog schoppen van dit topic.
Toen dit topic geopend werd heb ik het blijkbaar niet meegekregen. En dus heb ik in mijn restaurant de afgelopwn twee jaar een kerstlichtjes versiering ding met dat spul gehad. Op dit moment staat het opgeslagen. Op mijn vliering. Waar de temperaturen in de zomer redelijk oplopen. :x

Morgenochtend haal ik het eraf en breng ik het persoonlijk naar de stort. Ik ben blij dat het hier goed gegaan is, ik sta gewoon verbaasd dat zoiets nog steeds met gemak te koop is.

TS, ik hoop dat jij inmiddels een plekje hebt kunnen geven aan het vreselijke verlies van je zus. :(:) Haar verhaal duikt gelukkig weer op, daarmee kan meer leed bespaard worden en kunnen mensen zoals ik die niet weten hoe gevaarlijk het is alsnog actie ondernemen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 05:42

Dit is inderdaad echt aangrijpend om te lezen...
Goed dat het er omhoog wordt gehaald, ook mensen wederom bewust te maken van de gevaren.

Hier komt zo iets er dus ook niet in, dat risico gaan we echt niet nemen.

Bedacht voor het delen en het omhoog halen

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:13

Afgrijselijk om te lezen. Maar ook ik wist dit niet. Nu heb ik ze niet in huis, maar ik zal er buitenshuis extra alert op zijn. Bedankt TS voor het delen van je heftige verhaal.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:16

Ook ik ga extra alert zijn op die dingen. We hebben ze niet in huis, maar nu komen ze er ook nooit en ook bij restaurants ga ik er beter op letten. Wat een nachtmerrie, het verhaal van je zusje, TS.

Bedankt voor het delen en het omhoog halen.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:33

Ook ik heb nooit meer van dat spul gebruikt naar aanleiding van dit topic, ik lees dat ik niet de enige ben. Je verhaal heeft er echt toe gedaan.

...

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:37

raket schreef:
Ook ik heb nooit meer van dat spul gebruikt naar aanleiding van dit topic, ik lees dat ik niet de enige ben. Je verhaal heeft er echt toe gedaan.


Eens.

Ik vertel dit verhaal ook nog steeds bij tijd en wijle als ik het spul weer ergens tegenkom.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:37

Poeh, wat een verhaal ;(

Twee jaar geleden met kerst hebben wij ook ellende gehad met zo'n potje. Mijn man had een potje gevuld en in de tafelhaard gezet. Ik wist niet dat dit potje al een jaar oud was en al die tijd in de kast had gelegen. Halverwege het gourmetten zie ik ineens vlammen over het tafelkleed kruipen. Even later een harde knal, potje ontplofd. Je kunt het dan echt nergens meer mee doven. Mijn man heeft uiteindelijk de hele tafelhaard buiten kunnen krijgen. Dat waren nare momenten, want af en toe kwam er nog een plof uit het potje en de vlammen waren vrij hoog en inmiddels uitgebreid over het hele oppervlak van de tafelhaard ipv van alleen het potje. Op tafel laten staan was geen optie. Hele tafelkleed vol gaten, de tafel wat zwarte vegen en wonder boven wonder hadden wij helemaal niks. Sindsdien wil ik die troep niet meer in huis hebben.
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 23-04-18 06:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:37

Goed dat dit weer onder de aandacht gebracht word.
Ik heb dit toen gelezen en heb inderdaad nooit iets met brandgel gekocht, in ons nieuwe huis wilde we een haard, we gingen kijken en een van de opties was met brandgel en de verkoper maar zeggen dat het absoluut veilig is.. Het word sowieso geen gelhaard.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:58

raket schreef:
Ook ik heb nooit meer van dat spul gebruikt naar aanleiding van dit topic, ik lees dat ik niet de enige ben. Je verhaal heeft er echt toe gedaan.

Hier precies hetzelfde inderdaad. Die dingen komen het huis niet in en ik heb de gevaren ook een aantal keer aan anderen uitgelegd aan de hand van dit topic.

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:06

Yessy schreef:
raket schreef:
Ook ik heb nooit meer van dat spul gebruikt naar aanleiding van dit topic, ik lees dat ik niet de enige ben. Je verhaal heeft er echt toe gedaan.

Hier precies hetzelfde inderdaad. Die dingen komen het huis niet in en ik heb de gevaren ook een aantal keer aan anderen uitgelegd aan de hand van dit topic.

Dit inderdaad.

Moet je eens googlen op brandgel in de verkoop.. Nergens waarschuwingen op verkoopsites. Ik durf het niet aan nav dit verhaal :n

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:16

Jeetje.. krijg het even heel benauwd bij dit verhaal. Wat verschrikkelijke zeg ;(
Erg knap van je dat je het verhaal deelt om andere hier bewust van te maken!

Hier is hetzelfde gebeurt bij mijn schoonzusje.. zie het nog zo voor me. Die is ook het potje aan het bijvullen.. die uit zou zijn.. potje ontploft en vervolgens staat zij van neus tot knieën in brand.
Besef nu pas echt hoeveel geluk zij gehad heeft dat ze er überhaupt nog is.. ze is wel voor haar hele leven getekend door de enorme hoeveelheid littekens, de pijn aan de beschadigde huid en het trauma dat ze door alles opgelopen heeft. Is inmiddels al 7/8 jaar terug, maar nog steeds wordt ze behandeld aan haar verbrandde delen.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

xJurdyWonanx

Berichten: 4044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:34

Dit verhaal heeft zo'n indruk achtergelaten bij mij.. Ik heb er de afgelopen jaren nog wel regelmatig aan gedacht en zelfs pasgeleden kwam het weer in mijn gedachten naar boven.

Ik ben 'blij' dat iemand het topic omhoog gehaald heeft, zodat nog meer mensen zich hier bewust van worden.

TS, hoe gaat het met jou nu?

Wonan (v. Windspiel)
B+10 PR:216 L1+11 PR:199.5 L2+10 PR:193.5
http://www.instagram.com/haflinger.wonan

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:14

Voor mij is dit ook een kippenvel verhaal die opgeslagen zit in mijn hoofd. Ik probeer altijd te waarschuwen als ik ergens iets zie waar brandgel in verwerkt zit en het komt mijn huis absoluut niet binnen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:40

Voelt dan niemand aan het potje of deze koud is? Zelfs aan een dubbelwandige kan je voelen of deze afgekoeld is of niet. Eerder gewoon niet vullen. Of steek er zo'n lange lucifer in, vliegt deze in brand is het of nog aan of nog te warm. Dit hebben wij "onze" kinderen bij scouting geleerd. Puur om ongelukken te voorkomen.
Neemt niet weg dat het heel erg is wat mensen overkomt die verbrand raken of erger er door overlijden.

Blussen van dit spul kan zeker, gebruik een zeik natte handdoek en gooi dat er overheen. De natte handdoek is te nat om:
A: vlam te vatten
B: droogt niet snel op
C: neemt zuurstof weg.
D: koelt de brandstof waardoor deze niet zo snel meer ontvlamt als de handdoek weggehaald word.

Staat iemands kleden op de borst in brand plaats dan de zeik natten handdoek van af het gezicht naar beneden!! Dit voorkomt verbranding van de luchtwegen en erge verbranding van het gezicht.

Slaan met een doek geeft alleen maar meer in brand staande plekken. Dit is de fout die de collega van TS haar zus gemaakt heeft. Heel banketstaaf, maar deze heeft het verergerd.

Ik gebruik zowel spiritus als brandgel voor verwarming in huis. Veiligheid voor alles, niet eerder vullen dan dat het potje ECHT koel is. Ik gebruik enkelwandige blikken waar een passende deksel bij is. Tussen door controleer ik de staat van de blikken op roest. (spiritus bevat water waardoor blikken door roesten) En elk jaar haal ik sowieso nieuwe.

Hoe dan ook, hou je verstand er bij als je bezig bent met brandbare stoffen. Afleiding is ook een gevaar die nogal onderschat word.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Zappa

Berichten: 2730
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:23

Iris82 schreef:
raket schreef:
Ook ik heb nooit meer van dat spul gebruikt naar aanleiding van dit topic, ik lees dat ik niet de enige ben. Je verhaal heeft er echt toe gedaan.


Eens.

Ik vertel dit verhaal ook nog steeds bij tijd en wijle als ik het spul weer ergens tegenkom.



Ook op mij heeft het verhaal toendertij heel veel indruk gemaakt
Ik werkte als buffetkok toen wel eens met dat spul en ben me vanaf die tijd zeer bewust van de gevaren
Inmiddels zijn we 6 jaar later en ik een paar werkplekken maar overal waar de brandgel werd gebruikt heb ik dit verhaal verteld
Ook nu werken we er nog mee maar heb inmiddels een grote voorraad met lege potjes
Hier word niet bijgevuld maar een ander leeg en niet die avond gebruikt potje gepakt
Ook mag er van mij niet meegelopen worden en als allerlaatst ruimen wij de potjes op

Eigenlijk TS , is je zus vaak bij mij in gedachten geweest en vooral als ik de jonkies mee had om in te werken en dit verhaal vertelde

TS dank je wel voor je verhaal en hoe is het nu met je ?

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:21

Je reactie komt erg gevoelloos over Aikon, de zus van ts heeft helaas niets aan jouw goede tips.

Ook voor mij heeft dit topic het verschil gemaakt, ik koop het niet en moest er laatst nog aan denken toen ik ergens brandgel zag staan.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:23

Charaz dat mag je vinden. Nee, de zus van TS heeft hier niks meer aan.

Ik mag hopen dat andere er wel wat aan hebben en er minder ongelukken gebeuren in de toekomst.

Maar ik vind het verbazend hoe mensen met brandbare stoffen om ga. Maakt niet uit welke. Elk jaar weer verbranden mensen door onkundig gebruik van .....

Su_Cr_Cheese hele verstandige manier van aanpakken +:)+ Dat voorkomt veel ellende. Mijn petje af voor deze instelling.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)


Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:55

@Aikon. De tips zijn zeker goed om te geven maar het komt denk ik ook omdat je totaal niets positiefs uitspreekt richting TS voor het feit dat ze haar vreselijke verhaal met ons gedeeld heeft om te voorkomen dat er nog meer mensen zo slachtoffer worden. Daardoor komt je reactie in ieder geval op mij nogal zakelijk en met weinig respect over. Ik snap dus wel wat Charaz bespeelt lbedoelt, ook al zijn je tips erg goed bedoeld zo'n eerste (verwijtende) zin spreekt niet erg aan. :)



Verder ben ik blij met de positieve reacties op het naar boven halen van dit topic! Bijzonder ook om te lezen hoe het ook anderen is bijgebleven, doorgegeven wordt en voorzichtig maakt. <3

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:56

Het is 7,5 jaar geleden dat het gebeurt is. Hoe vervelend ook, wat ik aan positiefs zeg TS krijgt er haar zus niet mee terug. Zij is niet de enige die een dierbaar persoon kwijtraakt door een (stom) ongeluk als deze. En niet de enige die het op een forum plaatst of het nieuws haalt.

Die eerste zin is niet aan TS persoonlijk gericht! Ik heb geen verwijt richting TS, zij was er niet bij/ deed het niet, nog ben ik respectloos naar TS. Ja, het is erg wat er gebeurt is. Het had niet zover hoeven komen, maar dat is achteraf praat.

Het is mijn algemene uiting van mijn verbazing hoe mensen (ook in dit topic) omgaan met aanwijzingen op de verpakking en het uitvoeren van die aanwijzingen. Er staat niet voor niets op dat er gewacht moet worden dat het potje afgekoeld is. Het staat er echt heel duidelijk op op de brandgel fles, zelfs het dragen van handschoenen en beschermde kleding, oog/gelaatsbescherming! Eventueel doven door er een deksel op te plaatsen! En ja het is een verwijd aan allen die aanwijzingen maar half uitvoeren of helemaal niet lezen. Daar kan ik geen respect voor hebben.

Vraag mij daarbij ook af of dit bedrijf destijds ook BHV'ers had. In 2012 wist de helft!!! van de horeca bedrijven niet dat het BHV verplicht was om te hebben. En dat bij bedrijven die vaker werken met brandgel dan wel spiritus branders. ;(

En waarom niet een nieuw topic starten met waarschuwing voor het gebruik van....? Die vraag speelt bij mij nu heel erg op. Waarom een oud topic omhoog halen wat al 6 jaar niet meer gebruikt word? Wat is jou doel daarvan? Als je wil weten hoe het nu met TS gaat waarom dan niet via een PBtje?

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:03

Ik denk dat je je punt nu wel gemaakt hebt hoor.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:13

aikon schreef:
Het is mijn algemene uiting van mijn verbazing hoe mensen (ook in dit topic) omgaan met aanwijzingen op de verpakking en het uitvoeren van die aanwijzingen. Er staat niet voor niets op dat er gewacht moet worden dat het potje afgekoeld is. Het staat er echt heel duidelijk op op de brandgel fles, zelfs het dragen van handschoenen en beschermde kleding, oog/gelaatsbescherming! Eventueel doven door er een deksel op te plaatsen! En ja het is een verwijd aan allen die aanwijzingen maar half uitvoeren of helemaal niet lezen. Daar kan ik geen respect voor hebben.


Kun je wél begrijpen dat dit ontzettend naar en ongevoelig overkomt als de TS zelf dit schreef in haar openingspost?

Citaat:
De eigenaar had het spul onderschat, hij dacht dat het ergste dat kon gebeuren een 2e graads brandblaar op je hand zou zijn. Mijn zusje heeft het nooit zo op dat spul gehad. Op de verpakking stond dat je na 2 minuten deksel er op zo'n potje kon bijvullen. Zij droeg haar collega's op gebruikte potjes met deksel er op weg te zetten en nieuwe te pakken. Was daar heel precies in.

14 september was het druk in het hotel, een collega die niet was ingeroosterd was zelfs toch gekomen omdat het anders niet te doen was. Eva heeft die ochtend extra potjes moeten gebruiken. Bij het navullen deksel er op gelegd en voor het eerst volgens de verpakking na 2 minuten weer gevuld. Een tweedegraads brandblaar op je hand het ergste? Vergeet maar...


Zou het je niet sieren als je schreef dat het ontzettend tragisch is dat de gebruiksaanwijzingen op de potjes in de openingspost blijkbaar niet klopten, en dat iemand aan de gevolgen overleden is terwijl ze die instructies precies opvolgde, in plaats van dat je je (vrij hautain klinkend) afvraagt waarom niemand de instructies opvolgt want dat staat er (bij alle merken???) heel goed op dus geen respect door mensen die overlijden/gewond raken door potjes want die hebben gewoon de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen...?

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:16

Mijn broertje werkt in de catering, en zijn baas wil absoluut niet met navulbare potjes werken om deze redenen.
Sterker nog de potjes gaan half vol nog weg, na 1x gebruik gaan ze weg ook al zijn ze maar half opgebrand.
Ik krijg nog altijd de kriebels dat dat spul nog verkocht mag worden.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:22

Ik heb dit verhaal toentertijd niet meegekregen, wat ontzettend heftig. Ik hoop dat jullie het een plekje hebben kunnen geven TS, wat vreselijk om zo een dierbare te moeten verliezen. En wat goed dat jullie dit verhaal delen als waarschuwing!

Aikon jij zou je moeten schamen voor je reacties, bah.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers