Meld misdaad anoniem/ belasting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 19:25

Ik heb vandaag verschillende keren op het punt gestaan om hier aangiften te doen......maar dan voel ik me toch heel slecht.
Ben dus eens heel benieuwd naar jullie mening omdat er blijkbaar wél volop getipt wordt.....maar door wie dan en wanneer?

Het verhaal.

Ik ken iemand die ondanks een leuk loon nog nooit aangiften heeft gedaan bij de belasting.
Onder de noemer; Ik krijg niks van hun, dus zij krijgen ook niks van mij.
En om een vage rede is die persoon altijd uit zicht van de belasting-radar kunnen blijven.
Compleet anoniem, jaar in jaar uit.
En toch steekt dat.
Te meer omdat ikzélf wel eens héél erg aan de benedengrens van het miniumloon gezeten heb en door constante veranderingen van werkgever en loon eens te laat geweest ben met het doorgeven van de veranderingen waarna men "verhaal "kwam halen.
En ondanks de moeilijke situatie waarin ik zat moest ik alles tot de laatste cent met een regeling terug betalen.
Terecht, mijn fout..........maar hoe zit dat dan met die anderen die dus niks doorgeven? ( wat blijkbaar ook heel lang kan doorgaan )
En jaar op jaar bonussen ontvangen en geld toegestopt krijgen van ouders, naast hun zuurverdiende loon en daarmee hun bankrekening kunnen spekken?

Ik weet, dat klinkt heel jaloers, maar dat is maar in enige maten zo.
Over het geheel gezien vind ik het gewoon niet eerlijk, terwijl het wél een leuk en lief mens is.
Ik heb me tegenover die persoon wel eens verbaast uitgelaten omdat ik écht dacht dat het de plícht is van elke verdienende Nederlander om je belasting aan te geven en op orde te hebben.

Maar moet ik zo iemand nu anoniem aangeven?

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:29

Als diegene gewoon werkt volgens een contract en woont bv in een huurhuis valt er ook weinig aan te geven....
Krijgt diegene toeslagen dan?
Als er echt wat te halen valt had de belastingdienst er vast wel werk van gemaakt.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:29

Werkt deze persoon in het zwart?

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:30

IK snap je gevoel. Onze vroegere overburen hadden een uitkering van de ziektewet omdat ze zogenaamd arbeidsongeschikt waren. Daarnaast werkte hij fulltime in de bouw (zwart) en zij deed niks, maar zat de hele dag de buren (ons) te beloeren. Ze hadden altijd en eeuwig commentaar op ons en deden niet dan kijken en bekritiseren wat wij deden. Ze zaten altijd overal over te klagen. Ik heb echt wel honderd keer gedacht om een melding te doen. Heb het nooit gedaan, omdat ik eigenlijk een enorme hekel heb aan verklikker spelen. Vind dat gewoon geen goede instelling. INmiddels wonen ze hier niet meer.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:33

Als je een hekel aan die persoon hebt, ja :+ anders, ach iedereen doet wel eens wat...slecht karma om iemand te verlinken....loopt vanzelf wel tegen de lamp met iets anders....

Klinkt heel jaloers dat zij van alles kijgt toegestopt door famile en jij dus niet...

Jij zult ook leuke dingen in je leven hebben die zij niet heeft...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 24-04-18 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:34

Als je gewoon in loondienst werkt, geen eigen huis hebt of andere redenen (bijv. Overige inkomsten niet uit loondienst ) waarom je je belastingformulier in moet vullen, hoef je naar mijn weten geen belastingformulier in te vullen. Van bonussen wordt voor uitbetaling al belasting ingehouden en ouders mogen hun kind jaarlijks ik dacht 4800 euro belastingvrij schenken ( weet het precieze bedrag niet ). Daarnaast mogen ouders ook eenmalig een groot bedrag belastingvrij schenken. Ook hiervoor hoef je geen formulier voor in te vullen.
Het kan dus zomaar zijn dat hij idd geen belastingformulier hoeft in te vullen.
Werkt deze persoon zwart dan is dat ook niet bekend bij de belastingdienst. Maar bonussen in het zwart uitbetalen lijkt me dat dit niet gebeurd. Belastingvoordeel voor werkgever vervalt dan ook.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:36

Jij weet dus precies wat er binnenkomt en uitgaat bij die persoon? Knap hoor. :roll:

Erg flauw om jouw pech op een ander te projecteren.
Als de belastingdienst interesse heeft in die persoon zijn ze er allang mee bezig. Hebben ze jou niet voor nodig.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:37

Ten eerste moet je niks.
Ten tweede snap ik werkelijk niet waarom je zo achterbaks zou willen zijn.
Of ben je wel van plan om het diegene ook recht in het gezicht te melden dat je ze hebt aangegeven?
Ten derde heb je niets met een ander te maken.
Ten vierde is het goed om eerlijk te zijn, maar iemand "naaien" uit eigen frustratie of ongenoegen is nooit positief.

7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 19:41

Nee, die persoon werkt gewoon wit, woont in bij iemand met een koophuis, die zélf dus gewoon een aanslag van meer dan 1000 euro voor de kiezen kreeg. ( wat ik dan ook niet snap.....dan moet je toch ook veel overhouden lijkt me. ) En nee.........ik heb geen hekel aan deze persoon :o

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:43

RaafSmits schreef:
Nee, die persoon werkt gewoon wit, woont in bij iemand met een koophuis, die zélf dus gewoon een aanslag van meer dan 1000 euro voor de kiezen kreeg. ( wat ik dan ook niet snap.....dan moet je toch ook veel overhouden lijkt me. ) En nee.........ik heb geen hekel aan deze persoon :o

Bah, bah, bah.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:43

Als je gewoon wit werkt hoef je i.p. geen aangifte te doen. De belastingdienst vult het dan in zoals zij denken dat het is (en dat klopt eigenlijk altijd wel) en dan wordt dat gewoon opgestuurd. De jaarlijkse controle van jezelf erop is om zeker te weten dat het allemaal goed is en je niks ‘misloopt’.

Of doet ie geen aangifte van zijn inkomsten en is hij eigen baas? Dat is wel illegaal maar vroeg of laat komt dat wel uit. Ik vind het best gek om daar aangifte van te doen :=

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:44

RaafSmits schreef:
Nee, die persoon werkt gewoon wit, woont in bij iemand met een koophuis, die zélf dus gewoon een aanslag van meer dan 1000 euro voor de kiezen kreeg. ( wat ik dan ook niet snap.....dan moet je toch ook veel overhouden lijkt me. ) En nee.........ik heb geen hekel aan deze persoon :o


Waarom moet die persoon dan belastingaangifte doen :?
Wat moet hij dan nog betalen aan de belasting wat hij niet betaalt?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:46

RaafSmits schreef:
Nee, die persoon werkt gewoon wit, woont in bij iemand met een koophuis, die zélf dus gewoon een aanslag van meer dan 1000 euro voor de kiezen kreeg. ( wat ik dan ook niet snap.....dan moet je toch ook veel overhouden lijkt me. ) En nee.........ik heb geen hekel aan deze persoon :o

Voor 1000 euro hoef je nieteens veel te verdienen hoor. Ik kon dat als 17-jarige al aftikken dus dat was geen geweldige baan.

Maar als het je zo steekt stuur je toch een brief naar de belastingdienst? Dan zoeken ze daar wel uit hoe het precies zit. Hou er ook rekening mee dat mensen een hele hoop roepen aan wat er binnen komt en wat er betaald moet worden, maar dat het zelden ook echt zo zit.

7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 19:47

BarbaLala schreef:
Ten eerste moet je niks.
Ten tweede snap ik werkelijk niet waarom je zo achterbaks zou willen zijn.
Of ben je wel van plan om het diegene ook recht in het gezicht te melden dat je ze hebt aangegeven?
Ten derde heb je niets met een ander te maken.
Ten vierde is het goed om eerlijk te zijn, maar iemand "naaien" uit eigen frustratie of ongenoegen is nooit positief.


Daar heb je helemaal gelijk in. :j
Máár.....hoe kan dat dan dat er schijnbaar toch heel veel geklikt wordt?
Daar kwam ik dus vandaag achter toen ik me dus in dit fenomeen aan het verdiepen was.
Maar ik ben heel blij met de reactie van Gast4901, daar spreekt kennis van zaken uit, en echt, die heb ik niet. :o

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:47

De belastingdienst is niet zo goed op orde als sommige hier denken. Het is allemaal computer werk waar of random iemand gekozen wordt handmatig na te gaan of wanneer er dusdanige afwijkingen zijn dat de computer 'm er uit mikt. Het is namelijk geen doen om alle aangiftes door personen te laten controleren.

Daarbij is het voor de belastingdienst niet heel erg interessant om zich te richten op een particulier die misschien een paar honderd euro achterover drukt terwijl er bedrijven zijn die met veel meer nullen aan de haal gaan :)

TS ik snap het onrechtvaardige gevoel maar zo is het leven nu eenmaal. Ik heb nog nooit een cent gehad van de overheid in de zin van toeslagen/stufi of wat dan ook. Tja daar kan ik heel veel van vinden maar ik kijk maar gewoon naar mijn eigen leven ;)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:48

Als jij wit werkt, wordt er gewoon loonbelasting ingehouden.
Dat ze bij iemand inwoont, als ze partners zijn moet een vd twee t huis op zijn aangifte hebben, in dit geval de ander dus.
Als dat het enige is, kan t zijn dat hij of zij misschien een paar tientjes ernaast zit qua loonbelasting betalen.. ik denk niet dat de BD voor die paar tientjes daar zoveel moeite voor gaat doen. Daarnaast werken ze steekproefsgewijs, ofwel uit de 1000 man wordt er 1 getrokken. Of er is zoveel verschil, dat je er automatisch wordt uitgetrokken. Of je bent zwaar vermogend/een prominent persoon.

In dit geval zal er niet heel veel aan te geven zinn inderdaad.. klinkt heel jaloers en misgunnend. Laat het gaan en denk er het jouwe van. Maar ik zou jezelf daar niet mee gaan bemoeien

Enne, wie zegt dat t niet gewoon een grote bek is ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:53

Celiien schreef:
Enne, wie zegt dat t niet gewoon een grote bek is ;)

Precies dit dus.


Als die persoon wit werkt bij een bedrijf die de loonadministratie goed op orde heeft en er verder niks bijzonders aan de hand is zal het misschien nog om een paar euro gaan en dan hoeft die persoon dus nooit zelf wat naar de belastingdienst over te maken.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:54

Kleine aanvulling overigens: hoe kom je erop dat er zoveel getipt wordt >;) en waarom denk je dat de BD met alle tips iets doet ? Bedoel, er zou maar ruzie zijn in een dorp en het dorp gaat elkaar anoniem lopen aangeven bij de BD (ja dat gebeurd). Denk je echt dat de BD dat allemaal gaat controleren := ?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:59

als deze persoon wit werkt betaald die al belastigen. als de overheid wil dat hij aangifte doet krijgt die een brief

ik dacht dat dit ging over iemand die zwart werk en dan nog eens een uitkering krijgt

7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 20:01

Ik merk nu al dat ik een heel vertekend beeld heb gekregen van de belasting omdat ik zelf zo een "pech "heb gehad!
Wordt er bijna vrolijk van.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:04

Leven en laten leven... Wat zou jij je zo erg bemoeien met een ander, bemoei je gewoon met je eigen leven :)

Als diegene echt zo strafbaar bezig is pakken ze die ooit zelf wel, kan die dan alles terugbetalen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:04

Och, het topic geeft in ieder geval een zeker inzicht in je karakter, ts.

7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 20:07

Celiien schreef:
Kleine aanvulling overigens: hoe kom je erop dat er zoveel getipt wordt >;) en waarom denk je dat de BD met alle tips iets doet ? Bedoel, er zou maar ruzie zijn in een dorp en het dorp gaat elkaar anoniem lopen aangeven bij de BD (ja dat gebeurd). Denk je echt dat de BD dat allemaal gaat controleren := ?


Nou ik ben dus links en rechts aan het zoeken geweest of het niet aangeven van belasting echt zo fout is, en dan kom je op verschillende sites waar mensen met voorbeelden ect komen.
En die meld misdaad anoniem zégt zelf dat er jaarlijks dus een hoop gemeld wordt op het gebied van belastingzaken.
Vandaar.

Want ho even.....ik ben er ook niet in thuis hoor!!
Vandaar de vraag óf je zoiets moet melden/ en zo ja hebben bokkers hier ervaring mee.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:08

Kuggur schreef:
Och, het topic geeft in ieder geval een zeker inzicht in je karakter, ts.

Eensch

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:09

FatCat schreef:
Werkt deze persoon in het zwart?


Afbeelding