[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:15

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ik volg weer graag de stappen die je gaat zetten, altijd leerzaam om te zien hoe een andere het aanpakt.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 11:12

DA heeft nu in eerste instantie een Equest Pramox voorgeschreven, voor beiden. Er bestaat verdenking op met name bij Jaopie een rode bloedworm besmetting, dat willen we nu eerst uitsluiten.
Ik vroeg nog of Khava dit spul wel mag hebben ivm haar hoefbevangenheidsverschijnselen.
Ja, dat mocht, ook gifstoffen vanuit die wormen kunnen hoefbevangenheid veroorzaken zelfs. Hmmm.. maar dan niet vanuit Equest Pramox, dat is toch ook een giftig goedje....?

Dit is nu even de kortste klap. De Pramox komt later vanochtend (moet opgehaald door aardige paardenbuurman).

Morgen komt de Vitalbix binnen, die gaan ze ook beiden krijgen.

Beleidsplan voor Khavanna (voer-restrictie) wordt nog over gebrainstormd. Een graasmasker voor haar is ook een optie.

Het is goed mogelijk dat beide paarden niet samen gehouden kunnen worden op hetzelfde voer/bewegings beleid, dan gaan we dat aanpassen. Paardenbuurman denkt ook mee en wil helpen waar nodig.

Bloedtest beiden volgt ná ontworming met Pramox.

Tandarts wordt nummer 3.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:28

Klinkt als een goed begin.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 11:37

... En met name Khava moet Z.S.M. nu aan de arbeid gezet worden...! Dan gaan we maar weer met de longeersessies beginnen, want lopen kan ze nog zonder enig zichtbaar ongemak.

Ik wil ze beiden nou eerst weer helemaal gezond hebben, of ieg zo gezond mogelijk.

J .moet eerst eens bijkomen en in gezonde conditie komen voordat ik daar weer een zadel op ga leggen. Die bovenlijn moet weer wat gevulder worden.
Heb hem vanmorgen weer even met het zweetmes (met kartels) bewerkt, want die verharing zal hem ook veel energie kosten, kan hij nu beter in herstel stoppen. Hij vond die extra aandacht duidelijk fijn.
Arme jongen, hij heeft echt een beetje extra nodig van álles.

Kh. mag - nee, moet - meteen aan aan de slag, iedere beweging is goed, áls het maar arbeid is en geen vrijblijvend rondgewandel.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:43

Het is op zich een prima idee om ze zo gezond mogelijk te willen hebben. Echter, beweging, de juiste beweging, is daarbij essentieel. Dus als je bij beiden de conditie wilt verhogen, is op een goede manier longeren van belang. Ik begrijp dat je daar veel ervaring in hebt, dus dat is mooi. Als je op de goede manier longeert, dus bijvoorbeeld met touwtjes of een pessoa, kan je ook de bespiering van de bovenlijn verbeteren.

Ook stukken rechtuit is prettig en goed voor paardenbenen, dus wellicht kan je met K. ook gaan fietsen? Dat zij in de berm draaft?

Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:41

Hoppa aan de slag, prachtig mooi weer vandaag! Niet teveel wachten op alles, gewoon gaan doen. Schade kan het niet aanrichten, dat is helaas al gebeurd :-( Nu op naar herstel en vooruitgang.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 15:19

Zo die Equest Pramox zit er in: Vanmorgen vroeg toegediend: eitje bij Jaopie, kun je ook zo los in de wei zonder halster of wat ook, dus die had ik in 1 seconde voor mekaar, prssst,hap slik weg; maar Khavanna is altijd nog wel een dingetje met gerommel aan/in/om haar mond (dat was ook altijd al zo met het bit).
Dus had ik Paardenbuurman (van de AraboFriezen) als handige harry meegenomen. Halster om, halstertouw en hij zou even.. jajaja, meteen schoot ze achteruit, wilde omdraaien, wilde omhoog, links en rechts, maar met 2 man lukte dat haar toch echt niet, dus prssst het zat er in. Even kin omhoog, doorslikken, dametje. Godzijdank, het spul is duur genoeg (reden waarom ik het niet door een lekker hapje wilde doen, appelmoes of zo... als ze dan een deel uitspuugt of verspilt heeft ze nóg niet genoeg binnen).

Nu zit ik te wachten op de levering Vitalbix, die elk moment aan de deur kan komen.

Ik ga natuurlijk niet op álles zitten wachten (tegen die tijd is het wéér winter). Helaas zit ik ook met de thuiszorg én eigen zorg voor terminale huisgenoot van 84... is ook wel even een dingetje, dus moet tijd goed verdelen.

De ochtenden zijn ieg grotendeels voor de paarden.

Godzijdank zijn de middag zorgbezoekjes er m.i.v. heden uitgevallen, dus heb ik langer de tijd en hoef ik niet perse om 12.00 uur thuis te zijn om de zorg tussen 12.00 en 13.00 uur op te vangen en te updaten/helpen, of toegang te verschaffen (huisgenoot hoort geen bel meer, ga absoluut geen sleutel verstrekken voor toegang als ik er zelf niet ben, ook al niet met jonge Dobermann in huis).

Morgen ochtend hoop ik alvast met Khava aan de slag te gaan: dat wordt even wat grondwerk en dan de longe er aan.

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:09

Goed bezig

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 16:57

Haa, de Vitalbix (za van 13,5 kg) is net binnen.
Daar gaan ze morgenochtend van smullen.

Natuurlijk kom ik met alleen zo'n zak ook nergens voor 2 paarden. Maar goed, het is een begin. Wil ik resultaat zien moet ik toch een maand of drie blijven doorvoeren er mee (met misschien nog aanpassingen voor deze of gene), in de tussentijd hebben we wellicht ook alweer de bloedproef en de tandarts voorbij zien komen

Ik zit er nu dagelijks bovenop, dus wordt vervolgd weer!

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:02

Mooi, weer een paar stappen gezet.

Sterkte ook met je terminale huisgenoot. Dat hakt erin.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:27

Met zo'n zak Vitalbix kom je al een heel eind hoor ! Elke stap is er ééntje.

Ook sterkte met je huisgenoot. Brengt de nodige kopzorgen mee. Maar het is en blijft een heel mooi gebaar dat je dit voor hem doet.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:17

Je voert van Vitalbix maar weinig dus daar doe je natuurlijk een stuk langer mee dan met een zak gewone biks. Je hebt denk ik wel mazzel met het mooie weer, dan kun je een beginnetje in de wei maken met beweging geven.

Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:09

Jaaaa, morgen foto van K aan het werk

Sterkte met je huisgenoot

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 14:55

Japie stort zich iedere ochtend gewoon op de Vitalbix vit./min. biksjes. Hij is echter nog geen lor bijgekomen, zijn flanken zijn nog akelig ingevallen, met name aan de linkerkant wat meer dan rechts (links= als ik er links naast sta) wel knapt hij erg op qua energie/gedrag, hij is elke dag wat drukker en levendiger dan de dag ervoor. Hij valt ook niet terug, zijn zomervacht die nu aardig zichtbaar is, glanst goed.
Ik overweeg hem een aanvullende, aanzettende slobber (of luzerne) bij te geven, maar weet ook hier weer niet welk product te kiezen. Suggesties?

Khava is iets afgevallen; dat mocht ook wel, gezien haar sluimerende HB.

In de mest van beiden, die ik iedere ochtend check door het weiland af te speuren en de meest verse hopen uit mekaar te peuteren, heb ik na de toch wel stevige ontwormingen - geen worm aangetroffen.


Hij krijgt ook nog dagelijks flink hooi bij (er staat nog niet zoveel op het land voor 24 uur 2 paarden).

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:03

Heb je weleens nagedacht over het geven van Speedybeet? Dat zet snel aan, maar daar zit eigenlijk verder niet zoveel in dat dit schadelijk kan zijn voor de HB.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:05

Khavanna hoeft niet aan te komen, dát is degene met sluimerende HB!

Het aanzetten is voor Jaopie bedoeld, die over de hele bovenlijn ernstig is teruggevallen. Khava mag juist nog meer afvallen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:18

Jaopie was toch ook wat gevoelig voor HB? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Maar goed, speedybeet dus :)) Wel goed lang laten weken, op de verpakking staat '10 minuten', maar ik heb gemerkt dat het nog tot veel langer vocht opneemt. Als ik op stal kom dan maak ik de speedybeet, ga vervolgens uitmesten en paarden doen en als ik vertrek dan krijgen ze het pas.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:25

Jaopie niet hoor, ik ben ooit - járen geleden - wel eens gewaarschuwd doordat hij juist de neiging had - met name in de zomer - wat te dik te worden, maar bij laatste hoefbekappingen geen spoor van HB. Hij is nu juist te mager... op een rare manier... ipv een trotse barokgevormde Fries x Tinker ziet hij er ronduit schonkig uit, iets dat ik in de dertien jaar dat ik hem (vanaf veulen dus al) al heb, nog nooit gezien heb.

Ik heb ook over de Speedibeet nagedacht, maar is dat niet alleen een soort bietenpulp-opvetter? Met een kans dat er koliek ontstaat, wat ik toch van diverse mensen gehoord heb over de Speedibeet, of is dat een sprookje?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:31

Die koliek kun je zeker krijgen en vooral als je het niet lang genoeg laat weken. Daarom is dat weken ook zo belangrijk (en er voor zorgen dat je de speedibeet opbergt in een goed afsluitbare voerton zodat een eventueel ontsnapt paard er niet bij kan).

Wij hebben deze winter een volle voerschep (droog, dus na weken veel meer) per dag gegeven aan de 7-jarige in de groei en een halve per dag aan de 15-jarige die altijd een beetje schraal uit de winter komt. Wel gewoon als extra naast hun gewone voer, in speedibeet zelf zit niet zoveel (inderdaad, om gewicht op je paard te krijgen/te houden).

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:00

Niet dat ik je bang wil maken, maar heb je J getest op PPID? ivm wegvallen bovenlijn en zijn leeftijd?

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:22

Is het wegvallen van z'n bovenlijn etc niet ook gewoon omdat het een best pittige winter was én hij al een hele tijd wat staat te staan in de wei? Van niks doen krijgen ze geen spieren, en als je dat maar lang genoeg volhoudt in combinatie met een voor paarden toch pittige winter dan wil het best rap gaan.

Ik zou beiden gewoon (flink) aan het werk zetten, goed voeren (eventueel zou je J. ook Fiberforce van Cavalor kunnen voeren, dat zet ook lekker aan) en dan eens weer kijken.

Is de DA al bij K. geweest voor (bloed)onderzoek?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:31

@Rocamor: nee, de bloedproeven moeten bij beiden nog plaatsvinden.

Gaat ook gebeuren, wilde niet alles tegelijk en door elkaar doen.
Kh. werd ook verdacht van PPID volgens Bokt, maar die kans is toch vrij klein.
Toch ga ik voor beiden systematisch het hele rijtje langs: wormkuur... goede - de juiste bedoel ik daarmee - voeding, bloedtest/proef, tandarts.

De Speedibeet heb ik op o.a. Voervergelijk eens bekeken: en die heb ik inmiddels - alleen voor J -besteld.
Bedankt voor de tip, Apple, ik had visioenen voor me van gewone grove bietenpulp (dat wel goedkoper is) maar waar ik J. dan weer niet aan wil wagen.

J. is ook nog geen oud lijk hoor, die is iets van (uit m'n hoofd) 13 of 14 jaar, dat is zeker voor een Tinker x Fries kruising helemaal niet oud, zijn moeder de Irish Cob Daisy leeft ook nog en staat op een zorgboerderij waar zij therapie doet met minder valide kinderen. Vader Remco S. (Fries) heb ik nooit meer weten te achterhalen Khava is 8-9 jaar.

Het is goed mogelijk dat Khava bij hem weg zal moeten, als beiden hetzelfde soort voerbeleid niet met goed gevolg (meer) kunnen hebben.

Als dat beter is voor de gezondheid van één van de twee of beiden, dan zal dat gebeuren.

Maar wát er ook gebeurt: Jaopie blijft waar hij is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-04-18 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:41

Vitalbix DC is ook niet om aan te komen. (kan ook niet met die kleine hoeveelheid die je daarvan voert) Dat is echt voor de vitamine/mineralen bedoeld en moet worden aangevuld voor paarden die iets extra's nodig hebben. Bijvoorbeeld wat extra kilo's of juist meer energie. Meng het met luzerne als je wat extra eiwitten wil voeren. Daar knapt de bovenlijn meestal ook wel van op, in combinatie met de juiste training natuurlijk. Anders is bietenpulp altijd wel fijn, eventueel met zemelen.

Je kan Vitalbix ook advies op maat vragen.

Ben je ook al bezig met wat training voor beide paarden?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 16:55

@Jessix, wel met Khava, J. moet eerst eens zijn gezonde zelf worden, daar ga ik nu no way een zadel op leggen zonder dat ik weet wat er met hem aan de hand is.
Longeren bezorgt hem veel stress, dat is het laatste wat hij nu nodig heeft.

Kh. vindt alles in toenemende mate leuk, ze heeft wel lol in wat grondwerk. Binnenkort gaat ze "naar de overkant" om daar een aantal sessies aan de longe te lopen, om vervolgens in de ronde paddock aldaar weer OHZ te gaan.

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:03

Wie op Bokt heeft gedacht dat Khavanna PPID had?
Denk dat je het beste advies van je dierenarts op kan volgen. :o
Het is niet onmogelijk, maar ze is nog wel erg jong en je zei zelf dat ze op bevangenheid na geen enkel symptoom ervan liet zien.