Jaarling bang om weide uit te komen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charley6719
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-04-18

Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 13:09

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken heb ik een jaarling. Zij staat lekker 24/7 buiten in de weide met allemaal verschillende leeftijds genootjes. Ik kom dagelijks langs en doe niet veel met haar, even poetsen of wandelen in de weide en dat vind ze allemaal prima. Ben nooit langer bezig dan 20/30 minuutjes.

Alleen moet ik haar leren om mee de weide uit te komen om haar even over te zetten in een andere weide waar de hoefsmid haar kan behandelen (mag niet bij de andere paarden in de wei).

Zodra ik met haar bij de uitgang kom en ik haar mee wil nemen door het ''overloop'' weidetje (weet even niet hoe je het noemt :P ) raakt ze in paniek.. terwijl het eigenlijk gewoon nog land is.. geen terrein niks.
Tot 2 keer toe is ze met touw en al met een rotgang (uit paniek) terug gerend de weide in.
Ze snuffelt en haar oren gaan helemaal rechtop en draait wat heen en weer, ik probeer haar te kalmeren met me stem en haar aandacht op mij te richten maar niks werkt.
Ik zou haar normaal gewoon lekker willen laten gaan maar de hoefsmid moet echt binnenkort eens langs komen.. Ik ben bang als ik het weer probeer dat ze altijd angstig blijft , ze is niet te houden 1 flinke ruk en ze is weg .. hebben jullie tips?

Groetjes *\o/*

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:15

Charley6719 schreef:
Zodra ik met haar bij de uitgang kom en ik haar mee wil nemen door het ''overloop'' weidetje (weet even niet hoe je het noemt :P ) raakt ze in paniek.. terwijl het eigenlijk gewoon nog land is.. geen terrein niks.
Tot 2 keer toe is ze met touw en al met een rotgang (uit paniek) terug gerend de weide in.


Oh jeetje, dat is niet zo slim! Je wil je paard toch niet aanleren dat ze weet dat ze er altijd vandoor kan? Dat gaat er met een beetje pech nooit meer uit.

Dus stop met zelf rommelen en laat haar staan of haal er een professional bij. Echt doen hoor.


Oh en die hoefsmid: dan zet je toch gewoon een stukje af met schrikdraad? Kan ze gewoon in de wei blijven en leer jij haar niet nog beter aan dat ze veel sterker is dan jij.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:17

Even iemand regelen die er ook eentje meeneemt. Verder niet teveel mee prutsen. Een half uur per dag is in mijn optiek veel te veel, zo lang kunnen ze zich niet concentreren.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:20

Diertje is amper gewend, ik vind het niet gek dat ze bang is om uit haar vertrouwde kudde gehaald te worden!

Zou ook een hoekje in de wei afzetten voor de smid, dan blijft ze veilig in haar wei :(:)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:32

goeroe schreef:
Even iemand regelen die er ook eentje meeneemt. Verder niet teveel mee prutsen. Een half uur per dag is in mijn optiek veel te veel, zo lang kunnen ze zich niet concentreren.


Prima optie. Iedere dag iets doen vind ik ook te veel. Laat ze lekker jong zijn. Iets "moeten" komt over een aantal jaar wel. Natuurlijk dient ze omgangsvormen te leren maar dat gaat niet op de manier die jij probeert.

Denk kleiner. Weg van de kudde in dezelfde wei is al een stap in de goede richting. Je kunt niet verwachten dat ze kant en klaar geboren worden.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:40

Inderdaad iemand met een ander paard mee laten lopen. Zo heeft ze een steunpunt, en ziet ze dat het goed is :)

Charley6719
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 13:45

Ik ben echt niet elke dag een halfuur met haar bezig .. soms kom ik alleen om een aai te geven of kijken of ze naar me toekomt. Wandel weleens en poets haar soms wel langer, maar zie snel genoeg of ze er zin in heeft of niet.
En wat betreft het ''moeten'' het liefst moet ze niks van mij. Maar de eigenaar van het bedrijf wilt gewoon echt niet hebben dat ze in de wei behandelt wordt.. het liefst nog op de poetsplaats waar iedereen met hun paard moet staan als de hoefsmid komt. Maar ik ga nog maar eens babbelen en vragen of ik een stuk in de wei mag afzetten _/-\o_

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:19

Ik bond die van mij altijd tactisch vast aan een braaf ouder paard... Die voedde al m'n kleintjes op en lopen was lopen en stoppen stoppen... Paard was altijd sterker dan veullie :-)

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:11

Een ouder paard mee laten lopen en eventueel een stuk van de weide afzetten veel succes! +:)+

BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:19

Probeer het eens met een ander paard (uit hetzelfde weiland bij voorkeur) voorop samen. Voelt vaak wat vertrouwder.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:25

Als je met haar wandelt in haar gewone wei, is ze dan wel gehoorzaam. Ziet ze jou als leider? Zo niet, ga daar dan mee aan de slag. Ze mag best dingen eng of spannend vinden (zoals de vertrouwde kudde achterlaten), maar ze moet wel gehoorzaam blijven.

En als ze je te sterk wordt en je hebt geen tijd om haar die gehoorzaamheid waar ik hierboven of praat bij te brengen, misschien maar eens een hengstenketting gebruiken om haar in ieder geval af te leren dat ze weg kan rennen, want dat is heel fout en ze heeft nu door dat ze kan winnen

Charley6719
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-04-18

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 07:50

Ik heb de afgelopen weken geoefend met haar, met alle geduld. Het gaat al een stuk beter, ze durft nu gewoon stil te staan en te lopen in het tussenstukje buiten haar wei om. De hoefsmid komt vandaag, bedankt voor de tips

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Jaarling bang om weide uit te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:33

Zet er een ander paard bij, een die rustig is en vertrouwd voor je jaarling. Laat je jaarling ook kijken bij een ander paard als deze op de poetsplaats staat en bijvoorbeeld als er een hoefsmid is. Dit is heel belangrijk om te zien dat het normaal is om daar te staan en dat er wat gebeurt