Aandraven in de bocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Aandraven in de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 21:45

Hallo!

Ik ben een merrie aan het rijden die een tijdje heeft stil gestaan. Ze is een friese merrie van ongeveer 11 jaar.
Ze heeft een tijdje stil gestaan omdat ze wat onder haar gewicht was door stress bij een andere stal en nu ze weer wat steviger is willen we ook bezig met spieren en conditie werk.
Ze is alleen wat enthousiast, denk ik, en ze wil steeds heel vlug en alleen maar draven.
Ik krijg het haast niet voor elkaar om haar een fatsoenlijk rondje te laten stappen omdat ze in iedere bocht aandraaft. Ik heb al geprobeerd om haar juist heel kort en heel lang te houden en ook om lossere teugel maar wel goed contact met de mond te hebben.
Als ik haar lange teugel geef dan loopt ze wel maar zodra ik haar dan stuur of iets oppak dan draaft ze weer aan.
Als ik haar lange korte teugel geef dan wordt alles alleen maar erger en wil ze nog verder naar voren.
Als ik haar ontspannen maar wel contact met de mond teugel geef dan heeft dat het zelfde effect als met losse teugel rijden.
Bij een klein beetje been gaat ze bijvoorbeeld niet harder stappen maar gaat ze meteen draven.
Opzich reageert ze goed op 'Hoo' met een diepere zit, maar ik vind dat het probleem zich dan al heeft voor gedaan. Ze is namelijk al gaan draven terwijl ik wil dat ze stapt.
Als ik met haar mee ga, dus ga licht rijden, dan gaat ze alleen maar veel harder draven, bijna galop.

Wie herkend dit probleem en wie heeft een goede oplossing?
Alvast heel erg bedankt, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Aandraven in de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:51

Dit klinkt heel bekend, mijn haflinger doet/deed dit ook, maar niet alleen in de hoeken. Ik ben vooral heel goed bezig gegaan met ophoudingen rijden, en dan ook echt ho is ho, vooral veel terug naar het halthouden. Ik heb ook een hele lange tijd gedaan dat ik na het instappen een rondje draafde en dan meteen 2 rondjes galop op elke hand en dan pas echt beginnen met “trainen” omdat ik merkte dat ze anders totaal geen concentratie heeft.
Ook heb ik het ophouden een beetje losgelaten en ben ik vooral veel naar voren gaan rijden, dus als je wil stappen moet ze zeker stappen. Maar doe dit niet te lang, ga gewoon lekker draven, veel tempowisselingen, lekker vlotte draf en dan ook weet goed opvangen.

Met de fysio waarvan ik les krijg heb ik heel veel overgangen draf-halt gereden. Dus dan moest ik in een basistempo draven, doorzitten en dan duidelijk ho, en dan moest ze ook echt stilstaan, elke pas die ze extra zette moest ze dan weer achteruit terugdoen. Dit heeft heel goed geholpen! En dan natuurlijk als dat goed gaat steeds meer op je zit die overgangen rijden.

Veel succes ermee! Komt vast goed!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:51

Klinkt als een balansprobleem, dat heeft zijn tijd nodig. Verbeterd als ze sterker wordt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Aandraven in de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:53

Je kunt ook balkjes neerleggen, dan moet ze opletten waar ze haar voeten neerzet.
Heeft ze ook voor de wagen gelopen vroeger?

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: Aandraven in de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 09:30

Voor zover mij bekend is ze nooit beleerd voor de kar.

Sophie22xx
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:02

Zorg en dat ze echt naar je luistert mtv heftige ophoudingen, zorgen dat ze ontspannen is dus laag en diep rijden, succes