Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
xxIsaa

Berichten: 767
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:15

Jeetje, heeel bijzonder dat ze je niet doorstuurt voor een foto.. :oo

Een paar jaar terug ben ik van mijn paard gevallen en een beetje zijwaarts op mijn nek geklapt. Daarna wel weer opgestapt en verder gereden maar bleef de week daarna wat last houden dus toch voor zekerheid huisarts gebeld, en die dacht ook wel aan spieren maar wilde het uitsluiten dat er niet iets anders aan de hand was.

Maar dit verhaal is wel heel gek.. Op hoog tempo een val van toch meer dan 1 meter hoogte betekent in de gezondheidszorg vaak "rode vlag" (net als bij fysio volgensmij) en moet er een foto gemaakt worden om dingen uit te sluiten :j
Je zou het nog een dag af kunnen wachten, maar als de pijn niet minder wordt echt actie ondernemen hoor! :j


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:18

Wat een vreemd verhaal. Ik zou idd de Hap bellen straks en de situatie uitleggen.

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:32

Laat je niet afschepen met je rug. Beter een foto te veel dan te weinig.

Heb het zelf gezien met mijn nek, wouden ze ook geen foto maken was toch een whiplash, blijkt nu een jaar later toch een scheur in te zitten en heb nu daardoor nogsteeds last van nek en schouders.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:33

oei oei laat je niet afschepen hoor heb ik wel gedaan en heb er na jaren nogsteeds last van :( vanavond gewoon de hap bellen en zeggen dat je vandaag bij de huisarts bent geweest en de pijn steeds erger wordt dan laten ze je wel komen hoor!

Sterkte

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:35

Echt heel vreemd. Ik ben een aantal keren van paard gevallen waarbij de huisarts meteen wilde dat ik kwam. Mijn huisarts vergelijkt een val van een paard met een val van een motor, gezien de hoogte en snelheid wat ermee gepaard kan gaan. Hij neemt het bloedserieus. Ik had een keer na een val vrij weinig last maar toch heen geweest, hij heeft me evengoed doorgestuurd voor de zekerheid.

Gezien jouw klachten zou ik me hiermee zeker niet laten afschepen!

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:48

Ik ben vorig jaar augustus van de trap gevallen en in september van een paard.
Beide keren mijn rug en bekken, maar bij mij zijn er ook geen foto’s gemaakt.
Verschillende huisartsen gehad, vanwege de vakantieperiode en allemaal zeiden ze: zwaar gekneusd, pijnstillers en bewegen zonder het teveel te gaan forceren.
Uiteindelijk is er een foto van mijn bekken gemaakt, maar mijn rug is niet op de foto gekomen.
Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en ben ik pas sinds kort compleet pijnvrij, vooral van mijn bekken heb ik nog heel lang last gehad.
Lijkt mij dan een nieuw soort protocol of zo, dat ze ineens niet meer gelijk doorsturen voor een foto.

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:55

He bah wat vervelend! Hopelijk krijg je toch nog ergens een behandeling of zorgvuldige diagnose, voor mij lijkt het ook alsof er veel te makkelijk is geroepen dat het ´alleen maar´ gekneusd is.
Het kan natuurlijk vanalles zijn..

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:08

Ik heb vorige week iets soortegelijks meegemaakt. Flinke trap op mijn ribbenkast gehad. Niet weggeweest, was al die tijd aanspreekbaar, ze voelde geen breuken. De ambulance zat te twijfelen om me mee te nemen, hebben ze toch gedaan omdat mijn bloeddruk hoog bleef. Blijk ook 3 gebroken ribben te hebben.

Ben toch blij dat ze me gewoon hebben meegenomen en foto’s hebben gemaakt hoor! Ik zou vanavond als ik jouw was de HAP bellen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 16:10

Gevoel in handen voeten benen en armen is normaal.
Meer en hogere dosis pijnstilling werd inderdaad geadviseerd maar ik ga dat advies niet opvolgen. Dat is mij teveel rotzooi in mijn lichaam. Ze schreef 3 keer per dag 600mg ibuprofen icm 3x per dag 2 paracetamol erbij omdat ibuprofen en paracetamol elkaar versterken.
Ik blijf gewoon mijn 400 mg ibuprofen doorslikken, dat vind ik meer als zat en dan is de pijn te doen.

Shirley

Berichten: 26854
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:16

Niks mis met pijnstilling als je ervan overtuigd bent dat er niks kapot is....
Begrijp die huisarts niet :n
Kijk alsjeblieft uit, je hebt maar één rug!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 16:20

Ik denk dat zij ervan overtuigd is dat er niks mis is. Misschien onervaren of geen ervaring met mensen die van paarden vallen? Ik heb geen idee. Was een jonge vrouw.

Shirley

Berichten: 26854
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:22

Maar ook geen röntgen-ogen, neem ik aan?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 16:24

Was dat maar zo’n feest.
Ik had het er nog met mijn moeder over, voor zulke dingen moeten ze je toch standaard doorsturen. Dat je niet eens langs de HA of SE moet.. maar dat er meteen foto’s gemaakt worden.

Shirley

Berichten: 26854
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:24

Mijn idee!
Vind het heel vreemd :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:33

Als ik mijn ha bel over iets gebeurt bij de paarden moet ik direct doorrijden naar spoed of hap.
Alleen als ik zeg dat het niks ergs is mag ik naar haar komen, maar ze stuurt me direct door voor een foto.
Laatst bijgewerkt door rayoow op 23-04-18 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:33

Oei.. Hier wou de arts me ook laten gaan na een val van een pony. In het ziekenhuis nog even plassen, plaste ik bloed. Ineens paniek. Bleek mijn nier bijna doormidden gescheurd. Kon direct opgenomen worden.
Ook de arts kan niet in je lijf kijken. En je hebt maar 1 lichaam.
Ik zou zelf vanavond nog naar de HAP bellen, onder het mom van teveel pijn. Hopelijk kan je dan alsnog op de foto.


BrankaZ

Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:37

Shirley schreef:
Maar ook geen röntgen-ogen, neem ik aan?

Gok van niet, maar kan jij aangeven welke botstructuur er op het plaatje zit dat de ts heeft geplaatst? Volgens mij n.l. vrij weinig. Neemt niet weg dat de ts veel pijn heeft en er onderzocht moet worden waar dat vandaan komt en of er niet iets (anders) beschadigd is.

Hier overigens ervaring met een gebroken wervel. Deed vanaf het begin veel pijn. Pijnstilling hielp niet, na paar dagen naar huisarts en die zag gelukkig wel dat er iets mis was en stuurde mij door naar het ziekenhuis voor foto's. Zou die dag of de dag erna wel kunnen. Ziekenhuis wilde mij op een wachtlijst zetten van 2 weken, dus weer huisarts gebeld en assistente merkte droog op dat als de huisarts er op rekende dat ik vandaag of morgen terecht kon, 2 weken wachten niet de bedoeling was. Daarom hebben zij meteen een afspraak gemaakt.
Wervel/breuk is geheeld, maar de wervel helaas blijvend beschadigd (ingezakt) en het blijft mijn zwakke plek.

Overigens ben ik ook kritisch ten opzichte van de HAP, zelf met een gebroken vinger naar huis gestuurd die gekneusd zou zijn. Mijn moeder werd met een gebroken enkel naar huis gestuurd waarbij ze alleen haar enkelbanden zou hebben gescheurd.

Shirley schreef:
Niks mis met pijnstilling als je ervan overtuigd bent dat er niks kapot is....
Begrijp die huisarts niet :n
Kijk alsjeblieft uit, je hebt maar één rug!

Inderdaad als de ts zoveel pijn heeft na een val lijkt mij dat eerst moet worden uitgezocht of er niets beschadigd is, daarna gaan behandelen.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:44

Ts ga naar een fysio deze dagen , deze doet uitgebreid onderzoek , en als deze je door wil hebben naar het ziekenhuis zal dat ook echt wel gebeuren , daar luisteren HA vaak wel naar.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 21:16

faunty schreef:
Ts ga naar een fysio deze dagen , deze doet uitgebreid onderzoek , en als deze je door wil hebben naar het ziekenhuis zal dat ook echt wel gebeuren , daar luisteren HA vaak wel naar.


De dokter zei dat ik over ongeveer 2/3 weken moet gaan denken aan fysio, maar het is dus verstandiger hier sneller mee te beginnen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:26

Beginnen misschien niet
Maar de fysio kan ook al wel direct advies geven op basis van de klachten en de oorzaak totdat je actief aan de gang kunt/mag

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:27

Gewoon nu hap bellen en verhaal nog iets aandikken. Je bent weg gestuurd bij je huisarts zonder deugdelijk onderzoek en nu kun je werkelijk NIKS meer, spugen van de pijn, je wordtzwart voor de ogen, je kunt niet lopen, zitten, liggen etc etc
Durf er donder op te zeggen dat ze je laten komen

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:31

Een val van een paard valt onder het hoog energetisch trauma-protocol in de hulpverlening (in België zeker, in Nl normaal ook): spoedafdeling/ SEH en ct scan + meestal observatie.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:33

Joanne1987 schreef:
Gewoon nu hap bellen en verhaal nog iets aandikken. Je bent weg gestuurd bij je huisarts zonder deugdelijk onderzoek en nu kun je werkelijk NIKS meer, spugen van de pijn, je wordtzwart voor de ogen, je kunt niet lopen, zitten, liggen etc etc
Durf er donder op te zeggen dat ze je laten komen


Goh en waarom is het toch altijd zo belachelijk druk op de spoedpost??? Door mensen die aandikken en overdrijven inderdaad...

Als de pijn te doen is met 400mg ibu zal het nog wel meevallen en kan je prima morgen een andere HA bellen voor een 2nd opinion

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:34

Nou daar heb ik dan even mooi maling aan, als ik er zo aan toe was als ts had ik het zeker wel gedaan. Als er goed onderzoek was gedaan waaruir kwam niks aan doen alleen pijnstillers, a la maar zo ging ik de nacht niet in

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:37

Wat vreemd! :wow: Die arts durft nogal een risico nemen zeg!!
Nu indien jij twijfelt, zou ik zeker verder gaan. Blijkt het toch niet ernstig, des te beter voor jou maar : "better safe than sorry!"

De pijnmedicatie die ze voorschreef vind ik dan weer niet zwaar ....

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle, Daphx93, Jeska2, Leukertje, redbutton, SusanH, viphorse en 36 bezoekers