Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 08:12

Oke... afgelopen zaterdag van fjordlief afgevallen tijdens een rengalop, ook al is hij maar 1,37 hoog kon ik niet meteen opstaan na de val.
Ik had er in eerste instantie niet veel last van (adrenaline?) en voelde alleen pijn als ik mijn rug/lichaam draaide of ging zitten. Spierpijn dacht ik dus.
Gisteren werd de pijn erger, maar omdat ik ervan overtuigd was dat het gewoon spierpijn was dacht ik klopt; de dag erna doet spierpijn altijd meer pijn.

Maar sinds vannacht/vanochtend is het anders, voor mijn gevoel.
Snacht heel onrustig geslapen omdat iedere beweging pijn deed, omdraaien lukte niet meer van de pijn.
Nu heb ik heel veel last met lopen, en kwam ik vanochtend de auto bijna niet in en uit.
Ik ben absoluut geen watje en heb een hoge pijngrens maar met uit de auto stappen stonden de tranen in mijn ogen.

Ik begin nu dus te twijfelen aan mijn spierpijn verhaal, of er niet meer mis is.
De pijn zit rechtsonder in mijn rug. Een gemene stekende onophoudelijke pijn die bij beweging erger word.
Ik ben expert met het breken van polzen (5 keer gebroken maarliefst) maar een (eventueel) gebroken rug kan ik niet herkennen, dus staat er voor vanmiddag een doktersafspraak gepland.
Ik hoop dat de afspraak positief uitpakt omdat ik niet wil dat er iets stuk is in mijn toch al zwakke rug..

Wat denken jullie Bokt? Iemand ervaring met een gebroken/gekneusde rug of verwachten jullie dat dit gewoon bij het spierpijn verhaal hoort?
Laatst bijgewerkt door sanso op 23-04-18 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt


Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:14

Je zal ongetwijfeld ook spierpijn hebben, maar ik vind het verstandig dat je naar de huisarts gaat. Beter zeker weten dat er niets is dan doorlopen met een onopgemerkte blessure.

Beterschap! :(:)

Kaitlyn

Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:14

Ik verwacht, dat je gewoon even je afspraak bij de huisarts moet afwachten. ;)

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:15

Ik denk dat je rustig het bezoek bij de huisarts af moet wachten en tot die tijd rustig aan moet doen :j Je druk maken gaat je niet helpen op dit moment. Misschien kan een warm bad helpen om de spieren en je hoofd een beetje tot rust te brengen.

Heel veel succes vanmiddag!

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:15

De huisarts afwachten is het beste denk ik. Beterschap :

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:17

Niks forceren, pijnstillers nemen en braaf de dokter afwachten :(:)

Wat een nare smak heb je gemaakt!
Hoop dat het allemaal meevalt, sterkte!!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:19

Ik zou je niet te druk maken, ik heb precies hetzelfde gehad, in rengalop eraf geknikkerd. Niet meteen op kunnen staan. Ook de volgende dag en de dag erna werd de pijn erger en erger. Ik kon niet eens meer de koppeling van de auto intrappen. Toch maar langs de huisarts geweest en zij zei toch zwaar gekneusd.

Dat is helaas niet beter veel beter dan breken, want ik ben er dik driekwart jaar mee bezig geweest voordat alles weer ging. Zelfs nu (ruim een jaar later) zit er nog steeds een bloeduitstorting die niet weg is.

Er zijn trouwens na een paar maanden nog foto's gemaakt omdat de pijn zo lang duurde, maar er was idd geen breuk te zien. Ook geen oude.


Pijnstillers zijn wel echt je vriend om te zorgen dat je spieren niet helemaal vast gaan zitten om de pijn op te vangen en veel rusten. Of hij nu gebroken is of gekneusd. Sterkte! -O-

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:22

Laat er maar snel naar kijken. Ik had net hetzelfde en nooit naar laten kijken en zit nu met een hernia.

black_kelpie

Berichten: 7775
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:26

Ik ben vorig jaar van het paard gevallen, plat op mijn rug op een fietspad. Nadat ik vastgesteld had dat alles er nog aan zat ben ik nog weer opgestegen, maar dat voelde toch niet goed, dus er weer af en een paar kilometer gelopen en daar op een parkeerplaats opgehaald. Ik kon me tegen die tijd amper nog bewegen.

Foto's laten maken en gelukkig alleen zwaar gekneusd, maar mijn wervels en bekken zaten wel scheef en dat veroorzaakte ook veel pijn. De chiropractor en een paar dagen oxycodon hebben flink geholpen. Na een paar weken was het helemaal over.

Sterkte!

kim_1990

Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:41

En toch zou ik het gesprek bij de huisarts even afwachten...aan verhalen over maak je geen zorgen ik had ook zo'n val en alleen gekneust heb je niks namelijk omdat niemand vanachter een beeldscherm je.rug kan bekijken. Het kan wel degelijk gebroken zijn of gekneust of spieren...dit moet de dokter/ziekenhuis vaststellen en neem geen genoegen met een simpel drukonderzoekje en de vaststelling het is gekneust...vraag of je doorgestuurd kan worden voor een rontgenfoto, dan pas weet je 100% zeker dat het niet of juist wel gebroken is.
Ik brak namelijk met een heel simpele banketstaaf val die helemaal niet hard ging, mijn rug op welgeteld 2 plekken en nu dikke 5,5 jaar later zit ik nog met dagelijkse ernstige rugklachten omdat er toen der tijd niet concequent gehandeld is naar de gebroken rug die ik had.

Wacht het gesprek af en vraag voor een doorverwijzing naar het ziekenhuis voor een rontgenfoto...pas dan kan je wel of niet opgelucht ademhalen met de diagnose...verhalen van vallen van andere bokkers heb je gewoon niets aan.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:59

Hier een soortgelijk iets gehad.
Op foto's was niets te zien,bleek wel een spierscheur te hebben...enorm pijnlijk,en heeft een week of 10 geduurd alvoor ik terug normaal kon functioneren zonder te veel pijn.kan je ook niets aan doen,heeft gewoon tijd nodig.
Ik gok dus op zoiets.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 09:05

@kim_1990 ik wil inderdaad zowiezo foto’s laten maken. Gewoon om alles uit te sluiten.
Ik laat het jullie vanmiddag weten als ik meer weet, kon pas om 14:20 terecht.
De huisarts assistente zei wel meteen oei toen ik zei dat ik van een paard was gevallen en niet meteen kon opstaan.

We zullen zien, het is toch al gebeurt :j

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:26

Ook hier ervaring, helaas. Na de val werd de pijn steeds erger, ook veel uitstraling gehad naar 1 been. Ik had een paar botsplinters en mijn nieren hebben een flinke klap gehad. De eerste dag kon ik niet meer lopen, zoveel pijn, en de eerste week niet eens zelfstandig naar de wc. Onderschat een gekneusde rug niet en besteed hier ook voldoende zorg aan en hersteltijd. Ik heb na 2 jaar nog altijd last van m`n nieren.

Dus of het nou gebroken, gekneusd is of "gewoon" spierpijn, met de klachten die je hebt moet je dit zeker serieus nemen! En als je een goede huisarts hebt, zal deze waarschijnlijk zelf al een controlefoto voorstellen.

[o]
"Great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget"
Highness B+10, L1+20, L2+12, M1+16, M2+11, Z1+12, Z2+11

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:37

Hier ook ervaring met een gekneusde rug na een val. Ik ben wel op een plank met de ambulance mee gegaan. Ben er al met al een paar weken zoet mee geweest. Niet gelijk op kunnen staan zou voor mij wel een indicatie zijn om gelijk een arts of 112 te bellen. Maar iig goed dat je er vandaag naar laat kijken. Hopelijk valt het mee. Bij mij hielp geen 1 pijnstiller tegen de pijn. Dat werd pas beter toen de fysio na een paar weken constateerde dat er toch een wervel scheef zat, manueel therapeut heeft hem weer netjes recht gezet. Dat was op de röntgenfoto niet gezien terwijl ik toch van alle kanten op de foto ben gezet en zelfs nog een scan heb gehad.

Mijn tip neen iemand mee en ga niet zelf auto rijden.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:38

Sterkte, hoop dat het niks ernstig is

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 09:41

Niet zelf autorijden had ik ook al bedacht, vanochtend was dat niet zo’n succes.
Heb een nieuwe huisarts waar ik nog nooit bij op ‘bezoek’ geweest ben, mijn oude is met pensioen dus geen idee wat ik kan verwachten.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:48

Afhankelijk van de uitslag van de huisarts zou ik ook een afspraak maken bij de fysio...die kan ervoor zorgen dat door de spierpijn straks niet alles vast komt te xitten waardoor je verkeerd gaat belasten...

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:11

Super dat je naar de HA gaat ! En als er daar niks gevonden wordt raad ik je aan naar een goede fysiotherapeut bij jou in de buurt te gaan , deze kan je helpen om te herstellen en te adviseren.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 10:28

Fysio is een goede tip ja, nog niet aan gedacht.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:50

Ik heb ooit als kind een poging gedaan om een singel aan te spannen met mijn tanden (jaja vies, ik weet het) maar het riempje schoot weg en ik had ook wel wat rugpijn. Nog een uurtje in de les meegereden maar eens ik thuiskwam verging ik van de pijn, kon niet lopen, liggen, staan...
Bleek dat ik 3 ruggenwervels had verschoven bij dat aansingelen.
Dus dat zou het ook nog kunnen zijn

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:52

Rechts onderin kan ook je bekken zijn en kneuzen doet heel veel pijn. Succes bij de huisarts.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:02

kim_1990 schreef:
En toch zou ik het gesprek bij de huisarts even afwachten...aan verhalen over maak je geen zorgen ik had ook zo'n val en alleen gekneust heb je niks namelijk omdat niemand vanachter een beeldscherm je.rug kan bekijken. Het kan wel degelijk gebroken zijn of gekneust of spieren...dit moet de dokter/ziekenhuis vaststellen en neem geen genoegen met een simpel drukonderzoekje en de vaststelling het is gekneust...vraag of je doorgestuurd kan worden voor een rontgenfoto, dan pas weet je 100% zeker dat het niet of juist wel gebroken is.
Ik brak namelijk met een heel simpele banketstaaf val die helemaal niet hard ging, mijn rug op welgeteld 2 plekken en nu dikke 5,5 jaar later zit ik nog met dagelijkse ernstige rugklachten omdat er toen der tijd niet concequent gehandeld is naar de gebroken rug die ik had.

Wacht het gesprek af en vraag voor een doorverwijzing naar het ziekenhuis voor een rontgenfoto...pas dan kan je wel of niet opgelucht ademhalen met de diagnose...verhalen van vallen van andere bokkers heb je gewoon niets aan.


Helemaal mee eens. Ik heb ooit mijn rug gebroken en door de huisartsenpost werd na een paar drukonderzoekjes vastgesteld dat het gekneusd was. Een week later door eigen HA naar ziekenhuis gestuurd, bij foto's bleek ik twee wervels gebroken te hebben. Goed laten onderzoeken dus!!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:20

Jeetje wat heftig! Hopelijk valt het erg mee, maar even laten kijken kan geen kwaad ,,


Even iets compleet anders, was de naam van jouw vorige huisarts “Anton?”

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:31

Succes bij de huisarts! Hoe laat moet je?

Verder kan ik weinig zeggen erover. Ik voel je pijn niet. Maar het verschil tussen een botbreuk en spierpijn merk ik wel :=
(3x sleutelbeen kapot, 1x middenvoetsbeentje en mijn gehele bekken en alles erom heen,zitbeenknobbel , heiligbeen enz)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rug gebroken, gekneusd of simpelweg spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 11:36

Ik weet zijn voornaam niet :) is in Kaatsheuvel.
Nee het voelt niet als spierpijn meer, ik hoop kneuzing maar ben bang voor een scheurtje, wellicht in mijn bekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daantje_1996, Firebug, Frummel01, GoogleAdsense, Leo, lizard, MerleSimone, Shetje14 en 90 bezoekers