AVG Wetgeving voor fotografen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DrawnHorse

Berichten: 1572
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Grens tussen Groningen en Friesland

AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 12:40

Hallo mede bokkers/fotografen,

Vanaf mei 2018 gaat de nieuwe AVG wetgeving in en ik ben erg benieuwd wat dat voor fotografen gaat in houden.
Op internet wordt ik nauwelijks wijzer hiervan en misschien hebben andere fotografen hier wel een idee van hoe het in zijn werk gaat.

Want wat nou als je voor een wedstrijd gevraagd om te fotograferen, hoe ga je dan nu de foto's laten zien?

Mocht het topic hier verkeerd staan, zou een modje hem dan naar de juiste afdeling willen plaatsen?

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:29

Dit past beter bij STW, ik verplaats het daar heen. :)

DrawnHorse

Berichten: 1572
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Grens tussen Groningen en Friesland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 19:48

Dank je wel voor het verplaatsen.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:03


DrawnHorse

Berichten: 1572
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Grens tussen Groningen en Friesland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 22:54

@_kajo_ bedankt, deze had ik inderdaad ook gevonden, maar daar staat voor mijn gevoel alles vrij algemeen.

Want wat nu als je op een evenement gevraagd wordt om te fotograferen, moet je dan aan iedereen van te voren toestemming vragen om het te mogen publiceren?

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:06

De organisator moet in zijn deelnemersvoorwaarden opnemen dat er een fotograaf aanwezig is en jij moet met de organisator een verwerkingsovereenkomst hebben.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:58

Je hebt 6 grondslagen in de AVG wetgeving. Als jij persoonsgegevens verwerkt (naam, adres, telefoonnummer, etc) mag dat alleen als je deze verwerkt op basis van 1 of meerdere van deze grondslagen. Grondslag 1 (over toestemming vragen) is een soort 'vluchtstrook'. Als je niet voldoet aan de andete grondslagen, moet je toestemming hebben (dit mag schriftelijk of mondeling (maar je moet kunnen aantonen, heel vaag).

Kortom, waarom verzamelt een fotograaf persoonsgegevens? Om fotos af te drukken en facturen op naam te zetten? Hoe lang bewaar je die (belastingdienst heeft bewaartermijn van 7 jaar). Wat is het doel van verwerken?
Dit moet je allemaal verwerken in registers, verwerkersovereenkomst (als je een opdracht doet) en privacyverklaringen.
Opzich hoef je niet anders om te gaan met privacy in fotos zelf of portret rechten enzo.
De avg wetgeving is een inspanningswet. Je moet dus je best doen (en aantonen dat je je best ervoor doet) om de gegevens te beschermen van je klanten

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:02

Maar als je naar een wedstrijd gaat om foto's te maken (of je daar nou voor gevraagd bent of dat je het gewoon voor de lol doet), en je plaatst deze op bijvoorbeeld Facebook, mag dat dan? Want dat gebeurt wel vaker.. Je hebt dus geen gegevens van de deelnemers die je gefotografeerd hebt, puur alleen de foto's die op Facebook komen (niet professioneel, gewoon hobbymatig).

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:27

Is het nieuwe AVG echt alleen over het bewaren van persoonsgegevens?
Want ik hoor ook dat je geen herkenbare personen zonder toestemming op de site mag zetten

Ik ben geen fotograaf maar zit in het bestuur van een vereniging en vraag me dus af of we alle foto's met personen moeten verwijderen van de site en van Facebook

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:04

Een (herkenbare) foto is ook een persoonsgegeven, niet alleen informatie als naam/adres etc.

Ik heb overigens de vraag uitgezet bij mijn jurist, als ik antwoord heb zal ik dit hier delen.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:20

ben blij dat het topic er is, ik was me van de week ook aan het inlezen maar snap niet of ik nou foto's met herkenbare mensen *(denk aan portreten bruiloften e.d.) van mijn website/facebook af moet halen...

DrawnHorse

Berichten: 1572
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Grens tussen Groningen en Friesland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 07:47

@Yellowleaf, ik ben erg benieuwd naar jouw antwoord.

Zoals eerder aangegeven bij een evenement waar je voor gevraagd wordt zal je een verwerkingsovereenkomst moeten hebben.

Bij vrijwillig naar een evenement gaan, ben ik ook benieuwd naar.

Mij was alles ook onduidelijk vandaar mijn vraag hier, want ik dacht er zijn vast meer mensen die tegen dit probleem aan lopen.

love_mandy

Berichten: 2923
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:51

Voor zover ik het heb begrepen mag je als je geen verwerkers overeenkomst hebt, de foto's ook niet met de mensen herkenbaar online plaatsen. Dan moet je dus gaan werken met het bluren/onherkenbaar maken van de mensen die er op staan.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14466
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:02

Pfft als dat zo zou zijn.. :=

love_mandy

Berichten: 2923
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:12

Ja, dat zou erg vervelend worden :\

Mijn vader gaat gelukkig nog het een en ander voor me uitzoeken en waar hij zelf niet achter kan komen gaat hij navragen bij een advocaat van zijn werk.
Mochten er belangrijke dingen uitkomen zal ik die uiteraard hier delen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:09

Dan moet je dus van iedereen in je portfolio toestemming hebben om ze op je site te zetten?

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:14

Ik doe tot nu toe alsof het niet bestaat :+

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:29

Denk ook niet dat ze de kleine eenmanszaakjes snel zullen gaan controleren. Grote internationale organisaties zijn wat dat betreft veel lucratiever om te controleren. Maximaal zijn de boetes namelijk 20 miljoen of 4% van de wereldwijde jaaromzet. Net wat het hoogst is.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:40

Ik snap ook inderdaad niks van die AVG wet
Maar in het topic staat ook niet echt een duidelijk antwoord over herkenbare personen op je website/facebookpagina
En betekent dit dan ook dat je alles wat al op facebook staat qua personen eraf moet halen?

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:50

Het is denk meer of je nieuwsbrieven stuurt naar je klanten en als je klanten factuur stuurt hoe lang je de NAW gegevens bewaart van je klant. Je backup draait en je de NAW gegevens gecodeerd opslaat zodat niemand zonder toestemming erbij kan.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: AVG Wetgeving voor fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:52

https://www.charlotteslaw.nl/2018/02/pr ... otografen/

het gaat ook over iemand gezicht herkenbaar op internet gooien
Maar als ik dit artikel begrijp moet je dus ook een verwerkingsovereenkomst gaan afsluiten met facebook en hotmail (in mijn geval) op het moment dat je dus een boeking krijgt waar de naam van je klant in staat

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:58

Doen alsof het niet bestaat is natuurlijk ontzettend onprofessioneel..

Kort gezegd komt het hier op neer:

- Een herkenbare foto is een persoonsgegeven.
- Als iemand nu een portret niet gepubliceerd wil dan beroept hij/zij zich tot de AVG, niet meer tot het portretrecht.
- Fotografie op een evenement waar je uit eigen beweging heen gaat, en dus niet in opdracht, kan vallen onder commercieel óf journalistiek.
- Indien commercieel, want dat is hier van toepassing: je kunt je beroepen tot het commercieel portretrecht, je mag in het beginsel vrij publiceren tenzij de geportretteerde een redelijk belang kan aantonen om de publicatie tegen te gaan.
- Voor fotografie op een evenement waar je ingehuurd bent is een verwerkingsovereenkomst vereist tussen de organisatie en de ingehuurde fotograaf. De organisatie moet opnemen in hun voorwaarden dat zij een fotograaf hebben ingehuurd.
- Indien je opslaat/back-ups draait in een Cloud dienst of een website, dien je een verwerkingsovereenkomst te hebben met de desbetreffende dienst.

Er hoeven geen gezichten geblurd te worden of van iedereen persoon toestemming aanwezig te zijn.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:17

XxChelsey1xX schreef:
https://www.charlotteslaw.nl/2018/02/pr ... otografen/

het gaat ook over iemand gezicht herkenbaar op internet gooien
Maar als ik dit artikel begrijp moet je dus ook een verwerkingsovereenkomst gaan afsluiten met facebook en hotmail (in mijn geval) op het moment dat je dus een boeking krijgt waar de naam van je klant in staat



Hoe stel je zo'n verwerkingsovereenkomst op en waar stuur je die naar toe dan?

Ik heb nu in mijn algemene voorwaarden een stuk toegevoegd dat ik van internet heb gehaald en heb dat aangepast op wat voor mij van toepassing is. Is er hier iemand naar wie ik het even kan sturen die er wat meer kaas van gegeten heeft dan ik?

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:00

YellowLeaf schreef:
Doen alsof het niet bestaat is natuurlijk ontzettend onprofessioneel..

Kort gezegd komt het hier op neer:

- Een herkenbare foto is een persoonsgegeven.
- Als iemand nu een portret niet gepubliceerd wil dan beroept hij/zij zich tot de AVG, niet meer tot het portretrecht.
- Fotografie op een evenement waar je uit eigen beweging heen gaat, en dus niet in opdracht, kan vallen onder commercieel óf journalistiek.
- Indien commercieel, want dat is hier van toepassing: je kunt je beroepen tot het commercieel portretrecht, je mag in het beginsel vrij publiceren tenzij de geportretteerde een redelijk belang kan aantonen om de publicatie tegen te gaan.
- Voor fotografie op een evenement waar je ingehuurd bent is een verwerkingsovereenkomst vereist tussen de organisatie en de ingehuurde fotograaf. De organisatie moet opnemen in hun voorwaarden dat zij een fotograaf hebben ingehuurd.
- Indien je opslaat/back-ups draait in een Cloud dienst of een website, dien je een verwerkingsovereenkomst te hebben met de desbetreffende dienst.

Er hoeven geen gezichten geblurd te worden of van iedereen persoon toestemming aanwezig te zijn.


Dat zal best wel. Maar feit is wel dat het ingewikkelde materie is en het een grote hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt om dit allemaal op orde te hebben. 'Even een contract/verwerkingsovereenkomst maken' is zo simpel nog niet. Ik ken op dit moment niet één fotograaf die deze wet volledig begrijpt en alles op orde heeft.

Op mijn blog, als mensen iets bij mij bestellen in de shop, verkrijg ik namen, soms adressen, e-mail adressen, bankrekeningnummers. Ik moet dus voor al die waarden aangeven waarom ik die verkrijg, wat ik daarmee doe, hoe lang ik die bewaar, etc. Ik moet privacy verklaringen laten opstellen. Ik moet vervolgens al die gegevens beschermen en aantonen dat ik die goed bescherm.

Ik heb een mail programma, een boekhoud programma, en foto deel programma, en webshop programma, en betaaldienst programma, een cloud programma. Voor ál die programma's heb ik een verwerkingsovereenkomst nodig. Ik moet met ál die programma's afspraken maken over datalekken.

Vertel mij even hoe wij hier, als fotografen met kleine bedrijven en vaak kleine verdiensten, hier aan moeten gaan voldoen. :+

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:21

Marit schreef:
YellowLeaf schreef:
Doen alsof het niet bestaat is natuurlijk ontzettend onprofessioneel..

Kort gezegd komt het hier op neer:

- Een herkenbare foto is een persoonsgegeven.
- Als iemand nu een portret niet gepubliceerd wil dan beroept hij/zij zich tot de AVG, niet meer tot het portretrecht.
- Fotografie op een evenement waar je uit eigen beweging heen gaat, en dus niet in opdracht, kan vallen onder commercieel óf journalistiek.
- Indien commercieel, want dat is hier van toepassing: je kunt je beroepen tot het commercieel portretrecht, je mag in het beginsel vrij publiceren tenzij de geportretteerde een redelijk belang kan aantonen om de publicatie tegen te gaan.
- Voor fotografie op een evenement waar je ingehuurd bent is een verwerkingsovereenkomst vereist tussen de organisatie en de ingehuurde fotograaf. De organisatie moet opnemen in hun voorwaarden dat zij een fotograaf hebben ingehuurd.
- Indien je opslaat/back-ups draait in een Cloud dienst of een website, dien je een verwerkingsovereenkomst te hebben met de desbetreffende dienst.

Er hoeven geen gezichten geblurd te worden of van iedereen persoon toestemming aanwezig te zijn.


Dat zal best wel. Maar feit is wel dat het ingewikkelde materie is en het een grote hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt om dit allemaal op orde te hebben. 'Even een contract/verwerkingsovereenkomst maken' is zo simpel nog niet. Ik ken op dit moment niet één fotograaf die deze wet volledig begrijpt en alles op orde heeft.

Op mijn blog, als mensen iets bij mij bestellen in de shop, verkrijg ik namen, soms adressen, e-mail adressen, bankrekeningnummers. Ik moet dus voor al die waarden aangeven waarom ik die verkrijg, wat ik daarmee doe, hoe lang ik die bewaar, etc. Ik moet privacy verklaringen laten opstellen. Ik moet vervolgens al die gegevens beschermen en aantonen dat ik die goed bescherm.

Ik heb een mail programma, een boekhoud programma, en foto deel programma, en webshop programma, en betaaldienst programma, een cloud programma. Voor ál die programma's heb ik een verwerkingsovereenkomst nodig. Ik moet met ál die programma's afspraken maken over datalekken.

Vertel mij even hoe wij hier, als fotografen met kleine bedrijven en vaak kleine verdiensten, hier aan moeten gaan voldoen. :+


Juist als je iets niet begrijpt, maar wel op orde moet hebben, schakel je een professional in.

Ik als kleine ondernemer (ja, óók fotografe) heb hier mee te maken en heb dit gewoon op orde. Iedereen wist dat dit er aan zat te komen en had tijd genoeg om dit op orde te krijgen.

Je zou om te beginnen kunnen starten met cookies en een privacy statement op je website voor het analyseren van de traffic. En je moet je algemene voorwaarden/informatie beschikbaar hebben. Jij hebt een webwinkel en daar moet bepaalde informatie beschikbaar zijn voor de consument die nu ontbreekt.

Daarnaast vermoed ik dat de bedrijven achter jouw software pakketten heus informatie beschikbaar hebben over hoe zij met persoonsgegevens omgaan en hoe zij omgaan met datalekken, dit zijn ze nou eenmaal verplicht.

Verder kun je zelf prima contact opnemen met de autoriteit persoonsgegevens of met een jurist. Het is echt niet zo moeilijk en ingewikkeld als jij het doet voorkomen.

Je wil toch zelf ook niet dat je gegevens op straat komen te liggen?