Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LaureC1410
Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 18:25

Hallo iedereen!

We hebben thuis een jong arabiertje die we binnenkort zadelmak gaan maken.
Voor hem hebben we voorlopig geen zadel.
Ik rij zelf met een dressuurzadel van Lemetex maar hij lijkt wat groot voor hem.

Hij heeft zo'n korte rug dat ik het heel moeilijk vind. Het gaat hier ook om te starten en nog niet per se (mag wel) een definitieve zadel.
Welke merken raden jullie mij aan en welke maten? Ik zou liefst een 2ehands zadel kopen van een goed merk en groter budget dan een nieuw van karton :P

Bestaan er bitloze hoofdstellen voor arabieren? Ik zou hem graag bitloos opleren maar ik heb daar nog geen ervaring mee (is dit dan wel een goed idee?). In de ruitershop bij ons hebben ze geen hoofdstellen die specifiek voor arabieren zijn (wel touwhalsters).

Alvast bedankt voor jullie meningen ;)


Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:27

Qua zadel, zoek een zadelmaker en pak voor de eerste jaren een zadel wat aanpasbaar is ivm spieren etc. Ga in godsnaam niet zelf klooien met zadels op een groen paard.

Als ik vragen mag. Ga je het paard zelf beleren? Zo ja, dan zou je eigenlijk moeten weten welk hoofdstel wel/niet goed is en of dit kan. Zoek gewoon goede begeleiding. Fouten aanleren gaat makkelijker dan afleren ;)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:50

Waar denk je aan bij een hoofdstel specifiek voor Arabieren? Je hebt geen wezenlijk ander hoofdstel nodig voor een Arab dan voor andere paarden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:01

Mkango schreef:
Waar denk je aan bij een hoofdstel specifiek voor Arabieren? Je hebt geen wezenlijk ander hoofdstel nodig voor een Arab dan voor andere paarden.


Arabieren hebbeb natuurlijk een smaller neusje. Dus snap best dat soms de lengte goed is maar de neusriem te groot.


Heb je ook wel eens gekeken naar flexibele/boomloze zadels? Zaols Hidalgo, flexible inspirstion, heather moffett, startrekk etc. Dit zijn zadels die vaak wat korter zijn en zo aanpasbaar dat het zadels zijn die je voor ‘altijd’ kan houden.


Telpeva

Berichten: 14692
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:05

Geen eigen ervaring maar heb je wel eens bij Goedhard gekeken, die zie je vaker bij endurance. Volgens mij zijn de paarden bij endurance ook vaker arabieren (en andere fijn gebouwde paarden), en van dat merk heb je ook bitloze modellen, het is alleen niet van leer. Misschien is het de moeite om daar wat informatie over op te zoeken wat pasvormen betreft?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:16

Ik zou voor een 17 inch Kent and Masters zadel gaan. Deze zadels zijn in breedte te verstellen met verschillende boommaten.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:35

Zadelpasservice langs laten komen, die zijn er zowel boom als boomloos.

Heb je eerder bitloos gereden?

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:14

mhoogenbos schreef:
Ik zou voor een 17 inch Kent and Masters zadel gaan. Deze zadels zijn in breedte te verstellen met verschillende boommaten.


Dit zadel lag juist totaal niet op mijn Arabier.
TS ik zou een zadelpasservice langs laten komen, niet ieder zadel is geschikt voor de korte rug.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:30

Ik heb voor mijn merrie (geen arab, maar even korte rug) een Thorowgood Endurance (met verwisselbare boom). Bitloos rij ik met een nurtural, die vind ik best wel fijn, paard loopt er net hetzelfde mee als met bit, en ze bestaan zelfs in ponymaten. Je kan die bestellen via de website van naturalhorseriding (Belgie).

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:54

Je zou evt ook naar een boomloos zadel van bv Barefoot kunnen kijken in maat 1 of zelfs 0. Qua hoofdstel zou je misschien een Rambo Micklem kunnen proberen? Deze kan je op verschillende manieren bitloos gebruiken en eventueel ook met bit. Ik heb zelf ook de FRA pardoes sidepull gehad, die was ook erg fijn :)

LaureC1410
Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 16:43

Heel erg bedankt voor jullie reacties! ik ga eens kijken naar een verstelbaar zadel inderdaad ;)
Maar nu heb ik ook een idee van de merken die misschien zouden passen (er zijn er zoveel!)

LaureC1410
Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 16:46

minikatje schreef:
Zadelpasservice langs laten komen, die zijn er zowel boom als boomloos.

Heb je eerder bitloos gereden?



Ik heb zelf nog nooit bitloos gereden maar zou dat wel graag willen.
Ik heb al eerder paarden zadelmak gemaakt maar altijd met bit. Dus is dat dan wel een goed idee van me om het met hem zonder te proberen? Zijn er risico's aan verbonden?

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Welk zadel op korte arabier? bitloos hoofdstel voor arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:02

Is niet omdat een zadel verstelbaar is in de breedte, dat het ook kort genoeg is.

Ik vind bitloos inrijden juist fijner omdat je bij een schrikreactie het paard minder kan bezeren dan met bit. OK, een harde ruk op de neus kan ook pijnlijk zijn, maar een halstermak paard zal daar niet direct van panikeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Sjors050 en 43 bezoekers