Paard slaat op hol, oorzaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:59

Ik verzorg zelf een fjord die ook zo spanning op bouwt. In de wei/bak/veilige omgeving is t de grootste sul. Buiten is het een heel ander verhaal.
Gelukkig heeft hij geen vlucht reflex, maar maakt ie zich gewoon steeds drukker. Erop of ernaast geen verschil.. ik probeer het nu in kleine stapjes te doen; we gaan buiten de wei bij het hek staan, en staan daar gewoon. Wil hij zelf gaan ontdekken, mag hij rond neuzen. Zodra hij verder dan tien meter van het hek is lopen we weer terug.. Ik wil dat hij zich vertrouwd genoeg voelt en laat hem hierin zelf beslissen..
Kost tijd. Maar gelukkig hebben we ons hele leven nog

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:48

Gizeppi, toch mis ik een link tussen jouw grondwerk en je rijden.

Blijkbaar blijft je paard in het grondwerk in zijn comfortzone en is hij daar met rijden, ook in de bak, snel uit. Dat betekent dat jij op de grond wel duidelijkheid en zekerheid uitstraalt naar hem, en eenmaal opgestapt veel minder. Waarschijnlijk omdat je rijtechnisch minder onderlegd bent dan in het grondwerk. Dat veroorzaakt spanning in je lichaam, hetgeen uiteraard de wisselwerking met je paard beïnvloedt.
Daarom zou ik als ik jou was heel veel aan je zit, balans en ontspanning gaan werken, misschien zelfs eerst op een ander paard dan je eigen paard. Je zult een grotere lichaamscontrole en lichaamsbewustzijn moeten ontwikkelen om adequaat in te kunnen spelen op de stress en gevoeligheid van je paard en om deze af te kunnen laten vloeien. Een paar (Centered Riding) zitlessen zouden je daarbij kunnen helpen, maar een goede allround instructeur die veel aandacht besteedt aan dit aspect is uiteraard ook een goede optie.

Daarnaast moet je je rijtechnisch ontwikkelen. Als je je paard eenmaal in een lichte, stabiele verbinding richting nageeflijkheid en een goed lichaamsgebruik kunt rijden, kun je in het rijden de spanning laten afvloeien. Nageven is ontspannen is zich concentreren. Op jou, maar vooral ook op zichzelf, op zijn eigen lichaam.en zijn eigen bewegingen. Die vluchtreacties zijn namelijk ook een teken dat je paard als rijpaard een goede basis mist, en/of dat er in de basistraining dingen fout zijn gegaan waardoor hij negatieve reflexen heeft ontwikkeld. En dat laatste is snel gebeurd met een sensibel paard.

Zoek dus een goede instructeur die je rijtechnisch verder kan helpen, iemand met een gedegen achtergrond en ervaring met sensibele paarden.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:30

@Askja,ik ben het helemaal met jou eens.En ik vind ts ook heel dapper dat ze zonder angst dit probleem van haar paard blijft aanpakken.Ik denk ook dat dit paard gewoonweg van de basis af aan niet goed begeleid is,en nu mag zii dat gaan oplossen! En ze schrijft dus ook nog dat hij bij het proefrijden gedrogeerd geweest is!Daarom schreef ik ook dat paarden uit Ierland vaak moeilijk zijn,waarbij ik uiteraard absoluut niet aan die paarden de schuld geef,maar wel aan de mensen die geld met hen willen verdienen,waar niets mis mee is maar wel als dat ten koste van de paarden en\of de koper gaat. Want ts is kennelijk instaat om zonder ongelukken met dit gedrag om te gaan,maar dat is beslist niet iedereen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:26

Tot nu toe zonder ongelukken ... Je kunt ook zeggen dat ze gewoon geluk heeft gehad ...

Bijzonder verhaal over dat er veel moeilijke paarden uit Ierland komen. Het zal wel per individueel geval verschillen. Ik heb zelf ervaring met paarden importeren uit IJsland, en ik weet wel dat ik dat niet meer doe, zeker niet zonder het paard daar eerst zelf gezien en gereden te hebben. Dat het paard van ts gedrogeerd was bij het proefrijden is veelzeggend. Iemand haalt, blijkbaar zonder veel vooronderzoek, een paard uit Ierland, komt in de problemen en schuift het probleem door naar een nieuwe eigenaar. Dat soort mensen zijn echt :r

Overigens vind ik de Connemara wel een heel leuk en mooi ras, ik heb er vroeger ook korte tijd eentje gehad.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:37

Nou Askja,dat vind ik ook schandalig.Dit paard is dus uit Ierland gehaald,iemand koopt het,en toen deed hij dat op hol slaan dus al,en dan drogeren ze hem om hem aan een ander te kunnen verkopen.En nu moet ts het probleem oplossen.Connemara is wel een ras met een goede naam. Ze schijnen ook geweldig te kunnen springen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:24

Askja schreef:
Gizeppi, toch mis ik een link tussen jouw grondwerk en je rijden.

Blijkbaar blijft je paard in het grondwerk in zijn comfortzone en is hij daar met rijden, ook in de bak, snel uit. Dat betekent dat jij op de grond wel duidelijkheid en zekerheid uitstraalt naar hem, en eenmaal opgestapt veel minder. Waarschijnlijk omdat je rijtechnisch minder onderlegd bent dan in het grondwerk. Dat veroorzaakt spanning in je lichaam, hetgeen uiteraard de wisselwerking met je paard beïnvloedt.
Daarom zou ik als ik jou was heel veel aan je zit, balans en ontspanning gaan werken, misschien zelfs eerst op een ander paard dan je eigen paard. Je zult een grotere lichaamscontrole en lichaamsbewustzijn moeten ontwikkelen om adequaat in te kunnen spelen op de stress en gevoeligheid van je paard en om deze af te kunnen laten vloeien. Een paar (Centered Riding) zitlessen zouden je daarbij kunnen helpen, maar een goede allround instructeur die veel aandacht besteedt aan dit aspect is uiteraard ook een goede optie.

Daarnaast moet je je rijtechnisch ontwikkelen. Als je je paard eenmaal in een lichte, stabiele verbinding richting nageeflijkheid en een goed lichaamsgebruik kunt rijden, kun je in het rijden de spanning laten afvloeien. Nageven is ontspannen is zich concentreren. Op jou, maar vooral ook op zichzelf, op zijn eigen lichaam.en zijn eigen bewegingen. Die vluchtreacties zijn namelijk ook een teken dat je paard als rijpaard een goede basis mist, en/of dat er in de basistraining dingen fout zijn gegaan waardoor hij negatieve reflexen heeft ontwikkeld. En dat laatste is snel gebeurd met een sensibel paard.

Zoek dus een goede instructeur die je rijtechnisch verder kan helpen, iemand met een gedegen achtergrond en ervaring met sensibele paarden.


Ik ben het idd met je eens. Op de grond ben ik inderdaad veel sterker, omdat ik daar weet wat ik doe. Ik heb hiervoor wel een ZZ licht paard gereden, kon best wel een proefje rijden, maar ik wil het nu op een andere manier doen. Meer vanuit ontspanning, zo min mogelijk druk. Ieder dingetje wat ik doe merkt hij. Ik hoef maar aan draf te denken en hij is weg. Hij mist idd een basis met rijden.

Ik ben inderdaad nu in contact met iemand die op dat vlak mij kan ondersteunen. Zit en houding en ontspanning is wel iets waar ik echt aan moet werken, maar ook rijtechnisch. Ik zie dingen over het hoofd, die ik op de grond wel zie.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:30

anjali schreef:
@Askja,ik ben het helemaal met jou eens.En ik vind ts ook heel dapper dat ze zonder angst dit probleem van haar paard blijft aanpakken.Ik denk ook dat dit paard gewoonweg van de basis af aan niet goed begeleid is,en nu mag zii dat gaan oplossen! En ze schrijft dus ook nog dat hij bij het proefrijden gedrogeerd geweest is!Daarom schreef ik ook dat paarden uit Ierland vaak moeilijk zijn,waarbij ik uiteraard absoluut niet aan die paarden de schuld geef,maar wel aan de mensen die geld met hen willen verdienen,waar niets mis mee is maar wel als dat ten koste van de paarden en\of de koper gaat. Want ts is kennelijk instaat om zonder ongelukken met dit gedrag om te gaan,maar dat is beslist niet iedereen.


Niet ieder paard uit Ierland is moeilijk hoor. Ik ken er zat die ook een pony geïmporteerd hebben, maar dat dit altijd goed gegaan is. Deze mensen hebben nu een geweldig rij/spring pony.

Ik wil wel graag voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Het is nu twee keer goed gegaan, nouja op blauwe plekken en kneuzingen na. Hij is naar huis gerend en niet de weg over. Maar ik en de pony waren nog heel. Ik vind het alleen zo jammer dat ik het idee had dat het goed ging en het eigenlijk nu na dit incident dus eigenlijk niet zo goed ging.. Waar gaat het dan mis? Wat heb ik niet gezien of waarin heb ik verkeerd gehandeld?

Afgelopen twee dagen weer grondwerk gedaan, hier was hij gewoon weer de oude. In het bos aan de hand vond hij wel weer eventjes spannend, maar geen 'ik ga dood ogen'.

Ik heb er zelf voor gekozen om hem te kopen. Dan moet ik er ook het beste van maken en proberen zijn gedrag te begrijpen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:33

anjali schreef:
Nou Askja,dat vind ik ook schandalig.Dit paard is dus uit Ierland gehaald,iemand koopt het,en toen deed hij dat op hol slaan dus al,en dan drogeren ze hem om hem aan een ander te kunnen verkopen.En nu moet ts het probleem oplossen.Connemara is wel een ras met een goede naam. Ze schijnen ook geweldig te kunnen springen.


Flynn kan geweldig springen! Ik heb dit aan de hand heel vaak gedaan. Vindt hij prachtig!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:02

Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat alle paarden uit Ierland 'moeilijk' zijn.

Ik snap wel waar dat beeld vandaan komt. Een jaar of 10-15 geleden werden er bij bosjes Tinkers uit Ierland gehaald waarvan niemand wist wat de geschiedenis was van zo'n dier. Vaak dieren die nooit echt lekker in handen waren geweest, leeftijd onduidelijk van was en waarvan ook niet helder was wat ze al gedaan hadden (of wat nog niet). Veelal dieren die met travellers meeliepen in een kudde.
Inmiddels heeft 'de Tinker' in Nederland een enorme ontwikkeling doorgemaakt met als gevolg dat het niet zoveel meer voorkomt dat er een paard direct zo vanuit Ierland zonder enige achtergrond gehaald wordt.

Wat er verder uit Ierland vaak komt zijn Hunters (Ierse Hunter, die juist worden aangeschaft omdat ze braaf zijn en alles springen), Connemara's (die ook vaak direct van de fokker af komen) en Eventers (Irish Sport Horse, ook juist vanuit Ierland omdat ze dapper zijn).

Ik denk dat TS gewoon de pech heeft gehad dat ze een verkoper heeft getroffen die de pony heeft gedrogeerd bij proefrijden. Dat had bij elk ras kunnen gebeuren.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:48

AAppie,nee ik bedoelde beslist niet dat alle paarden uit Ierland moeilijk zouden zijn,maar het is inderdaad zoals jij ook zegt dat er vanalles zomaar geimporteerd wordt ,terwijl men hier dan dus niet weet wat voor achtergrond het paard heeft.En zeker die Tinkers werden juist verkocht aan recreatieruiters die dachten een braaf gemakkelijk dier te krijgen.Die er trouwens dan ook wel tussen zitten,maar bij aankoop weet je dat niet als ze dan ook nog gedrogeerd worden!Het schijnt dat de paarden in Ierland vaak in natuurgebieden lopen en dan vandaaruit verkocht worden,hele groepen tegelijk zodat de merries meestal drachtig worden.

Xxmichellex1
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:24

Heb je begeleiding?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:17

Apple schreef:
Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat alle paarden uit Ierland 'moeilijk' zijn.

Ik snap wel waar dat beeld vandaan komt. Een jaar of 10-15 geleden werden er bij bosjes Tinkers uit Ierland gehaald waarvan niemand wist wat de geschiedenis was van zo'n dier. Vaak dieren die nooit echt lekker in handen waren geweest, leeftijd onduidelijk van was en waarvan ook niet helder was wat ze al gedaan hadden (of wat nog niet). Veelal dieren die met travellers meeliepen in een kudde.
Inmiddels heeft 'de Tinker' in Nederland een enorme ontwikkeling doorgemaakt met als gevolg dat het niet zoveel meer voorkomt dat er een paard direct zo vanuit Ierland zonder enige achtergrond gehaald wordt.

Wat er verder uit Ierland vaak komt zijn Hunters (Ierse Hunter, die juist worden aangeschaft omdat ze braaf zijn en alles springen), Connemara's (die ook vaak direct van de fokker af komen) en Eventers (Irish Sport Horse, ook juist vanuit Ierland omdat ze dapper zijn).

Ik denk dat TS gewoon de pech heeft gehad dat ze een verkoper heeft getroffen die de pony heeft gedrogeerd bij proefrijden. Dat had bij elk ras kunnen gebeuren.


_/-\o_

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 23:53

Apple schreef:
Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat alle paarden uit Ierland 'moeilijk' zijn.

Ik snap wel waar dat beeld vandaan komt. Een jaar of 10-15 geleden werden er bij bosjes Tinkers uit Ierland gehaald waarvan niemand wist wat de geschiedenis was van zo'n dier. Vaak dieren die nooit echt lekker in handen waren geweest, leeftijd onduidelijk van was en waarvan ook niet helder was wat ze al gedaan hadden (of wat nog niet). Veelal dieren die met travellers meeliepen in een kudde.
Inmiddels heeft 'de Tinker' in Nederland een enorme ontwikkeling doorgemaakt met als gevolg dat het niet zoveel meer voorkomt dat er een paard direct zo vanuit Ierland zonder enige achtergrond gehaald wordt.

Wat er verder uit Ierland vaak komt zijn Hunters (Ierse Hunter, die juist worden aangeschaft omdat ze braaf zijn en alles springen), Connemara's (die ook vaak direct van de fokker af komen) en Eventers (Irish Sport Horse, ook juist vanuit Ierland omdat ze dapper zijn).

Ik denk dat TS gewoon de pech heeft gehad dat ze een verkoper heeft getroffen die de pony heeft gedrogeerd bij proefrijden. Dat had bij elk ras kunnen gebeuren.


Helemaal mee eens! Ik ken zat mensen die wel een Connemara hebben met ‘normaal’ gedrag.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 23:54

Xxmichellex1 schreef:
Heb je begeleiding?


Jazeker heb ik begeleiding. Op het gebied van grondwerk kom ik aardig ver zelfstandig. Heb hier ook meer kennis van ivm werk/stages. Maar rijtechnisch heb ik echt begeleiding nodig.